Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123 som inte gillar...  (läst 26069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #30 skrivet: 08 januari 2011, 13:40:22 »
Vad är det för komponent/komponenter som går sönder på kortet?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #31 skrivet: 08 januari 2011, 14:51:15 »
Haha 7000 för ett kretskort ......inte illa

Med arbetstid så är det inte mkt vinst i att ta 7000 för ett utekretskort dom kostar ca 5000kr + moms i inköp

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #32 skrivet: 08 januari 2011, 15:02:56 »
Då är mitt enda svar:du har fel inköpspriser på ahlsell!

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2011, 15:07:53 »
Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.
/Rickard
Men om kunden väljer att byta till ny pump ( fast jag tycker inte det är ett måste i det här fallet) så får ju kunden stå för kostnaden mellan ny pump kontra reparationskostnaden. Hemförsäkringen täcker ju "bara" reparation. En pump som är 4 år är ju oftast värd att laga, så länge det finns delar till den.

Blir det någon kostnad för hemförsäkringen när dom täcker reparationen?

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2011, 15:45:57 »
Ja, jag har städat upp lite i ert ordkrig.
Personangrepp tillåts inte i detta forum, precis som i alla andra forum, och då Ghandi i sak har helt rätt redan i sina tidiga inlägg finns det ingen anledning att låta ert tjafs med varann stå kvar i tråden.

Hoppas att de flesta som följt med i tråden håller med om detta.

Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.

/Rickard

 a:gl



« Senast ändrad: 09 januari 2011, 16:38:37 av Rickard »
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #35 skrivet: 09 januari 2011, 16:40:58 »
Jag plockar bort inlägg som skrivs det det är uppenbart att inlägget skrivs av någon som:

1. Inte läst de tidigare inläggen, eller missuppfattats vad som skrivits i tidigare inlägg.
2. Som skrivs bara för att reta andra, den typen av strunt hör hemma på skolgården, inte i detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #36 skrivet: 10 januari 2011, 08:53:54 »
Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.
/Rickard
Men om kunden väljer att byta till ny pump ( fast jag tycker inte det är ett måste i det här fallet) så får ju kunden stå för kostnaden mellan ny pump kontra reparationskostnaden. Hemförsäkringen täcker ju "bara" reparation. En pump som är 4 år är ju oftast värd att laga, så länge det finns delar till den.
Blir det någon kostnad för hemförsäkringen när dom täcker reparationen?
Hur menar du? Kostnaden för hemförsäkringsbolaget blir ju totalsumman av reparationen minus självrisk och åldersavdrag. Självrisk och åldersavdrag betalas av KCC/Ahlsell och den eventuella mellanskillnaden upp till ny pump bekostar ju kunden själv.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #37 skrivet: 10 januari 2011, 16:04:25 »
Då är mitt enda svar:du har fel inköpspriser på ahlsell!

Jag och du har bättre priser på kretskorten än så men vad är det som säger att reparatören i det här fallet har bra rabatt hos ahlsell?
Standardpris före rabatt ligger på 4740kr +moms från ahlsell sen profit, resa och arbetstid på det.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #38 skrivet: 10 januari 2011, 19:18:09 »
om du i den enfald tror att inte reparatören har rabatt hos ahlsell fÃ¥r det stÃ¥ för dig men jag har nog aldrig varit med om det....sen att lägga ytterliggare en resa pÃ¥ den redan fakturerade resan iom kompressorbytet kan ske  är att ta i......vad tar det att byta kretskortet....20 min..
jag tänker inte disskutera detta med priser något mera men att en reparation på en sanyo 123 som för det mesta såldes för mellan 18000-21000:- skall kosta 16000:- då är man fel ute!

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #39 skrivet: 10 januari 2011, 20:56:50 »
har inte sagt att det är mitt pris på jobbet men kan väl i västa fall var så för någon annan helt enkelt.

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Folksam Villaförsäkring
« Svar #40 skrivet: 19 januari 2011, 23:01:07 »
Fick dom nya villkoren för villaförsäkringen i dag dom kommer att höja åldersavdraget från 10% till 15% dom två friåren finns fortfarande kvar, det är först efter två år som ett avdrag för ålder görs.
Det verkar som att försäkringsbolaget via hemförsäkring/villaförsäkring har drabbats av kostnader för havererade värmepumpar, är det rätt tolkning av mig? Sc:,h
Mvh/GoranP

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #41 skrivet: 07 april 2011, 18:16:42 »

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #42 skrivet: 07 april 2011, 18:50:11 »
Intressant läsning
http://www.byggindustrin.com/nyheter/usel-kvalitet-pa-varmepumpar-__7134
Hälsning/GoranP

Lite synd bara att dom inte fört in fullständiga modellnamn i listan över fel.arter etc
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/35/C6/wkr0019.pdf

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #43 skrivet: 07 april 2011, 20:41:15 »
Intressant läsning
http://www.byggindustrin.com/nyheter/usel-kvalitet-pa-varmepumpar-__7134
Hälsning/GoranP

Lite synd bara att dom inte fört in fullständiga modellnamn i listan över fel.arter etc
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/35/C6/wkr0019.pdf

Hoppas det kommer en färskare snart.......hade den gällt till 20101231 så hade det nog blivit lite omkastningar i toppen. ^-^
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #44 skrivet: 08 april 2011, 08:40:50 »
Intressant läsning
http://www.byggindustrin.com/nyheter/usel-kvalitet-pa-varmepumpar-__7134
Hälsning/GoranP

Lite synd bara att dom inte fört in fullständiga modellnamn i listan över fel.arter etc
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/35/C6/wkr0019.pdf
Sedan undrar jag hur det blir med statistiken på de pumpar som har t.ex. 5 års garanti, där blir ju inte förs.bolagen inblandade förrän efter 5 år så då haltar ju undersökningen. Eller hur tolkar ni det??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!