Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Petiga gubbar mot sura gubbar  (läst 17719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #30 skrivet: 06 mars 2005, 10:45:58 »
Rätt beslut Jocke! HÃ¥ll fanan högt!   *vinkar*

Välkommen tillbaka!

/Per
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #31 skrivet: 06 mars 2005, 10:50:39 »
Jocke Montör..

Vi ställer oss rygg mot rygg, sen låter vi dom komma....

kunden har alltid fel)...hi hi

Sen är det så här....
Det finns ganska mycket saker som man inte kan/fÃ¥r berätta här pÃ¥ forumet. därav kanske saker lÃ¥ter lite konstigt när man bara skriver aaaaaaaaaaaaaaa och inte kan skriva "                         "  ...... :D.

Jag kör pÃ¥ och ni fÃ¥r tycka vad ni vill om mig. "kanske slutar om ni verkligen vill men bara kanske"  :-*
Din vän i nöden.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #32 skrivet: 06 mars 2005, 11:11:35 »
Jocke Montör..

Vi ställer oss rygg mot rygg, sen låter vi dom komma....

kunden har alltid fel)...hi hi

Sen är det så här....
Det finns ganska mycket saker som man inte kan/fÃ¥r berätta här pÃ¥ forumet. därav kanske saker lÃ¥ter lite konstigt när man bara skriver aaaaaaaaaaaaaaa och inte kan skriva "                         "  ...... :D.

Jag kör pÃ¥ och ni fÃ¥r tycka vad ni vill om mig. "kanske slutar om ni verkligen vill men bara kanske"  :-*

Det "mycket" man inte får berätta om här på forumet är namnet på den klant till installatör som man talar illa om när man som kund är missnöjd. Vad mer syftar du på?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #33 skrivet: 07 mars 2005, 06:58:51 »
Jag håller helt och hålet med Rickard om att interneten, i det här fallet Forum, har gjort mycket nytta.
Den ger den lille mannen ett utomordenligt verktyg att hävda sin rätt mot den store.
Genomslagskraften  i det överträffar tom den uppfinningen som gjordes för drygt 170 Ã¥rs sedan av en amerikan med namnet Samuel Colt.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #34 skrivet: 07 mars 2005, 07:46:31 »
Hej

Det är bra med fackfolk i forumet.

Jag har emellertid märkt att om man börjar diskutera i detalj med en installatör eller försäljare inom område som han är osäker själv på. Han blir efter ett tag ganska hätsk. Han säger då som avslutning " Nu får vi bara acceptera att det fungerar eller är så här", eller "Så är det"....

Jag tycker att vid problem även innan köp diskutera vissa detaljer med fabrikantens "tekniker" i stället för försäljaren. De på fältet vet oftast bäst pga de har mest erfarenhet.
Service Tekniker vid support är ofta endast pålästa vad de talar om och har inte den erfarenhet som den som servar anläggningarna. Exv fick jag klart besked av "Nibes service i Malmö ". Support hos nibe fick jag kryptiskt svar.

Tack för att du vill forsätta komentera  och ge råd.

/Janne

Att installatören har egna åsikter är det inget fel på.
Men att göra saker tvärtemot tillverkarens rekommendationer känns lite konstigt.
Vi gör  si och sÃ¥ och pÃ¥ det viset sparar jag pengar Ã¥t kunden är den vanliga visan.
Det man glömmer är att tillverkaren satsar många miljoner på forskning och frammställning av en viss komponent och dennes montering.
Man har väldigt goda skäl att rekommendera elle inte rekommendera det.
Att man inte sätter kulverten pÃ¥ minst 50 cm djup,at kulverten inte gÃ¥r i stigande led mot värmepumpen, alt. förses med avlufningsventiler,  eller att man drar elledningar med starkström intill givarledningar,eller bryr sig inte om att fylla i igÃ¥ngkörningsprotokoll, det är enligt min uppfattning  slarv.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #35 skrivet: 07 mars 2005, 09:19:12 »
Det finns försumliga installatörer såväl som försumliga villaägare. Det är inte alltid som kunden har rätt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #36 skrivet: 07 mars 2005, 19:10:19 »
Citera
Det finns försumliga installatörer såväl som försumliga villaägare. Det är inte alltid som kunden har rätt.
instämmer till fullo!
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #37 skrivet: 10 april 2005, 15:36:31 »
 Tycker nog att installatörer gör ett bra jobb överlag.
Betänk också att dom kan inte lägga ner hur mycket tid som helst en anställd kostar trots allt penar, och måste dra in ca 350-450 kr/timmen för att det ska gå runt.

Det finns nog fler okunniga och oseriösa husägare.
Köper man den billigaste värmepumpsinstallatonen på totalentreprenad då får man räkna med att man inte får den bästa anläggningen, om man inte själv är kunnig och kan specifiera vilka krav som skall uppfyllas.

Ta tex: att man drar elledningar med starkström intill givarledningar,
Och å andra sidan vad kan hända? annat ett marginellt givare fel som kanske knappt märks.

Tror ni att tex NASA skulle kunna köpa nästa rymdfarkost på billigaste totalentreprenad, och det skulle fungera?

Eller när du ska köpa bil tar du den billgaste kanske du får en typ Skoda eller Fiat, du ska inte tro att du får en BMW eller Mercedes om du inte vet hur du ska beskriva det rätt.

Du bör sätta dig in i och uppge  eller specifiera aktuella normer som SVEP föreskrifter, AMA-mark, SGU, Normbrunn 97, EL-AMA, VVS-AMA, m f l råd och eller andra tillämpbara svenska eller europeiska standarder samt också kontrollera/besikta att dessa följs.

En installatör är inte skyldig att följa dessa då de är bara rekomendationer.
Skall dessa normer eller andra tillämbara standarder eller utföranden gälla måste dessa specifieras i kontraktet.
« Senast ändrad: 10 april 2005, 20:09:54 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #38 skrivet: 11 april 2005, 07:26:45 »
Tycker nog att installatörer gör ett bra jobb överlag.
Betänk också att dom kan inte lägga ner hur mycket tid som helst en anställd kostar trots allt penar, och måste dra in ca 350-450 kr/timmen för att det ska gå runt.

Det finns nog fler okunniga och oseriösa husägare.
Köper man den billigaste värmepumpsinstallatonen på totalentreprenad då får man räkna med att man inte får den bästa anläggningen, om man inte själv är kunnig och kan specifiera vilka krav som skall uppfyllas.

Ta tex: att man drar elledningar med starkström intill givarledningar,
Och å andra sidan vad kan hända? annat ett marginellt givare fel som kanske knappt märks.

Tror ni att tex NASA skulle kunna köpa nästa rymdfarkost på billigaste totalentreprenad, och det skulle fungera?

Eller när du ska köpa bil tar du den billgaste kanske du får en typ Skoda eller Fiat, du ska inte tro att du får en BMW eller Mercedes om du inte vet hur du ska beskriva det rätt.

Du bör sätta dig in i och uppge  eller specifiera aktuella normer som SVEP föreskrifter, AMA-mark, SGU, Normbrunn 97, EL-AMA, VVS-AMA, m f l råd och eller andra tillämpbara svenska eller europeiska standarder samt också kontrollera/besikta att dessa följs.

En installatör är inte skyldig att följa dessa då de är bara rekomendationer.
Skall dessa normer eller andra tillämbara standarder eller utföranden gälla måste dessa specifieras i kontraktet.
?????????
Billigaste entreprenad, vad är det ?   studs vem vill ha  klÃ¥pare  för 149 000;.kronor
En Nibe fighter, borrhÃ¥ll 90 meter ,ej gruvplanerad kollektordiken,  stulna komponenter- är det det du menar ett jobb ?
Allt är specificerat i kontraktet och man struntar i det ändå.
Om man skyltar med medlemskap i SVEP skall man följa deras rekommendationer.Om du skyller på att du måste tjäna pengar och inte utföra ett jobb enligt gällande normer, då är du på en hal is.
Jag tycker synd om dig som försvarar ett klåpigt jobb.
Är  du en installatör dÃ¥ har du i och med det här förlorat mÃ¥nga kunder.
Är husägar  oseriös när man vill ha ett bra jobb ?
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #39 skrivet: 11 april 2005, 09:28:40 »
Ett av problemen är att konsument och entreprenör inte talar samma språk. MAn förstår inte varandra.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #40 skrivet: 11 april 2005, 09:54:34 »
Ett av problemen är att konsument och entreprenör inte talar samma språk. MAn förstår inte varandra.

Det är ett nog så viktigt problem. Och här tycker jag att ansvaret ligger på säljare/installatör och inte konsumenten. Den vanliga konsumeneten köper en värmepump, kanske två under sin livstid. Då kan man inte kräva att konsumenten har svar på alla frågor.

Säljare/installatör ställs inför lika okunniga konsumenter flera gånger i månaden och borde då rimligtvis ha samlat på sig den erfarenhetetn att konsumenten är okunnig. Rimligtvis borde man då kunna förklara på ett begripligt sätt varför det ska vara på ett visst sätt eller varför det är viktigt med rätt indatat vid dimensionering etc.

Om man som säljare/installatör inte kan förklara på Svenska för konsumenten har man ett stort problem som ägs till fullo av säljare/installatör.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #41 skrivet: 11 april 2005, 11:12:58 »
Ett av problemen är att konsument och entreprenör inte talar samma språk. MAn förstår inte varandra.
Jag tycker att för att kunna installera en värmepump behöver man inte anlita massa advokater och konsulter som skulle på ett begripligt sätt redogöra för installatören vad som bör göras och på vilket sätt.
De jag har drabbats av ville att jag detaljreklamerar och förklarar varenda fel och brist på ett sätt som de avvisar senare med hänvisning till branchpraxis.
Jag ifrågasätter deras medlemskap i SVEP som de skyltar med.
Att inte SVEP gör någonting åt bedrägerierna ter sig mycket märkligt.
Men de kanske lever gott och väl på medlemsavgifter.
 
Synd att man inte kan namngiva de oseriösa företag på den här sidan.
Det bara utökar fusket i branchen och drabbar inta bara konsumenter utan även de seriösa enreprenörer.

Jag har ledsnad på värmepumpbranchen, men vill ändå att de övriga konsumenterna inte råkar illa ut.

Mitt senaste  projekt i Nacka slutade med att återförsäljare fick avstå från hela kontraktsumman, betalade  30 000 kronor extra plus sina advokatkostnader på en halv mille.
Det borde vara ett skrämande exempel på hur en entreprenad kan sluta, när man är oseriös.

« Senast ändrad: 11 april 2005, 12:17:34 av Rickard »
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #42 skrivet: 16 april 2005, 19:42:32 »

Tror ni att tex NASA skulle kunna köpa nästa rymdfarkost på billigaste totalentreprenad, och det skulle fungera?

Det e ju det dom gör;)
Annars tycker jag som Jocke att forumet ofta startar ett,ibland,menlöst drev och häxjakten är igång efter alla installatörer.
Annars e det ett roligt ställe att vara på och man får sig ibland ett bra skratt när "snillen spekulerar".. ::) ;D ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!