Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 allmän okunskap...  (läst 890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar bergenbrink

  • Gäst
Oscar bergenbrink
F750 allmän okunskap...
« skrivet: 27 april 2019, 11:11:54 »
Hej!

Har nyligen köpt ett radhus och har tidigare bara bott i hyreshus. Försöker bli vän med min värmeanläggning men verkar inte riktigt få till det.

Har satt att den ska gå efter rumsgivare 1, den finns på bottenplan och har satt den på 19c. Men ändå har jag konstant runt 23c (ibland uppe på 25c). Vad gör jag för fel?

Sitter på mobilen nu så verkar inte kunna bifoga bilder, säg till om det är något specifikt ni skulle vilja ha bild/mer info om för att kunna hjälpa!

Tack på förhand

Oscar bergenbrink

  • Gäst
Oscar bergenbrink
SV: F750 allmän okunskap...
« Svar #1 skrivet: 27 april 2019, 11:16:37 »
Såg optimeringsguiden som fanns postad nu.. ska prova den och se om det går att få till något bättre.

Mer info som jag inser förmodligen behövs:
 
2 plan radhus (i mitten av längan)
Golvvärme på bottenplan (termostaterna satta på 19c)
Radiatorer på öv. (Alla fullt påslagna)

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750 allmän okunskap...
« Svar #2 skrivet: 27 april 2019, 14:10:40 »
Hej!

Har nyligen köpt ett radhus och har tidigare bara bott i hyreshus. Försöker bli vän med min värmeanläggning men verkar inte riktigt få till det.

Har satt att den ska gå efter rumsgivare 1, den finns på bottenplan och har satt den på 19c. Men ändå har jag konstant runt 23c (ibland uppe på 25c). Vad gör jag för fel?

Sitter på mobilen nu så verkar inte kunna bifoga bilder, säg till om det är något specifikt ni skulle vilja ha bild/mer info om för att kunna hjälpa!

Tack på förhand

Var i landet bor ni?

Hur många gradminutrar har du just nu i skrivande stund?

Kolla i Nibe uplink hur kompressorn har jobbat för uppvärmning av huset senaste veckan!

Kanske helt enkelt beror på solinstrålning? :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 allmän okunskap...
« Svar #3 skrivet: 28 april 2019, 10:09:59 »
Självklart för många men....notera att en FLVP aldrig kan sänka temperaturen i huset om det värms upp av andra energikällor, som tex solen så här års. Även om man ställer in 16 grader som önskad rumstemperatur på pumpen så blir det som det blir pga av den extra energitillförseln. Därför en del kompletterar med en LLVP för kylning
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!