Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektor under platta eller genom vägg.  (läst 2269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frikost

  • Gäst
frikost
Kollektor under platta eller genom vägg.
« skrivet: 28 september 2017, 14:58:11 »
Jag står inför ett trilemma.
Jag har läst att man eftersträvar kort transportsträcka inomhus för varmvattenledning till kökskranen eftersom man oftare spolar vatten där.
Min fråga gäller installation av värmepump för sjövärme.

Ett alternativ är att göra en installation av vp nära kökskranen men då får jag ca 3m under plattan för att komma ut. Men då kommer jag ut på fel sida huset och måste dra runt ca 20m x 4 (T&R 2 slingor) = 80m extra kollektor

Ett annat är att sätta pumpen pÃ¥ samma ställe nära vattnet men att dra UT-kollektor vägen utomhus runt huset och sedan den varma ca 10m med en böj pÃ¥ mitten under källargolv i rör (ska ändÃ¥ bilas för avlopp där. Tror inte det ryms 2x 160 avloppsrör tillsammans med avloppet tyvärr.  Det kommer även kosta väldigt mycket med all isolering. 44m Armaflex 40mm. Hemska tanke.

Ett tredje alternativ är att sätta pumpen som man vanligtvis gör. D.V.S. nära väggen mot sjön och göra anslutning genom källarväggen. Detta hade nog varit det bästa i min värld.  Problemet dÃ¥ är att jag fÃ¥r ca 8-10m varmvattenrör till köket istället för 3m. Är detta ett godtagbart avstÃ¥nd till kökskranen tycker ni eller behöver man VVC ocksÃ¥ i sÃ¥dana fall? En annan negativ aspekt är att den hamnar i källaren under sovrummet. Hur mycket lÃ¥ter en modern värmepump?

Vad tror ni jag bör prioritera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollektor under platta eller genom vägg.
« Svar #1 skrivet: 28 september 2017, 16:46:04 »
Hej!
80 m extra kollektor skulle jag gå på om det inte innebär omasfaltering av garageinfart eller liknande.
Bara positivt för temperaturen på köldbäraren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kollektor under platta eller genom vägg.
« Svar #2 skrivet: 29 september 2017, 06:54:45 »
Jag har en fundering om 2 X 160 mm avloppsrör, menar du att du behöver så grovt rör för varje kollektorslang?
Det borde väl räcka gott med nåt som är runt 100 mm att stoppa in kollektorslangarna i?
Att isolera slangarna i marken är helt onödigt, allt som är under sulan och 2 meter utanför huset är allt som behöver isoleras, resten funkar ju som jordvärme och höjer tempen på inkommande brine.

Sätter då värmepumpen vid väggen så kan du dra klent rör till kökskranen så får du ändå rätt snabbt tappvarmvatten.
Är det bara kökskran på den "långa" stammen till köket, eller har du även bad/dusch på samma ledning och på samma avstånd?
Om det bara är kökskranen som du får så långt avstånd till så borde det räcka med 10 mm kopparrör fram till kranen.
Max 12 mm, man vinner inget på att överdriva ledningsdiametern på tappvarmvatten, utom till dusch där en för klen ledning kan göra att det blir kallt/varmt om någon öppnar kranen t.ex. i köket samtidigt som någon duschar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kollektor under platta eller genom vägg.
« Svar #3 skrivet: 29 september 2017, 11:35:02 »
Har mina slangar i 110mm rör och istället för 3 krökar har jag en lång krok. Vet ej vad den heter men den är toppen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Frikost

  • Gäst
Frikost
SV: Kollektor under platta eller genom vägg.
« Svar #4 skrivet: 29 september 2017, 14:53:43 »
https://imghost.io/image/GwnB1

Sådär tänkte jag mig.
Har ritat in de olika scenariona i bilden och de två olika möjliga punkterna för VP.

Jag tänkte mig dubbla slingor och varje kollektor går ju både ut och kommer in.
Kollektor 40mm med isolering = 80mm 2st i varje rör. 160 rör. det går ju köra 110 eller 90-rör men då måste jag ha 4 st och det får verkligen inte plats. Å andra sidan kanske man kan lägga rören och sedan lägga en skiva markisolering ovanpå och gjuta igen. så blir det ju inte kondens på golvet iallafall.

Men bara det som är under plattan blir ca 30-40m isolering.

Jag tycker nästan det känns bäst att ställa den på punkten VP i ritningen och göra en vanlig vägg-genomföring och dra 4m extra rör till bef. vattenledningar. Ifall vi sedan upplever att det tar för lång tid med varmvatten får jag väl sätta vvc?

Tankar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!