Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?  (läst 22568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AgentXTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« skrivet: 09 januari 2006, 13:56:07 »
Hej på er!

Har precis snubblat in på denna sida och letar en del efter folk som haft problem med knäppningar / knackningar i rören efter en värmepumpsinstallation.

Har precis fått en Thermia Duo 8 installerad med en 300liters MBH TWS bereddare.

Tidigare hade vi en gammal CTC total panna som vi körde på enbart el vilket blev rätt dyrt runt 33000kwh / år.

Nu har vi haft pumpen igång i två månade och vi hade en totalförbrukning under november månad på enbart 1500kw mot ca 4500kw förra året...  :)

Nu till vårat problem, vi har en villa på 1.5plan med källare och ibland ca 1gång i timmen uppstår ett knackande ljud som kommer gradvis för att sedan öka o volym och takt för att sedan gradvis sluta. Problemet är att rören ej är synliga de ligger under golvet och i väggarna så jag har ingen möjlighet att lokalisera vart knäppen kommer ifrån.

Jag har varit i kontakt med vår leverantör och de föreslår en så kallad knäpptank på 60liter att sätta på framledningen för att öka radiatorvalymen. Vi har 15st element gammaldags tvårörs varianten.

Expansionskärlet på vinden kopplades bort och nytt sattes i källaren tillsammans med värmepumpen.

Tror ni att ett 60 liters räcker till för att klara värmepuffen som pumpen trycker ut eller skall man försöka med att smörja kring rören.

Har varit inne på Biltemas vaselinspray som verkar tämligen luktlös och kanske kan sprayas ner under golvet för att minska friktionen som uppstår mellan troligtvis genomförningen i golvbjälkarna och rören?

Tyvärr har jag ingen ritning på vart rören går i huset så att man skulle kunna se vart genomförningarna är.

Jaja, tydligen så verkar det vara en del som varit med om knäppningar men finns det någon som kan säga mig hur de löste sitt problem?

5-56 som en del varit inne på låter som en verkstadslösning och man vill ju inte att det skall lukta bilmeck i hela kåken...

Tacksam för råd och tips.

mvh
Andreas

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2006, 14:06:38 »
Du har läst lite ser jag.. det står nog en del i forumet om det här

En del har lyckats "frilägga2 röröen där det ligger an, men hos dig kan det vara mot en golvbjälke. Det kommer du inte åt eller hur..

vaselin är bra grejor, ddet använder jag på div i tex husvagnen.. helt luktfritt vad jag märkt.

Men kan ev missfärga tex parkett om man kör på massor.

Om du känner på rören överallt när det knäpper kanek du kan hitta nåt ställe tex en gonomgång genom golvet... Det kan nog också vara från tex pendlar, tom om det är pendlat i källaren.. jag hade ett ljud det kom från en pendel men det var vibration från pumpen som fortplantade sig

Jag tycker att ska man satsa på en knäpptank är det bättre att ta till.
Jag har absolut för mig att det var nån här som monterade en sån liten och det blev inte helt bra

Sök på nåt tex 50 eller 60 lite kanske det poppar upp


Men 150 l större än det ska inte behövas som jag ser det.


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AgentXTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2006, 14:51:43 »
Hej Bertil,

Tack för ditt snabba svar!

Hittade denna på biltema och tänkte om man kanske kunde trä på en längre nippel så att man kommer ner en bit under golvet. Jag tror att det är i böjarna det låter. Jag har gamla tjocka 22-25mm järnrör till elementen.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93541

Grejen är att vi har lagt nytt ekparkett golv i hela nedervåningen över de gamla golvet, och självklart är det just i sovrummen som det knäpper. Ledningarna verkar gå under golven.
Och sedan i väggarna upp till övervåningen.

Ett tag tänkte jag att man skulle såga av och plugga de gamla rören in i sovrummen och sen dra nya rör i källartaket för att sedan gå upp i sovrummen. Kanske en billig lösning?

Om man nu skulle köpa ett knäppkärl på t.ex. 100liter kan man då även sätta in ventiler så att på sommaren stänger man av t.ex. övervåningarna och bara kör med elementen i källaren?

Kruxet som jag ser det är att all jag har 2st rör för framledning som går upp i taket ovanför pumpen så jag har ingen aning källaren går på ett delat system med övervåningen.

Jag har inga termostater i kåken utan bara den där gamla sortens mässingsvred som ser ut som ett L som man kan ställa in hur mycket som elementet skall släppa igenom.

Finns det inget sätt att tex sätta en termostat på framledningen för att begräns hur varmt vatten som kan skickas ut? Jag märker att särskilt nu när det ligger mellan -5 - 0 - +5 så knäpper det mer än när det var -10 - -15 grader ute. Då kom knäppningarna mer sällan och mycket snabbare typ mer som ett 10sekunders knirr, men som nu kan den hålla på 2minuter för att sedan under 5-10 minuter återhämta sig med ett knack en gång i minuten.

Jag vet att när jag tog in offerter på värmepumpar so förespråkade en leverantör just CTC´s värmepump då den tydligen jobbade på en större volym och shuntade ut en jämnare temperatur.

Om man nu intallerar en knäpptank borde inte det då även bli ett eftersläp när t.ex. rumsgivaren känner av att det börjar bli kallt i kåken?

Bertil, du hade ju en del att tycka och tänka på om det här med cirkulationspumpar, när pumpen leverades så var den inställd på läge 3. Då hade jag en skillnad mellan fram och retur ledning på enbart 2grader och när jag ställde om detn till läge 2 så fick jag 4-5grader.

En del här pratar ju om att man skall ha en skillnad på 7 grader för att få så effektiv pump som möjligt tycker du att jag skall testa att köra på läge 1?

Vad är den nedre cirkulationspumpen till för? Jag såg att jag har 2st. Det är den upptill jag ändrat på. Skall man ändra båda?

Tror du att man kan minska knäppningarna genom att ändra cirkulationen?

När värmepumpen har gjort VV kan man inte ställa in så att pumpen mjukstartar på nåt sätt så att man minskar värmepuffarna?

Om man söker på t.ex. google efter knäpptank så hittar man 2st =) Det verkar vara en rätt ovanlig produkt eller vad kan det annars heta.

Inne på Thermias hemsida så finns ingen produkt som verkar vara åt ändamålet.

Om någon här hittar någon annan information eller vet vart man kan hitta knäpptankar är jag tacksam.

mvh
Andreas
 

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2006, 15:39:00 »

vaselin är bra grejor,


Ännu ett användningsomrÃ¥de *harkel*  :-[

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2006, 18:21:06 »
Jag har haft mycket knäppningar i mitt system pga. den lilla vattenvolym som mina radiatoter innehåller så när VP stannade blev dom mycket snabt kalla och när den sedan startade steg temperaturen snabbt så jag fick knäppningar både vid stopp och start. För att lösa det satte jag in en bättre begagnad varmvattenberedare på 150 liter, den har jag monterat på framledningen. Som resultat fick jag att radiatorvattnets temperatur stiger och faller mycket långsammare och knäppningarna har försvunnet. Pumpens gångtider resp. stopptider har ökat med c:a 25-30% och det är i alla fall inte till någon nackdel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2006, 20:05:26 »
Övre pumpen är för värmesidan, den nedra för kalla sidan..

PÃ¥ varma sidan bör du ha 6-7 graders diff   pÃ¥ varma ca 3-4 graders diff.
Om man inte ligger där så är det sannolikt små skillnader som man kan leva med...

MEN du har ju Slottsventiler!!   dom släpper igenom enormt mycket vatten, det är iofs bra.Men om du har smÃ¥ raddar och raddar nära värm epumpen ska du nog kolla dom noga.
Dom kan kortsluta dvs ha så hög cikrulation att vattnet inte hinner kylas av tillräckligt
Försök mät tempskillnaden på stig och retur på alla radiatorer.
utan termometer kan du fÃ¥ en hint om du känner pÃ¥ rad. uppe och nere.  Är nÃ¥gra mycket varmare nedtill än dom andra kan det ev räcka att strypa dom
Men det har du nog märkt pÃ¥ dom där ventilerna är det frÃ¥ga om mm.  Man stänger till det är 5 mm kvar av ett halvt varv.. fortfarande fullt öppna, stänger lite till samma. Stänger lite till nästan tvärstopp.
Men det funkar med tålamod, jag har två själv nere i källaren!

Om du vrider cirkpumpen i läge ett kan det ev bli lite vatten till raddar lÃ¥ngt bort frÃ¥n pumpen!  SÃ¥ dÃ¥ mÃ¥ste du ändÃ¥ strypa dom som är nära!

Vill man köra lite värme i tex källaren på sommarn då behöver man absolut en volymtank, då tycker jag 60l är fär litet!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AgentXTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2006, 23:06:01 »
Okey men det här med diff på kalla och varma sidan löser väl bara effektiveteten på pumpen ej mina knäppningar?

Hursomhelst har jag letat runt en del och kan inte hitta någon värmepumpslev som har nåt produktblad eller något som de kallar för knäpptank, knäppkärl etc.

Jag har fått en offert på 60liter för 6500kr installerat och klart.

Finns det några omedelbara nackdelar med att välja en större? Tror ni att det blir ett stort eftersläp på uppvärmningen = intrimningsproblem etc?

Taget från Sveps hemsida:

Det finns flera alternativ till att bli av med knäppningar. Ett är att riva upp golvet och byta ut radiatorrörens infästningar mot mer flexibla dito. Ett enklare och billigare alternativ som KANSKE funkar är att sätta dit en by-pass på radiatorslingan förbi värmepumpen och en extern cirkpump. Meningen med detta är att externa cirkpumpen ska ge ett högre flöde än den interna och på så sätt jämna ut "pluggen" av varmvatten som uppstår när VP slår på eller växlar från VV till radiatordrift.

Detta är standard på IVT:s bergvärmepumpar så jag skulle tro att minst 1/4 av alla med bergvärme har det. Problem kan dock uppstå om interna cirkpumpen ger högre flöde än den externa, man kan förebygga detta genom att sätta en backventil på by-passen så att radiatorvattnet aldrig kan passera bakvägen ut från VP och tillbaka in via by-passen.

Stämmer detta och isåfall har inga med IVT pumpar problem?, kanske man skulle installera en extra cirk pump förutom knäpptanken?

Är det ingen här på forumet som haft liknande problem och löst det på nåt smidigt sätt... :)

Det här med att allting "kanske" fungerar gör mig lite orolig, det vore ju en sak om jag kunde mekka själv och koppla in och testa men jag har varken kompetens eller verktyg att göra detta så jag måste ta in offert på vad jag tror behöver göras och ju mer kött på benen jag har desto större chans är att jag får slut på knäppningarna... :)

Tack för alla svar hittils, ett fenomenalt forum måste jag säga!

Utloggad Mälarstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2006, 23:27:00 »
Jag hade samma problem med min IVT-pump.
Fick en 60-literstank monerad med inlopp ovanifrån och uttaget i nedre.
Det löste mina problem helt.
Kostnaden blev 4500 kronor  och fick då slangar insatta mellan pumpen
och radiatorslingan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2006, 23:30:06 »
AgentXTC
Jag flyttar det här till installationsforum istället, så kanske det blir mera fart!
Citera
Okey men det här med diff på kalla och varma sidan löser väl bara effektiveteten på pumpen ej mina knäppningar?
Helt rätt uppfattat!

Citera
Finns det några omedelbara nackdelar med att välja en större? Tror ni att det blir ett stort eftersläp på uppvärmningen = intrimningsproblem etc?

Upp till ca 150L bara fördelar!!

IVT´s lösning inge bra enligt mig!!! finns flera nackdelar bla kostnaden, men även i driften.
Funkar inget vidare mot knäppningar heller enligt mig!
Citera
Meningen med detta är att externa cirkpumpen ska ge ett högre flöde än den interna och på så sätt jämna ut "pluggen" av varmvatten som uppstår när VP slår på eller växlar från VV till radiatordrift.

Om Roland ser det här kan han kanske utveckla detta med IVT och flödet!

Man strävet efter samma flöde för att få optimal drift!

NIBE har en... Thermia vet jag inte IVT har en...

Men 150L kallar dom nog inte knäpptank utan ack (utan VVB)
« Senast ändrad: 09 januari 2006, 23:34:33 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2006, 00:50:03 »
Nibes tank heter UKV 100 http://www.nibeonline.com/pdf/611182-1.pdf och IVTs heter Arbetstank 100 http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf

Det finns andra tankar på marknaden men dessa är nog lättast att få tag i.

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad AgentXTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2006, 08:53:45 »
Hej igen,

Kollade upp dessa men vill man inte ha en en tank med inlopp i botten och utlopp på toppen, annars lär väl inte tanken fylla någon funtion?

Tricket måste väl vara att vattnet blandas i tanken så att det hetare vattnet från VPn inte kommer ut i rören så snabbt? Eller tänker jag fel?

Jag tror att:
Vill man minska knäppningar ska man köra in i toppen & ut i botten.
vill man bara öka volymen så ska man ha in i botten & ut i toppen.

Rätta mig om jag tänker fel och klarar Nibe och IVT tankar detta, är inte speciellt bra på att urtyda detta ur deras installations dokument du länkade till ovan.

Men IVT´s såg ju snygg ut iallafall Nibe hittar jag ingen bild på.

mvh
Andreas

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2006, 09:07:45 »
Pratade med Nibe i ett annat ärende och passade på att fråga lite om deras volymförstorare (UKV 100).
Nibe's tank har två anslutningar i toppen och två i botten. Det man vanligen gör är att koppla den diagonalt, dvs in i botten till vänster och ut i toppen till höger (eller tvärt om)

/Gla
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad AgentXTC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2006, 11:06:36 »


Det här med framledning till toppen eller botten gör mig förbryllad, inga IVT ägare som monterat en arbetstank som kan svara?

mvh
Andreas

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2006, 16:05:45 »


Det här med framledning till toppen eller botten gör mig förbryllad, inga IVT ägare som monterat en arbetstank som kan svara?

mvh
Andreas
Om den ska funka som en knäpptank ska det varma vattnet ledas till toppen...
det kalla vattnet i botten gör då att man lite saktare får varmt vatten ut på systemet..
SÃ¥ ska det vara...punkt slut.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Knäppningar i rören ej elementen. Knäpptank?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2006, 17:29:24 »
Kollade upp dessa men vill man inte ha en en tank med inlopp i botten och utlopp på toppen, annars lär väl inte tanken fylla någon funtion?

Vad är det som säger att den inte kan kopplas tvärtom. Bara för att Nibe eller IVT anger inlopp på en anslutning hindrar det ingen att koppla den tvärtom.

Om den ska funka som en knäpptank ska det varma vattnet ledas till toppen...
det kalla vattnet i botten gör då att man lite saktare får varmt vatten ut på systemet..
SÃ¥ ska det vara...punkt slut.

Jag kör min "lilla" volymförstorare (ack) på 500l kopplad precis på det sättet. Jag har iofs inte min tank mot knäppningar utan för att förbättra gångtiderna. Funkar kanonbra.
/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!