Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F370 - Lösning för att komma runt automatiskt frysskydd  (läst 832 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cirkustoad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Nibe F370 från 2014 som satt i huset vi köpte för två år sedan. Vi har också en kamin som vi värmer huset med när elpriserna är som högst. Jag skulle vilja stänga av värmeproduktionen helt, och har gjort detta via manuell drift. F370:s automatiska frysskydd aktiveras dock in när utetemperaturen understiger en viss nivå (vill säga 3 plusgrader men är osäker), och tvingar igång värmeproduktionen. Det automatiska frysskyddet har felkod 180. Felkoden säger att ”Frysskyddet avaktiveras automatiskt om utomhustemperaturen ökar eller rumsuppvärmning aktiveras”. På detta uppkommer för mig två frågor:

1. Jag vill självklart aktivera rumsuppvärmning, så att jag kan värma huset med braskaminen och låta F370 värma tappvarmvatten. Jag har ingen givare för inomhustemperatur, typ Nibe RTS 40, och antar att det är denna jag behöver ha för att aktivera rumsuppvärmning?

2. Om det är en RTS 40 eller liknande som krävs, kommer jag då kunna manuellt stänga av  värmeproduktionen via driftläge, eller kommer jag fortfarande vara begränsad från total avstängning av värmeproduktion på något sätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F370 - Lösning för att komma runt automatiskt frysskydd
« Svar #1 skrivet: 30 november 2022, 14:10:59 »
Jag vet inte säkert men jag tror att en rumsgivare kommer avaktivera frysskyddet, i vilket fall så bör du ha en.
Den kan ligga ovanpå pannan i en plastpåse om du har lite tur, den följer med leveransen men de flesta installatörer skiter i att installera den.
Med en rumsgivare (RTS 40) så kan du ställa in en hög påverkan på rumstemp och detta kan i princip stoppa värmeproduktionen (den fortsätter göra varmvatten).
Placerar du rumsgivaren brevid kamin så får du denna funktion, den kan då bli kallt i de delar av huset som kaminen inte värmer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Ett alternativ som visserligen innebär att du inte stänger av värmedrift HELT är att istället ställa in väldigt låg värmekurva/förskjutning. Då kommer pumpen producera värme, men bara lite. Om F370 stöder ett schema kan du göra det med det, eller med semesterinställning (så behöver du inte ändra din vanliga kurva).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad cirkustoad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl N och Erik Renberg, tack för feedback!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F370 - Lösning för att komma runt automatiskt frysskydd
« Svar #4 skrivet: 06 december 2022, 05:03:54 »
frysskyddet kommer du undan om du kan lura värmepumpen att det är varmare än +3 grader ute.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!