Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?  (läst 5572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paroscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« skrivet: 10 september 2015, 13:10:52 »
Sedan några månader har vår bergvärmepump börjat larma. När larmet gått har det gått att få igång den igen om man tryckte reset några gånger och kunde då i början gå nån vecka för att sedan bli kortare tid, dagar nu senast. Hade en tekniker över som kikade på den men kunde inte säga exakt vad som var fel. Han trodde man skulle behöva byta pump, fylla på ny brine men sa att felsökningen kan dra iväg i pris. Fick ett prisförslag på ca 40k för att byta kompressor och övrigt fix.

Har samtidigt fått in lite priser på nya pumpar från Thermia och IVT som ligger mellan 70-80k efter rot beroende om man ska installera ny varmvattenberederade eller inte. Befintligt borrhål på 170m nyttjas. Från IVT är det tex en HE E9.

Befintlig pump är från 2001 så den börjar ju vara några år och att då investera 40 i en ny kompressor känns inte givande. Men många här på forumet verkar ha bytt för runda slängar 15-25? Så låt säga att man skulle komma ner i 20k för att få igång den, skulle det då vara värt det på en ändå ganska gammal pump?

En ny pump är ju effektivare också, men hur mycket kan man räkna med att spara vs den gamla? Senaste 4 åren har total förbrukning legat runt 27000kwh
Vad rekommenderar expertisen?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2015, 17:20:22 »
Vad är det för VP du har i dag ?
Det måste vara en stor kompressor för att komma upp i dom summorna .
Är det 134 som köldmedium ?

Vad är det den larmar pÃ¥ ? HP ( högtryck)  LP ( lÃ¥gtryck)
Hög hetgas?
 
Koppla han pÃ¥ ett manometer ställ  vid felsökningen ?
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2015, 18:46:26 »
Hoppas du inte betalade teknikern, de skall kunna säga vad som är fel efter max ett par timmars felsökning om de vet vad de gör.
Förklara gärna mer vilken värmepump det är, och vad som larmar, ofta är det enkla fel som är orsaken, typ en trasig kontaktor, glappkontakt, spökande tempgivare eller liknande.
COP på en 13 år gammal pump var ca 3.0, idag får du räkna med ca 4.0 i årsmedel-COP, så du sparar ca 20% mer än med den gamla.
Om du idag sparar 15 000 kWh så ökar besparingen med ca 3000 kWh/år, 45 000 kr på 15 år.

En billig 10 kW värmepump köpt på nätet kostar bara drygt 50 000 kr, t.ex. Nibe 1245-10.
Om du kan få någon att koppla in den för några tusen så blir det inte så farligt dyrt, vet inte, men troligen får du ROT-avdrag på arbetet.
« Senast ändrad: 10 september 2015, 18:49:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2015, 20:35:41 »
Luktar ruffel. En tekniker som kommer ut och felsöker och inte hittar felet utan "tror" att man behöver byta pump för att han inte vet vad som är fel... Näe, det skulle jag aldrig tolerera. Ställ tydliga krav och få det du betalar för.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Paroscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 10 september 2015, 21:28:25 »
Tack för svar och tankar.

Det är ett hopplock från en firma som hette komfortbyrån men de verkar dessvärre ha konkat. Men på kompressorn står det R407C - Oil Mel 56. Kanske säger något om vad det är? När den stannade och man tryckte reset på lågtrycken så kom den igång så antar det är det som larmar.

Ska tillägga att han trodde kompressorn hade läckt och gått torr och därav skulle man byta den. syntes spår av olja inne i pumpen. Han hade en del mätinstrument med sig som han använde när han felsökte. Det var väl egentligen inte bara pumpen som skulle landa på 40 utan även då att fylla på ny vätska och dessutom installera något för att kunna fylla på kylmedel då det idag endast går att fylla på med vatten. Vet tyvärr inte vilket kylmedel det är. Funktionen för att reglera pumpen efter temperaturen tycks också vara ur funktion så det görs manuellt vilket knappats är det optimala så det behövde åtgärdas.

Ser även ut att ha läckt lite vid brine in men mÃ¥ste varit innan vi flyttat in för det har inte varit blött där sedan dess. Se bilden. Observera ocksÃ¥ muttern som spruckit. 

Pumpen idag är 9kw och det är väl IVT HE E9 också. Såg att det var en Thermia Diplomat optimum 10 som jag även hade offert på. Med 3000 kwh sparade/år tar det ju en del tid att tjäna igen det. Men om man ska lägga 20-30 på att renovera så finns ju alltid risken att något annat går sönder och man ändå måste lägga ut de där pengarna på ny i slutändan.


Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 10 september 2015, 23:27:32 »
Lågtryckslarm och spår av olja inuti? För mig låter det som en solklar läcka.
När tillräckligt mycket gas/köldmedium (R407c) har läckt ut så löser lågtrycksbrytaren (LP) - just för att skydda kompressorn innan den riskerar att skadas.
Kompressoroljan cirkulerar i systemet och följer med gasen ut vid en läcka, men mängderna som förloras innan LP löser är normalt sett obetydliga.

Att själva kompressorn börjar läcka kan i princip inte hända. Den består av ett hermetiskt stålhölje och det ska mycket till innan det går hål på det.
Vanliga läckställen är serviceportarna och skruvade anslutningar, t.ex. runt expansionsventilen eller HP/LP-brytarna.

Känns lite som det kan vara läge att ta dit en tekniker som vet vad han/hon snackar om, och inte bara är ute efter att få sälja in en helt ny anläggning?
Vet faktiskt inte vad det skulle kosta att åtgärda t.ex. en läckande serviceport och tanka i ny soppa, men att det stannar vid ett fyrsiffrigt belopp är jag rätt säker på.

Den spruckna muttern är ett standardfel på många anläggningar och beror på slarv vid installationen.
Vatten kondenseras inuti gängorna och frostspränger muttern när brinen når minusgrader...
Ny mutter, där gängorna fylls med pasta vid monteringen förhindrar att det inträffar igen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 11 september 2015, 07:10:35 »
Din värmepump kan ha gått med för lite gas i åratal, och haft dålig COP.
Om du åtgärdar den nuvarande pumpen (ny gas och tätar läckan) så kanske du ökar besparingen avsevärt även med den nuvarande pumpen.
Är det ett "hembygge" från den tiden kan den ytterligare besparingen med en ny moderna pump nog blir det dubbla mot tidigare.
Det borde gå avgöra om det är etanol eller glykol i systemet, jag ser väldigt liten anledning att byta ut köldbärarvätskan, men fyllas på lär nog behövas om du byter ut pumpen, inte annars, mer än med lite vatten om det är låg nivå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paroscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 11 september 2015, 09:35:37 »
Ok. Ja det vore ju bra om man kunde fÃ¥ tag pÃ¥ en tekniker som verkligen kan felsöka. Problemet har varit att de jag ringt runt till  sagt att de bara servar deras märken, typ IVT, thermia osv när jag sagt att det är ett hopplock förutom han jag hade här.

Kan ni rekommendera någon firma i stockholmsområdet som är duktiga på denna typ av problem?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Renovera eller köpa ny bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 11 september 2015, 09:47:55 »
Bara servar  sitt eget produkt märke  ?

Det finns jätte bra firmor ! Som klarar av
Ditt problem.
Skicka ett pm till mig  sÃ¥ ber jag en av dom kontakta
Dig .
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!