Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm: F2120-12 / VVM320  (läst 3445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sabud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm: F2120-12 / VVM320
« skrivet: 16 juni 2018, 13:10:12 »
Hej,
Fick min värmepump (F2120-12 / VVM320) installerad och igångkörd för 8 månader sedan. I går (Fredag kväll) upptäckte jag att det lyste rött på dörren och att jag fått ett larm. Inverterfel Typ II, (429. EB101. F:112).
Föreslagen åtgärd: Bryt strömförsörjningen till enheten och kontrollera säkringar, faser, etc. Slå på enhetens huvudbrytare och avvakta normal funktion. Om larmet kvarstår stäng av enheten eller försätt den i hjälpläge. (vilket jag gjorde)

Blir lite förvånad att denna `smarta´ värmepump ber mig kolla strömförsörjningen. Finns det inga spänningsvakter som känner av status på matningen??

Mina tidigare erfarenheter av värmepumpar begränsas till min gamla frånluftvärmepump (Aquarex)som jag skötte helt själv i 16 år och ägaren därefter bytte ut den efter totalt 25 års ålder.
När jag ser enheternas gigantiska kretskort och speciellt ute-delens mycket utsatta för damm - smuts - kondens blir jag lite orolig för framtida utgifter.

NÃ¥väl, tillbaka till problemet. Finns det nÃ¥gon som känner till vad  Larm: 429 - EB101 - F:112 innebär mer i detalj?

Det blir till att ringa installatören på måndag trots att han inte är auktoriserad serviceman av Nibe (garanti-tidskrav)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm: F2120-12 / VVM320
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2018, 23:56:40 »
Larm 429 = Tillfälligt fel i invertern, 3 ggr på 2 h.
EB101. F:112 är namnet på utedelen med en 12 kW kompressor.
Har du en spänningsprovare kan du mäta spänningen på inkommande plint X1 på invertern QA40 och se om det är 400 V mellan de 3 faserna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sabud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm: F2120-12 / VVM320
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2018, 19:31:30 »
Tack för svar och information. Har regnat kraftigt så det har inte varit läge att lyfta bort locket och kolla spänningen på plinten. För drygt en timma sedan var här 4 stycken elavbrott under en kvart. Tittade till pump-status och det lös grönt samt loggen indikerade starter efter varje avbrott. Allt normalt alltså!!

Så var det med det, känns lite tråkigt med fel som uppstår och försvinner utan att man kunnat identifiera problemet (buggrelaterat?) speciellt som jag reser mycket och lämnar anläggningen att sköta sig själv veckovis ganska ofta. Får hålla ögonen på eventuella problem så att de inte följer med över garantigränsen.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Larm: F2120-12 / VVM320
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2018, 21:16:26 »
Tack för svar och information. Har regnat kraftigt så det har inte varit läge att lyfta bort locket och kolla spänningen på plinten. För drygt en timma sedan var här 4 stycken elavbrott under en kvart. Tittade till pump-status och det lös grönt samt loggen indikerade starter efter varje avbrott. Allt normalt alltså!!

Så var det med det, känns lite tråkigt med fel som uppstår och försvinner utan att man kunnat identifiera problemet (buggrelaterat?) speciellt som jag reser mycket och lämnar anläggningen att sköta sig själv veckovis ganska ofta. Får hålla ögonen på eventuella problem så att de inte följer med över garantigränsen.

Skaffa nibe uplink så får du notis i telefonen iallafall om det blir felkod :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!