0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Instämmer i bugningarna! Dock, utöver detta är det väl ändå ganska viktigt hur betalplanen ser ut. OM det trots allt blir strul så är ju en innehållen betalning det enda man som köpare har som reellt maktmedel. Eller?
Dock, utöver detta är det väl ändå ganska viktigt hur betalplanen ser ut. OM det trots allt blir strul så är ju en innehållen betalning det enda man som köpare har som reellt maktmedel. Eller?
Men åter igen, kan man komma överens om att allt arbete utförs inom en månad, inkl. eventuell besiktning om man som köpare så önskar, finns ingen egentlig anledning att betala en enda krona i förskott. Börja med att kontakta banken och fråga hur man kan ställa en bankgaranti, eller betalning på ett spärrkonto, så har man en fullgod säkerhet som den seriöse leverantören inte har anledning att avböja.
Inget förskott ingen delbatalning!!!!Detta pga att man borrar på två dar fixar resten på några dar max en vecka sen är allt klart.Svarar dom att det tar längre tid, så ok 14 dar får ni men fortfarande inget förskott...Ev om inst känner osäkerhet nån slant spärrad på banken kanske.
Vad säger ni om detta (läser från en Thermia offert i Stockholm):"Garantivillkor: Från startdatum och 6 år framåt med möjlighet till förlängning.Betalningsvillkor: 10 dagars netto efter fakturadatum, faktureras vid drifttagande av värmepump."Ganska bra va!?Nu fick installatören ligga ute med borrkostnaden i 45 dagar pga försenad installation men det var hans eget "fel".
Jag vet att det ger honom tillbaka när jag ska rekommendera mina vänner leverantör av bergvärme!
Garantiutfästelse är just bara den utfästelsen som entreprenören vill tillämpa.Ett slaggs papper som tolkas på mycket olika sätt.Om borrhålet är fel, pumpen går åt helsike då är det bara garanti som återstår.Du kan på sin höjd värma upp den i kaminen och få lite värme.Är entreprenören oseriös, kan man ha hur många garantier som helst utan att få någon nytta av de.Jag tycker att det bästa garanti får man när man närvarar hela tiden vid installationen och utan att blanda sig för mycket i själva arbetet, bara notera vad som är gjort och vad inte.
Även om det finns vissa klausuler om delbetalningar i ditt kontrakt, behöver du inte följa de om du reklamerar,påpekar, felen i god tid och hänvisar till 19§ Konsumenttjänstlagen där det står :Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av fel hos tjänsten. studsDenna lag är dispositiv dvs gäller utöver alla andra lagar och avtal. Så var inte skrämd när du krävs på betalning av 40 % av kontraktsumma vid avslutad borrning ifall du inte fått borrprotokoll, eller märker vissa avvikelse från Normbrunn 97.Håll inne pengarna tills du vet att arbetet är levererat kontraktsenligt.
...Jag såg nån som undrade om det var en engångsföreteelse att Sven lyckats med detta men jag tror att det hänger på om det är en seriös entreprenör eller inte!...