Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor som lÃ¥ter mycket  (läst 8748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lubbe75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Kompressor som låter mycket
« skrivet: 29 november 2010, 14:06:52 »
Vi har en Clover 9, och för ett par veckor sedan började utedelen låta väldigt illa. Den sitter monterad direkt på en träfasad så ljudet blir än värre inomhus.

En teknker var och tittade på den och kom fram till att det är kompressorn som väsnas mer än normalt. Planen är nu att de ska byta ut ett kretskort som gör att de kan justera frekvensen en aning, men jag är lite skeptisk till den lösningen. Den låter väldigt mycket under hela uppstartfasen (olika frekvenser), och vid avfrostning.

Om kretskortbytet inte hjälper mycket, kan man insistera på att de byter kompressorn istället (den är köpt i våras så garanti finns)? De kan ju säga att det är normalt med buller.

Nu går jag händelserna i förväg. De kanske lyckas lösa problemet trots allt, men det är bra att känna till vad man borde kunna förvänta sig som kund.


Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #1 skrivet: 29 november 2010, 17:04:12 »
Om det inte hjälper så borde dom byta utedel inte byta kompresor, dyrare och ta rlängre tid att byta kompressor.

Har hört att det hjälpt att byta k.kort (styr ute) för vissa men har inte gjort det på dom 2 jag försökt detta på.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #2 skrivet: 07 december 2010, 09:52:24 »
Funkar det inte att byta kretskortet så bör du få hela utedelen bytt.

Utloggad lubbe75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #3 skrivet: 07 december 2010, 10:06:05 »
Enligt reparatören sÃ¥ vill troligen Ahlsell (som sköter service) att man testar att byta kretskortet först eftersom det är billigare. Tyvärr verkar det dra ut pÃ¥ tiden. Reparatören fÃ¥r inte ens nÃ¥got svar frÃ¥n Ahlsell verkar det som. ...och snart är det jul. Vi fÃ¥r nog leva med vad som lÃ¥ter som en trimmad moppe utanför husknuten ett tag  :(

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #4 skrivet: 07 december 2010, 23:19:42 »
Enligt reparatören sÃ¥ vill troligen Ahlsell (som sköter service) att man testar att byta kretskortet först eftersom det är billigare. Tyvärr verkar det dra ut pÃ¥ tiden. Reparatören fÃ¥r inte ens nÃ¥got svar frÃ¥n Ahlsell verkar det som. ...och snart är det jul. Vi fÃ¥r nog leva med vad som lÃ¥ter som en trimmad moppe utanför husknuten ett tag  :(

Ahlsell har haft slut på alla Sanyo pumpar om det inte kommit hem sista veckan.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #5 skrivet: 08 december 2010, 08:17:24 »
Enligt reparatören sÃ¥ vill troligen Ahlsell (som sköter service) att man testar att byta kretskortet först eftersom det är billigare. Tyvärr verkar det dra ut pÃ¥ tiden. Reparatören fÃ¥r inte ens nÃ¥got svar frÃ¥n Ahlsell verkar det som. ...och snart är det jul. Vi fÃ¥r nog leva med vad som lÃ¥ter som en trimmad moppe utanför husknuten ett tag  :(

Ahlsell har haft slut på alla Sanyo pumpar om det inte kommit hem sista veckan.

Clover 9 o 12 fanns då senast förra veckan.
123 däremot kommer i februari eller liknande.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #6 skrivet: 08 december 2010, 13:21:55 »
Jag fick kretskort till bÃ¥de Clover 9 och 12 till dagen efter frÃ¥n vÃ¥r Ahlsell-kontakt. Lustigt om det inte är samma tillgÃ¥ng över hela landet.  Sc:,h Att det inte gÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ pumpar är en annan sak. Utedelar finns ocksÃ¥ där vi beställer, sÃ¥ om inte kretskortbyte funkar sÃ¥ hoppas jag verkligen att de byter hela utedelen.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #7 skrivet: 09 december 2010, 22:43:33 »
Enligt reparatören sÃ¥ vill troligen Ahlsell (som sköter service) att man testar att byta kretskortet först eftersom det är billigare. Tyvärr verkar det dra ut pÃ¥ tiden. Reparatören fÃ¥r inte ens nÃ¥got svar frÃ¥n Ahlsell verkar det som. ...och snart är det jul. Vi fÃ¥r nog leva med vad som lÃ¥ter som en trimmad moppe utanför husknuten ett tag  :(

Ahlsell har haft slut på alla Sanyo pumpar om det inte kommit hem sista veckan.

Clover 9 o 12 fanns då senast förra veckan.
123 däremot kommer i februari eller liknande.

Clover 12 ersatte väl 123 för ett par år sedan. Vet inte var du köper Sanyo?

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #8 skrivet: 09 december 2010, 23:10:23 »
Enligt reparatören sÃ¥ vill troligen Ahlsell (som sköter service) att man testar att byta kretskortet först eftersom det är billigare. Tyvärr verkar det dra ut pÃ¥ tiden. Reparatören fÃ¥r inte ens nÃ¥got svar frÃ¥n Ahlsell verkar det som. ...och snart är det jul. Vi fÃ¥r nog leva med vad som lÃ¥ter som en trimmad moppe utanför husknuten ett tag  :(

Ahlsell har haft slut på alla Sanyo pumpar om det inte kommit hem sista veckan.

Clover 9 o 12 fanns då senast förra veckan.
123 däremot kommer i februari eller liknande.

Clover 12 ersatte väl 123 för ett par år sedan. Vet inte var du köper Sanyo?

Jo Clover 12 ersatte 123 men vad har det med saken att göra?!

Jag köper Sanyo från Ahlsell men jag undrar i vilken värld du lever där garanti och försäkrings reparationer inte behöver utföras, dessa kan ibland vara sådana att man byter en inne eller utedel, välkommen till min värld.
« Senast ändrad: 09 december 2010, 23:14:12 av ghandi »

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #9 skrivet: 10 december 2010, 16:52:33 »
Ok, du menar utedel som reservdel Thumbsup

Utloggad lubbe75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2011, 11:50:06 »
Vi fick utedelen utbytt lagom till jul, och julfrid till och med nyår. Nu har kompressorbullret kommit tillbaka och värre än förra gången. Är det här en ökänd modell med kompressorproblem?

Det tråkiga är att det tar många många veckor för Sanyo (service av Electrolux) att göra nånting åt problemen. Resultatet är att vi bara har haft normal ljudnivå i huset under några få veckor den här sässongen. Kan man insistera på att få en nyare modell som inte har det här problemet istället? Vi har nämligen en nyare Sanyo-pump sitter alldeles intill och den har skött sig exemplariskt genom snöstormar och allt.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2011, 17:56:06 »
kanske inte var något fel på förra pumpen?
tror du har is i kompressor utrymmet som sedan ger kontakt mellan kompressor och pumpen i övrigt,kompressorn blir inte gummi upphängd längre,kan bero på felmontering av pump?

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad lubbe75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor som låter mycket
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2011, 08:22:46 »
Jo förra pumpen var det fel på. Servicekillen var inne och tittade, mätte och kände på kompressorn. Den här gången vet jag inte, men det låter som samma problem. Dessutom har det varit en del tö-perioder emellanåt som i så fall inte har tinat bort isen, så något fel på konstruktionen är det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!