Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby  (läst 38278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« skrivet: 03 juni 2008, 13:02:16 »
Jag odlar förnärvarande akvarie fisk på en yta på ca 45m2 i mitt nybyggda hus på ca 210 m2.Huset är byggt på platta samt på ett plan och har golvärme system i hela huset.I fisk utrymmet har jag lagt slingorna extra tätt för att komma upp i den temp som jag behöver.

Tempen som behövs är ca 30 året runt för att hålla värmen i karen runt 28-29 grader.Rums luften värmer alltså upp alla karen.Hela rummet är även våtrums klassat samt kaklat.Den fuktiga luften återvinns i pannan via ventilationen..

Jag har nu läst en del om detta med solfångare och en del säger att det inte är lönsamt men i mitt fall där jag också tänkt docka på denna solanläggningen på min panna NIBE 360 figher borde de vara det.Jag tänkte även då att jag skulle kunna köra med golvärmen i badrummen året runt samt även andra kaklade golv som kök för att få en komfort värme i dem.

I fisk odlingen kommer jag ha en vatten volym på runt 5 kubik å 30 grader.Jag byter också en hel del vatten varje dag för att tillväxten på fisken skall vara så bra som möjligt (500-1000 liter dag med automatisk tempererat vatten byte).

Tanken är dÃ¥ att kunna köra med solpaneler (vacum) ifrÃ¥n mars till sep.Detta är ju 7 mÃ¥nader och det borde ju vara lönsamt!!.Resten kör jag med den befintliga Nibe pannan som har funkat perfekt hittils men dÃ¥ ofta med elstöd.Visserligen har man ju tömt varmvatten beredaren flera gÃ¥nger och tjejen har blivit vansinnig...men det gÃ¥r ju över.  ;D

Jag funderar på att köpa en 500 liters acc tank med 3 slingor i +en extra elpartron vinter tid.En av dessa slingor tänkte jag även använda till en större fläkt konvektor som sprider värmen på ett snabbt sätt i rummet.Den andra går till pannan (dockning) samt den tredje till panelerna.


Sedan undrar jag hur man igentligen räknar på effekten samt hur mycket man kan tjäna med denna lösning.Jag kan ju odla större delen av fisken på sommartid då det finns mera sol.

Jag tar gärna mot tips samt ideer om det som jag berättat om ovan.Är jag helt ute och cyklar skulle jag vilja veta detta Sc:,h *vinkar*
« Senast ändrad: 03 juni 2008, 15:30:17 av Tona »
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2008, 12:48:53 »
Finns det inga som kan hjälpa till studs studs
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2008, 13:08:45 »
Finns det inga som kan hjälpa till studs studs
Bara med lite funderingar...

Varför vacum? Jag tror du får betydligt bättre utbyte med plana solfångare i kWh per investerad krona med plana solfångare vid 30 grader. Kolla!

Sedan kan du spara en hel del pengar på acktanken också. En tank med 3 slingor får du inte under 15000. Köp istället en beg tank med elpatron på blocket och komplettera med två värmeväxlare och en extra cirkulationspump så ska det inte kosta mycket mer än 2000. Att den är sämre isolerad behöver du inte bry dig om ifall den står i lokalen som du ska värma upp.

mvh

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2008, 14:17:52 »
Hej

Detta är ju ett perfekt uppdrag för en solfångare....

Lägsta kostnad per investerad krona fÃ¥r du nog med plana självbyggen, d v s plana solfÃ¥ngare i byggsats. Förr kostade de 1500 kr per kvm och frÃ¥n detta drogs sedan solbidraget. De är dessutom bra vid lÃ¥ga drifttemperaturer, precis som Kall Kyl skriver. www.solgruppen.se  Lesol3AR

Jag skulle nog välja en lite större tank...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2008, 14:20:41 »
Tack för svaren, :)  *vinkar* Jag är helt grön pÃ¥ detta omrÃ¥de sÃ¥ det kommer en del dumma frÃ¥gor samt svar frÃ¥n min sida,,,men frÃ¥gar man inte sÃ¥ lär man sig inget Sc:,h

Lesol är det de solfångarna som gjordes i Lilla Edet utanför Trollhättan?

Tanken med vacum solfångarna var att dessa har längre säsong och sparar då in mera pengar på för och efter säsong om det nu skulle kunna stämma.Nibe har ett docknings sätt för min nibe 360 och om då solpanelerna skulle kunna ta en viss uppvärmning i huset vår och höst skulle besparningen bli större med dessa vacum.

Plana kanske fixar detta också men då men en extra modul mot vad det är rekomenderat??

Sedan när jag har kollat pÃ¥ bilder sÃ¥ behöver  man inte göra sÃ¥ mycket Ã¥verkan pÃ¥ mitt ny byggda hus. Dessa vacum solfÃ¥ngarna kunde man ju lätt sätta upp pÃ¥ konsoller pÃ¥ takpannorna.

Men vad jag nu förstått så ger dessa solfångare en viss kwh per m2 och då utslaget på hela säsongen räknat på något sätt?

Vad kan detta kosta totalt att installera i mitt hus?

Vad rekomenderar ni om man skall ha det bästa?

Sommar tid så verkar det ju ingen roll vad man har då det ger bra hela tiden vid sol?





« Senast ändrad: 05 juni 2008, 15:23:49 av Tona »
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2008, 22:42:18 »
Jag är ingen expert på plansolfångare men jag tror inte de har speciellt mycket kortare säsong än vakum vid så låga temperaturer. Om de skulle ge mindre, eller inget alls, under 2-3 vintermånader så spelar det mindre roll då totalen för dessa månader ändå är så liten.

Gano,
Varför ska han ha större ack? Jag tänker mig tanken som en överdimensionerad värmeväxlare som bara ska ta upp variationerna från dag till natt och att den egentliga volymen är i fiskarnas 5m3 vatten.

Tona,
Hur mycket kan fiskarnas vattentemperatur tillåtas variera?

Du har säkert listat ut att det en reglering som shuntar ut vattnet från acken till tankarna, en styrning av tillskott samt någon slags nödkylning eller annat skydd mot överhettning. Vissa solstyrningar skulle kunna fixa både nödkylning och tilsskott. Annars skulle det även kunna funka med en enklare solstyrning samt en termostat på elpatronen. Regulatorna kanske skulle kunna vara en vanlig vilraregulator?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2008, 13:07:18 »
Hej

Den lite större acktanksvolymen tänkte jag mot värmebehovet som kommer från att man byter några hundra liter vatten per dygn , det kan bli ganska stort värmebehov per dygn. Sedan tänkte jag väl mej en ganska stor solfångare....

LESOL = Lilla Edets Solenergiförening (tror jag)

Komihåg att årsutbytet på vakuumrör räknas på kollektorytan, inte på den plats de tar i anspråk (byggytan). På plana solfångare är en större procentuell andel av byggytan aktiv som kollektor i jämförelse med vakuumrör. Räknar man om årsutbytet och slår ut det på byggytan så är skillnaden inte himlastormande längre, det finns plana som t o m är bättre än vakuumrör. Genomsnittligt är dock vakuumrör något bättre. Men ekonomiskt är plana självbyggen mycket svårslagna...

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2008, 23:42:47 »
Jag är ingen expert på plansolfångare men jag tror inte de har speciellt mycket kortare säsong än vakum vid så låga temperaturer. Om de skulle ge mindre, eller inget alls, under 2-3 vintermånader så spelar det mindre roll då totalen för dessa månader ändå är så liten.

Gano,
Varför ska han ha större ack? Jag tänker mig tanken som en överdimensionerad värmeväxlare som bara ska ta upp variationerna från dag till natt och att den egentliga volymen är i fiskarnas 5m3 vatten.

Tona,
Hur mycket kan fiskarnas vattentemperatur tillåtas variera?




Du har säkert listat ut att det en reglering som shuntar ut vattnet från acken till tankarna, en styrning av tillskott samt någon slags nödkylning eller annat skydd mot överhettning. Vissa solstyrningar skulle kunna fixa både nödkylning och tilsskott. Annars skulle det även kunna funka med en enklare solstyrning samt en termostat på elpatronen. Regulatorna kanske skulle kunna vara en vanlig vilraregulator?

mvh



Hejsan!!

Det automatiska vatten bytet som jag nu har är ganska enkelt. Allt vatten tar jag nu i från befintlig panna och tempen som jag byter med ligger runt 25 grader. Eftersom det är 30 grader i rummet så värmer detta uppp resten till 28-29 grader.även det befintliga vattnet värmer ju det nya när det bytes i perioder

Vattnet blandas i en vanlig duchblandare och styrs via en magnet ventil samt timer. För att inte sänka tempen för fort i karet så kör jag många vatten byten dygnet runt. Det är ett bevattnings system som jag använder mig av. Det är niplar som släpper ut 12 liter i timman.När sedan volymen höjs i karet rinner det sedan ut i ett skvaller rör som sitter i glaset på baksidan karet.

Jag  har en hemsida där ni kan titta pÃ¥ hur det funkar. Kolla under artiklar samt mitt automatiska vatten bytes system

http://www.tonysdiskus.se/

Så ni föreslår alltså plana solfångare pga av inköps priset priset.!!

Soltanken kommer  att bli en 500 liters dala tank pÃ¥ grund av utrymmes brist men solfÃ¥ngarna kulle jag vilja ha tips samt märke pÃ¥. Eller sÃ¥ är det lesol som ni redan nämnt samt kanske är bäst samt gäller.

Eftersom jag endast shuntar ut 30 gradigt vatten intill min shunt grupp som sedan i sin tur skickar ut det till respektive slinga samt rum så borde detta vara en perfekt lösning med detta lågtemperatur system.!! Huset är även extra mycket isolerat både i platta (40cm) samt ovanpå vind (60cm för att ha så låga förluster som möjligt.



« Senast ändrad: 07 juni 2008, 00:02:54 av Tona »
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2008, 23:14:25 »
Hej igen,,,får ställa lite frågor igen.Jag har surfat runt lite samt kollat på SP sida om tester på olika solfångare. Sfinx solfångare 58-30x var ju klart bäst i test å kostade 10000 kr per modul.Sedan kollade jag på en solfångare ifrån Arsite 831.De fanns inte med på deras hemsida men övriga solpaneler var väldigt billiga.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa solfångare?

Annars fanns det mycket mat nyttigt för oss nybörjare där.de jämnförde tex vacum samt plana i ett ett års test där och resultatet under hela året var ju ganska snarlikt.så om det blir plana eller vacum ännu får vi se.

Det får bli de som är billigast per m2 samt är säkra i drift(lång livs längd)

Lesols nya plana är också intressanta....hmmm jobbigt detta.

Vad tycker ni som har erfarenhet....vilket märke samt typ?
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2008, 23:56:23 »
Det får bli de som är billigast per m2 samt är säkra i drift(lång livs längd)
Är det inte intressantare med kWh per investerad krona som är intressant?

Och så jämför vid rätt temperatur. För dig är det väl vettigast att ta ett snitt mellan 25 och 50 grader? De som är bäst vid 75 grader behöver inte vara bäst vid 25.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2008, 00:20:41 »
Det får bli de som är billigast per m2 samt är säkra i drift(lång livs längd)
Är det inte intressantare med kWh per investerad krona som är intressant?

Och så jämför vid rätt temperatur. För dig är det väl vettigast att ta ett snitt mellan 25 och 50 grader? De som är bäst vid 75 grader behöver inte vara bäst vid 25.

mvh

Jo det är ju sant,,men jag menar nog också antal kwh per m2.Det är mycket man måste ta hänsyn till i valet märker jag.Men det viktigaste är ju som du säger "kWh per investerad krona"

Jag har nu jämfört lesols 5 AR mot (plan solfångare) mot Sfinx vacum.

Sfinx kostar 10000 kr och är 2,8 m2 ger  777kwh/m2  vid 50 grader    2197 kwh per modul Ã¥ Ã¥r
Lesols 5AR kostar 5000 kr och är 1.6 m2 ger 450kwh/m2 vid 50 grader. 729kwh per modul å år.

Köper jag två lesol kommer jag upp i samma pris men inte i samma insparade kwh enligt SP test.

så då verkar ju vacum röret vara billgare per m2/modul å kwh,,,det var så jag menade Sc:,h.

Eller tänker jag fel?

 
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2008, 07:56:33 »
Du tänker rätt. Jag trodde inte Lesol var så dyra.

Sedan hittar jag inte den förteckning pÃ¥ testade solfÃ¥ngare som jag är van vid. Det brukar vara tre kolumner: 25, 50 och 75  ºC. Har de tagit bort den, eller är det jag som inte hittar?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2008, 08:20:33 »
Du tänker rätt. Jag trodde inte Lesol var så dyra.

Sedan hittar jag inte den förteckning pÃ¥ testade solfÃ¥ngare som jag är van vid. Det brukar vara tre kolumner: 25, 50 och 75  ºC. Har de tagit bort den, eller är det jag som inte hittar?

mvh

Jag ser att du har lite  info i din signatur om dessa sfinx rör.Är du nöjd med dessa?

Annars är det ingen som lite info om Arsites solfångare?
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2008, 09:11:17 »
Hej

Ett tillägg bara. Självbyggen heter Lesol 3AR, de kostade 1500 kr per kvm när jag byggde. De ger i praktiken högre årsutbyte än Lesol 5AR eftersom de är tänkta att fälla in i taket (mindre värmeförluster). Kollektorn/glaset är samma, lådan bygger man själv, beskrivning finns i boken "solvärme i vårt hus" på biblioteket. Annars är det helt rätt att kolla kostnad per kWh o s v, solvärme har ganska långa återbetalningstider om man börjar plocka på en massa lull-lull......

-Är Arsites solfångare godkända enligt SP ? Annars kan du nog glömma dem är jag rädd, du missar hela bidragsdelen. Bidragsdelen är ytan gånger årsutbytet gånger 2,5. Då är nog Sfinx bättre, han finns till hands om du skulle råka få nåt rör med dåligt vakuum eller så.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till mitt nya hus samt hobby
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2008, 11:40:03 »
Hej

Ett tillägg bara. Självbyggen heter Lesol 3AR, de kostade 1500 kr per kvm när jag byggde. De ger i praktiken högre årsutbyte än Lesol 5AR eftersom de är tänkta att fälla in i taket (mindre värmeförluster). Kollektorn/glaset är samma, lådan bygger man själv, beskrivning finns i boken "solvärme i vårt hus" på biblioteket. Annars är det helt rätt att kolla kostnad per kWh o s v, solvärme har ganska långa återbetalningstider om man börjar plocka på en massa lull-lull......

-Är Arsites solfångare godkända enligt SP ? Annars kan du nog glömma dem är jag rädd, du missar hela bidragsdelen. Bidragsdelen är ytan gånger årsutbytet gånger 2,5. Då är nog Sfinx bättre, han finns till hands om du skulle råka få nåt rör med dåligt vakuum eller så.

MVH/Gano

Jag fick ett tips för drygt ett år sedan och då fanns inte arsites solfångare med i testet men nu såg jag att de hade det i ett nyare test i från 2007 ..Arsite 831 heter den.

Kall Kyl,,,,  *vinkar*
Sedan såg jag även på sfinx hemsida att de länkade till två tester och där fanns även tester gjorda i 25,50 å 75 grader med.
« Senast ändrad: 09 juni 2008, 11:42:59 av Tona »
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!