Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottets inverkan pÃ¥ kompressorn i Nibe 1215  (läst 40156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ngn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #45 skrivet: 15 mars 2005, 15:25:56 »
Den högre returtemperaturen minskar delta-t över VP, detta i sin tur ger lägre effektuttag i VP-kreten vilket syns på den högre temperaturen på brinen efter VP.

Gör den? Effektuttaget i VP-kretsen minskar? Hur skulle den kunna göra det? Eller menar du att den minskar som ett resultat av att högre kondenseringstemperatur minskar pumpens uteffekt? Däremot minskar inte elförbrukningen. VP:n kommer att tillföra den effekt den producerar till vattnet genom att höja dess temperatur. Därefter kommer elpatronen att öka temperaturen genom att tillföra sin effekt. Därmed ökar returen osv fram tills dess vi överskrider max returtemp och får VP stopp eller radiatorkretsen avger hela TS och VP effekten. Finns som jag kan se det ingen teknisk grund för att kompressorn skulle bli mindre belastad för att TS går. Omöjligt för kompressorn att se det. Jfr med om vid stryper bort ett antal radiatorer så att returtemperaturen går upp på grund av det.


Jag skall försöka förklara enkelt.

Titta på den interna VP-kretsen enbart. Din kompressors elenergiförbrukning kommer din värmeanläggning tillgodo. Minskat delta-T över kondensorn ger lägre energiutbyte och högre kondensattemperatur som i sin tur leder till lägre energiutbyte i förångaren genom högre kondensat/gastemperatur i förångaren vilket leder till att trycket i kretsen ökar. PÅ BÅDE HÖGTRYCKSSIDAN OCH LÅGTRYCKSSIDAN. Detta ger ett lägre effektbehov för kompressorn att komprimera gasen från förångaren (minskad tryckskillnad mellan hög- och lågtryckssida) En elmotor drar energi efter belastning, skulle den inte vara försedd med överströmsskydd brann den upp vid för hög belastning. Likväl som den drar lägre effekt om belastningen minskar (lägre energiuttag)

OBS! att jag inte pläderar för allt för stora delta-T:n i VP:ar då det medför andra problem som t.ex. risk för vätskeslag.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #46 skrivet: 15 mars 2005, 15:41:03 »
Vill inte blanda mig i den här tråden men..... Sc:,h.

Alla vp som jag har lyssnat på låter "hårda och trötta" på högre temperaturer typ vid vv-laddning. Sen när dom växlar över på radd-sidan är det en fröjd för örat.  Höga temperaturer=komp jobbar hårt, lägre temp=lättare gång.


OCH varför vill inte du blanda dig i detta då. FEGIS. Spotta ut dina synpunkter. Det är ju därför jag frågar, för att få veta alla vinklingar på detta. Gäller tex din notering om temp och ljud även vid TS?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #47 skrivet: 15 mars 2005, 15:49:24 »
Ska forska lite i det här. b00k

Men att ljudet ändras pga att Ep startar låter märkligt såvidare vi inte snackar om temperaturer runt 50 grader.

Kan det vara någon typ av belastning på el-sidan ? Typ att amp, i kablarna inte räcker till för komp när Ep suger igång ??

Tror att jag är högt i det blå och cyklar nu men Tanken visslade förbi... Sc:,h
Din vän i nöden.

Utloggad ngn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #48 skrivet: 15 mars 2005, 15:59:41 »

Delta-T över VP:ns kondensor (där din värme tas ut) bör vara stor för att du skall få ut mycket energi. Ett stort delta-T ger högre energiuttag ur kylmediet i kompressorkretsen, detta medför lägre temp på det kondenserade kylmediet före expansionsventilen och då även lägre temp i förångaren där du då också erhåller förbättrade egenskaper (högre delta-T, dock ett annat än det vi pratar om) för energiöverföringen (den energin som tas från ditt borrhål om du har bergvärme).

Minskar delta-T:na över kondensor och förångare, minskar också VP:ns COP (den som alla VP-fabrikanter skryter över) och en låg COP förlänger återbetalningstiden på din investering (flera år i sämsta fall).

Kan du utveckla det där litegrand? Jag anser att du är ute och cycklar. Varför? Tempdiffen är en funktion av flödet och avgiven effekt. För att öka delta-t måste flödet minskas. Som du beskriver det tolkar jag det som att du menar att energiuttaget ur kondensorn skulle variera med delta-T.  ???

RÄTT!

Allt handlar om rätt injustering. För att din VP skall få så bra COP som möjligt måste alla parametrar vara optimerade. Delta-T:na i VP-systemet (ja, det finns ett flertal olika som påverkar verkningsgraden och därmed det verkliga COP:et för stunden) Usch! Jag försöker att vara enkel i min förklaring.

Varje del i VP-systemet där energiutbyte sker, har ett optimal delta-T för högsta värmeöverföring, som justeras in genom att justera flödena (flödesoptimering) Vad gäller VP:n själv görs detta av fabrikanten (kylmediekretsen) . Brinekretsen och elementkretsen skall din installatör optimera. Och det gör han mindre bra, av detta forums frågor att döma.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #49 skrivet: 15 mars 2005, 16:19:30 »
Ska forska lite i det här. b00k

Men att ljudet ändras pga att Ep startar låter märkligt såvidare vi inte snackar om temperaturer runt 50 grader.


Jo, men visst kan det vara uppe närmare 50 grader på VBF. Men vad menar du händer då?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #50 skrivet: 15 mars 2005, 16:20:18 »
Jag testar i kväll med oförändrat flöde och TS till/från.
Mäter stömmen över kompr kabeln.

Med flex anl som jag har kan jag göra denna test utan problem.
Inga el eller program  Blockeringar

Verifiering kommer i morgon eller i kväll.

Janne

Ja, gör gärna detta test. Ska bli spännande och se vad du kommer fram till.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #51 skrivet: 15 mars 2005, 16:35:56 »
Ska forska lite i det här. b00k

Men att ljudet ändras pga att Ep startar låter märkligt såvidare vi inte snackar om temperaturer runt 50 grader.


Jo, men visst kan det vara uppe närmare 50 grader på VBF. Men vad menar du händer då?

Vid ca 50 grader drar komp mer och ger mindre effekt än vid ca 35 grader= vid ca 50 grader komp jobbar hårdare "högt tryck i komp system" och låter mer.
Din vän i nöden.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #52 skrivet: 15 mars 2005, 16:40:37 »
Ska forska lite i det här. b00k

Men att ljudet ändras pga att Ep startar låter märkligt såvidare vi inte snackar om temperaturer runt 50 grader.


Jo, men visst kan det vara uppe närmare 50 grader på VBF. Men vad menar du händer då?

Vid ca 50 grader drar komp mer och ger mindre effekt än vid ca 35 grader= vid ca 50 grader komp jobbar hårdare "högt tryck i komp system" och låter mer.

JUST DET! Men ÄNDA tills att TS går i! Då helt plötsligt märker man hur ljudet i kompressorn går ner och blir mer vilsamt. Och det är just det som hela denna tråd handlar om. När VP-kompressorn själv jobbar med hög temp så låter den mer och drar mer ström. Men när TS hoppar i känns det som om VP "avlastas" och både låter mindre och drar mindre ström. Men kan det vara så? OCH vad innebär det i så fall rent praktiskt? DET är DET som är frågan!

Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #53 skrivet: 15 mars 2005, 16:41:03 »

Själv lutar jag åt att VP-kompressor drar mindre ström OCH ger lägre uteffekt när TS går. Det bara känns så. SORRY!

Spännande fortsättning.......

Jag tillåter mej betvivla starkt att så är fallet. Men för att avgöra det hela så måste du nog ordna så att du kan mäta strömförbrukningen för tillskottet då det går in. Just nu är den parametern ganska osäker då du bara har TS-tiden * trolig effekt att gå efter.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #54 skrivet: 15 mars 2005, 16:55:56 »

Själv lutar jag åt att VP-kompressor drar mindre ström OCH ger lägre uteffekt när TS går. Det bara känns så. SORRY!

Spännande fortsättning.......

Jag tillåter mej betvivla starkt att så är fallet. Men för att avgöra det hela så måste du nog ordna så att du kan mäta strömförbrukningen för tillskottet då det går in. Just nu är den parametern ganska osäker då du bara har TS-tiden * trolig effekt att gå efter.


mmmmm, du är inte ensam att tvivla på denna teori. Men låt oss bottna detta. Janne Energi ska mäta lite på sin LVP, det kan ge en indikation. När det gäller TS-räknaren på Nibe så tror ju jag stenhårt på att den visar rätt. En timme på räknaren= En timme med 6kw. DÄREMOT är ju osäkerheten mycket större kring vad VP drar vid olika temperaturer. Den varierar ju det VET vi alla. Och frågan är alltså: Drar den mindre när TS är inkopplad............
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #55 skrivet: 15 mars 2005, 16:56:07 »
Jag hade kunnat förstå det om Ep låg före kompressorn och att med Ep i drift hade ett bibehållet delta-t..

Men som det är nu, sÃ¥ är det ju sÃ¥ att Ep hjälper ju inte kompressorn pÃ¥ det sättet dÃ¥ den sitter efter. Komp jobbar forfarande med hög temperatur och med sitt inställda flöde som ger "nästan" ett konstant delta-t. Att" ljudnivÃ¥n" skulle sjunka pga att Ep slÃ¥r till lÃ¥ter väldigt märkligt. 

Att komp drar mindre el vid Ep-drift låter otroligt men detta ska jag naturligtvis kolla upp i morgon på nästa servicebesök.

Jag återkommer med det...
Din vän i nöden.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #56 skrivet: 15 mars 2005, 16:57:00 »
Hej för mig är det inga problem jag bränner på med 6kW kont samtidigt med kompr gång utan begränsningar och mäter kompressorns stömförbrukning med nogrannhet på 0,001A.


Bra både Silver och jag testar och ser vad som händer

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #57 skrivet: 15 mars 2005, 17:46:54 »
Minskat delta-T över kondensorn ger lägre energiutbyte

Stopp ett tag! Redan här är det något som är snett. Varför skulle enegriutbytet bli lägre med ett minskat delta T? Den avgivna effekten (i kW) avgörs av flödet(l/s)*4.18*deltaT. Om vi tar ett köldmedia utan glide (för att slippa ta hänsyn till det) så kommer den avgivna effekten att vara densamma oavsett deltaT och en ändring av deltaT kommer att kräva en ändring av flödet. Men avgiven effekt är ändå vad den är givet KB-in/VB-ut.


Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #58 skrivet: 15 mars 2005, 17:54:28 »
JUST DET! Men ÄNDA tills att TS går i! Då helt plötsligt märker man hur ljudet i kompressorn går ner och blir mer vilsamt. Och det är just det som hela denna tråd handlar om. När VP-kompressorn själv jobbar med hög temp så låter den mer och drar mer ström. Men när TS hoppar i känns det som om VP "avlastas" och både låter mindre och drar mindre ström. Men kan det vara så? OCH vad innebär det i så fall rent praktiskt? DET är DET som är frågan!


Jag kan inte se nån rimlig förklaring till hur kompressorn skulle kunna veta om tillskottet gått in eller inte utom att se en ökning av vb-returen. Men en ökning av VB-returen kan bero på många saker, exvis termostater som gått in och strypt. Det i sin tur innebär att vpägare med högre framledningsbehov skulle ha tystare pumpar. Och så är inte fallet.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #59 skrivet: 15 mars 2005, 18:01:16 »
Ref till NIBE så säger de att under 3 gra delta vid VV laddning får man min effekt  utbyte.

De vill ha minst 5 graders diff för optimalt värme( effekt )över kondensorn.

Jag har testat körning med 1500l/h istället för 500l/h.

Då blev min Ack tank max 40 grader.  tillbaka till 500l/h fick jag upp temp med 10 grader höjning /timme med uteffekt 6kW (Max temp 50 grader). Min  tank är 500L , flöde det samma alltså lätt 1/2 timme ger höjning med 5grader. Test med ELpatron 6kW ger samma resultat.

Alltså  och lite diff ger kondensorn ej full effekt. Kond kräver viss difftemp för att ge värme till det strömmande vattnet. Vad kondensorn kan avge är konstruerat och beräknat avprovat av NIBE i provbänk.

Jag skall i kväll verifiera detta så väl som tidigare effekt förbrukning.
Test 1 gång till. Värde ger jag genom att skapa ny tråd " Avgiven/tillförd kompessor effekt  med TS tillskott."

Janne
« Senast ändrad: 15 mars 2005, 18:09:08 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!