Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Visslande ljud RAS-B10GKVP  (läst 10152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ville28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Visslande ljud RAS-B10GKVP
« skrivet: 07 mars 2012, 22:47:21 »
Hej

För att göra en lång historia kort har jag en RAS-B10GKVP som en reparatör varit och bytt fläktrulle på nyligen. Förra året har vi även bytt motor så vår drygt fem år gamla pump verkar vara på väg att ge upp.
I alla fall, efter bytet av fläktrullen kom reparatören och justerade den en omgång då fläkten började låta igen. Sen dröjde det en vecka och han fick komma på nytt.
Nu är vi inne på tredje omgången och reparatören har hunnit gå i konkurs och jag sitter kvar med min fullt fungerande men illalåtande pump.

Så jag har googlat fram servicemanualen och med reparatörens ord i bakhuvudet (det var bara att spänna en skruv) försöker jag nu hitta exakt vilken skruv det är.

Jag har spenderat minst 8000 på denna pumpen (vilket i efterhand är alldeles för mkt på en 5+ år pump) så att ta in ny hjälp är nästan uteslutet. Som det känns nu fixar jag antingen skruven själv (om det nu är så lätt) eller så blir det en ny...

Kan någon hjälpa mig?

mvh
Daniel

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2012, 08:22:48 »
"spänna en skruv" låter lite luddigt !

Nu kan det vara samma problem som man kan få vid byte av fläktmotorn på SKVP som din montör menar.
Man har då inte lyckats få på fläkttrumman på axeln till fläktmotorn ordentligt så den tar i plasten och det låter ungefär som om lagren är dåliga.
Man får då justera fläkttrumman på axeln så den hamnar mer mot fläktmotorn.
Du har en liten insexskruv i fläkttrumman (tror det är 3mm) som du får lossa och justera in trumman åt fläktmotorns håll.

Men detta borde Ã¥ andra sidan inte behöva göras flera gÃ¥nger sÃ¥ antingen är denna skruv eller gängor deformerade sÃ¥ den skruvar ut sig själv eller sÃ¥ är det helt enkelt inte detta som är problemet pÃ¥ din maskin  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2012, 09:13:40 »
Finns tom en liten film här inne gjord av Dogge: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.msg384077#msg384077

Edit: O jo förresten, du behöver en tio centimeter lång 3mm insex för att nå in. Notera på videon att du har en större springa i fläkthjulet och då ser du skruven när du tittar rätt underifrån.
« Senast ändrad: 08 mars 2012, 10:12:14 av JEB »

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2012, 11:20:42 »
Efter motorbyte så kan fläktens axialläge ändras, beroende på att man inte får det exakt som förut då skruven sätts an.
Det medför att axeln inte kommer i exakt samma inslitna läge på lagret till vänster och då kan ett visslande ljud uppstå. Inte att förväxla med lageroljudet från motorn!
Det kan ibland försvinna om man bankar på vänstra delen av innerdelen, men återkommer ofta efter ett tag.

Om man demonterar allt plasthölje så kan man se till vänster om värmeväxlaren en svart gummibussning som håller lagret.
Ta en injektionsspruta med olja och stick in nålen genom gummit och ge lagret ungefär 5 droppar olja. Inte för mycket!

Jag har gjort detta 2 gånger på en 7 år gammal pump och ljudet försvinner.

Det kan ju också vara så att fläkten tar i någonstans förstås

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2012, 17:09:23 »

Om man demonterar allt plasthölje så kan man se till vänster om värmeväxlaren en svart gummibussning som håller lagret.
Ta en injektionsspruta med olja och stick in nålen genom gummit och ge lagret ungefär 5 droppar olja. Inte för mycket!

Ska vara fett, tror inte olja håller så länge. Oljan kommer inte att stanna kvar.
Tror det är Siliconfett det kallas det jag brukar använda.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2012, 17:42:55 »
Utan att veta hur känsligt det där gummit är, så bör man nog undvika produkter som kan få gummi att svälla. Silicon eller teflonbaserat isf.

Men ville28 hade ju fått fläkthjulet utbytt, byttes inte gummit?

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2012, 18:46:37 »
Vet inte vad för slags lager det är men det rör sig om glidlager i alla fall. Om det är typ sintrad metall bör det vara olja.
Problemet med fett är hur  fÃ¥r du dit det in i lagret utan att demontera.
Det kan ju också vara så att lagret inte är konstruerat med smörjmedel från början , men pga ändrat axelläge startar oljudet. Enda rimliga sättet då, att få det tyst, är med smörjmedel utan att demontera

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2012, 19:42:03 »
Jag tror det skall vara en rak olja typ SAE30
personligen så använder jag teflon baserad kedjeolja som är gjord för glidytor, då kommer man lät åt med den lilla rödpipen.=)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad ville28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2012, 19:56:20 »
Stort tack för alla svar - har inte varit med om sån hjälpsamhet på ett forum innan :)

Kommer börja försöka att justera imorgon (med strömmen avstängd) i dagsljus och ska därefter smörja också. Återkommer med resultat!

mvh
Daniel

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2012, 21:10:43 »
Det är väl bara plast/komposit i detta stödlager och att då använda sig av olja/fett bör riskera att damm/smuts bara fastnar i oljan/fettet och bildar en riktig gegga som kan ge störningar framöver när tillräckligt mycket skit har fastnat i denna olja/fett blandning!

Om det är stödlagret som låter illa så är det bäst att byta detta istället, låter mer som konstgjord andning att hålla på med olja/fett.
Ett stödlager till Panasonic ligger på straxt över 100:- så det borde inte vara svindyrt till Toshiba.

Nu tar jag för givet att det är samma typ av stödlager i plats/komposit material på denna modell :D
Är det ett kullager/rullager så kanske det går att få in fett/olja i lagerbanan men jag tror på plast/komposit även i GKVP

Min gissning är fortfarande att trumman inte sitter korrekt på axeln och att det räcker med att lossa den och föra trumman mot fläktmotorhållet ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2012, 21:15:58 »
Lustigt att det ligger fett från fabrik i lagret då ;)
Funkar jättebra att lägga på fett igen, av rätt sort.
Wurth Siliconfett Art nr: 1893 246
http://minasidor.wurth.se/cassis/59877_Silikonfett_Tables.xml

På tuben står
Extremt smörjande, fuktutdrivande och inkapslande silikonfett.
x Enstående glidfunktion på nästan alla ytor.
x Extremt fuktutdrivande egenskaper.
x Mycket högt elektriskt motstånd, därigenom goda inkapslingsegenskaper.
x Temperaturbeständig mellan -54C och +204C.

« Senast ändrad: 08 mars 2012, 21:39:28 av Zelda »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2012, 21:24:15 »
Ligger det fett i GKVP frÃ¥n fabrik sÃ¥ vill dom tydligen ha det sÃ¥ och dÃ¥ fÃ¥r ni försöka fÃ¥ dit detta  Thumbsup
Har aldrig kollat på GKVP så det är bra att det kommer åsikter om hur det ligger till på denna modell

Har inte sett något fett på Panasonics stödlager och ingen anvisning om att det ska vara fett/olja på vid bytet !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2012, 23:36:01 »
skall vara fett till lagret ja.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2012, 00:01:14 »
Är det tillsagt med fett på stödlagret på Toshiba så ska man självklart applicera detta fett som tillverkaren rekomenderar.
Tror aldrig vi har bytt stödlager på någon Toshiba då jag inte hört någon som haft problem med detta.
Har bytt på några Panasonic där trumman har varit i obalans och skadat stödlagret och det var inget fett på stödlagret och hittade ingen information om att det skulle vara något fett vid bytet.
Dessa har säkert gÃ¥tt nÃ¥gra Ã¥r nu i "ofettat" tillstÃ¥nd och är knäpptysta  :)

Bifoga gärna någon manual där det står vilken typ av fett som tillverkaren rekomenderar så man vet om det skulle bli tal om något stödlagerbyte framöver
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2012, 04:49:31 »
Aldrig sett något fett på dessa eller rekommendationer till det heller.
Risken är möjligen att någon tar tag i t ex en flaska 5-56 (kan få gummi att svälla) och sprutar i. Får man ett sladdrig gummi efter det får man garanterat byta stödlagret, och kanske även fläkthjulet...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!