Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att identifiera problem med blandat system (radiatorer och golvvärme)  (läst 1118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NePav

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi har ett 1,5 plans hus som är 151m2 totalt (ca 50/50m2 mellan våningarna). På bottenvåningen har vi golvvärme och på plan 1 vi har 5st radiatorer. Huset är byggt 2005 och har en Nibe Fighter 310P elpanna installerad. På grund av fuskbygge fick vi för några år sedan bygga om hela övervåningen och då installerades det nya radiatorsystemet.

Förra året plötsligt kunde vi inte värma upp huset som vi gjorde tidigare (~21C) så vi ringde VVS företaget som har bytt våra cirkulationspumpar i värmesystemet, både huvudpumpen som sitter i panna och den i golvvärmefördelaren. Vi trodde inte att pumparna var problemet eftersom de fungerade bra och som förväntat löste det inte problemet.

Sedan dess har vi haft problem med att värma huset och ingen har kunnat hjälpa oss hittills.

Alla komponenter i systemet kontrollerades och allt ser bra ut. Här är några av våra observationer och frågor:

Så här ser systemets anslutningar:

1.jpg

Och så här antar vi att vattenflödet genom systemet ska gå:
2.jpg

Det första du kommer att märka är att golvvärmefördelaren är anslutna på motsatt sätt an
normalt (fam och retur slangor är omvänds kopplade), men det är så i alla grannhus och värmen fungerar fortfarande som den ska (Skanska gjorde den här installationen när de byggde hus).

Uppe till vänster på bilden är två rör som går upp för radiatorerna.

Första frågan är: är detta rätt antagande om hur vattnet ska flöda genom systemet?

Om detta stämmer en sak som vi har märkt är att när golvvärmefördelare circulation pump är på så flödar vattnet åt fel håll. Vad jag menar med det är att från och till ledningar till radiatorer ändrar vattenflödets riktning.

Jag har installerat ett antal termometrar på ledningarna för att se vad som händer med
temperaturerna för att förstå vad som händer i systemet, var försvinner värmen. Och detta
är vad som händer när golvvärmefördelare pumpen är på:
3.jpg

Om jag stänger av cirkulationspumpen i golvvärmefördelaren ser temperaturerna så här:
4.jpg

Om vi antar att detta är rätt flöde, och om vi bara låter huvudpumpen vara igång och stänger av
Golvvärme pumpen, huvudpumpen har inte tillräckligt med kraft för att trycka vattnet genom hela systemet så att huset förblir kallt (~14C - 16C ).

Eftersom dessa nya pumpar har 9 olika inställningar har vi provat alla möjliga kombinationer och
ingen av dem hjälpte.

Förutsatt att flödet vi förstår är sant, kontrollerade vi anslutningarna till radiatorerna och de sitter ret .

Dessutom har vi många gånger kollat efter luft i systemet och det borde inte finnas någon.

Vi har inte den officiella ritningen av radiator systemets anslutningar men detta är vad vi lyckas
observera genom att titta genom inspektionsluckan (observera att detta kanske inte är 100%
korrekt ritning eftersom det är mycket svårt att se alla linjer och var och hur de är anslutna):

5.jpg

Och därmed ser hela systemet ut så här:
6.jpg

Gammalt huvudpump som satt i elpannan (Grundfos UPS15-60):
7.jpg

Ny huvudpump som sitter i elpannan (Grundfos Alpha1 15-60):
8.jpg

Gammalt golvvärmefördelare cirkulationspump (Grundfos UPS 15-40):
9.jpg

Ny golvvärmefördelare cirkulationspump (Grundfos Alpha1 15-40):
10.jpg

Är det någon som har någon aning om vad som kan vara fel?
Stämmer våra antaganden?
NÃ¥got annat vi kan testa/prova?
Behövs några ytterligare förtydliganden?

MVH







« Senast ändrad: 22 november 2022, 11:23:48 av NePav »

Kent Sundberg

  • Gäst
Kent Sundberg
SV: Hjälp att identifiera problem med blandat system (radiatorer och golvvärme)
« Svar #1 skrivet: 26 november 2022, 12:18:52 »
Hej,
Flödet på pump M1 (elpanna) måste vara större än pump M2 (golvvärme) för att det ska fungera. Om det är tvärtom kan eller kommer flödet genom radiatorerna att vändas. Prova med att sätta circ. pumparna med fast rpm, M1 steg 3 och M2 steg 1 eller 2. Om det löser problemet kan du sedan prova med att använda annan kurva på pumparna som kanske är lite mer ekonomisk. Lycka till / Hälsn. Kent

Kent Sundberg

  • Gäst
Kent Sundberg
SV: Hjälp att identifiera problem med blandat system (radiatorer och golvvärme)
« Svar #2 skrivet: 26 november 2022, 12:27:09 »
Hej igen,

Kontrollera också att shuntventilen inte stryper pump M1 av någon anledning, och att returventilen på pannan är öppen och inte stryper flödet. / Kent

Utloggad NePav

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Flödet på pump M1 (elpanna) måste vara större än pump M2 (golvvärme) för att det ska fungera. Om det är tvärtom kan eller kommer flödet genom radiatorerna att vändas. Prova med att sätta circ. pumparna med fast rpm, M1 steg 3 och M2 steg 1 eller 2. Om det löser problemet kan du sedan prova med att använda annan kurva på pumparna som kanske är lite mer ekonomisk. Lycka till / Hälsn. Kent

Hej Kent,

Tack för svaret!

Jag har redan provat det, att hålla M1 på konstant hastighet 3 (maxflöde) i kombination med M2 på konstant hastighet 1, TP1 och PP1 (TP1 och PP1 har mindre flöde enligt effektdiagrammet). Ingen av dem fungerade, samma problem kvarstod.

/Nenad

Utloggad NePav

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen,

Kontrollera också att shuntventilen inte stryper pump M1 av någon anledning, och att returventilen på pannan är öppen och inte stryper flödet. / Kent

Hej igen,

Shuntventilen är automatisk men den verkar fungera som den ska. Om jag manuellt styr den blir den varm eller kall beroende på vilken sida jag vänder på den. Finns det något annat specifikt sätt att testa dess flöde.

Alla andra ventiler är öppna.

/Nenad

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
Har läst igenom grundligt och tycker Kent föreslår samma som jag tänkte.

Enda jag funderar på är om shunten har spårat ur eller någon kran i 310P lämnats stängd. En kran kring returen är risk att ställa i fel läge. Det matchar inte felbeskrivningen med det är värt att dubbelkolla igen.

Testa bara radiatorer och bara golvvärme separat med ena kranen avstängd och urdragen pump. Då ser du om det det är skräp i systemet eller liknande. Tänker ifall systemet hade en söndrig pump och har proppats med papper eller något så det är stopp i en ledning av misstag sedan pumpbytet och då är det samma felsymtom.

Känns på nivån där man vill kontrollspola alla delar med trädgårdsslang på tillopp och extra slang ned i avloppet på utloppet för att kontrollera flödet vissa delar av systemet.

Kanal 2 på värmepumpen är framledningstemperatur. Kanal 10 visar beräknad framledningstemperatur. Kanal 11 visar avvikelsen. Alla dessa visar dock felaktiga värden om flödet är extremt begränsat.

Har du energi i pannan? Har du 50 grader på kanal 1? Ibland när kompressorn pajar är det inte säkert det finns så mycket elpatron kvar, kontaktorerna är undermåliga.

Edit: Kolla även kanal 8, kompressorgivare.
« Senast ändrad: 29 november 2022, 20:22:16 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Kent Sundberg

  • Gäst
Kent Sundberg
SV: Hjälp att identifiera problem med blandat system (radiatorer och golvvärme)
« Svar #6 skrivet: 02 december 2022, 00:30:58 »
Hej igen,

Ventilen som är märkt "PÃ¥fil" mÃ¥ste vara öppen. Antar att den är det men värt att kolla dÃ¥ märkningen är lite mystisk.  Finns ingen anledning att den är en backventil heller. Kolla att den inte stryper för mycket eller har fastnat, bäst vore att ha en vanlig ventil där.
 
Testa anläggningen med bara pump M1 igång och all golvvärme helt stängt. Fungerar det som det ska då kan man nog säga att shunten är OK. Öppna sedan lite i taget
pÃ¥ golvvärmeslingorna och se hur det utvecklar sig. Eventuell kan du behöva strypa in alla golvvärme slingor för att hÃ¥lla tillräckligt tryck, dvs för att fÃ¥ flöde upp till radiatorerna. 

Utloggad NePav

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har läst igenom grundligt och tycker Kent föreslår samma som jag tänkte.

Enda jag funderar på är om shunten har spårat ur eller någon kran i 310P lämnats stängd. En kran kring returen är risk att ställa i fel läge. Det matchar inte felbeskrivningen med det är värt att dubbelkolla igen.

Testa bara radiatorer och bara golvvärme separat med ena kranen avstängd och urdragen pump. Då ser du om det det är skräp i systemet eller liknande. Tänker ifall systemet hade en söndrig pump och har proppats med papper eller något så det är stopp i en ledning av misstag sedan pumpbytet och då är det samma felsymtom.

Känns på nivån där man vill kontrollspola alla delar med trädgårdsslang på tillopp och extra slang ned i avloppet på utloppet för att kontrollera flödet vissa delar av systemet.

Kanal 2 på värmepumpen är framledningstemperatur. Kanal 10 visar beräknad framledningstemperatur. Kanal 11 visar avvikelsen. Alla dessa visar dock felaktiga värden om flödet är extremt begränsat.

Har du energi i pannan? Har du 50 grader på kanal 1? Ibland när kompressorn pajar är det inte säkert det finns så mycket elpatron kvar, kontaktorerna är undermåliga.

Edit: Kolla även kanal 8, kompressorgivare.

Tack för svaret!

Alla kran är öppna och alla kanaler pÃ¥ pannan visar korrekta värden. Kanal 1 ligger pÃ¥ 50. Om jag kopplar bort golvvärme systemet, radiatorer funkar som dom ska, och om jag kopplar bort radiatorer det verkar som at flöde i golvvärme systemet är korrekt. Men jag har gjort bara ett kort test med bara  golvvärme för att det kommer att ta nÃ¥gra dagar innan golvet blir varmt (om den funkar som den ska) och just nu är det ret sÃ¥ kalt sa den test kommer att vänta pÃ¥ litte varmare dagar :)

Kontrollspolning har jag inte gjort en för att ventilerna kontrolleras automatisk og jag kan bara spola hela golvvärme systemet på en gång men den är inte säkert att det kommer att hjälpa om där finns nånting som blockerar flödet. Måste hitta o köpa manuela ventiler först.

Utloggad NePav

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen,

Ventilen som är märkt "PÃ¥fil" mÃ¥ste vara öppen. Antar att den är det men värt att kolla dÃ¥ märkningen är lite mystisk.  Finns ingen anledning att den är en backventil heller. Kolla att den inte stryper för mycket eller har fastnat, bäst vore att ha en vanlig ventil där.
 
Testa anläggningen med bara pump M1 igång och all golvvärme helt stängt. Fungerar det som det ska då kan man nog säga att shunten är OK. Öppna sedan lite i taget
på golvvärmeslingorna och se hur det utvecklar sig. Eventuell kan du behöva strypa in alla golvvärme slingor för att hålla tillräckligt tryck, dvs för att få flöde upp till radiatorerna.

Hej Kent och tack igen :)

Om jag kör med bara M1, flödet verkar va rätt och radiatorer bli varma men det finns inte tillräckligt styrkan för att pusha vatten igenom golvvärme systemet. Om jag stänger golvvärme da är det samma effekt, radiatorer funkar bra. Flödet påverkas bara när M2 är igång.

Påfyll ventilen fins i pannan med den är stängt och används för att påfylla systemet när trycket går när (inte så ofta, 1-2 gånger per år. Systemet håller trycket bra). Jag förstår inte vad du menar med "Finns ingen anledning att den är en backventil heller"? tänker du på den ventilen jag har märkt som backventil? Jag tror att den är där för at tillåta flödet när alla golvvärme kanaler är stängda (när inställd tempen i huset är uppnådd).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!