Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med val av värmepump  (läst 3187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andhreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Behöver hjälp med val av värmepump
« skrivet: 17 september 2010, 14:47:08 »
Hallå!

Vi har precis flyttat in i hus, det är uppvärmt med direktverkande el så en värmepump ska in. Vi har fått två offerter, så nu vill ha er hjälp och erfarenhet att välja vilken som är bäst. Det skiljer sig en hel del i pris på de båda.
Huset är 100 kvm, 1,5 plans. Gammalt hus där takhöjden är som högst ca 210cm och lägst 192cm.

Det gäller:
IVT Nordic Inverter 12 KHR-N. Pris efter ROT skulle bli 21 900:-
Mitsubishi Electric MSZ-GE35VAH. Pris efter ROT 14 500:-

Allt tips och kommentarer är mycket välkommna!

/Andreas

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp med val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 26 september 2010, 15:41:18 »
14.500 för Mitsubishin låter fantastiskt bra. Den är dessutom bättre än IVT:n enligt min uppfattning. Om du inte behöver underhållsvärmefunktionen så är dock FD35VABH litet kraftigare och fortfarande väldigt tyst.
Om du följt trådarna på forumet i vintras så verkar det som om IVT har haft mer avisningsproblem än tex Mitsubishi och Toshiba. /Gunnar
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Behöver hjälp med val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 27 september 2010, 10:27:14 »
Hej
Jag har en IVT Nordic Inverter 12 KHR-N. men den hade jag inga problem med avisning i vintras vad jag kommer ihåg.

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Behöver hjälp med val av värmepump
« Svar #3 skrivet: 28 september 2010, 10:25:53 »
14.500 för Mitsubishin låter fantastiskt bra. Den är dessutom bättre än IVT:n enligt min uppfattning. Om du inte behöver underhållsvärmefunktionen så är dock FD35VABH litet kraftigare och fortfarande väldigt tyst.
Om du följt trådarna på forumet i vintras så verkar det som om IVT har haft mer avisningsproblem än tex Mitsubishi och Toshiba. /Gunnar

Hade strul med avfrostning på Mitsu och IVT här uppe i norrland i vintras så tror det är ganska jämt skägg där.

Har aldrig monterat GE35VAH så kan inte uttala mig ang. modellen, men den är billigare än ex FD35 så antar det är en föregångare/snik variant av den.
« Senast ändrad: 28 september 2010, 10:30:52 av ghandi »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver hjälp med val av värmepump
« Svar #4 skrivet: 28 september 2010, 15:47:10 »
GE35VAH är ingen föregÃ¥ngare till FD modellerna utan dom kom nästan samtidigt  !!!
GE modellerna har underhållsfunktion med +10 grader och har inte lika hög uteffekt i värmeläge.

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!