Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: autoterm c200 felsökning  (läst 14005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
autoterm c200 felsökning
« skrivet: 22 september 2012, 16:15:52 »
hej, här kommer en fråga från en nybörjare.
osäker om jag hamnat i rätt fora, så en pekare tas tacksamt emot om bollen skall ngn annanstans.
planerar en bergvärmelösning som beräknas vara i drift i slutet på oktober, men det är för lång tid att vara utan värme. hoppas att det går att sparka igång pannan temporärt fram till dess...

har en gammal elpanna (autoterm c200) med vattenburen värme som krånglar.
den kan producera varmvatten men vill inte öppna växelventilen mot radiatorerna.

om jag stänger av den, eller vrider över till manuell, så öppnar den (fjädrar tillbaka) mjukt o fint.
även om jag kopplar bort anslutningarna till rumsgivaren från den nedre plinten, så öppnar den fint.

åtgärder:
har kontrollerat inkommande spänning på faserna. status = ok
bytt alla glassäkringar, även om det var hela. status = ok
byglat kontaktorerna mellan 2-4, 2-5, 2-6 som knäpper till då. status = ok?
om jag byglar vxl-ventilen 2-7 övre panel, så är det en lampa som skall lysa. hittar ingen diod/lampa. kanske inte finns ngn? status = ?
provat urstegning och instegning utan att få en klar hit på felsöknings-schemat. status = ?
kontrollmätt rumsgivare inställd på aktuell rumstemperatur med ca 5400 ohm. status = verkar ok
kontrollmätt utegivare som även den verkar ge korrekt värde ca 300 ohm. status = verkar ok
kontrollmätt panngivare som verkar ge hyffsat rätt värde. under mätningen sjönk motståndet och det skall det göra om pannans temp går upp. status = ok?

man kan även kontrollmäta vvb-termostat, men där saknar jag värden så vet inget här. status = ?

mkt tacksam om ngn kan grubbla på ovanstående, eller om det saknas ngn info så kan jag försöka komplettera.

jo, det glömde jag. hittat 3st. dioder på kretskortet. (4 enligt handboken, men de vette katten var den sitter)
1. vvb-kall släckt hela tiden. utom då pannan varit avstängd en stund (ca 30min).
2. vv-prod lyser hela tiden. utom då jag slår på manuell eller kopplar bort rumsgivaren.
3. begransn lyser hela tiden. utom då jag slår på manuell eller kopplar bort rumsgivaren.

laddar upp bilder om en stund utifall det kan hjälpa...
...
mvh caldo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #1 skrivet: 22 september 2012, 19:31:28 »
har en gammal elpanna (autoterm c200) med vattenburen värme som krånglar.
den kan producera varmvatten men vill inte öppna växelventilen mot radiatorerna.

om jag stänger av den, eller vrider över till manuell, så öppnar den (fjädrar tillbaka) mjukt o fint.
även om jag kopplar bort anslutningarna till rumsgivaren från den nedre plinten, så öppnar den fint.

OK, om jag fattar detta rätt så är växelventilen i läge mot VVB då den är spänningssatt?
Jag skulle gissa att kontaktorn (reläet) som styr växelventilen har bränt fast, är du lite händig med el så kan du kanske byta ut denna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #2 skrivet: 23 september 2012, 09:52:35 »
hej o tack för svar. ja, så verkar det vara.

när vxl-ventilen är strömsatt, så stänger den, dvs öppnar mot vvb.
när spänningen försvinner så öppnar den, fjädrar tillbaka och öppnar mot radiatorerna.

1. när jag byglade kontaktorerna under felsökningen sÃ¥ knäppte det o blixtrade lite pÃ¥ kontaktorerna.  skall jag göra det igen för att försöka se/höra vem som är paj? hur kan jag kontrollera om det är defekta?
2. skall man byta alla oavsett status? (är det 3st.?)
3. är det svårt/lätt att byta och var hittar jag i så fall nya? (elfa?)

mvh caldo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #3 skrivet: 23 september 2012, 17:11:14 »
Hej!
Jag ändrar uppfattning i frågan, om kontaktorn bränt fast så borde växelventilen bara öppna till radiatorerna när man slår av huvudbrytaren till pannan.

Du skriver att den öppnar när rumsgivaren kopplas ur, detta tyder på att rumsgivaren är boven.
Kan pannan styra värmen till huset på utegivare eller krävs en rumsgivare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #4 skrivet: 23 september 2012, 18:49:54 »
hej igen.
ok, kontaktorerna verkar funka. vi letar vidare...

ja, rumsgivaren borde logiskt vara felkälla. det har ingen betydelse vilken temperatur som jag ställer den på. det blir ingen reaktion på vxl-ventilen/pannan.

men den visar korrekt värde om jag kontrollmäter den. ca 5450 ohm om man ställer den på den aktuella rumstemperaturen. om den skulle vara defekt, eller om kablaget skulle vara defekt, gissar jag att det borde vara en tydlig avvikelse under mätning, eller?

jag tror det fungerar på följande sätt:

om rumsgivaren är korrekt kalibrerad skall den höja/sänka pannans effekt och öppna/stänga vxl-ventilen så att den angivna innertemperaturen uppnås.
om utegivaren fungerar skall den kunna tala om för pannan om det blir en temperaturförändring ute. på så vis skall pannan kunna höja/sänka effekten så att en stabil innertemperatur uppnås.

verkar det rätt?

om det nu är rumsgivaren som är defekt, var hittar jag sånna?
kan det vara kretskortet som spökar?
finns det ngt jag kan mäta för att försöka ringa in problemet?

tacksam för input
caldo

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #5 skrivet: 23 september 2012, 19:17:42 »
forts resonemang..
när korrekt innertemperatur uppnåtts, skall vv-prod starta. pannan producerar vv helatiden, så vv finns det.
jag tolkar det som att pannan tror att innertemp är ok. därför fortsätter den att hålla på med vv.
verkar det vettigt?
/caldo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #6 skrivet: 23 september 2012, 19:41:15 »
Jag tror mer och mer på att kretskortet är paj.
Kan du köra pannan på nått manuellt sätt, tills nya bergvärmepumpen är på plats?
Ett alternativ är ett par kupévärmare i huset...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #7 skrivet: 23 september 2012, 19:53:20 »
Citera
kontrollmätt utegivare som även den verkar ge korrekt värde ca 300 ohm. status = verkar ok

300Ohm (0,3kOhm) motsvar väl ca 100°C

Hade värdet varit runt 9000-12000ohm (9-12kOhm) vidd en ute temp på mellan +5 till +10°C så hade jag inte reagerat.

istället för att köpa en ny givare kan du prova att sätta innegivaren utomhus och se om det gå igång.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #8 skrivet: 23 september 2012, 22:01:22 »
hej o tack för svar.
@6
jo jag misstänker kretskortet, men hade gärna sett en tydlig indikation på att det är just kretskortet :| och det är just det som är problemet. det blir lätt generaliseringar och gissningar. om man (jag) saknar möjlighet (saknar kunskap skall jag väl säga) att fysiskt mäta ngt, så kan man ibland resonera och logiskt kunna peka på en rimlig/sannolik anledning. det är då tyvärr inte samma sak som att det är det korrekta svaret. :(

men om vi antar att det skulle vara kretskortet, var kan man hitta ett sånnt? pannan har ju runt 30-år på nacken så jag antar att det inte direkt dräller av reservdelar, eller kan det finnas liksom standardkomponenter som passar alla möjliga pumpar o pannor?

ang värme, jo har införskaffat 2x olje-element och ngra hundra liter ved till täljstenskamminen och vv har vi som sagt. så helt panikartat är det ju inte. det blir mer komfortproblem om jag vill jobba på kontoret tex, som ligger en bit ifrån den centrala huskroppen, så är det inte så trevligt att sitta där. kan väl iofs ställa ett element där med, men ser helst att pannan jobbar med värmen.

@7
hej och tack för svar.
jaa, jag har egentligen ingen uppfattning om vad som är ett rimligt referensvärde. jag måste förlita mig på pannans dokumentation och utgå från det. den säger att mätvärdet skall vara ca 300 ohm vid ca 10-grader celsius utetemperatur. jag får det värdet då jag mäter och jag tolkar det som att utegivaren fungerar korrekt.
som sagt, jag har för lite erfarenhet i dom här domänerna för att ifrågasätta det.

ang flytta komponenter. öhh, osäker pÃ¥ hur/vad du menar. 
rumsgivaren är konstruerad för att sitta inomhus och jobba inom temperaturspannet ca 0 - 25 grader celsius som justeras mekaniskt med en ratt. den verkar också ha helt andra egenskaper än utegivaren. de uppvisar inte heller ngra fel som jag kan förstå det.så den manövern vågar jag mig inte på. men annars så...

mvh
caldo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #9 skrivet: 24 september 2012, 10:22:08 »
men om vi antar att det skulle vara kretskortet, var kan man hitta ett sånnt? pannan har ju runt 30-år på nacken så jag antar att det inte direkt dräller av reservdelar, eller kan det finnas liksom standardkomponenter som passar alla möjliga pumpar o pannor?

Autoterm tillverkas inte längre, men Bosch (som köpt upp IVT som i sin tur köpt upp Autoterm) kanske har några reservdelar?

Jag såg dessutom nån på byggahus-forumet som fått liknande fel på sin C200 och konstaterade fel på kretskortet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #10 skrivet: 24 september 2012, 13:10:48 »
hej igen o tack för svar...
ok, kollar med bosch om det kan finnas ett gammalt kretskort i ngn gömma.

som backup-plan har jag precis lämnat in det nuvarande kretskortet till tv-gubben.
det är en gammal elektronik-räv som har koll på lite av varje.
han skall kolla upp kortet under dagen och jag hämtar det ikväll.
spännande o se vad han kommer att säga.

det känns som vi närmar oss slutet på tråden och en upplösning bör ligga runt hörnet.
Ã¥terkopplar med en statusrapport inom kort....

mvh
caldo

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #11 skrivet: 24 september 2012, 13:43:53 »
Titta på denna sida om du skall försöka reparera kretskortet

http://home.swipnet.se/~w-15936/jann.htm

klicka på dropdown menyn och läs vad ha skrivit
kanske kan du få tag på han via telefonummret där och se om han kan reparera ditt kort


Angående ohm talen så tittade jag på vad IVT200 och combicompacten hade och dessa manualer var från 1999
men var din panna äldre? ,kanske därför det är olika

Autoterm var ett försäljningsbolag under IVT
Autoterm höll till i Katrineholm och hette innan IVT köpet ElektroStandard
Elektrostandard hade elpannor som hette 200,220 och 300 samt Mistral 200  en del av dessa blev IVT och autoterm produkter som IVT 200 och Autoterm 200
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #12 skrivet: 24 september 2012, 14:01:02 »
hej igen o tack för svar.

jo, såg janns sida och det får bli en tertiär backup :) om tv-gubben o bosch inte lyckas.
talade precis med en bosch-representant och han skulle kalla in kavaleriet för att försöka hitta ett kort. :)
de skulle återkoppla under em idag.

ang mätvärden: eftersom jag är nybörjare så blev jag lite osäker, men det blev utrett.
så nu håller tummarna att lösningen ligger runt hörnet.

mkt tack för input o jag återkommer inom kort i ngt annat fora på siten ang bergvärmelösningen som troligen skall i drift här då inom ngra veckor/ngn månad.

som sagt, stort tack så länge...
mvh
caldo

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #13 skrivet: 24 september 2012, 21:17:05 »
summering felsökning autoterm c200.

eftersom inledande felsökning på omkringliggande komponeter, olika typer av givare som skall mata pannan (kretskortet) med information, visade mkt fina värden jämfört med referensvärden, så drogs snaran åt runt kretskortet som trolig felkälla.

lämnade in kretskortet till tv-gubben för analys.
tv-gubben säger;
det finns 2st. elektrolyskondensatorer på kortet som bl.a. skall mata alla komponenter med ström. en av dessa visade mkt stolliga värden. en likvärdig löddes fast på kortet o den är trolig felkälla.

caldo ivrigt iväg för montering o test.

spänningen var på topp när huvudströmbrytaren slogs på och det visade sig direkt att ngt stort hade hänt. :)

i skrivande stund har systemet varit uppe i ca 3h o RADIATORERNA ÄR VARMA!!!

vill tacka Carl N o Lmf för input o bollande med ideer.
problemet löst, tråden kan stängas...

mvh
caldo

Utloggad caldo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: autoterm c200 felsökning
« Svar #14 skrivet: 24 september 2012, 21:32:39 »
ps.
glömde costen, 187 SEK felsökning o åtgärd. får anses överkomligt.
ds.
/caldo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!