Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inte sÃ¥ varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)  (läst 4143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« skrivet: 26 oktober 2017, 13:30:26 »
Sen inflytt för 2 år sen har det varit trögt med varmvattnet. Har nu tröttnat rejält på det och höjd på EVP:n kanal 9 till 70 grader - Det är fortfarande inte riktigt varmt alltid. Ibland är det finemang men andra gångar fisljummet. Ingen skillnad från när den stod på 55 grader och dom nuvarande 70 grader.

Vad kan vara fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2017, 16:10:50 »
Blandningsventilen?
Det kan också vara typ en backventil i en blandare som är otät och släpper genom kallvatten till varmvattensidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2017, 20:29:52 »
höjer du till 70 grader sÃ¥ slÃ¥r du ut värmepumpen och det gÃ¥r pÃ¥ el. Inga larm finns om inte installatör satt ett externt. Bästa du kan göra är att sätta en smo 20 till utedel,  och du lÃ¥ter panna köra varmvatten.  Du kan styra sÃ¥ att den shuntar ut med automatik men fÃ¥r ställa shunten ganska lÃ¥gt, alltsÃ¥ kurvan dÃ¥ spärrar du öppna signalen via en reläutgÃ¥ng,  pannan shuntar dÃ¥ ut tillskottt,  utedelen kör bara värme, och pannan varmvatten, .PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r du gott om varmvatten.
och faktiskt bättre värmeekonomi.Vi gjorde denna lösning till en väninna till mig och hon sänkte sin förbrukning med 600 kw  under mars 2017, varmt och gott i huset och gott om varmvatten.  dÃ¥ kör värmepumpen pÃ¥  flytande kondensering. Med evp kör den pÃ¥ fastkondensering. EVP 270 var  ett sorgebarn tillsammans med  20xxserien. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2017, 11:01:33 »
Blandningsventilen?
Det kan också vara typ en backventil i en blandare som är otät och släpper genom kallvatten till varmvattensidan.

Då borde jag väl bara ha problemet med en kran/dusch, eller? Jag har samme problem med alla. 2 av mina kraner och duschen är bara 2 år gamla.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2017, 11:03:00 »
höjer du till 70 grader sÃ¥ slÃ¥r du ut värmepumpen och det gÃ¥r pÃ¥ el. Inga larm finns om inte installatör satt ett externt. Bästa du kan göra är att sätta en smo 20 till utedel,  och du lÃ¥ter panna köra varmvatten.  Du kan styra sÃ¥ att den shuntar ut med automatik men fÃ¥r ställa shunten ganska lÃ¥gt, alltsÃ¥ kurvan dÃ¥ spärrar du öppna signalen via en reläutgÃ¥ng,  pannan shuntar dÃ¥ ut tillskottt,  utedelen kör bara värme, och pannan varmvatten, .PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r du gott om varmvatten.
och faktiskt bättre värmeekonomi.Vi gjorde denna lösning till en väninna till mig och hon sänkte sin förbrukning med 600 kw  under mars 2017, varmt och gott i huset och gott om varmvatten.  dÃ¥ kör värmepumpen pÃ¥  flytande kondensering. Med evp kör den pÃ¥ fastkondensering. EVP 270 var  ett sorgebarn tillsammans med  20xxserien.

hmm.. hur gör man det? Låter ju onekligen som en bra lösning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2017, 13:26:27 »
Då borde jag väl bara ha problemet med en kran/dusch, eller? Jag har samme problem med alla. 2 av mina kraner och duschen är bara 2 år gamla.

Nej, blandningsventilen sitter direkt efter varmvatten ut på din EVP.
Det är inte ovanligt att dessa krånglar.
Man kan ibland få till dom genom att skruva på den, men ibland krävs att man tar isär den och rengör eller byter.

Om det är en backventil som inte är tät i en blandare så är det bara i denna blandare som du får riktigt varmt vatten.
Öppnas en annan varmvattenkran så kommer just den felande kranen läcka över kallvatten till varmvattensidan fastän den är stängd.

höjer du till 70 grader sÃ¥ slÃ¥r du ut värmepumpen och det gÃ¥r pÃ¥ el. Inga larm finns om inte installatör satt ett externt. Bästa du kan göra är att sätta en smo 20 till utedel,  och du lÃ¥ter panna köra varmvatten.  Du kan styra sÃ¥ att den shuntar ut med automatik men fÃ¥r ställa shunten ganska lÃ¥gt, alltsÃ¥ kurvan dÃ¥ spärrar du öppna signalen via en reläutgÃ¥ng,  pannan shuntar dÃ¥ ut tillskottt,  utedelen kör bara värme, och pannan varmvatten, .PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r du gott om varmvatten.
och faktiskt bättre värmeekonomi.Vi gjorde denna lösning till en väninna till mig och hon sänkte sin förbrukning med 600 kw  under mars 2017, varmt och gott i huset och gott om varmvatten.  dÃ¥ kör värmepumpen pÃ¥  flytande kondensering. Med evp kör den pÃ¥ fastkondensering. EVP 270 var  ett sorgebarn tillsammans med  20xxserien. 

Det här förstår jag inte riktigt, menad du att bygga om till flytande kondensering och ha en växelventil + smo20?
Eller menar du att köra F2020 direkt mot radiatorerna och ha EVP270 som bara VVB + tillskott?
I det senare fallet behövs ingen SMO20.
http://www.nibe.se/nibedocuments/12941/M10890-2.pdf

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #6 skrivet: 14 november 2017, 10:29:14 »
Är där någon som känner till en hantverkare eller dyl, man kan kontakta i södra Skåne, som kan komma ta ett titt på installationen? Jag fattar tyvärr minus av detta och är rejält trött på detta :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #7 skrivet: 14 november 2017, 11:08:36 »
Sök NIBE auktoriserade serviceombud: http://www.nibe.se/Kontakt/For-Privatpersoner/Hitta-serviceombud/  T.ex. Elan El & VVS i Ystad 0411 - 55 00 21.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #8 skrivet: 15 november 2017, 08:40:23 »
Tack så mycket!

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #9 skrivet: 15 november 2017, 15:19:48 »
höjer du till 70 grader så slår du ut värmepumpen och det går på el.

Jag håller på att göra lite försök med systemet, för att kunde ha så mycket information redo som möjligt, vid ett eventuellt besök från en servicegubbe.

Vid vilken temperatur på varmvatten kan man rimligt förvänta sig, att värmepumpen kan sköta uppvärmningen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #10 skrivet: 15 november 2017, 18:01:59 »
Äldre modeller av luftvattenvärmepumpar som 2020 klarar oftast upp till 55 °C (ibland 52 °C). Senaste modellerna kan ganska ofta klara upp till 65 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #11 skrivet: 15 november 2017, 19:03:08 »
Man kan alltid koppla en vanlig elberedare i serie med den inbyggda i vp då värmer vp så mycket den kan och resten värms med el men tror inte det är lösningen i ditt fall du har troligtvis nånting trasig som bör fixas till först för med temp på 70 grader ska vattnet vara hett.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #12 skrivet: 16 november 2017, 09:40:52 »
Kanon tack. Jag skall testa ställa den på 52 för att vara säker.

Enligt manualen skall EVP270 ha inbyggt elpatrol för varmvatten som borde kicka in när VP:n inte klarar jobbet själv - Kan en sån vara trasig? För den borde ju kunde klara det tycker man.

Testen jag kommer kör nu är:
Ställa varmvattnet till 52 grader og testa 4-5 dagar, om det har någon effekt på temperaturen av vattnet.
Sätta igång den "stora" elpatron för att se om det resulterar i konstant varmvatten (vilket jag förväntar den gör).

Jag vill tycka att jag borde kunde konkludera, att om den "stora" elpatron klarar jobbet och vi har det varmvatten vi borde ha, att nått borde vara fel med koplingen av VP till varmvatten systemet eller att EVP:s "lilla" elpatron till varmvatten har ett fel.

Dessa informationer borde underlätta ett fix av en servicegubbe borde man tycka :)

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #13 skrivet: 24 november 2017, 08:52:30 »
Jag hade besök av en autoriserad nibe servicegubbe i går. Han undersökte min installation i 1.5 timme utan att kunde hitta några fel. Efter flertals samtal med kollegor kom dom fram till att det måste vara styrkretskortet där är fel på, i EVP270. Dom beställer hem ett nytt och kommer och bytar i nästa vecka. Så får vi hoppas att det fixar problemet :)

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2018, 20:19:18 »
Hej henrik.
Jag har inte sett din följd fråga. har du fått hjälp ¨
Det finns otaliga evp 270 och fighter 20xx här i skÃ¥ne, jag jobbar som servicetekniker i skÃ¥ne.  att bygga om med smo är  enkelt, det kostar dig en slant, men  kan varmt rekommedera det.
Värempumpen går lugnare och du sparar en rejäl slant.
Pannan fÃ¥r göra varmvatten, den skiter vi  för som du märkt är det dÃ¥lig temp pÃ¥ det. dÃ¥ kan du höja till dina 70 grader i panntemp. Sedan sätter du till en smo 20, och en varvtalsstyrd laddpump. Samtidigt sÃ¥ kopplar man om rören sÃ¥ att man fÃ¥r en s.k. returdockning till shunten, med  nÃ¥gra kulventiler sÃ¥ man kan stänga för varje hÃ¥ll.
Shunten i pannan  sätter man ett lite relä som kopplas till en utgÃ¥ng i smon, sÃ¥ att öppnafunktionen blockeras  sÃ¥ länge det inte är tillsatsbehov. Stängsignalen är tillÃ¥ten. Kurvan ställs ocksÃ¥ nÃ¥got lägre pÃ¥ evp:n än pÃ¥ smon.  Skriv gärna till mig sÃ¥  skall ni fÃ¥ system lösningen pÃ¥ detta.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inte så varmt varmvatten (Fighter 2020 + EVP270)
« Svar #15 skrivet: 10 september 2018, 14:25:41 »
Hej

Ja jag glömde helt att följa upp på detta. Dåligt av mig.

Vi fick bytt styrkretskort och det fixade problemet faktisk. SÃ¥ nu har vi det varmvatten vi vill ha.

Anser du fortfarande att din beskrevna lösning är lämplig för vår installation?

För egentligen skulle jag vara sugen på att på nått sätt få kopplat en termostat till (mera specifikt denna: https://www.tado.com/se/thermostat-heating ) pannan för att ha bättre (och mera använder vänlig) kontrol. Men jag begripar inte om detta ens är möjligt. Tror tyvärr att termostat ibland översättas till nått annat ord på Svenska, som min Danska hjärna inte lyckats plocka upp än :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!