Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garantiutfästelser  (läst 20436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #15 skrivet: 16 december 2004, 13:09:52 »
Vid offertintagandet så var det mycket riktigt många delbetalningsplaner, de var främst från de som enbart samordnade entrepenader. Den jag fick förtroende för ville dock ha betalt först efter utfört jobb (rörmokarfirma i grunden), det ökade ju dessutom på förtroendet just pga att man har kvar ett väldigt kraftigt påtryckningsmedel vid ej infriade löften, förseningar osv. Tycker också att det visar på en ekonomisk stabil firma. Att han dröjde några dagar med att skicka faktura gjorde ju heller inte.
Att de ville göra bra jobb visade ju sej ocksÃ¥ när de närpÃ¥ blev dödsfiender  ;D med killen som de hyrt in för att handgräva ner slangbiten mellan hÃ¥l och vägg.  De fick till slut honom att gräva de sista decimetrarna ner i lerjorden.
/Svejsan
Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #16 skrivet: 16 december 2004, 13:20:51 »
Instämmer i bugningarna! Dock, utöver detta är det väl ändå ganska viktigt hur betalplanen ser ut. OM det trots allt blir strul så är ju en innehållen betalning det enda man som köpare har som reellt maktmedel. Eller?
Om man skall upprätta en betalplan är det viktigt att den är realistisk och står i proportion till de faktiska utgifter leverantören har under den aktuella tidsperioden.

Det finns ingen anledning att betala i förskott vid själva beställningen. Varför skulle man det? Dras leverantören med betalningsanmärkningar och misskötta affärer och därför måste betala VP i förskott hos sin leverantör?
Normalt är att alla led i leveranskedjan har och i sin tur ger kredit som i normala fall löper mellan 10 dgr (kallas även kontant betalning) och 30 dgr. Leverantören kan på en tidslinje skissa upp när, och hur mycket, han måste betala sina leverantörer för varor och tjänster och möjligen skulle detta kunna utgöra ett underlag för delbetalning.

Det viktiga är dock att hålla inne en betydande del, minst 40% av köpeskillingen tills leveransen fullgjord och godkänd av köparen.
Om leverantören beräknar 20% vinst på jobbet kan han faktiskt dröja med slutförandet utan att det kostar honom något, om man enbart innehåller dessa 20%.

En annan sak vid delbetalningar. Se till att delbetalningen kopplas till någon form av aktivitet, prestation, etc och inte vid olika tidpunkter.

Men åter igen, kan man komma överens om att allt arbete utförs inom en månad, inkl. eventuell besiktning om man som köpare så önskar, finns ingen egentlig anledning att betala en enda krona i förskott. Börja med att kontakta banken och fråga hur man kan ställa en bankgaranti, eller betalning på ett spärrkonto, så har man en fullgod säkerhet som den seriöse leverantören inte har anledning att avböja.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #17 skrivet: 16 december 2004, 16:14:54 »
Jag vill bara förtydliga en sak i mitt tidigare inlägg;
Naturligtvis skall man få valuta för sina pengar.
Till slut kan det bli så att man får börja idka paragrafrytteri i alla fall, men det jag också vill peka på är att det kan finnas andra lösningar som gör att bägge parter blir nöjda och man bör försöka hitta dessa först.

Om installatören blir magsjuk och tidsplanen spricker så kanske det är bättre att föreslå ett senare färdigdatum och ett extra avtappningställe som kompensation för fördröjningen på så sätt får installatören tillfriskna i lugn och ro och du får i alla fall något i ersättning för fördröjningen.
Kanske ett dåligt exempel, men det är sättet att tänka som jag vill peka på.
 

Citera
Dock, utöver detta är det väl ändå ganska viktigt hur betalplanen ser ut. OM det trots allt blir strul så är ju en innehållen betalning det enda man som köpare har som reellt maktmedel. Eller?

Betalningsplanen är naturligtvis viktig och i sluttampen är det i plånboken som det känns mest för en installatör som inte levererar vad som är överenskommet.

Men i en liten landsdel/stad/by vill jag nog påstå att det indirekt finns ett påtryckningsmedel i form av att installatören riskerar ett dåligt rykte om han gör ett dåligt jobb.

Jag tror, eller hoppas i alla fall, att de flesta installatörer har någon form av yrkesstolthet och vilja att lämna ifrån sig ett snyggt och bra arbete.

Detta skall inte förringas i sammanhanget. Eftersom vp-sfären är en djungel och det är få som orkar sätta sig in i den som medlemmarna i detta forum, så är det nog så att just djungeltrumman spelar stor roll vid val av leverantör.

Avslutningsvis ett litet inflik;
En avlägsen bekant hade som måttstock i sitt arbete att han skulle kunna visa upp vad han gjort för sin gamle far, som verkat inom samma skrå, utan att behöva skämmas. Det handlade iofs inte om vare sig rör eller värmepumpar, men det ligger något sunt i tanken och kan man hitta en leverantör som arbetar på det viset så har man fått en riktig fullträff.

HDSL/Thomas

« Senast ändrad: 16 december 2004, 20:38:07 av ThomasK »
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Garantiutfästelser
« Svar #18 skrivet: 16 december 2004, 20:48:15 »
Citera
Men åter igen, kan man komma överens om att allt arbete utförs inom en månad, inkl. eventuell besiktning om man som köpare så önskar, finns ingen egentlig anledning att betala en enda krona i förskott. Börja med att kontakta banken och fråga hur man kan ställa en bankgaranti, eller betalning på ett spärrkonto, så har man en fullgod säkerhet som den seriöse leverantören inte har anledning att avböja.

Inget förskott ingen delbatalning!!!!
Detta pga att man borrar på två dar fixar resten på några dar max en vecka sen är allt klart.
Svarar dom att det tar längre tid, så ok 14 dar får ni men fortfarande inget förskott...
Ev om inst känner osäkerhet nån slant spärrad på banken kanske.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #19 skrivet: 16 december 2004, 23:00:15 »

Inget förskott ingen delbatalning!!!!
Detta pga att man borrar på två dar fixar resten på några dar max en vecka sen är allt klart.
Svarar dom att det tar längre tid, så ok 14 dar får ni men fortfarande inget förskott...
Ev om inst känner osäkerhet nån slant spärrad på banken kanske.

Amen!  ;)
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #20 skrivet: 17 december 2004, 19:35:09 »
Vad säger ni om detta (läser från en Thermia offert i Stockholm):

"Garantivillkor: Från startdatum och 6 år framåt med möjlighet till förlängning.

Betalningsvillkor: 10 dagars netto efter fakturadatum, faktureras vid drifttagande av värmepump."

Ganska bra va!?

Nu fick installatören ligga ute med borrkostnaden i 45 dagar pga försenad installation men det var hans eget "fel".
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #21 skrivet: 17 december 2004, 23:56:31 »
Vad säger ni om detta (läser från en Thermia offert i Stockholm):

"Garantivillkor: Från startdatum och 6 år framåt med möjlighet till förlängning.

Betalningsvillkor: 10 dagars netto efter fakturadatum, faktureras vid drifttagande av värmepump."

Ganska bra va!?

Nu fick installatören ligga ute med borrkostnaden i 45 dagar pga försenad installation men det var hans eget "fel".
Jag tror att de 6 årens garanti med möjlighet till förlängning enbart avser hårdvarufel som kan uppstå på pumpen och inte om kalkylen inte går ihop eller om energibrunnen inte har borrats tillräckligt djup.

Vad gäller betalningen, så länge allt fungerar vid drifttagandet är väl allt frid och fröjd men är anläggningen behäftad med fel är du skyldig att betala fakturan oavsett om felet är åtgärdat eller ej. Enda undantaget är om felet är såpass allvarligt att anläggningen inte gick att driftsätta, men i dessa lägen kan det vara bra att ha betalningen som påtryckningsmedel då leverantören kan vara i full gång med nästa installation.

Betalningsvillkoret bör inte vara kopplat till drifttagandet utan till "av kunden godkänd leverans". Det är viktigt att man har skäliga leveransvillkor i grunden för avtalet. Till viss begränsad del regleras sådant via konsumentköp- och konsumenttjänstlagstiftningen men den verklighet som en entreprenad innebär är ofta mycket mer komplex. Jag valde själv att koppla mitt avtal till "allmänna bestämmelser för småhusentreprenader ABS-95" som skall vara ett resultat av förhandlingar mellan Konsumentverket och förträdare för byggbranschen. OK, här står inget om värmepumpar men det funkar för VVS-installationer och det ligger tillräckligt nära.

När man läser ABS-95 (http://www.kvalitetsansvariga.se/lagar/abs95.htm möts man av en mängd fackuttryck. Det är viktigt att man vid genomläsning noterar vilka av dessa uttryck som avtalet hänvisar till (även om inte samma ord används) och att man använder samma uttryck i avtalet när man refererar till, eller anger sådant som är viktigt. Exempel på detta är när man inom IT-branschen är van att använda uttrycket "Acceptanskontroll", så heter det istället "Slutbesiktning" inom byggbranschen och ABS-95.

För att lyfta in ABS-95 i avtalet kan man t ex skriva:
"Installationen skall, utöver vad som avtalas mellan parterna, utföras i överensstämmelse med allmänna bestämmelser för småhusentreprenader ABS-95"

Mitt förslag är: Läs ABS-95 noggrant, tag gärna hjälp av någon avtalskunnig, och fundera på hur dessa allmänna leveransvillkor står i förhållande till din entreprenad. Kommer man överens om ändringar förs dessa in i avtalet men blir det väl många ändringar bör man kanske istället se sig om efter andra allmänna villkor.
« Senast ändrad: 18 december 2004, 00:02:57 av Sven »
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Garantiutfästelser
« Svar #22 skrivet: 21 december 2004, 11:26:24 »
Vad säger ni om detta (läser från en Thermia offert i Stockholm):

"Garantivillkor: Från startdatum och 6 år framåt med möjlighet till förlängning.

Betalningsvillkor: 10 dagars netto efter fakturadatum, faktureras vid drifttagande av värmepump."

Ganska bra va!?

Nu fick installatören ligga ute med borrkostnaden i 45 dagar pga försenad installation men det var hans eget "fel".

NÃ¥gon som blandar ihop försäkringen med garanti  ;) Vilket är tvÃ¥ helt skilda saker :o
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lecce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Garantiutfästelser
« Svar #23 skrivet: 31 mars 2005, 12:46:25 »
Hej!

Ville bara tacka för alla bra tips som man fått genom denna och många andra trådar!
Jag har precis tecknat avtal med Nibe och gick på trådskaparens linje och skrev även ett eget avtal där jag krävde garanti på köldbäraren (-2° eller mer) i 5 år samt att energikalkylen ska infrias inom rimliga gränser. Jag bifogade även VPG-84 och "krävde" att denna skulle gälla.  Betalning sker efter avslutad leverans samt igångkörning/intrimning av anläggningen.
Han såg inga problem med detta och skrev under avtalet.
Jag såg nån som undrade om det var en engångsföreteelse att Sven lyckats med detta men jag tror att det hänger på om det är en seriös entreprenör eller inte!
Jag vet att det ger honom tillbaka när jag ska rekommendera mina vänner leverantör av bergvärme!

MVH Alexis
Trosa
Nibe 1115-7 med VPA 300/200. 148m aktiv borra i Södermanlands skärgård, Trosa. Installerad och igångkörd 28 april 2005. Yta: 65m²+50m²(1½ plan) samt 60 m² biyta numera uppvärmd ;-). Byggår 1953.
Började loggning 12/5-05 med Rickards logger!! Funkar kanon!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Garantiutfästelser
« Svar #24 skrivet: 01 april 2005, 15:02:25 »
Citera
Jag vet att det ger honom tillbaka när jag ska rekommendera mina vänner leverantör av bergvärme!

Stämmer säkert bra, om du köper en anläggning av honom med dina krav garanterade, och han levererar och trimmar in den till din belåtenhet så bör det kunna vara ett vinnande koncept. Prisbilden kanske blir något högre, då han rimligen inte kan krångla sig ur en "misslyckad" borra/installation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #25 skrivet: 01 april 2005, 19:40:13 »
Garantiutfästelse är just bara den utfästelsen som entreprenören vill tillämpa.Ett slaggs papper som tolkas på mycket olika sätt.
Om borrhålet är fel, pumpen går åt helsike då är det bara garanti som återstår.Du kan på sin höjd värma upp den i kaminen och få lite värme.
Är entreprenören oseriös, kan man ha hur många garantier som helst utan att få någon nytta av de.
Jag tycker att det bästa garanti får man när man närvarar hela tiden vid installationen och utan att blanda sig för mycket i själva arbetet, bara notera vad som är gjort och vad inte.
Kräv sedan utförlig specifikation av material och arbetet och och inte minst svar på dina invändningar där du misstänker att något är fel.
Väldigt ofta får man svar när man påpekar felen  att det är branchpraxis.
Det är faktiskt påstående som är omöjligt att bemöta på sakliga grunder.
Enda svaret du kan ge är att samma argument kan tjuvana använda för att berättiga sina gärningar.
Även om det finns vissa klausuler om delbetalningar i ditt kontrakt, behöver du inte följa de om du reklamerar,påpekar, felen i god tid och hänvisar till 19§ Konsumenttjänstlagen där det står :
Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av fel hos tjänsten. studs
Denna lag är dispositiv dvs gäller utöver alla andra lagar och avtal. *vinkar*
Så var inte skrämd när du krävs på betalning av 40 % av kontraktsumma vid avslutad borrning ifall du inte fått borrprotokoll, eller märker vissa avvikelse från Normbrunn 97.
Håll inne pengarna tills du vet  huvuddunk att arbetet är levererat kontraktsenligt.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Garantiutfästelser
« Svar #26 skrivet: 01 april 2005, 20:07:44 »
Den bästa garantin det är REFERENSER, tar man såna kollar upp ekonomin hos företaget. Då skulle jag nog beställa det mesta med ett handslag!!!
SÃ¥ funkar det i Norrland  ;D  *roflmao*
Nån som kör med "tattartag" blir snabbt känd hos presumtiva kunder!

Jag skulle aldrig i mitt liv beställa nåt "rakt upp o ned" utan att sondera vad det är för företag man har att göra med.

Som antyddes har man med tattare att göra sÃ¥ kanske företaget är konkursat och omstartat snabbare än man skriver ett inlägg här  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #27 skrivet: 01 april 2005, 20:25:51 »
Garantiutfästelse är just bara den utfästelsen som entreprenören vill tillämpa.Ett slaggs papper som tolkas på mycket olika sätt.
Om borrhålet är fel, pumpen går åt helsike då är det bara garanti som återstår.Du kan på sin höjd värma upp den i kaminen och få lite värme.
Är entreprenören oseriös, kan man ha hur många garantier som helst utan att få någon nytta av de.
Jag tycker att det bästa garanti får man när man närvarar hela tiden vid installationen och utan att blanda sig för mycket i själva arbetet, bara notera vad som är gjort och vad inte.

Jag håller inte med dig. En garantiutfästelse är en del av avtalet och entreprenören ÄR skyldig att fullfölja sina åtaganden. Visst kan entreprenören slingra sig men det skulle inte fungera i en rättslig prövning. Sedan kan naturligtvis garantiåtaganden vara luddigt och tvetydigt utformade, t ex:
  • "leverantören kan använda kommersiellt försvarbara ansträngningar för att avhjälpa fel...", eller
  • "leverantören skall försöka avhjälpa felet men äger rätt att avbryta avhjälpandet och rekommendera kunden val av annan teknisk lösning" 
Det är alltså viktigt att man läser och funderar på vad varje garantiutfästelse betyder, eller kan betyda om man försöker tolka den från bägge parter såsom  >:D läser bibeln.
Skillnaden för det som faller in under "garanti", genom att t ex inträffa under garantiperioden eller omfattas av garantiutfästelsens specifika lydelse, mot fel som omfattas av de köprättsliga reglerna som följer av Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen är att bevisbördan vänds med en garanti. Under garantitiden skall alltså entreprenören bevisa att varan inte har varit behäftad med felet från leveransen och efter garantitiden gäller bevisbördan för kunden. En garantiutfästelse är alltså en "förstärkning" av de köprättsliga reglerna eftersom kunden kan lägga över hela bevisbördan på leverantören.

Även om det finns vissa klausuler om delbetalningar i ditt kontrakt, behöver du inte följa de om du reklamerar,påpekar, felen i god tid och hänvisar till 19§ Konsumenttjänstlagen där det står :
Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av fel hos tjänsten. studs
Denna lag är dispositiv dvs gäller utöver alla andra lagar och avtal. *vinkar*
Så var inte skrämd när du krävs på betalning av 40 % av kontraktsumma vid avslutad borrning ifall du inte fått borrprotokoll, eller märker vissa avvikelse från Normbrunn 97.
Håll inne pengarna tills du vet  huvuddunk att arbetet är levererat kontraktsenligt.

Konsumenttjänstlagen är inte dispositiv, den är tvingande, men det framgår att det är det som du menar. Visst är det så att man kan avtala om vad som helst och sedan som konsument nyttja Konsumentköplagens tvingande bestämmelser till sin fördel. Att lagstiftningen är tvingande har sin anledning av att den "svaga" konsumenten skall skyddas från att utnyttjas av den "starka" leverantören. Att medvetet ingå ett avtal på leverantörens villkor och sedan börja vifta med Konsumenttjänstlagen bör man vara försiktig med. Självfallet är det inget att diskutera ifall man misstänker att någonting inte är korrekt utfört, men man bör även tänka på vilken relation man vill ha med leverantören.
Det kan finnas tillfällen när man, utanför leverantörens formella åtaganden, vill ha snabb hjälp och leverantören svarar att han är bokad i tre månader. Avtalet bör återspegla vad bägge parter är överens om och sedan bör bägge parter hålla sig till det om inget anmärkningsvärt inträffar förstås. Lite sund affärsetik och affärsmoral  ;)
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #28 skrivet: 02 april 2005, 01:39:13 »
...Jag såg nån som undrade om det var en engångsföreteelse att Sven lyckats med detta men jag tror att det hänger på om det är en seriös entreprenör eller inte!...

Det är inte alltid det lyckas, men det måste man vara beredd på och vara förnuftig när man för fram och skriver sina krav. Det bästa är, i mitt tycke, att innehållet i ett avtal inte kommer som en överraskning för leverantören utan att det summerar det man har diskuterat och kommit överens om. Idealavtalet skall återspegla verkligheten och inte kunna tolkas tvetydigt. En taktisk arbetsgång kan faktiskt vara att skriva sitt avtalsutkast först och sedan ha det som checklista när man diskuterar och förhandlar med leverantören. Det gäller att leverantören får ett förtroende för köparen som part och minsta misstanke att man kan bli en besvärlig kund kan få den mest seriösa leverantör att dra in ögonbrynen och tacka för sig.

För att ge perspektiv, som i viss mån stödjer teorin om engångsförseelse... :(, hjälpte jag nyligen min mor med sin upphandling och valet blev den leverantör som tydligast beskrev hur deras lösning skulle se ut. Avståndet mellan mig och leverantören var 25 mil så dialogen fick ske telefonledes. Tyvärr fanns många frågetecken kring den offererade lösningen. Vid samtal med säljaren framgick att han trots 30 år i branschen:

  • aldrig hade hört talas om att olika bergarter hade olika värmeledande förmÃ¥ga
  • pÃ¥stod att det inte spelar nÃ¥gon roll för värmepumpens verkningsgrad om köldbärarvätskan hÃ¥ller -5, 0, eller +5o C, under förutsättning att värmepumpen tillverkas av Thermia

Han hade på begäran föreslagit en lösning där VP:n skulle samverka med en vedpanna som var ansluten till en ackumulatortank och lösningen som diskuterats var att man skulle öppna shuntventilen manuellt vid vedeldning och att VP:n känner av temperaturen och stannar när temperaturen överstiger ett inställt värde. Vad han ej berättade var att varmvattenberedaren till vedpannan även skulle ha en manuell avstängningskran, dock inte varmvattenberedaren i VP:n, vilket innebär att när man vill ta varmvattnet från vedpannan kommer hälften att i onödan tas från VP:n huvuddunk. Han föreslog då en extra avstängningsventil och jag frågade om det inte vore lämpligare för användaren med en växelventil.
Det blev många frågor och han blev bara mer och mer irriterad även om han gjorde sitt bästa för att hålla humöret uppe. Vid en fråga om utifall säljaren tog del av det som skrivs i detta eminenta forum grymtade han citat: "att "datortåget" har gått ifrån honom för länge sedan, Internet är överreklamerat och att det är för jävligt att det skall vara så svårt att få tag i vanliga broschyrer idag".
När jag sade att vi, mot ett tillägg, vill borra 150m istället för offererade 125m fick jag en mumlande suck i luren och det kändes som om det låg väldigt mycket prestige i luften. Säljaren upplyste om att företaget har 63 år i branschen och mer än 300 installerade värmepumpar och man har inte haft en enda missnöjd kund.  Här blir jag naturligt misstänksam  Sc:,h. Skulle det stämma är det bara att gratulera, men oavsett leverantörens kvaliteter tror jag inte att det finns sådana "idealkunder".

Idag besökte jag min tandläkare och diskuterade bl a kundnöjdhet med honom  ;D mellan sköljningarna. Tandläkaren drog parallellen med sitt jobb och sade att en del patienter ser honom som en gud, några tycker att han är medelmåttig och det finns alltid patienter som tycker att han är en stor idiot. Samma förhållande gäller sannolikt många branscher, speciellt där "experter" vänder sig till en flora av konsumenter med varierande förväntningar och kunskapsnivåer.
I det aktuella fallet kan det vara så att leverantören inte vet vad folk säger vid köksborden i den lilla byn byn och en del håller sina åsikter för sig själva pga att det inte finns någon alternativ leverantör och man är rädd om relationen. Desto mer komplex tekniken är desto större chans att kunden, som inte vill framstå som en fåntratt, själv betalar för att leverantören gör om sådant som inte diskuterades mer ingående inför köpet.

Nåja, jag skrev iallafall ett avtalsutkast och säljaren lovade att höra av sig. Den utlovade återkopplingen uteblev och när jag tog ny kontakt svarade säljaren irriterat att offerten inte längre är giltlig. Han hänvisade mig till företagets VD som citat: "skulle backa upp honom i alla lägen".
När man hamnar i en sådan situation dansar man inte precis balett på tårna. Jag frågade vad han invände mot och svaret blev att 100.000:- var en för liten affär för att skriva ett så detaljerat avtal. Hade det varit Landstinget som handlade för en miljon så hade det varit skillnad. Jag svarade att 100.000:- för en privatperson är mycket mer än en miljon för landstinget och att han även borde se det från köparens sida, inte minst efter alla larmrapporter i media den senaste tiden.
Kontakten med leverantören utmynnade i att jag ringde VD för att uttrycka mitt missnöje. VD förklarade att man kände en rädsla inför ett detaljerat avtal då det skulle kunna bli dyrt för dom ifall det uppstår problem och allt ansvar är reglerat i förväg. Han trodde att det skulle behövas 20-30.000:- extra i marginal för det. Man kan ju ställa sig frågan vem som skulle få betala dom 20-30.000 i verkligheten om avtalet med den tydliga specifikationen saknades.

För oss konsumenter finns bl a:

  • riktigt seriösa leverantörer som har kurage att stÃ¥ för vad dom lovar, inte bara i ord utan även pÃ¥ pappret.
  • konkurrenssituationen där leverantören accepterar pappret för att fÃ¥ en order (ingen garanti för att leverantören är seriös... :o)
  • konsumenternas "vän" lagstiftaren. Att Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen skärps fortlöpande, senast igÃ¥r med bl a ökning av felansvar frÃ¥n tvÃ¥ till tre Ã¥r studs, är ett resultat av att branscher inte tar tillräckligt ansvar och konsumenter kommer i kläm.

För oss blev det en bra lösning då vi slapp den tilltänkta leverantören. Hade dom varit tydligare i sin offert och svarat mer "rätt" på våra frågor hade vi troligtvis kunnat kapa ett par sidor i avtalsförslaget. Nu blev kontentan sådan att dom helt enkelt inte fyllde måttet och det blir därför inte ett nederlag att se sig om efter en duktigare leverantör ;).
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Garantiutfästelser
« Svar #29 skrivet: 02 april 2005, 02:22:23 »
Otroligt intressant tråd.
Det känns som om jag ställt på tok för få krav på de installatörer jag begärt offert ifrån.

Nån av er som är (eller snarare har blivit, under resans gång) experter borde sammanställa en guide, eller lathund om hur man upphandlar bergvärme. Det finns så många faktorer att tänka på, så många aspekter att ta hänsyn till att det är väldigt lätt att missa något viktigt. Jag har gått från 0 i kunnande till åtminstonde ha ett hum om vad som krävs, hur det fungerar etc, och det enbart tack vare att jag hängt här på forumet som en igel i några veckor. Och ärligt talat känner jag mig ännu ganska så osäker på hela proceduren. Det är som Sven säger, en investering på ~150.000 kr eller mer är en väldigt stor affär för vilken familj som helst, och när det gäller bergvärme finns det mycket som "kan" gå fel. Ingen vill hamna i en sits där man har ett icke fungerande eller underdimensionerat system som kostat skjortan och entreprenören tvår sina händer för att de levt upp till sin del av avtalet.

Jag känner dock som många andra att så fort man börjar skruva på kraven, svalnar intresset hos entreprenören märkbart. Och så väldigt många seriösa entreprenörer har jag inte hittat att man vågar bränna allihop... Sc:,h Knepigt detta.

Men återigen, det vore ju ett förträffligt litet sidoprojekt för er proffs här, att skriva en liten "bergvärme-guide" som tar upp vad man bör tänka på i utrustning och dimensionering, hur avtalet bör utformas, vilka krav man kan/bör ställa på entreprenören etc...

SÃ¥ slipper man kanske  huvuddunk sen...   ;D
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!