Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om L/L till V/L  (läst 3245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bygga om L/L till V/L
« skrivet: 27 juni 2006, 12:18:27 »
Jag har följt detta excellenta forum en tid nu och har några frågor som kanske någon kan svara på.
Jag har idag solfångare av vacuumtyp, vilket ger oss varmvatten tillräckligt under i alla fall 5 månader om året. Den laddar en ack tank på 1000 liter (med inbyggd solslinga och dubbla varmvattenslingor). Resten av året så är det en elpatron som ger oss värme och varmvatten. Då har ju tanken varit att låta en V/L pump ge oss lite mer energi. Gräva eller borra går tyvärr ej så bra så det är luft som gäller även om dess begränsningar finns (dessutom befinnandes i södraste skåne).
Då tittar jag på L/Vpumpar och kliar mig i hvudet och undrar varför dom är så dyra i förhållande till L/L pumpar. Och varför drar man ut vatten på utsidan?? Istället för en innerdel och en utedel.
Och dÃ¥ slÃ¥r det mig att man kanske kan använda sig av en L/L pump men skippar innerdel och sätter en  växlare pÃ¥ insidan istället. Är inte de flesta L/L pumpar förfyllda med gas sÃ¥ man bara behöver vacuumpumpa kretsen frÃ¥n pumpen till värmeväxlaren (som jag har en redan liggande, en alfa-laval CB26-50H)?
Med mina förutsättningar så måste det väl (men jag kan mycket väl ha fel!) vara bäst med en kompressor som startar när tanken behöver fyllas med energi? Och stängas av när det inte går att ladda in mer? Det borde ge långa gångtider, liksom att på sommarhalvåret står den helt still.
Styrningen, är den komplicerad? Den skall starta när ett visst värde har sjunkit i tanken och stänga av när den uppnått maxvärdet. Jag kan inte se några problem med det förutom avfrostning. Eller förenklar jag för mycket?
Finns det någon här som har byggt om en L/L till V/L? Förstår att någon har varit inne på det, och rykten om andra som har gjort det.
/anders

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bygga om L/L till V/L
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2006, 12:57:43 »
Jag hade tänkt göra precis som Du har beskrivit här. Ã… det ska finnas folk här pÃ¥ forumet som bygger om till det Du tänkt...., fanns Ã¥tminstone  :) Själv lyckades jag komma över en Airwell L/V som fungerar ifrÃ¥n början, som Du vill ha/beskriver det. SÃ¥ jag valde den istället för att "bygga om" en L/L pump.....

mvh humlan.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Bygga om L/L till V/L
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2006, 15:12:30 »
Jobbade tidigare på ett företag som byggde värmepumpar.
Vi hade några Sanyo, tror jag det var, som var ombyggda LL ->LV.
Det största problemet med dessa var att sliden i omslagsventilen, för avfrostning, brändes det hål i med haveri som följd.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Bygga om L/L till V/L
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2006, 17:07:45 »
Det är lätt fixat för en kyltekniker!

Man utgår bara ifrån en helt vanlig utedel on/off-värmepump 407c som rensas på elektronik och sätter en avfrostningstermostat som reverserar till kyldrift vid avfrostning och då stoppar utefläkten. en termostat som startar och stoppar på vattensidan och två utetermostater som stoppar då utetemperaturen går över +12-13grader och när temperaturen går under -10 grader.

Ett råd är att om plattvvx används så ta till lite extra på effekten på vvx ca 1kw.

Köldmediefyllningen är lite marig då man inte kan montera synglas på vätskeledningen (fyllningen blir för liten vid tätt glas) man kan heller inte mäta överhettningen då luft/luft-maskiner går "överfyllda" (vid kappilärrörsexpansion)

Om kondenseringstemperaturen istället läggs ca 15-20 grader över ingående vattentemperatur så¨brukar fyllningen vara tillräcklig för att orka avfrosta, dock uppstår problem vid varmare utetemperatur än 12-13grader (trycket sticker upp)

Jag har byggt ett antal sådana maskiner och funktionen är mycket bra! jag utgår oftast från en 6,5kw maskin som kopplas till en 7-8kw vvx.
under 6 år har jag haft en trasig växelventil (till min egna kåk såklart :()

vid ett tillfälle så blev en utefäkt nedisad och skapade en våldsam obalans pga att fläkten startar omedelbart efter en avfrostning och ånga samt viss vattenmedryckning frös på fläktvingarna.

I övrigt fungerar anläggningarna kanon,

PS: montera alltid en högtrycksvakt som stoppar vid hög utetemperatur och lägg alltid cirkpump pÃ¥ samma säkring som maskinen.       
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad andersg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om L/L till V/L
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2006, 13:48:23 »
Synd man inte är kyltekniker!
OK!
Nå, ok, det har blivit lite klarare för mig iallafall.
Det enda jag inte förstår är det med fyllningen (men se ovan, jag ÄR INTE kyltekniker!).
Man kan inte använda sig av en redan fylld utedel (koppla ihop, vacuumsuga och sedan släppa pÃ¥?) utan den mÃ¥ste  fyllas i efterhand? (och nu undrar man ju direkt, var bor Bosse???)

Jag får väl fundera vidare, tycker det borde bli billigare och det är alltid roligare att göra saker själv!

Tack för svaren hittills!
/anders


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!