Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250  (läst 12935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #15 skrivet: 17 maj 2009, 10:18:57 »
vill man ha det värsta sÃ¥ är det väl bara att handla.  varför räkna   sÃ¥ mycket.

när många köper bil hur räknar dom då da? ska ha värsta BMW när dom klarar sig med en skoda.
inge snack om avbetalningstid då inte. Thumbsup



Så sant, så sant! Räknar man på kostnaden och kommer fram till att det man VILL ha alltid är dyrare blir det ju inte mycket köpt huvuddunk

Skulle gissa att de flesta som köper en BMW istället för en Skoda anar att BMW är dyrare men med Pumpmeisters resonemang skulle bilarna faktiska kunna fås till samma månadskostnad, och således investeringsmässigt vara kostnadsneutrala, givet att avskrivningstiden förlängs tillräckligt mycket på BMW.

Givet detta resonemang kan du faktiskt finansiera vad som helst för tex 1 kr/månad. Det är bara att bortse från att avbetalningstiden i vissa fall då blir oändlig och möjligen att kreditgivarna inte helt köper ditt nytänkande resonemang kring investeringskalkyler.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #16 skrivet: 17 maj 2009, 16:24:40 »
Det handlar nog rätt mycket om att vissa av oss är lite teknikbögar och då är man beredd att betala några kronor till för att det är kul att ha en värsting även om det i realiteten inte betalar sig. Precis samma sak med bilar, väldigt få behöver en så dyr bil som de har.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #17 skrivet: 18 maj 2009, 08:25:30 »
Det handlar nog rätt mycket om att vissa av oss är lite teknikbögar och då är man beredd att betala några kronor till för att det är kul att ha en värsting även om det i realiteten inte betalar sig. Precis samma sak med bilar, väldigt få behöver en så dyr bil som de har.

//Magnus
Vad kan man säga mer än att du har rätt.
Det är väldigt svårt att räkna hem ett frekvens reglerad maskin. Beror på prisskillnaden men vill man ha en så så är det så.

Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #18 skrivet: 18 maj 2009, 08:39:06 »
Klart man vill ha premiummodellen ;)

Anser (inom viss begränsning) att de flesta har fel när man ekonomiskt räknar husinvestering med avskrivningstid (kontantinsats?). Lån om 30kkr mer blir inte mycket extra i månaden..... Har inte hört att någon blivit tvungen att amortera av vp:n separat.

Lite konstigt resonemang. En investering i en värmepump kan betraktas som en investering i en maskin vilken som helst. Har maskinen en livslängd på 15-20 år men återbetalningstiden för extrakostnaden jämfört med en annan maskin med samma funktion och samma förväntade livslängd är ett halvt sekel eller mer, då är det ingen vettig investering. Återbetalningstiden för merkostnaden måste ner mot 10 år för att det skall vara meningsfullt att fundera över det dyrare alternativet.

Ska återbetalningtiden vara runt 10 år med en förväntad livslängd på 15-20år så förespråkar du alltså det dyrare alternativet.
Detta visar på det felaktiga i att ens bekymra sig över återbetalningtiden, den är helt meningslös.
Gör en annuitetskalkyl så du får fram månadskostnaden och lite vettiga siffror att ta ställning till.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #19 skrivet: 18 maj 2009, 08:52:24 »

Ska återbetalningtiden vara runt 10 år med en förväntad livslängd på 15-20år så förespråkar du alltså det dyrare alternativet.
Detta visar på det felaktiga i att ens bekymra sig över återbetalningtiden, den är helt meningslös.
Gör en annuitetskalkyl så du får fram månadskostnaden och lite vettiga siffror att ta ställning till.

Nej, läs vad jag skrev: "Ã…terbetalningstiden för merkostnaden mÃ¥ste ner mot 10 Ã¥r för att det skall vara meningsfullt att fundera över det dyrare alternativet." Jag föresprÃ¥kade inte det dyrare alternativet, jag menar att det kan vara vettigt att överväga det, att göra en bättre kalkyl. Att enbart räkna pÃ¥ Ã¥terbetalningstiden är att göra det väl enkelt för sig. Men som en första grov utvärdering fungerar det: Längre Ã¥terbetalningstid än livslängden = hopplöst fall. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #20 skrivet: 18 maj 2009, 08:56:58 »

Ska återbetalningtiden vara runt 10 år med en förväntad livslängd på 15-20år så förespråkar du alltså det dyrare alternativet.
Detta visar på det felaktiga i att ens bekymra sig över återbetalningtiden, den är helt meningslös.
Gör en annuitetskalkyl så du får fram månadskostnaden och lite vettiga siffror att ta ställning till.

Nej, läs vad jag skrev: "Ã…terbetalningstiden för merkostnaden mÃ¥ste ner mot 10 Ã¥r för att det skall vara meningsfullt att fundera över det dyrare alternativet." Jag föresprÃ¥kade inte det dyrare alternativet, jag menar att det kan vara vettigt att överväga det, att göra en bättre kalkyl. Att enbart räkna pÃ¥ Ã¥terbetalningstiden är att göra det väl enkelt för sig. Men som en första grov utvärdering fungerar det: Längre Ã¥terbetalningstid än livslängden = hopplöst fall. 


Längre Ã¥terbetalningstid än livslängden = hopplöst fall.  Svar ja, men du skrev att en Ã¥terbetalningtid nerÃ¥t halva livslängden skulle vara rimlig, vilket innebär att om Ã¥terbetalningtiden pÃ¥ merkostnaden skulle vara 12 Ã¥r och livslängden mer än 15 sÃ¥ är det som är dyrare i inköp billigare men du skulle ändÃ¥ rekommendera det dyrare alternativet(alltsÃ¥ det med lägre inköpspris)
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #21 skrivet: 18 maj 2009, 11:03:58 »
Med frekvenstyrda klarar man sig väl ofta på lägre säkring så där blir det ju ytterligare 1000 eller så i besparing per år.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #22 skrivet: 18 maj 2009, 11:16:01 »
Ljudnivåskillnad?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #23 skrivet: 18 maj 2009, 14:37:13 »
Med frekvenstyrda klarar man sig väl ofta på lägre säkring så där blir det ju ytterligare 1000 eller så i besparing per år.
Varför dÃ¥?  Jag har absolut ingen tillsatsel pÃ¥ min VP (förutom legionella-körningen, dÃ¥ kompressorn inte gÃ¥r samtidigt).  PÃ¥ vilket sätt skulle en X15 lÃ¥ta mig säkra ner?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #24 skrivet: 18 maj 2009, 19:57:04 »
Med frekvenstyrda klarar man sig väl ofta på lägre säkring så där blir det ju ytterligare 1000 eller så i besparing per år.
Varför dÃ¥?  Jag har absolut ingen tillsatsel pÃ¥ min VP (förutom legionella-körningen, dÃ¥ kompressorn inte gÃ¥r samtidigt).  PÃ¥ vilket sätt skulle en X15 lÃ¥ta mig säkra ner?



Enligt din signatur har du en 1210-7, då är knappast dessa VP ett alternativ för dig.
Tyvärr vet jag inget om storlekarna på Ivt så jag refererar tiill Nibe istället.
1235 finns väl bara i storlek upp till ca 10kW och 1225 upp till knappt 12kW.
Har man då ett effektbehov på 14-15kW så måste ju 2-5kW komma från elpatronen.
Visserligen kan man slå till på en 1125/35 i stället men då tillkommer ju separat beredare och troligen volymtank om man ska slippa tillskott vilket gör att installationen blir i stort sett lika dyr och betydligt mer skrymmande.
 
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #25 skrivet: 18 maj 2009, 21:02:21 »

Längre Ã¥terbetalningstid än livslängden = hopplöst fall.  Svar ja, men du skrev att en Ã¥terbetalningtid nerÃ¥t halva livslängden skulle vara rimlig, vilket innebär att om Ã¥terbetalningtiden pÃ¥ merkostnaden skulle vara 12 Ã¥r och livslängden mer än 15 sÃ¥ är det som är dyrare i inköp billigare men du skulle ändÃ¥ rekommendera det dyrare alternativet(alltsÃ¥ det med lägre inköpspris)

Är livslängden 15 år och återbetalningstiden 12 år blir avkastningen på investeringen 3 %/år. Det är för lite för min smak, jag skulle avstå i det fallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #26 skrivet: 19 maj 2009, 00:07:19 »
Enligt din signatur har du en 1210-7, då är knappast dessa VP ett alternativ för dig.
Tyvärr vet jag inget om storlekarna på Ivt så jag refererar tiill Nibe istället.
1235 finns väl bara i storlek upp till ca 10kW och 1225 upp till knappt 12kW.
Har man då ett effektbehov på 14-15kW så måste ju 2-5kW komma från elpatronen.
Nu har ju IVT en frekvensstyrd X11-pump ocksÃ¥ som gÃ¥r mellan 2,2-11,1 kW.  Sedan är det ju inte sÃ¥ att man enbart installerar dessa pumpar där de matchar maxeffekten.  DÃ¥ vore användningsomrÃ¥det begränsat.  SÃ¥ en X11 skulle man mycket väl kunna tänka sig att installera istället för en 8,5 kW-pump som min 1210-7 (enligt "dagens" kW-angivelser).

Nu spelar det ju heller ingen roll om en X11/X15 eller 1250 hade varit aktuell i mitt fall.  Det du skrev var att man med en frekvensstyrd pump (ofta) klarar sig med en mindre avsäkring och det är det jag ställer mig frÃ¥gande till.  Oavsett vilket effektbehov du har och oavsett om X11/X15/1250 är dimensioneringsmässigt ett bra val, sÃ¥ finns det alltid en on/off-pump som kan klara hela effektbehovet utan tillsats.  Eftersom COPen i princip är densamma (eller troligen nÃ¥got högre för on/off-pumpen i detta driftsläge där den frekvensstyrda pumpen maxar), sÃ¥ kommer ju on/off-alternativet att dra ungefär lika mycket ström som den frekvensstyrda och alltsÃ¥ finns det inget att spara pÃ¥ säkringsstorleken.  Enbart i det fall där man dimensionerar en on/off-pump för tillsats sÃ¥ skulle man kunna hamna i den situation du beskriver och denna situation gÃ¥r alltsÃ¥ enkelt att undvika med en on/off-lösning och har inget att göra med vilket effektbehov man har.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2009, 07:47:52 »
Hej Ridax!

Det vanliga tycks ju vara att man inte dimensioner onoff efter full täckning iofs.
Mitt svar om säkring gäller faktiskt första posten om en enda frekvenstyrd kan ha hittat köpare utan att denne räknar som en sjätteklassare.
Har man då ett effektbehov på minst 13-14kW och allra helst om man vill ha 12XX modellen så går det räkna hem den, åtminstone med lägre säkring.
Varför du tolkar det som att mitt svar skulle gälla alla installationer förstår jag inte, särdeles många lär det väl inte vara men ganska säkert fler än 0 i alla fall.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #28 skrivet: 19 maj 2009, 08:22:02 »
Ville: FörstÃ¥r inte riktigt hur du resonerar.  Det är väl klart att om du har ett effektbehov pÃ¥ 12kW och installerar en 1250 sÃ¥ räknar du hem merkostnaden om du jämför det med en 1225-5.  Men varför jämföra med en VP som inte klarar effektbehovet?  Om du istället jämför merkostnaden pÃ¥ 30,000:- för en 1250 jämfört med en 1225-12 sÃ¥ kan det ju bli svÃ¥rt att räkna hem det och de bÃ¥da pumparna kommer att behöva samma avsäkring sÃ¥ du vinner inget pÃ¥ det heller.  PÃ¥ samma sätt kan man resonera oavsett vilket effektbehov du har.

Sedan har ju många nya VP effektvakt så även om man skulle behöva ta till eltillskott i något enstaka fall, så skulle man inte behöva ha högre säkring för det.


Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #29 skrivet: 19 maj 2009, 08:56:01 »
Ville: FörstÃ¥r inte riktigt hur du resonerar.  Det är väl klart att om du har ett effektbehov pÃ¥ 12kW och installerar en 1250 sÃ¥ räknar du hem merkostnaden om du jämför det med en 1225-5.  Men varför jämföra med en VP som inte klarar effektbehovet?  Om du istället jämför merkostnaden pÃ¥ 30,000:- för en 1250 jämfört med en 1225-12 sÃ¥ kan det ju bli svÃ¥rt att räkna hem det och de bÃ¥da pumparna kommer att behöva samma avsäkring sÃ¥ du vinner inget pÃ¥ det heller.  PÃ¥ samma sätt kan man resonera oavsett vilket effektbehov du har.

Sedan har ju många nya VP effektvakt så även om man skulle behöva ta till eltillskott i något enstaka fall, så skulle man inte behöva ha högre säkring för det.




Jag jämför inte en 1225-5, jag jämför en 1250 mot en 1225-12 och ett effektbehov på minst 13kW uppåt 15kW.
Detta klarar en 1250 på en eleffekt av ca 4kW medan 1225:an behöver en eleffekt på 6-9kW, elpatronen går väl i 3kW steg.
Om en effektvakt kan hantera detta under några dagar utan att man måste stänga av en massa annat så ger jag väl mig, annars så tycker jag att 4kW klarar sig på en mindre säkring än 9kW.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!