Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NA-9000iR, utedelen isade, värmer inte efter tining med byggfläkt.  (läst 2286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ziddan

  • Gäst
Ziddan
NA-9000iR, utedelen isade, värmer inte efter tining med byggfläkt.
« skrivet: 29 december 2012, 17:46:40 »
Tjenare allihopa!

Jag har ingen koll på värmepumpar, skötsel eller användning så därför tänkte jag fråga här.

Har läst runt lite och fått lite koll på Nordic Airs goda rykte för pålitlighet, konk, osv :P

Min familj köpte i våras ett hus i dalarna som har ett stycke NA-9000iR installerad.
Gubben som hade kåken innan har varit en noggrann typ och noterade i bruksanvisningen när den installerades, september 05, och när den frös, december 05.

Efter det finns inga fler noteringar om service eller liknande så antingen lyckades gubben med att få den här ismaskinen att inte frysa igen eller så fick han i samband med första nedisningen veta hur man ska hantera det och gjorde därför inga mer noteringar.

Mellan att det här huset började stå tomt och att morsan köpte det gick två år under vilken tid värmepumpen antagligen inte gått.

Den här vintern som är enda vintern vi har använt den (veckovis när vi kunnat vara här för jobb osv) har den fungerat utan problem fram tills natten till idag, då stannade den och har inte dragit igång igen.

Morsan å hennes gubbe kollade på utsidan och såg att den biten var igenisad, slog in den i en pressening och ställde dit en byggfläkt för att tina den.

Nu har den tinat men värmer fortfarande inte.

Finns det några tricks jag borde veta för att få igång en sån här? varför startar den inte igen när den inte är isig längre?

Mvh Tommy

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för felkod i utedelen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!