0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
-Du går till en vitvarufirma där du köper en pump och du får med 5 års garanti (som egentligen var en försäkring, iaf delvis).-Fel uppstår efter 4 problemfria år, du ringer vitvarufirman, som direkt misstror ens kompetens att efter 4 år trycka på en fjärr...-Försäkringsbolaget vet dock inte hur man får tillbaka åldersavdraget samt självrisken från Sanyo, för det ska jag ju ha i o m 5 års försäkringen.
Citat från: benring skrivet 03 januari 2011, 21:04:35-Du går till en vitvarufirma där du köper en pump och du får med 5 års garanti (som egentligen var en försäkring, iaf delvis).-Fel uppstår efter 4 problemfria år, du ringer vitvarufirman, som direkt misstror ens kompetens att efter 4 år trycka på en fjärr...-Försäkringsbolaget vet dock inte hur man får tillbaka åldersavdraget samt självrisken från Sanyo, för det ska jag ju ha i o m 5 års försäkringen.Varför uppsökte du en vitvarufirma och inte en kylmontör/kylfirma?Vi säljer -> installerar -> servar pumparna, detta gäller 9 av 10 kylmontörer, då har du bara 1 firma att ha och göra med hela resan.Varför felanmäler du en pump till vitvarufirman efter garanti är slut? dom repar inte pumparna, det är kylmontörer som gör det.Vad har försäkringsbolaget att göra med din separata pumpförsäkring? detta är ju något som du ska hålla reda på hur det funkar och jag antar du har papper på det sedan installationen (värdebevis i Sanyo´s fall) annars har vitvarufirman/installatören gjort fel redan där.Jag vill inte på något sätt försvara vitvarufirmor runt om i landet då jag vet att dom flesta säljer sin egen mor men i grund och botten så ligger ju allt detta på ditt bord då du borde gjort bättre förundersökning före du köpte pumpen.Jag skulle aldrig inhandla något för 20000kr utan att läsa på vad för garantier och procedurer som ligger bakom den dagen något går fel men jag kanske är anal när det gäller sådant.
Benring har förmodligen samma "trygghetsförsäkring" som jag fick det vill säga 2 års garanti sedan är det ditt försäkringsbolag som ska ta smällen att jag har köpt en dålig värmepump, ersättning från fabrikanten blir endast självriskeliminering samt eventuell värdeminskning, kort sagt så "puffar" fabrikanten över ansvaret på ditt försäkringsbolag efter år 2.Det är möjligt att villkoren nu har ändrats men det är ju inget som hjälper varken mig eller BenringAtt vissa försäkringsbolag har börjat tappa tålamodet över sådana tilltag är ju välkänt,och det kommer nog att bli ändring på detta,genom separat värmepumpsförsäkring eller ännu bättre att fabrikanten tar ansvar för sin produkt.MVH/Göran
Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker./Rickard
Teknikern sa till mig att priset på att laga min pump var så pass högt att man lika gärna kan köpa ny pump.f-bolaget ersätter det lägsta värdet sa dom, vilket betyder att om det skulle kosta 16000:- att laga min sanyo (som han höftade med) så är min nya pump ett par kr billigare, så då ersätts jag med värdet av nya pumpen.Är det nån som har en utedel till en annars skrotad sanyo 123 i garaget?
Jag tror inte på kompressorhaveri men att ta 16000 för att byta en kompressor på en Santo borde va kriminellt ahlsell har ny kompressorer borde Kosta ca 9000 att få den bytt med arbete men som sagtjag tror inte på kompressorhaveri