Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AirX 9 framledning vid -10?  (läst 4982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
AirX 9 framledning vid -10?
« skrivet: 05 januari 2016, 18:23:49 »
Hallå!

Fick vår airx 9 i september och nu har det blivit kallt, -15 inatt och -13 just nu när jag skriver detta inlägg.

Tänkte kolla om det är någon annan som har airx och vad ni vet vad den klarar av vid -10 till -15. Ivt säger ju att den "går ner till -20", vad det nu innebär.

Har eller mindre bott framför displayen idag för att se och justera pumpen.

Den är nu ställd på en önskad framledning på 52c men det blir bara cirka 47c vilket resulterar i att vår stenkåk från -55 med radiatorer på 113m² blir 18c. Har för några timmar satt på önskad rumstemperatur/framledning 24/55c men det blir ju bara 47 ändå, såklart.


Finns det några andra med liknande problem, eller är det tillskott som gäller vid mer än -10?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2016, 18:37:49 »
Det beror ju helt på hur den är dimensionerad för just ditt hus. Den orkar helt enkelt inte mer. Du får aktivera tillskottet så blir det varmt tills i morgon.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2016, 20:13:01 »
Har du ikke en el patron et sted i anlegget aom skal hjelpe pumpen når den ikke klarer de siste gradene selv?

Ved -15 gir den alene vel ikke mye mere enn 4ish effektive kw...og ditt hus trenger sikkert 5-6 kw ved den temperaturen da?


Utloggad stefffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2016, 20:59:28 »
Det beror ju helt på hur den är dimensionerad för just ditt hus. Den orkar helt enkelt inte mer. Du får aktivera tillskottet så blir det varmt tills i morgon.

Tack för ditt svar, givetvis förstår jag att det finns ett så enkelt svar som ditt men jag köper det inte ännu, därför jag hade hoppats på att någo eller några med en airx kunde höra av sig också.

Ska tilläggas att den inte har fungerat felfritt sen oktober, så det är därför jag är lite skeptisk till hur den beter sig.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2016, 09:51:06 »
Hej Stefffe

Skall du få någon hjälp här så får du bidraga med mer information.

Citera
Ska tilläggas att den inte har fungerat felfritt sen oktober

Detta är naturligtvis inte tillräckligt. Beskriv utförligt vilka problem du haft och lämpligen hur dom lösts. Är din pump uppgraderad med den nya programvaran?

Citera
Det beror ju helt på hur den är dimensionerad för just ditt hus. Den orkar helt enkelt inte mer.

Citatet ovan från Mr Henke är egentligen intressant och kräver lite eftertanke. Skall någon här kunna hjälpa dig behöver du beskriva ditt system hyfsat detaljerat. Utifrån det du beskriver kan det vara helt naturligt att den beter sig som den gör.

Hur ser ditt system ut. Har du termostater kvar på elementen? Är dom i så fall fullt öppna? Vad har du för returtemperatur till VP (efter att vattnet susat runt i systemet). Vad hade du för uttemperatur på vattnet innan du installerade VP? etc.....

Har själv -10 nu och min VP kör ut mellan 50-60 grader utan tillskott.

Edit:För att vara tydlig så är min Bosch AW7 samma maskin som IVT AirX 7 om man bortser från att det står Bosch på framsidan.
« Senast ändrad: 06 januari 2016, 11:29:01 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2016, 21:11:25 »
Jag har kört ganska problemfritt med ny mjukvara och nytt "tyst"-kit länge nu. Men nu när tempen har legat runt -12 sen igår så har utedelen lagt av två ggr. Inga aktiva larm. Vet inte hur man får igång utedelen igen utan att boota om hela, men så har jag gjort och då fungerar det fint igen. Räknar med att den kommer att lägga av inatt igen.

Men ligger just nu på -13 ute, 58 i framledning och inget tillskott... 24 inställt i VP, men verkligt mellan 18-19 inne... :P
Dock så kan jag ju inte säga att den är speciellt tyst även med nya kit:et. Vid höga varv som den ligger konstant på nu så hör man den i princip hela huset om det är relativt tyst inne.

Utloggad stefffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2016, 21:23:45 »
Jag har kört ganska problemfritt med ny mjukvara och nytt "tyst"-kit länge nu. Men nu när tempen har legat runt -12 sen igår så har utedelen lagt av två ggr. Inga aktiva larm. Vet inte hur man får igång utedelen igen utan att boota om hela, men så har jag gjort och då fungerar det fint igen. Räknar med att den kommer att lägga av inatt igen.

Men ligger just nu på -13 ute, 58 i framledning och inget tillskott... 24 inställt i VP, men verkligt mellan 18-19 inne... :P
Dock så kan jag ju inte säga att den är speciellt tyst även med nya kit:et. Vid höga varv som den ligger konstant på nu så hör man den i princip hela huset om det är relativt tyst inne.

Hej!

Min pump lägger också av, 2 ggr om dagen ungefär, samtligt som felet " kondesationstemp utanför reglerområde" finns i larmhistorik, ej aktiva larm dock.

Har idag kört med enbart elpatron för att se vad min kåk kräver i framledning för att nå 20c vid en utomhustemp på -18 som det är nu och tyvärr så kör jag fram 58-60 framledning med nästan glödheta element... Ändå bara 18-19c inne.

Gamla pannan var en ctc v20 som kördes på el och hade en effekt på 15kW tror jag, den orkade med fint, men dyrt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2016, 21:45:09 »
Om radiatorerna är så klena att du behöver mer än 60 grader framledningstemp så spelar det ingen roll hur kraftig VP du har - I princip ingen klarar av att leverera dom temperaturerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad stefffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2016, 21:48:52 »
Om radiatorerna är så klena att du behöver mer än 60 grader framledningstemp så spelar det ingen roll hur kraftig VP du har - I princip ingen klarar av att leverera dom temperaturerna.

Ja det eller att vår kåk är otroligt dåligt isolerad och vi eldar för kråkorna?

Vi har ju samma radiatorer nu som förra vintern då vi körde kombipannan på el, förvisso en mildare.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2016, 21:53:04 »
Försök kolla så att du verkligen har bra flöde i alla radiatorer. Så du utnyttjar dom maximalt. Har du 60 på framledningen så ska du helst ha 48-50 på returen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2016, 21:57:00 »
@Stefffe

Nu kanske det är bättre att någon som kan styrningen bra svarar, men min spontana reaktion är att den stannar för att den får för hög returtemp vilket kanske är rätt. Eftersom du skriver att dina element är glödheta antar jag att termostater står fullt öppna. Om du inte får upp temperaturen i huset är det nog läge att byta ett eller annat element till bättre. Bytte själv två och kommer att byta ett stort på nedervåningen för att få lite bättre värmespridning.

Sedan jag fick ny programvara i somras har jag inte haft några störningar eller stop. Just nu har jag behagliga 21-22grader inomhus vid -10 med inställningen på temperaturkurvan på 58grader.

Angående ljudkittet så hjälpte inte det speciellt mycket. När kompressorn drar på låter den som en enorm (några hundra megawatt) transformator på ett kärnkraftverk - vilket får betraktas som ett fantastiskt misslyckande från IVT/Bosch.

Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2016, 22:33:43 »
Vi har ju samma radiatorer nu som förra vintern då vi körde kombipannan på el, förvisso en mildare.

En elpanna har inga problem med höga temperaturer. Värmepumpen klarar i bästa fall 65 grader när det är +7 ute. Betydligt mindre vid -15.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad stefffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2016, 22:44:42 »
Försök kolla så att du verkligen har bra flöde i alla radiatorer. Så du utnyttjar dom maximalt. Har du 60 på framledningen så ska du helst ha 48-50 på returen.

Hej!

Har väldigt bra flöde och returtemp ligger på 47 just nu när framledning ligger på 58.

Utloggad gbak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2016, 20:32:29 »
Den är nu ställd på en önskad framledning på 52c men det blir bara cirka 47c vilket resulterar i att vår stenkåk från -55 med radiatorer på 113m² blir 18c. Har för några timmar satt på önskad rumstemperatur/framledning 24/55c men det blir ju bara 47 ändå, såklart.

En orsak till att framlednings temperaturen blir för låg speciellt vid låga temperaturer är att parametern "rumspåverkan" är för lågt ställd.
På min (tidiga) Air X levererades den med inställningen 0 men den bör stå på +3.
Innan parametern ändrades var det omöjligt att komma upp i framledningens börvärde, blev betydligt bättre efter ändringen.
Fungerade för mig, du kan ju alltid prova att öka parametern och så om det blir bättre!
2-plans fristående villa 185m2 i Stockholms trakten, byggår 2009
IVT Air-X9, Enenvent värmeväxlare, golvvärme i plattan + radiatorer övre planet.
Garage 70m2 (inkl loft) med Mitshubishi 3,5kW LLVP
Tot elförbrukning:
2009, 45000 kWh (Nibe 410P)
2010, 32000 kWh (Nibe 410P)
2011, 25000 kWh (Nibe 410P)
2012, 28000 kWh (Nibe 410P)
2013, 27000 kWh (Nibe 410P)
2014, 23000 kWh (Nibe 410P/IVT Air X9)
2015, 18000 kWh (IVT Air X9)
2016, 17000 kWh (IVT Air X9)
2017, 20000 kWh (IVT Air X9)
2018, 19000 kWh (IVT Air X9)
2019, 17000 kWh (IVT Air X9)
2020, 14000 kWh (IVT Air X9)
2021, 16000 kWh (IVT Air X9)
2022, 12000 kWh (IVT Air X9+ LLVP)
2023, 11000 kWh (IVT Air X9+ LLVP)

Utloggad stefffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AirX 9 framledning vid -10?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2016, 21:03:12 »
En orsak till att framlednings temperaturen blir för låg speciellt vid låga temperaturer är att parametern "rumspåverkan" är för lågt ställd.
På min (tidiga) Air X levererades den med inställningen 0 men den bör stå på +3.
Innan parametern ändrades var det omöjligt att komma upp i framledningens börvärde, blev betydligt bättre efter ändringen.
Fungerade för mig, du kan ju alltid prova att öka parametern och så om det blir bättre!

Hej! Rörfirman var här i tisdags och dom trodde att det var innegivaren som spökade, så den är urkopplad nu. Tyvärr hjälpte det inte och nu tror dom att det är avfrostningen som spökar, eftersom vattnet rinner ut i botten på utedelen istället för in i kåken och ner i golvbrunnen. De ska hit på tisdag igen och plocka av skalet på pumpen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!