Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta rätt monterat? (Bilder)  (läst 1212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Är detta rätt monterat? (Bilder)
« skrivet: 16 september 2017, 10:41:41 »
Efter att jordfelsbrytaren löste ut (troligen lågt brineflöde? Skvalar i rören när jag försöker lufta, ska ringa på måndag) kollade jag lite på installationen, 2 år gammal anläggning.

Det enda expansionskärlet jag har på varma sidan sitter på "Avluftning" anslutning 1 på bilden. Inget kärl på något radiatorrör.

Är det rätt?

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Är detta rätt monterat? (Bilder)
« Svar #1 skrivet: 16 september 2017, 11:15:50 »
På en äldre EcoHeat med samma rörlayout heter anslutningen "Expansionsanslutning", borde vara rätt då...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är detta rätt monterat? (Bilder)
« Svar #2 skrivet: 16 september 2017, 11:34:28 »
En jordfelsbrytare löser INTE pga problem med flöden och problem på vätskesidan, utan enbart när man får överledning till jord i någon felaktig elutrustning. Så att JFB har löst ut har inget med brine att göra, om den inte läckt in brine i någon elutrustning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Är detta rätt monterat? (Bilder)
« Svar #3 skrivet: 16 september 2017, 11:40:08 »
En jordfelsbrytare löser INTE pga problem med flöden och problem på vätskesidan, utan enbart när man får överledning till jord i någon felaktig elutrustning. Så att JFB har löst ut har inget med brine att göra, om den inte läckt in brine i någon elutrustning.

Efter mycket googlande har jag förstått det. Verkar också vara ovanligt med jfb till värmepumpen.
Den måste ha löst ut på natten då just inget annat än pumpen var igång och det är bara värmepumpen som är kopplad till just den jordfelsbrytaren. Inga synliga läckor på utsidan. Ringer installatören!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!