Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommardrift för en gammal IVT Optima 700  (läst 4949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aldor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Sommardrift för en gammal IVT Optima 700
« skrivet: 01 juli 2008, 22:15:43 »
Hej!

Har en gammal IVT Optima 700 från 2001 med en CL300 reglercentral och den styrs med utegivare. Är lite osäker på vad man behöver göra för att ställa om den till sommardrift. Manualen är inte så tydlig. Det jag har gjort är att dra ner temperaturen till MIN på centralen samt att sätta "Sommardrift" till PÅ. Det finns ytterligare en liten bygel att flytta "Tillskott ur vid hr" men som inte har någon motsvarighet i manualen (det finns en som heter "Sommer/Vinter" i manualen, men jag vet inte om det är samma). Den står alltid i AV.

Ska jag göra något mer för att undvika att pumpen producerar värme, t.ex. ställa om flöden?

Tacksam för tipps!

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Sommardrift för en gammal IVT Optima 700
« Svar #1 skrivet: 25 september 2008, 22:26:24 »
Hej,
sommaren är nu slut för denna gång, men det kan fortfarande bli någon varm dag där värmepumpen kan vila lite.

Sommardrift och värme:
Sommardrift väljs då man vill att värmepumpen ska stanna vid utetemperaturer över 18 ºC.
Villkoret för detta är att det finns en utegivare ansluten.
Normalt behöver inte hus värme vid denna temperatur. Man undviker att få för hög innetemp helt enkelt.

Sommardrift och varmvatten:
Vid sommardrift och då utetemperaturen är över 18 ºC producerar värmepumpen varmvatten trots att ingen värme till huset produceras.
Villkoret för detta är att en varmvattengivare är ansluten.

Har man värmebärarpumpen (P2) kopplad via värmepumpen så startar och stoppar den samtidigt med kompressorn då utetemperaturen är över 18 ºC.
Vid utetemperatur under 18 ºC går värmebärarpumpen kontinuerligt och då är växelventilen normalt ställd så att huset får värme.
Har man inte värmebärarpumpen kopplad över värmepumpen kommer du få energiförluster på sommaren, dvs vid utetemperaturer över 18 ºC, pga att växelventilen alltid är ställd så att värmebärarvattnet hela tiden cirkulerar genom varmvattenberedaren.


Jag har ställt min pump på SOMMARDRIFT i läge på, dvs bygeln över de två stiften vid "På".

Jag har även min pump ställd på SOMMAR/VINTER i läge "vinter", dvs bygeln över de två stiften vid "Av".
Värmepumpen kör i detta läge med flytande kondensering. I läge "sommar" använder värmepumpen fast kondensering.


Mvh


(Rickard du kan flytta den här tråden till luft/vatten IVT om du vill)
« Senast ändrad: 25 september 2008, 23:06:17 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 553
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!