Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag koppla in ackumulatortank sÃ¥här?  (läst 1208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gussoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan jag koppla in ackumulatortank såhär?
« skrivet: 06 september 2022, 16:55:51 »
Hallå!

Jag har ett Luft / Vatten-värmesystem och tänkte försöka se till att jag inte använder elen de dyraste timmarna om dygnet i vinter.
Jag råkar ha en 300l hyrofor-tank (6bar) över som jag tänkte försöka använda för att utöka min buffer av värme. Se bifogad bild.

Idéen är att värmepumpen värmer EcoEl-pannans tank på 225l + 300l bufferttank för att sedan, när det är dyrt, inte värma utan att jag bara nyttjar värmen som finns i EcoEl-pannan samt bufferttanken. På natten, när det är typ mer än typ 7ggr billigare än dygnsmedel tänkte jag även värma med elpatron till 80-90°C.

Hydrofor-tanken är i original stående modell. Men det verkar lite dumt att den är högre än EcoEl-pannan? Om jag har den som stående bufferttank känns som att det varmaste vattnet kommer lägga sig i toppen av buffertanken och aldrig komma ut. Är det rimligt? Så jag tänker att man lägger den ner, och då blir sidorna på bufferttanken ganska snyggt i linje med uttagen som verkar finnas på EcoEl-pannan uppe och nere i nedre pannan.

Finns det någon chans att det funkar? Vad har jag glömt? Jag hoppas inte behöva någon pump.

mvh
Gustav

Utloggad Gussoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan jag koppla in ackumulatortank såhär?
« Svar #1 skrivet: 25 september 2022, 12:03:43 »
Jag kan efter koppling meddela att det fungerar sådär.
Det finns flertalet problem.

Uppvärmning av tank
Vid uppvärmning börjar inte temperaturväxling mellan tankarna förrän tillräcklig temperaturdifferens uppnås. Det betyder att det börjar inte flöda förrän primärtanken når en temperatur av ca 45°C. Så värmepumpen sitter och jobbar med att värma upp 45°C vatten till typ 55°C i en jättelång tid och när den uppnår 55°C och slår av så händer inte jättemycket mer. Toppen av ackumulatortanken är varm men långt från hela tanken har blivit varm.

Nackdelen med detta är att värmepumpen får jobba länge i ett högt temperaturspann. Ett spann där det verkar som att den har sämre verkningsgrad (av mina grafers förändringshastighet utan ackumulatortank att döma).


Radiatorslingan
Nackdel två är att temperaturdifferensen mellan tankarna är såpass liten att det inte kommer så mycket värme från ackumulatortanken till primärtanken. Den stannar mest där och håller en högre temperatur än primärtanken.



Jag funderar på att göra om lite men det kräver lite jobbiga grejer att göra. Första idéen är att ta vattnet till laddpumpen i ackumulatortankens nederdel istället. Det skulle kunna göra att den får kallt vatten så länge som möjligt.
Utöver det funderar jag även på att ansluta radiatorslingans retur till nederdelen av ackumulatortanken. Detta gör förhoppningsvis att det varma vattnet i ackumulatortanken tar sig snabbare till primärtanken. Jag lägger en ritning som man gärna får ha synpunkter på.


Alternativ två är att bara sätta ackumulatortanken i serie med tur-ledningen till radiatorerna. Tanken är att det helt enkelt ger en större tröghet i systemet så jag inte behöver tillföra värme de dyra timmarna på dygnet, men jag vet inte hur det kommer fungera exakt. Någon annan kanske har testat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!