Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synpunkter pÃ¥ offerter  (läst 5375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Synpunkter på offerter
« skrivet: 01 november 2015, 19:07:16 »
Hej!
Ska nu skaffa bergvärme och installationen ska ske i början av 2016, vi bor i Stockholm. Har läst mycket pÃ¥ detta forum och tagit till mig en del info frÃ¥n er  :). Men efter att ha träffat ett gäng olika installatörer sÃ¥ är jag fortfarande lite osäker pÃ¥ detta med on/off eller inverter dÃ¥ de föresprÃ¥kar olika lösningar. Men jag har själv fastnat för Daikin dÃ¥ jag läst mycket om den samt fick ett bra intryck av säljaren som var mycket ingÃ¥ende i för-och nackdelar med de olika systemen.

Vårt hus är ett kedjeradhus från 1964 i två plan med krypgrund (kallt golv). Vi har lagt in golvvärme på ca 35 kvm på nedre plan, vilket har gjort en stor skillnad. Väggarna är tunna och inte mycket tjockare än fönstren som vi bytt ut i år till nya fräscha 3 glas. Det finns lite lösull på vinden men vet ej hur mycket.
Uppvärmd yta är ca 160 kvm plus ett garage om ca 25 kvm som vi håller ca 10 grader i. Beräknad förbrukning är ca 30000 kWh totalt. Befintliga radiatorer har ett två rörssytem och är original. Idag sitter det en CTC eco el från 2006 som ska ut.

offerterna jag fått in ser ut så här:




Mvh Peter

Utloggad PeterW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #1 skrivet: 01 november 2015, 19:12:53 »
Glömde säg att allt ska ingå i jobben från borrning till inkoppling. Ingen av bolagen har i sina offerter lagt in en extra volymtank för utjämning så det till kommer om jag vill ha det.

/Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #2 skrivet: 01 november 2015, 20:14:40 »
Väljer du Daikin eller Nibe 1255-6 behövs sannolikt ingen volymtank.
Det skulle vara intressant att veta hur varmt vatten som pannan shuntar ut i ditt system.
Du kan läsa av framledning och utetemp samtidigt så får man ett hum om hur det ser ut?

Har du några funderingar på att tilläggsisolera huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #3 skrivet: 01 november 2015, 20:37:33 »
Om installatören känns ok skulle jag välja Daikin mest borra och en vp i lagom storlek jag skulle inte välja Nibe 1255 1 fas kompressor och i klenaste laget för en inverter tycker jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PeterW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #4 skrivet: 01 november 2015, 22:26:25 »
Framledning är just nu 32C och det är 7 grader ute, om jag nu läst av det rätt ::) Vi har inga planer på att tilläggsisolera just nu men jag funderar på att isolera krypgrunden med krypgrundsisolering vilket kommer att hjälpa lite.

Säljaren för Daikin pratade mycket om att man inte skulle pruta på borrningen utan då istället välja en enklare pump om det handlar om pengar. Kan köpa att det vore surt om borrningen blir för klen då det blir bökigt att borra ett nytt hål på tomten när den är så liten som vår (kedjehus). Men jag tycker priset verkar vettigt med tanke på offererad pump och borrning.
« Senast ändrad: 02 november 2015, 06:49:21 av PeterW »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #5 skrivet: 02 november 2015, 17:09:03 »
Framledning är just nu 32C och det är 7 grader ute, om jag nu läst av det rätt ::) Vi har inga planer på att tilläggsisolera just nu men jag funderar på att isolera krypgrunden med krypgrundsisolering vilket kommer att hjälpa lite.

Det motsvarar ungefär kurva 10 (på en nibe) så det kommer att funka OK för dig med värmepump.

Sen skulle jag nog också övervägt Daikin och 200 m borra i ditt fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #6 skrivet: 02 november 2015, 19:39:46 »
Något som jag skulle gjort om jag hade beställt min bergvärmepump idag är att kolla upp vad kommunen ställer för krav och lägga dem som en bilaga till beställningen med villkoret att allt där ska uppfyllas i installationen. Blir mycket bättre läge då om det blir några diskussioner i efterhand.

Kolla också tänkt installationstid. Min installatör hade en man som gjorde hela installationen på en dag. Det blev stressigt och jag upplevde att det inte blev så noggrant gjort som jag hade hoppats.


Utloggad PeterW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #7 skrivet: 02 november 2015, 20:13:50 »
Citera
Något som jag skulle gjort om jag hade beställt min bergvärmepump idag är att kolla upp vad kommunen ställer för krav och lägga dem som en bilaga till beställningen med villkoret att allt där ska uppfyllas i installationen. Blir mycket bättre läge då om det blir några diskussioner i efterhand.

Vilka krav är det som ni syftar på då förutom de tillstånd som krävs av kommunen?

/P

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #8 skrivet: 02 november 2015, 20:27:36 »
Vilka krav är det som ni syftar på då förutom de tillstånd som krävs av kommunen?

/P

Det verkar ju variera mellan kommuner. Många ställer t.ex krav på att Normbrunn07 ska följas. I exemplet från Gagnef nedan finns ett krav på att anläggningen ska vara konstruerad så att max 5 liter brine ska kunna läcka ut vid ett läckage och att drifts-, service-, och säkerhetsinstruktioner ska finnas tillgängliga.

Din kommun har antagligen information på sin websida eller kanske i ansökan om tillstånden. Här är några exempel:
http://gagnef.se/media/1541/vaermepump-riktlinjer.pdf
https://service.osteraker.se/FileStorageArea/Blanketter/21/AnmalanVarmepump.pdf

« Senast ändrad: 02 november 2015, 20:34:57 av redtop »

Wavefolder

  • Gäst
Wavefolder
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #9 skrivet: 03 november 2015, 08:49:07 »
Är priserna efter ROT-avdraget?

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #10 skrivet: 03 november 2015, 09:31:40 »
Jag hoppas att det är innan ROT-avdrag annars har priserna ökat rejält på senare tid.

I övrigt stämmer det med vad jag hävdar (ofta motsagd) vid flertalet tillfällen, dvs att Daikins maskin inte är dyrare eller endast marginellt dyrare än en "basic" maskin i en totalentreprenad. Det understryker även påståendet att G3:an är överprisad.

/C
 
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad PeterW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #11 skrivet: 03 november 2015, 10:14:38 »
Priserna är innan ROT då jag inte just nu vet om det det blir 30% eller 50% procent som gäller när vi ska genomföra installationen i jan-feb 2016, man kan ju hoppas att förslaget om sänkning av ROT inte går igenom!! Jag har testat att räkna om så att samtliga förslag borrar 200 meter (+295kr per extra meter) och då blir Daikin billigast. Lutar mer och mer åt Daikin.

/P

Wavefolder

  • Gäst
Wavefolder
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #12 skrivet: 03 november 2015, 10:27:35 »
Misstänkte det! Jag håller själv på och begär in offerter men firmorna har nog mycket att göra nu innan årsskiftet, det har varit segt att överhuvudtaget få offerter och jag tycker priserna har legat över mina förhoppningar.
Av dina offerter tycker jag också att Daikin-alternativet verkar bra och prisvärt!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #13 skrivet: 03 november 2015, 11:22:52 »
Testa gärna att köra shunten på nuvarande elpanna manuellt upp och ner eller stäng av och sätt på cirkulationspumpen när det är kallt ute. Om det blir mycket knäppningar i värmerören kan en knäpptank också behövas i installationen. Mitt föräldrahem var byggt -63 och där knäppte det ordentligt mycket. Blev dock fjärrvärmeanslutning efter oljepannan och fjärrvärmen shuntar (liksom elpanna) alltid ut lagom med värme så det blev inget fortsatt problem knäppningar. Med värmepump hade det varit en annan sak.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Synpunkter på offerter
« Svar #14 skrivet: 03 november 2015, 14:42:57 »
Priserna är innan ROT då jag inte just nu vet om det det blir 30% eller 50% procent som gäller när vi ska genomföra installationen i jan-feb 2016, man kan ju hoppas att förslaget om sänkning av ROT inte går igenom!! Jag har testat att räkna om så att samtliga förslag borrar 200 meter (+295kr per extra meter) och då blir Daikin billigast. Lutar mer och mer åt Daikin.

/P

Daikins offert kommer med andra ord att går på 128 700:- efter rot.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!