Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ngtider och antal starter  (läst 2177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
GÃ¥ngtider och antal starter
« skrivet: 06 juli 2011, 23:18:19 »
Hej, läser på forumet om statistik om folks gångtider och antal starter per dygn etc. Vart hittar jag detta på min pump?

Har en diplomat optimum 8.

/tack

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: GÃ¥ngtider och antal starter
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2011, 08:30:54 »
Drifttid är enkelt, där har du en meny som du kan läsa av tiderna direkt på Thermia.
Sen får man föra statistik själv över tiden för att få koll.

För att få fram antal starter så måste du läsa av historik-kurvan för framledningen, varje hack i kurvan motsvarar en start.
Det du kan göra för att underlätta avläsningen är att ändra på värdet är att ändra på LOGGTID i installationsmenyn.
Har för mig om att den visar 500 mätvärden, :-\ så med LOGGTID 3M så får man upp ca 1 dygn i historiken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtider och antal starter
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2011, 08:46:02 »
Tänk mig att det var något sådant, tackar :)

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtider och antal starter
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2011, 22:13:58 »
Är det samma princip om man har en vanlig Diplomat för att utläsa antal starter, logtiden är instäld pÃ¥ 1 mska jag ändra till 3m för att fÃ¥ ett dygn  Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: GÃ¥ngtider och antal starter
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2011, 00:31:48 »
Jag kör på 13 men jag tror du behöver 15 för att fixa ett dygn.


Citera
Undermeny INFORMATION -> TEMPERATUR
Används för att visa aktuella temperaturer, historik och inställda/beräknade värden. Historik kan fås fram för samtliga värden genom att trycka på högerpilen och den visar en graf över de 100 senaste mätpunkterna för det inställda tidsintervallet (SERVICE -> INSTALLATION -> LOGGTID). Vid larm stoppas loggning av historik tills larm återställs genom att sätta driftläget till OFF.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!