Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: mark vs bergvärme  (läst 15858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
mark vs bergvärme
« skrivet: 17 december 2004, 09:17:24 »
Ekonomi mark vs bergvärme?

Installation markvärme verkar vara billigare än bergvärme, typ 10 000 kr. Men jag undrar över stabilitet om man jämför de olika systemen. Vad har ni för erfarenheter?

Har även kollat de nya kombisystemen med frånluft kombinerat med berg/mark. Har dock ingen aning om kostnad än har skickat iväg förfrågningar till hööger och vänster. Någon som vet något om de nya systemen! Ekonomi???
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:mark vs bergvärme
« Svar #1 skrivet: 17 december 2004, 09:37:27 »
Kombinationen med frånluft är intresant främst ihop med markvärme vid nyprojektering. Med bergvärme får man samma resultat med ca: 30m djupare hål.

Med för grunt hål kan det vara ett alternativ med frånluftsväxlare.

Berg/kontra mark beror mest på omständigheterna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #2 skrivet: 17 december 2004, 09:49:09 »
Fixaren Omständigheterna? Var man bor i landet (Östgötaslätten=blåsigt och flack gammal havsbotten), borrdjup m.m.
Läser man Nibes dimensioneringskalkyl så borde väl systemen ge samma effekt:

5 kW-utförande
Nuvarande totalbehov, el *22500kWh/Ã¥r
Bergvärme, borrdjup (aktivt) ** 90 - 110 m
Markvärme, slanglängd **250 - 400 m
Besparing**15300kWh/Ã¥r
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:mark vs bergvärme
« Svar #3 skrivet: 17 december 2004, 10:23:06 »
Liten villa tomt / jordbruksfastighet, 50m foderrör till berg osv. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #4 skrivet: 17 december 2004, 10:41:49 »
Stor tomt

Foderrör ingen aning!

Jag menar ekonomi väl i drift, dvs om man utgår från ungefär samma installationskostnad. Finns det för, resp nackdelar med mark kontra bergvärme! Det är ju samma värmepump, men effekt från mark och berg borde väl skilja sig åt???
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:mark vs bergvärme
« Svar #5 skrivet: 17 december 2004, 11:02:11 »
Det avgörande är vilken temp som går att få på brine, vid ett givet flöde. Högre temp bättre COP.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #6 skrivet: 17 december 2004, 11:31:08 »
Okej, inte för att låta löjlig men jag har lite svårt med termerna! Jag heter Martin här på forumet men är tjej på 27 (låter som kontaktannons ;) ) då detta verkar vara mansdominerat forum dock har jag lite teknikintresse men det är väldigt mycket att lära då jag bott i hus i två månader och börjar få häng på vårt system (tempkurva, börvärde, framledningstemp, lågtempssystem, PUUUH!) men ingen lat installatör ska lura mig på mina stålars - vill lära mig allt på en gång!!! Vad är brine (cirkulationspump??) Hur vet man temp där?? Vad är COP???
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:mark vs bergvärme
« Svar #7 skrivet: 17 december 2004, 11:48:16 »
Gå in på "Artiklar och läsvärt".

Klicka på:
Ordlista över facktermer och uttryck.
Där började jag i alla fall.....
Lycka till

225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:mark vs bergvärme
« Svar #8 skrivet: 17 december 2004, 11:51:11 »
Kul med lite tjejer i nördforum som detta  ;D

"Brine" är mediet som pumpas runt i kollektorn (borrhålet/markslingan), dvs normalt en spritblandning. Kan i vissa sammanhang också vara en saltblandning.

De flesta värmepumpar har givare för brine-temp in, en del har även givare för brine-temp ut, dock inte min. En del "nördar" (som jag) plockar på lite extra givare på intressanta ställen och loggar temperaturer. För aktuell status hos mig kan du kolla på:
http://spiff.hax.se/log.html

COP (Coefficient Of Performance) är förhållandet avgiven effekt genom inmatad effekt, dvs hur mycket värme får du ut för en viss inmatad effekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad RobeK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenstorp
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:mark vs bergvärme
« Svar #9 skrivet: 17 december 2004, 11:56:19 »
En värmepump fungerar så att den skickar ut en vätska vid en låg temperatur säg -4 grader. Denna vätska värms sedan upp antigen av luft, jord eller berg till en högre temperatur. Säg +-0 grader.

Den inkommande vätskan används för att förånga ett lättflyktigt ämne i värmepumpen. Den vätska som förångars har generellt mycket lägre temperatur för att vara flytande. När den blir uppvärmd av inkommande 0 gradit vatten så blir den ånga. I och med detta så kyls inkommande vatten ned till -4 grader igen.

Den numera "varma" gasen pressas sedan ihop av en kompressor till vätska igen. För att gasen skall kunna bli vätska så måste den lämna ifrån sig sin värme. Den värmen värmer upp kompressorn.

För att kompressorn inte skall bli för varm så kyler vi den med radiatorvatten (vattnet i elementen). Radiatorvattnet värmas då upp och det blir varmt och gosit i huset.

Ovanstående beskrivning är "rätt" förenklad men där har du principen.

Så till dina frågor. Brine är den vätska som cirkulerar på den "kalla" sidan. Dvs ned i hålet/jorden. Brinetemp är temperaturen på brine vätskan när den kommer tillbaka från jorden/berget.

Framledningstemperatur är temperaturen på elementvattnet när det lämnar värmepumpen på väg ut i elementen. Returtemp är temperaturen på vattnet när det kommer tillbaka från elementen.

COP är skillnaden mellan tillförd energi (ström) till kompressorn och avgiven energi (värme) från pumpen.
Ju högre COP desto trevligare i plånboken.
COP varierar beroende på brinetemp och framledningstemp. Man kan säga generellt att: Ju större skillnad det är mellan brinetemp och framledningstemp desto sämre COP.

Du vill alltså ha en hög brinetemp och låg framledning.
Brinetempen kontrollerar du med borrhålets djup eller jordslingans längd.
Framledningstempen styrs av din totala elementyta, husets förmåga att behålla värme samt temperaturen ute.

Vilken som blir den mest ekonomiska lösningen för dig beror på väldigt många variabler. Det är de sakerna som värmepumpstillverkarna räknar på i sina dimensioneringsprogram. Det är avancerade saker och inget man knackar själv på miniräknare.

Men du kan titta på vissa saker. Se till att ni borrar tillräkligt långt för att kunna hålla brine på 0 grader.
Sedan kan det löna sig att installera fler element än att köra pumpen på hög framledningstemperatur.

Mycket att lära men det är rätt kul att ibland ha bättre koll än killen som sålde prylarna.
Värmer 250kvm med IVT greenline HT11+ 168m aktiv borra (78m+90m), enligt borraren har jag högt flöde i hålen (sandsten). 18 radiatorer, blandning gamla feta och nya smala.
Förr: 3,6kbm olja + 6500kWh ~ 35900 kr
Nu: uppskattat 18000 kWh ~ 16600 kr
'Oh, yeah. I like it' - The creeps

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #10 skrivet: 17 december 2004, 13:07:32 »
Tack för grundlig genomgång!

Nu har vi framledningstemp på 25 grader i golvvärmen vid nollan i vårt hus så det ska väl vara lågt så jag ska inte installera något mer!

Bra tips om att kolla upp så "brinen" hålls på noll grader!

Ska kolla in Artiklar och läsvärt nu.......
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:mark vs bergvärme
« Svar #11 skrivet: 17 december 2004, 13:31:03 »
Prestandamässigt ingen skillnad på berg eller jordvärme om anläggningen är korrekt dimensionerad. Jordvärme brukar bli billigare då det inte kostar lika mycket att gräva som att borra. Nackdelen är att man gräver sönder trädgården om man inte har stor tomt. Räkna med 700-800m2 fri yta för en normalstor anläggning för bra prestanda. Prutar man på ytan kan man drabbas av tjälskott i gräsmattan. Mindre kul.

Har man inte plats för markslinga så får man borra. Om man inte bor inom ett vattenskyddsområde förståss. Kolla med komunen vad som gäller.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #12 skrivet: 17 december 2004, 14:01:41 »
Hur veta dimensionering - lita på offertlämnare ;) ?
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #13 skrivet: 17 december 2004, 14:35:33 »
Svarar på dimensioneringsfrågor som angivits av Moderator;
Var i landet du bor = utanför Linköping
Tomt: 11 000 m2
Djup till berg = ingen aning!!!!
Hur många m2 som skall värmas upp = 168 m2
I hur många våningsplan = 2
Har du hög eller lågtemp "radiatorsystem"= lågtemp golvvärme (ca 25 grader cirkulerar vid noll grader)
När är huset byggt= 1990
Nuvarande energiförbrukning= 20 000 kWh när återvinning i frånluftsvp var trasig nu med fungerande frånluftsvärmepump (ES480 - komplett vvb, värme, frånluftsåtervinning med värmd tilluft via TA450) kopplat till golvvärme uppe och nere (inkl hushållsel, vvb plus vvb i stall, bastubadande och uppvärmning 5 grader i gästhus och grovtvätt). Tidigare bodde här familj på fem personer varav fyra tonåringar som nog duschade, tvättade, diskade mer än mig och min sambo. Har bara bott ett par månader så vår förbrukning är svår att säga. Vi har dock hittills sparat in 1300 kWh mot beräknad på tidigare förbrukning men det spelar ju in på hur kall vintern är plus att vi myseldar lite i kaklekamin mer än tidigare ägare.
Hus effekt: 25 A
4 Elpannesteg upp till 13 kW men jag har bara sett ett elpannesteg användas när elpannan går (vad jag kan utläsa från displayen).
Har ute och innegivare till nuvarande system.

Kan inte komma på mer uppgifter som kan vara till nytta vid dimensioneringshjälp av berg /markvärme!

Enligt Nibes dimensionering borde vi ha något liknande:

5 kW-utförande
Nuvarande totalbehov, el *22500kWh/år (exkl hushållsel men jag drog till med denna då den går upp till förbrukning 30 000 kWh/år enligt tabellen)
Bergvärme, borrdjup (aktivt) ** 90 - 110 m
Markvärme, slanglängd **250 - 400 m
Besparing**15300kWh/Ã¥r

Vad tror ni?
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

admin

  • Gäst
admin
Re:mark vs bergvärme
« Svar #14 skrivet: 17 december 2004, 17:19:45 »
I ditt läge skulle jag gräva ytjordvärme, det blir (nästan) garanterat billigare!

Du riskerar inte att borriggen kör fast på 80 meter (som det gjorde hos en av mina kompisar) med extra foderrörskostnader på ~10 000 kr.
Du riskerar inte att berget kyls mer än beräknat (kan ske om det feldimensioneras med tanke på värmeledningstal/ värmeöverföringsförmågan.

En fördel med ytjordvärmen är att den garanterat återladdas över sommaren, i vart fall så länge solen lyser - och när den inte gör det längre lär vi alla vara jordgubbar ändå...

Bergvärmens stora fördel är det lilla ingrepp som krävs på tomten, i övrigt ser jag ingen anledning att borra.

Hör dig för i omgivningarna, ofta finns det nån som kan gräva billigt, kanske nån som extraknäcker och inte tar så hög timpenning.

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!