Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Omdöme pÃ¥ denna VP, QLima 2516?  (läst 11699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« skrivet: 23 april 2018, 08:50:18 »
Q limaLuft/luftvärmepump SCJA 2516 3,45 kWca 8000:- JULA
« Senast ändrad: 23 april 2018, 08:51:50 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2018, 09:59:11 »
varför tror jag att det är bortkastade pengar?
lägg till en tusing och köp kvalitet typ mitsubishi FH25
mer effekt och bättre energi effektivitet, tystare, bättre filter, bättre funktioner och håller oftast mer än 5 år

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #2 skrivet: 24 april 2018, 20:15:55 »
varför tror jag att det är bortkastade pengar?
lägg till en tusing och köp kvalitet typ mitsubishi FH25
mer effekt och bättre energi effektivitet, tystare, bättre filter, bättre funktioner och håller oftast mer än 5 år
Helt rätt.

/D

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #3 skrivet: 24 april 2018, 20:41:27 »
varför tror jag att det är bortkastade pengar?
lägg till en tusing och köp kvalitet typ mitsubishi FH25
mer effekt och bättre energi effektivitet, tystare, bättre filter, bättre funktioner och håller oftast mer än 5 år


Håller med till fullo....MEN om man känner en kyltekniker eller själv har behörighet så blir installationen och totalpriset väldigt billig på SCJA2516, då det är snabbkopplingar på alla SC-modeller, håller sedan pumpen ihop under årens lopp så har man en nästan oslagbar livscykelekonomi.


8000 är dock mycket pengar.. är det ingen rea på G?
Brukar kosta 6000kr ibland enligt prisjakt.

https://m.prisjakt.nu/product/4433123/statistics

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2019, 11:17:09 »
Jag äger denna VP och tänkte skriva lite tankar ifall någon är intresserad.
Skillnaden mellan denna och nya modellen 2518 är nog ganska liten.

Jag köpte i alla fall för 6000 för snart 2 år sedan.
Kommer inte ihÃ¥g vem som kopplade ihop men jag minns att installationen var gratis i alla fall  ;)

Har haft 1 fel och det var att innerdelen började efter ett drygt 1 år låta lite mer än när den var ny.
Hade kontakt med Jula som hänvisade till TMQ brands.
Det märktes att dom försökte krångla lite och dom ville ha info om vem som hade installerat pumpen men efter kanske 4 mejl fram och tillbaka så skulle dom skicka tekniker.
Direkt efter så ringde dom upp och sa att dom inte hade fler motorlager och dom kunde skicka en ny inomhusenhet istället.
Dom sa även "Du kan väl byta innerdelen själv? Det var väl en självinstallation?"
Jag tänkte att det blir väl enkelt att byta motorn själv så jag accepterade och det kom en ny inomhusenhet.
Det var inte alls lika enkelt att byta motorn som jag hade trott men efter någon timme så hade jag fått loss den gamla motorn.
Jag bröt isär motorn och inuti sitter 608zz lager av märket nzsb.
Dom kostar 0,1 dollar på Alibababa ???
Bytte till SKF och det har varit tyst i nästan 1 år nu.

Ni har lite data nedanför. Jag tycker att P-ut vid -15 är rätt bra för en så billig pump men jag har inga referenser.
För mig sparade den i alla fall drygt 6000 kwh/år så trots problemen med lagerljudet är jag ganska nöjd.
Skulle köpa den igen till garage eller inglasat uterum. Ska man köpa till vardagsrum ska man nog fundera på ett riktigt märke :)

0 grader                     
In temp   24                  
uttemp   48      P ut   3,01   kW   Cop   4,64
luftflöde   350      P in   0,649 kw      
                     
-6 grader                     
In temp   24,8                  
uttemp   50,1      P ut   3,17   kW   Cop   4,09
luftflöde   350      P in   0,775         
                     
-12 grader                  
In temp   24                  
uttemp   53      P ut   3,64   kW   Cop   3,18
luftflöde   350      P in   1,143         
                     
-15,3 grader                  
In temp   24                  
uttemp   52      P ut   3,51   kW   Cop   2,56
luftflöde   350      P in   1,37         






Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2019, 16:17:31 »
Jag äger denna VP och tänkte skriva lite tankar ifall någon är intresserad.
Skillnaden mellan denna och nya modellen 2518 är nog ganska liten.

Jag köpte i alla fall för 6000 för snart 2 år sedan.
Kommer inte ihÃ¥g vem som kopplade ihop men jag minns att installationen var gratis i alla fall  ;)

Har haft 1 fel och det var att innerdelen började efter ett drygt 1 år låta lite mer än när den var ny.
Hade kontakt med Jula som hänvisade till TMQ brands.
Det märktes att dom försökte krångla lite och dom ville ha info om vem som hade installerat pumpen men efter kanske 4 mejl fram och tillbaka så skulle dom skicka tekniker.
Direkt efter så ringde dom upp och sa att dom inte hade fler motorlager och dom kunde skicka en ny inomhusenhet istället.
Dom sa även "Du kan väl byta innerdelen själv? Det var väl en självinstallation?"
Jag tänkte att det blir väl enkelt att byta motorn själv så jag accepterade och det kom en ny inomhusenhet.
Det var inte alls lika enkelt att byta motorn som jag hade trott men efter någon timme så hade jag fått loss den gamla motorn.
Jag bröt isär motorn och inuti sitter 608zz lager av märket nzsb.
Dom kostar 0,1 dollar på Alibababa ???
Bytte till SKF och det har varit tyst i nästan 1 år nu.

Ni har lite data nedanför. Jag tycker att P-ut vid -15 är rätt bra för en så billig pump men jag har inga referenser.
För mig sparade den i alla fall drygt 6000 kwh/år så trots problemen med lagerljudet är jag ganska nöjd.
Skulle köpa den igen till garage eller inglasat uterum. Ska man köpa till vardagsrum ska man nog fundera på ett riktigt märke :)

0 grader                     
In temp   24                  
uttemp   48      P ut   3,01   kW   Cop   4,64
luftflöde   350      P in   0,649 kw      
                     
-6 grader                     
In temp   24,8                  
uttemp   50,1      P ut   3,17   kW   Cop   4,09
luftflöde   350      P in   0,775         
                     
-12 grader                  
In temp   24                  
uttemp   53      P ut   3,64   kW   Cop   3,18
luftflöde   350      P in   1,143         
                     
-15,3 grader                  
In temp   24                  
uttemp   52      P ut   3,51   kW   Cop   2,56
luftflöde   350      P in   1,37

Verkar ju lovande siffror.


Tror du den blir för stor i en 15kvm stor stuga.

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2019, 17:12:30 »
Jag glömde skriva det men värdena är inte P-max även om jag tror att de ligger ganska nära P-max vid kallare temp.
Det verkar som att fläkten (som bara är på 20W, 350 m3/h) begränsar effekten och att max ut-temp blir runt 53-55 grader.

Jag tror den kommer fungera bra till 15 kvm stuga :)
Men min-effekt på kompressorn är nog högre än dyra märken så på vår och höst så kommer minsta värmeeffekten den kan ge vara mer än vad som behövs. Då kommer utedelen stängas av och sen starta ibland när värme behövs.
Det ska tydligen ge lite lägre COP men tror det blir bra ändå. Invertern gör att den startar mjukt i alla fall.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2019, 17:30:12 »
Finns det tester av oberoende part på qlima eller systermodeller vad dom ger vid olika utetemperaturer och med COP inkl avfrostningar ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2019, 16:56:46 »
Jag tror inte det finns några oberoende tester på denna eller qlima i allmänhet.

Har läst någonstans att generellt när det är väder som kräver avfrostningar så drar det ned COP 3-12%. Ju mer fukt i luften desto mer.
Det verkar rimligt eftersom pumpen går som kortast ca 1h mellan avfrostningarna som kanske tar 4 min men med högre elförbrukning än vid vanlig drift?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2019, 18:34:04 »
Avfrostningar behövs från ca +3 och kallare
COP och avgiven effekt påverkas då
4 minuter låter kort från att den stannar tills den ger värme igen som en genomsnittlig tid.
Även effekt/effektivitet påverkas av hur igensatt utedelen är av is/snö så det är svårt att genomsnittligt få en korrekt utblåstemperatur och därmed mätbar effekt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

E. Eriksson

  • Gäst
E. Eriksson
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2019, 13:17:07 »
Hej alla,
Vill bara varna alla för Qlimas pumpar, bara skräp. Min höll i 8 mÃ¥nader. Efter det sÃ¥ slingrade sig garanaten sÃ¥ mycket dom kunde, fick skicka in en lÃ¥ng rapport med bilder och intyg men nej, jag fick inte fick nÃ¥gon reparation utförd eller utbytespump. De skyllde pÃ¥ att jag monterat den själv, enkelt dÃ¥ den var självfyllande men dÃ¥ gällde inga garantier.  >:(

Visst den var billig men jag Ã¥ngrar mig bittert att jag kastade ut pengarna pÃ¥ en sÃ¥dan skitprodukt. Nu är den utbytt mot en  dyrare men fungerande pump. Qliman ligger pÃ¥ soptippen där den hör hemma. Varning alltsÃ¥!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2019, 19:04:41 »
Oavsett om man har uppfyllt säljarens garantivillkor eller inte så gäller ju alltid reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, under förutsättning att man har köpt produkten som privatperson av svensk säljare.

För övrigt är det märkligt att folk som utgjuter sig på det där sättet över "skitprodukter" sällan eller aldrig vågar registrera sig på forumet eller delta aktivt i andra diskussioner.
Och sakerna är också "alltid" bortslängda så det finns ingen möjlighet för någon mer kunnig och seriös person att studera vraket för att se vad som egentligen har hänt.
Förmodligen är många inlägg av den där typen egentligen dåligt dolda försök från någon nasare att såga en konkurrents produkter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Henrik Harnevie

  • Gäst
Henrik Harnevie
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #12 skrivet: 07 december 2021, 13:48:47 »
Behöver två värmepumpar som ej är Mitsubishi FH25. Har haft tre sådana och livslängden är 6,5 +/- 1 månad år. Därefter havererar antingen kompressor, kretskort eller utomhusfläkt.

Misstänker QLima har väsentligt längre livslängd.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdöme på denna VP, QLima 2516?
« Svar #13 skrivet: 08 december 2021, 11:59:42 »
Okay!
en misstanke är ju så god som en sanning eller?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!