Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Uppgradering av vvx i en gammal vp  (läst 53065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #135 skrivet: 22 januari 2016, 21:32:09 »
Man kommer inte åt ditt google dokument.

47*C i hetgas är orimligt, även om det är teoretiskt (kan visserligen bero på teorin :) ).

Ja, den tror även att avgiven effekt är 30 Kw.. Något är fel.
Fick det aldrig att fungera att dela på google drive, har bifogat xlsx-fil nu i föregående inlägg, sorry!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #136 skrivet: 23 januari 2016, 13:28:41 »
jag menar verkligt avläst sugtryck, inget som är antaget på grundval av suggastemperatur. eftersom allt är integrerat i förångare/kondensor/underkylare/hetgasväxlare så är avläst sugtryck vad man måste utgå från. sedan är köldbärartemperaturen det enda som är stabilt att utgå från för att se vad som händer vid ändring

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #137 skrivet: 23 januari 2016, 16:29:49 »
Sugtrycket det uppmätta av Carel-systemet.  Brukar stämma bra med manometer.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #138 skrivet: 23 januari 2016, 17:01:22 »
Provade att flytta lite ingångsdata till coolpack

NÃ¥got är fel i arket - och det är nog främst pÃ¥ uppskattningarna av flödet och brinesidan gissar jag, är eleffektsförbrukningen verkligen rätt och med rätt cos(fi)  ??

skall man få 95.7 grader hetgastemperatur från kompressorn med 3.429 kW elektriskt matad in i motorn och utan termiska förluster kring kompressorn,

sÃ¥ borde värmeproduktionen ligga runt 11 kW pÃ¥ kondensorsidan och kompressorn har en isentropisk verkningsgrad av ca 0.397 - vilket inte är speciellt bra dÃ¥ de borde ligga runt 0.60 - 0.67 - kort sagt kompressorn mÃ¥ste trycka ut sig ca 22.6 gram komprimerad propan i sekunden vid 95.7  grader C om den inte skall bli ännu varmare med denna effektinflöde och när den kondenseras till +17 grader sÃ¥ blir värmeproduktionen runt 11 kW. kyl-COP hamnar dÃ¥ runt 2.23 och värme-COP blir dÃ¥ 3.23

En annan avvikelse är att en fungerande suggasvärmeväxlare med 0.3 i värmeöverföring (vilket stämmer med hur mycket kondensatet kyls)  sÃ¥ borde suggasen in i kompresson bli ca 3.7 grader C varm och inte som nu strax över 0 grader. Nu är suggasvärmeväxlaren intergrerad med resten av evaporatorn sÃ¥ värmen kan sugas andra vägar frÃ¥n kondensatet - men ocksÃ¥ kan indikera att suggasen som gÃ¥r in i suggasvärmeväxlaren inte är helt torr och slukar värme.

Är trycken på riktigt uppmätta värde eller är det uppskattat på temperatur?

- nu har jag kört arket i open office och beräkningarna har inte fungerat så det kan vara saker jag har tolkat fel här när det tex gäller flödersberäkning av brine och hetvatten
« Senast ändrad: 23 januari 2016, 17:06:10 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #139 skrivet: 23 januari 2016, 23:05:32 »
Elförbrukningen är den som mäts upp (brydde mig inte om cosfi utan provade bara ut strömmen tills det blev rätt), dock inkl kb o vb pumpar, dessa drar ca 350W om jag inte minns fel.
Grejen är att verkligt cop är ca 2,2 ..
Det verkar som att det är väldigt känsligt att gÃ¥ upp i kondensringstemp alt ner i förÃ¥ngning, sommartid kan jag lätt komma upp i 3,5  iaf.
Jag har antagit 3 K minskning av kondensattemp, resp 1,7 K ökning av sug-gas i suggas vvx, sistnämnda eftersom det ger 0 K i öh ut från förångaren.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #140 skrivet: 24 januari 2016, 16:25:03 »
Räknar du i kyl-COP eller värme-COP.

Får inte ihop det hela - för om du matar in ca 3.5 kW in i kompressorn , noll grader i insug och 95 grader ut och gas som sedan kondenseras i kondensorn så måste värmemängden i kondensorn efter kondensation ligga runt 11KW så vida kompressorn inte pumpar en ganska stor andel flytande mängd köldmedimassa på sin utlopp och leker vätske-värmeelelement - annars så kokar kompressorn då den enda vägen kompressorn kan göra sig av med värme är med varm hetgas i tillräckligt stor mängd eller snarare vikt per tid.

Med andra ord mäter du flödena pÃ¥ brine och varmvattensidan rätt när du kalkylerar värmemängderna där - fel där fÃ¥r väldigt stort genomslag i beräkningarna...  eller sÃ¥ mäter du energiförbrukningen fel...

Du har väl synglas på kondensledningen och kan verifiera att det är kondensat (utan gasbubblor) som går till expansions och därmed utesluta att en stor del av gasmängden i gasform bara snurrar i systemet...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #141 skrivet: 24 januari 2016, 22:10:22 »
Värme-cop, jag jämför inmatad el med avgiven effekt i kondensorn, mha Logger 2020, se min signatur nedan.
Uträkningen längst ned stämmer bra med vad Logger 2020 räknra fram.
Det jag inte matat in i arket, är högtrycket, vilket jag dumt nog inte mätte, ska se om jag kan göra en ny körning med alla värden.
Ej heller kb-flödet, det är antaget och kan inte mätas.
11 kW..jo det har jag nog fått ur den, men det är på sommarn när kb in är över +20...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #142 skrivet: 27 januari 2016, 19:16:32 »
karlmb,  det bifogade labbdokumentet 20 jan har en inmatad hetgastemp som ligger utanför tabell därför har det blivit knas. prova med lägre temp.  som det stÃ¥r i noteringsrutan.. använd relevanta värden

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #143 skrivet: 27 januari 2016, 23:39:35 »
karlmb,  det bifogade labbdokumentet 20 jan har en inmatad hetgastemp som ligger utanför tabell därför har det blivit knas. prova med lägre temp.  som det stÃ¥r i noteringsrutan.. använd relevanta värden

Tack, det var den tröga tableten jag hade med mig i källaren som är skyldig till det, blev . istf , i några fall och jag missade att korrigera i datorn på ett ställe.
Nu ser det betydligt mer realistiskt ut, fast nu räknar den fram bara halva den avgivna kondensoreffekten jfrt med verkligheten, så det är nåt mer fel. Har kollat alla kommatecken nu iaf så det ska inte vara det.
Jag får ta och köra en gång till och mäta högtrycket förstås!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #144 skrivet: 01 februari 2016, 20:18:25 »
lågtrycksidan är minst lika viktigt då låg absoluttryck ger varm hetgas...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #145 skrivet: 01 februari 2016, 20:36:21 »
lågtrycksidan är minst lika viktigt då låg absoluttryck ger varm hetgas...

Jo jag vet, men det mäts kontinuerligt av Carelstyret, de var siffror från den jag använde. Hade en HP-givare inkopplad också, men den har jag lyckats paja så den fungerar inte.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 619
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!