Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d CTC GSi-12  (läst 75674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #45 skrivet: 22 mars 2016, 22:01:44 »
Jag förstÃ¥r inte varför trycket pÃ¥ radiatorkretsen sjunker med upp till 1 bar när man tar ut mycket tappvarmvatten?  ???

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #46 skrivet: 22 mars 2016, 23:21:48 »
Jag förstÃ¥r inte varför trycket pÃ¥ radiatorkretsen sjunker med upp till 1 bar när man tar ut mycket tappvarmvatten?  ???
Troligtvis ett felande expansionskärl, prata med installatören..
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #47 skrivet: 23 mars 2016, 22:20:07 »
Troligtvis ett felande expansionskärl, prata med installatören..
Installatören sa att kärlet kunde vara för litet för mitt system men att mitt höjda tryck skulle kompensera detta.
Men radiatorkretsen sitter väl inte ihop med tappvarvatten kretsen?  ???

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #48 skrivet: 24 mars 2016, 17:53:08 »
Radiatorkretsens temperatur sjunker väl när du tappar mycket varmvatten? Denna temperatursänkning ger en volymminskning.

Om expansionskärlet är för litet - vilket även installatören misstänkte - ger det stort utslag i trycket.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #49 skrivet: 29 mars 2016, 21:15:43 »
Ni som har gsi 12, vad kör ni med för temp ut pÃ¥ tappvarmvattnet frÃ¥n pumpen? Min var inställd pÃ¥ 45 grader tidigare men jag har nu ställt den pÃ¥ 55 istället. Tycker jag fÃ¥tt en mycket jämnare varmvattentemp i duschen nu  :)

Utloggad Wavefolder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #50 skrivet: 10 april 2016, 12:05:16 »
Ni som har gsi 12, vad kör ni med för temp ut pÃ¥ tappvarmvattnet frÃ¥n pumpen? Min var inställd pÃ¥ 45 grader tidigare men jag har nu ställt den pÃ¥ 55 istället. Tycker jag fÃ¥tt en mycket jämnare varmvattentemp i duschen nu  :)

Jag ställde om från 45 grader till 50 grader efter att det var problem med svajig temperatur på duschvattnet. Lite konstigt att GSI:n matar ut så ojämn temperatur, för oss så diffade det mellan 58-39 grader när det var inställt på 45! Den mäter ju själv den felaktiga temperaturen så det borde ju kunna vara en mjukvarufråga. Vi har mjukvara från 2015-09. Vad har ni?
Med inställningen på 50grader så märker man inte av svängningarna så mycket, det går aldrig ner under ca 45 grader.
« Senast ändrad: 10 april 2016, 12:07:15 av Wavefolder »

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #51 skrivet: 13 april 2016, 21:14:05 »
Idag så var min installatör här och testade en ny teori från CTC ang problemet med trycken.
Det visade sig att expansionskärlet som skulle vara förtryckt med ca 0,5 bar istället var tryckt med 2 bar på luftsidan! Så vattnet hade ingenstans att expandera på. Kan vara något att kolla om det är fler som har problem :)

GSI man

  • Gäst
GSI man
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #52 skrivet: 24 maj 2016, 00:26:57 »
Hej

Jag har också haft en del besvär, dels med luftansamling i min pump vilket blev bättre efter installation av automatisk avluftare. Symtomen jag hade var i huvudsak mycket dålig vv produktion och detta kommer väl av att värmeväxlaren inte kan fungera som den ska då det blir luft som stoppar funktionen.

Jag har nu noterat att det rinner en del vatten ur mitt skvallerör, trycket i exp kärlet efter installationen har gått från 1,3 bar till 0,6 idag. Det kan väl dels förklaras genom att det är mindre temp i systemet idag då det är varmare ute, men det kan ev. vara ett problem som liknar det som tidigare beskrivits i tråden; att exp.kärlet är felande på något sätt?
Jag tycker också det är märkligt att det trycks ut lite vatten hela tiden, ffa då trycket på exp kärlet är minskande. Kan ev. komma från pumpen, då två rör går ihop till mitt utloppsrör, en del går från baksidan pannan och en annan från expkärlet och vs delen. Försöker föra lite statistik på mängden vatten som kommit, och det rör sig kankse om någon liter, men det fortsätter med jämn ström.

varmvattenproduktionen på comfortläge upplevdes inte heller helt tillfredställande med orginalinställningar, och då är vi bara 2 vuxna som dushar. Jag förstår inte heller varför pumpen inte prioriterar varmvatten mer då tempen sjunker under tappning/dushning.. Jag har ställt upp maxtemp på varmvattenberedaren, här är jag osäker på hur högt man egentligen kan gå innan det är orealistiskt att värma med bara pump utan tillskottsel? Om någon vet får ni gärna tipsa, tror jag kör 60-65 på maxtemp nu, 58 på max uttemp och i övrigt standardinställningar.

Har ni övriga varit tvungen att trycka in ''extra varmvatten'' 0-5-1 timme innan ni ska bada för att ni skall ha tillräckligt med vatten tillgängligt? Vi gillar att dusha varmt.
Jag börjar överväga att koppla på funktionen elvärmning av varmvattnet för att då jämnare temp över dygnet, men känns som man måste göra en felsökning först.

Hoppas denna info kan vara intressant för någon, jag ska kontakta min installatör för en sec. opion gällande symtomen.

Utloggad Wavefolder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #53 skrivet: 30 maj 2016, 11:27:33 »
Även vi får ibland problem med att trycket går ner när man tar ut mycket varmvatten. Senast gick det ner från 1,5bar till 0 (mätaren i botten) när tanken började få slut på varmvatten, jag tror toppen låg på 30 grader. Man kunde höra pysande ljud från pumpen, antagligen för att den sög in luft pga det låga trycket. Efter att pumpen hade värmt vatten igen så gick dock trycket upp utan att jag behövde fylla på mer vatten. Frågan är dock om det nu är en massa luft någonstans i systemet. Vi har haft automatisk avluftning från start.

När det gäller inställningar för varmvattnet så tyckte jag att det blev bättre när jag ställde ner "start/stopp diff" från 5 till 3 grader. Annars var det väldigt olika hur mycket varmvatten man kunde få beroende på hur länge sedan pumpen hade kört.

En annan variant som vi har kört med nu några veckor är att köra på normalläget för varmvatten (50grader) och sedan ett veckoprogram som ser till att det finns extra varmvatten på morgonen mellan 6 och 8. Just under perioden med extra varmvatten så verkar pumpen prioritera varmvattenproduktion mer. Efter att jag duschat 15min ganska varmt så har pannan forfarande 58grader både uppe och nere, dvs den måste ha värmt vatten i samma takt som jag gjort av med det. Det ska sägas att det var under en period när det var så varmt ute att värmesystemet nästan var avstängt. Men jag tycker ändå det verkar vara någon skillnad med prioriteringen när man har programmerat in extra varmvatten, annars brukar den vara rätt sen med att producera mer vatten trots att det börjar ta slut.

Utloggad Wavefolder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #54 skrivet: 08 juni 2016, 09:41:09 »
Bowseer, blev det bättre efter justeringen av trycket i expansionskärlet?

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #55 skrivet: 10 juni 2016, 10:55:16 »
Är det någon fler än jag som använder ctc connect appen? Har min gsi ansluten till internet via tp kabel men efter ett par dagar så slutar det att fungera, kan ej uppdatera appen i mobilen. Drar man ut tp kabel och sätter tillbaka den så funkar det någon dag igen....

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #56 skrivet: 10 juni 2016, 10:56:22 »
Bowseer, blev det bättre efter justeringen av trycket i expansionskärlet?
Ja jag upplever det som mycket bättre! Dock så kör jag inte samma temp på radiatorsystemet som tidigare pga varmare ute men trycket är helt stabilt nu :)

Utloggad Wavefolder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #57 skrivet: 10 juni 2016, 16:26:27 »
Ok, låter bra att det verkar funka bättre med justerat tryck i expansionskärlet. Jag ska se om vi kan få det kollat hos oss också. Jag har inte kopplat in CTC Connect ännu men jag ska väl få tummen ur och dra fram kabel dit någon gång. Vet inte hur användbart det är egentligen?

Utloggad Wavefolder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #58 skrivet: 10 juni 2016, 16:28:44 »
Angående problemet med trycket så har vi ju haft det även när vädret har varit så varmt att värmesystemet har varit stoppat.

Utloggad kapten zoom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • ctc gsi 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #59 skrivet: 26 juli 2016, 16:58:27 »
Någon som vet var serienumret sitter på gsi 12 an? letat överallt inkl ctc egna sida.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!