Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sture
« skrivet: 06 april 2006, 18:55:28 »

Elgiganten, där Nordic Air inköptes innan jul 2005, erbjuder mig att få en Sanyo installerat i stället utan kostnad.

Det verkar bra. En kompis köpte sin pump hos Elkedjan. Han har nu blivit erbjuden att få den utbytt till en Sanyo men får betala merkostnaden, ca 7.000 kr.

Hasse
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 06 april 2006, 18:47:34 »

Blev det mycket mer is kvar än vad wisky´n krävde ? Grattis zlattan till en värmepump och ingen ismaskin om du godkänner Sanyo´n.
Skrivet av: zlattan
« skrivet: 03 april 2006, 12:45:37 »

Hej!

Har haft väldigt stor nytta av forumet. Nu verkar det lösa sig med min pump. Elgiganten, där Nordic Air inköptes innan jul 2005, erbjuder mig att få en Sanyo installerat i stället utan kostnad. Återkommer med mer info. I alla fall är det så att köper man av etablerade företag/leverantörer så löser det sig till slut.

Elgiganten backade från Sanyo, det blev en Mitsubishi i stället, installerat och klar utan kostnad med 6 års försäkring. Funkar bra än så länge.
Skrivet av: Guest
« skrivet: 10 februari 2006, 00:05:40 »

Sanningen är ju lite från båda håll. Dels fungerar faktisk många Nordic Air
värmepumpar - inget snack om saken, men det som är den allra största utmaningen,
och som ser ut att vara Strateg Trade's största problem, är att hitta en fungerande
lösning.

Företaget jag jobbar hos har ungefär ett femtio-tal NA-maskiner - alla i Norrbotten.
Av dessa är det bara ett fåtal som strular i dagsläget. Att det är fel på montören
tror jag inte om det inte förstås är okunniga privatpersoner som monterat själva.
Derimot så har pumparna haft fel köldmediefyllning, för liten trågvärme eller ingen
trågvärme alls. Trågvärmen är dessutom hälften av det Panasonic och Mitsubishi
använder.

Jag vill påminna om vissa av Panasonic's SuperScroll HE-9 som även den har samma
problem med avfrostningen - och det framför allt vid enstaka minusgrader.

Skillnaden mellan Panasonic och Nordic Air då är ju ganska solklart. Dom som
konstruerade Nordic Air är inte tillräckligt kunniga så att dom kan hitta på en
fungerande lösning - som Panasonic har...

PS!! Även Volvo har haft 'barnsjukdomar' och 'måndagsexemplar' men ingen
hånar dom som kör Volvo för det....

Sen til dig zlattan - du vill ju kanske ha en fungerande NA9000i....??!!

Att flytta givaren är en bra idé, jag har själv gjort det på flera pumpar dock
inte alltid med positivt resultat. Det går även att skära, med rondell, en 5cm
bred rand av bottentråget under hela förångaren - detta för att förstås få en
effektivare avfrostning...

Till NA9000i/IR har dom inte kommit med nya styrkort som til NA4000 der
avfrostningstiden är längre än normalt. På NA4000's nya kort är det 9min
avfrostning istället för 5 - enligt Strateg. (!!??) Men man kan ju laborera med
detta själv med att använda ett motstånd i serie med givaren. Beroende på
motståndets storlek så ändrar man ju elektronikens tillslag och frånslag av
avfrostning.....

Ingen riktigt bra lösning till dig zlattan men iallafall kan du behålla din NA
tills du tjänat in investeringen, sen byter du till en bättre maskin...

Lycka till.....BjörnK
Skrivet av: tracker
« skrivet: 29 januari 2006, 19:06:17 »

Skrivet av: Mike
« skrivet: 28 januari 2006, 20:25:07 »

Tyvärr är det i stort sett aldrig så att billigast är bäst  ;)

Köp alltid den vara du vill ha så billigt som möjligt istället, det är en mycket bättre regel (dock ta ALLTID med service efter köpet i beaktande av priser, med vissa varor kan man strunta i detta men inte med alla).  Sc:,h
Skrivet av: dragan
« skrivet: 28 januari 2006, 20:16:03 »

Ja billigast är inte alltid bäst.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 28 januari 2006, 15:47:02 »

TACK!! Det är så svåt som installatör att säga att Nordic Air inte är en bra värmepump. Men visst en konsumetnt kanske ser mer till priset än kvaliten. Tänk att ha ngt sånt här att visa dem som tycker att man är för dyr med 18-21000 sek inkl allt+service
Skrivet av: bamabama
« skrivet: 27 januari 2006, 21:39:09 »

Skrivet av: BALLO
« skrivet: 25 januari 2006, 19:37:52 »

Min Na 9000i har funkat prima fast det varit över 15 minus ;D
Skrivet av: gäst
« skrivet: 24 januari 2006, 00:31:27 »


Till dom som trakaserar ägare av Nordic Air
Sluta med det Vi vet redan att det är en skit maskin
Det finns säkert många Nordic ägare som har många frågor men inte vågar fråga för läser man äldre inlägg så består hälvten av svaren bara av folk som talar om hur dum man var som köpte en Nordic

hjälp till att komma på modifieringar istället
Eller förslag på förbättringar


Håller med. Det finns tillräckligt med inlägg som sågar NA (har själv hjälpt till tidigare). 8) Till en början var detta naturligtvis bra, för att varna presumtiva NA köpare. Men nu behövs knappast mer sådant.
Det har för övrigt inget med dumhet/intelligens att göra. Jag höll själv på att göra bort mig å det grövsta (trots min bevisligen höga IQ), ::) tittade på bl.a. citcops 5,33:a, och Kinnans hejdundrande reklam överallt. Det var nog hälften tur i alla fall att jag började forska runt både i grannskapet och på weben innan köp, och det jag fann gjorde mej faktiskt förbannad.
Så med tur, och i alla fall lite skicklighet, 8) fann jag min L/L som hitintills skänkt oss bekymmersfri och förbluffande bra prestanda (vid temperaturer över -20ºC). :o

Ps. Så vi får väl hoppas att presumtiva köpare oavsett VPtyp hittar detta forum innan dom köper VP.
Borde nästan lagstadgas att "Kolla in www.varmepumpsforum.com" trycks med övertydlighet på all svensk VP reklam.

Rickard for President!!
Skrivet av: oddman
« skrivet: 23 januari 2006, 21:16:32 »

Hej zlattan

Givaren som du undrade om sitter i utedelen
Ta av locket och titta ner efter kylarpaketets gavel bakom kompressorn där ser du kylarens rör som kommer ut och vänder tillbaka in i kylaren
straxs nedanför mitten sitter en rörbit fastlödd i den sitter givaren dra ut givaren försiktigt och flytta ner den till röret under.
jag straipsade (spännband + kontakt pasta)  fast min givare där och efter det så fungerade avfrostningarna bättre, inte helt felfritt men bättre

Till dom som trakaserar ägare av Nordic Air
Sluta med det Vi vet redan att det är en skit maskin
Det finns säkert många Nordic ägare som har många frågor men inte vågar fråga för läser man äldre inlägg så består hälvten av svaren bara av folk som talar om hur dum man var som köpte en Nordic

hjälp till att komma på modifieringar istället
Eller förslag på förbättringar

Funderar själv på att göra ett eget styr kort baserat på Basic Stamp prosessor

Oddman
Skrivet av: dragan
« skrivet: 23 januari 2006, 20:07:28 »

Hej, det finns säkert nått sätt att få till avfrostningsfel på nordic,
 risken att lyckas är nog liten med tanke på att Strateg själv inte
har en aning om vad som är fel.
Problmet kan mycket väll ligga i styrningen som inte är riktigt framtagen
från början.
Tillverkaren av Nordic Air har ju gått i konkurs så reservdelar till
dom lär ju bli svåra att få tag på.
Sen att få en kylfirma att vilja titta på den kommer nog inte heller
bli så lätt när Strateg själva tappar sammarbete med företag som
rinnande vatten.
Jag menar vad gör 3 års garanti när ingen vill hjälpa dom.
Firman jag jobbar åt har slutat helt arbeta mot dom när dom inte kan
hålla nått dom lovar eller betala för jobben.
Skrivet av: zlattan
« skrivet: 23 januari 2006, 18:49:28 »

Grattis ! Numera har du alltid tillgång till is när whiskyn ska fram
Hur kan man köpa en Nordic Air eller slängde dom den på dig??
Be dem byta den till ngt annat annars såkommer det bli en del telefonsamtal till reparatören

Tjena luckyman!

Vad jag kan se på forumet så har alla pumpar bekymmer både med avfrostningen, olika kretskort och annat smått och gott. Jag förväntade mig tips och svar angående avfrostningen, det var det jag frågade efter.
Dom gångerna JAG tyckte att det var onödigt mycket is på utedelen kräver ju vissa åtgärder, men jag hade inte tänkt att byta pump omgående.
Ismängden på maskinen och mängden wisky som jag och mina bekanta dricker är inte i proportion till varandra. Du får gärna publicera din adress så kan jag skicka isen som blir över så har du nåt att smutta på när du skriver dina dumma inlägg. Ha det.........
Skrivet av: dragan
« skrivet: 23 januari 2006, 18:02:03 »

Precis, hur talar man om för en kund på ett snällt vis att dom köpt en av dom sämsta värmepumpar man kan få tag i, att de varti bättre om dom letat på Blocket efter en 80.tals pump iställe.
Hade en nordic kund som tyckte sina NA 4000 lät illa och gav lite dålig effekt, han menade att grannar runt omkring deras pumpa gick ju tyst och bra. Vi gick ut och visst hos grannarna satt ju Panasonic, Toshiba och Mitsubishi. Tja vad säger man. Jämför du med dom har du nog köpt helt fel pump.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 22 januari 2006, 16:20:40 »

Dålig start eller??

Har köpt en NA 9000i  för ca: 3 månader sen. Vill nämna att kylmontören som installerade den påpekade redan vid installationen att Nordic Air var "skit".

Kraftig isbildning har förekommit på utomhusdelen vid två tillfällen sen dess.
Förra gången, för tre veckor sedan, var det is på hela baksidan och vänstra sidan av utomhusdelen. Även på insidan var det is. Stängde av pumpen och fick bort det med varmvatten. Nu är det samma sak igen. Är det normalt för Nordic Air?
Enligt instruktionen så stannar inomhusdelen när utomhusdelen avfrostar under ca: 5 minuter. Hur ser man att avfrostningen fungerar?
Läste i forumet att givaren kan flyttas några cm för att avfrostningen ska fungera bättre. är det någon som har en bild eller förklaring åt vilket håll det ska flyttas?

Gör allt du kan för att häva köpet!
Om de misslyckas med isbildningen 3ggr så har du ganska stor chans, men skynda på.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 22 januari 2006, 16:06:04 »

Jättekul dragan! Nu är vi 2 som inte hyser lovord för Nordic Air i alla fall. Själv har vi slutat att åka på garantijobb åt Strateg så mest synd tycker jag det är mot dessa kunder som fortfarande inte förstått att deras värmepumpar inte fungerar riktigt. Vem kommer att garantilaga deras om ett halvår, ingen
Den firma jag jobbar på hade ett avtal mot en annan firma att koppla ihop det kyltekniska på värmepumpar som de satta upp, den första jag kom ut till var innerdelen placerad 20cm över golv!! Försäljaren och jag blev osams direkt över placeringen, han hade aldrig monterat ngt sånt här förut och sa att där är bästa läget. Nej sa jag och åkte därifrån, sen fick en annan på firman åka och göra kyljobben åt dem.
Skrivet av: dragan
« skrivet: 22 januari 2006, 15:53:53 »

Jag har satt upp några Nordic Air pga ivriga säljare på kontoret som måste säga ja till alla jobb som dom kommer över. Och ingen av dom går bra. mest problem med igenisningar men oxå fläktstyrningar på både utedel och innedel.
Har bytt styrkort ute, givare ute och inne. Hela utedelar men som sagt de blir inte så mycket bättre.
Och den finna info man får av strateg är ju alltid lika komisk att lyssna på och olika bud varje gång.
Nä, rent ut sagt är allt en enda stor bluff. Minst sagt den fina reklamen om nordiska förhålanden.
De vet dom ju inte ens vad de är.
Nu är de väll tur att Nordic Air tillverkaren har gått i konkurs enligt strateg, var ju inte en dag för tidigt.
Strateg skulle visst börja sälja Samsung nu.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 22 januari 2006, 11:53:39 »

Grattis ! Numera har du alltid tillgång till is när whiskyn ska fram
Hur kan man köpa en Nordic Air eller slängde dom den på dig??
Be dem byta den till ngt annat annars såkommer det bli en del telefonsamtal till reparatören
Skrivet av: zlattan
« skrivet: 22 januari 2006, 11:44:41 »

Dålig start eller??

Har köpt en NA 9000i  för ca: 3 månader sen. Vill nämna att kylmontören som installerade den påpekade redan vid installationen att Nordic Air var "skit".

Kraftig isbildning har förekommit på utomhusdelen vid två tillfällen sen dess.
Förra gången, för tre veckor sedan, var det is på hela baksidan och vänstra sidan av utomhusdelen. Även på insidan var det is. Stängde av pumpen och fick bort det med varmvatten. Nu är det samma sak igen. Är det normalt för Nordic Air?
Enligt instruktionen så stannar inomhusdelen när utomhusdelen avfrostar under ca: 5 minuter. Hur ser man att avfrostningen fungerar?
Läste i forumet att givaren kan flyttas några cm för att avfrostningen ska fungera bättre. är det någon som har en bild eller förklaring åt vilket håll det ska flyttas?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!