Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Beni
« skrivet: 11 april 2011, 20:11:57 »

Detta är en mycket upplysande tråd om ekonomin med en luft-luft värmepump, åtminstone för Sanyomaskiner.

Efter fem säsongers helt bekymmersfri drift med min 123:a vill jag berätta att jag under denna vinter drabbats av samma fel. Blinkande röd lampa för kretskortsfel utedel, men också för hög framtemperatur på köldmedium. Detta efter exakt fem år och 4 dagars drift. >:(

Tillkallad kyltekniker konstaterar köldmediebrist, fyller på, gör rent och åker hem. Pumpen går 3-4 dagar, sen samma två fel. Nu gör jag själv en insats och kollar alla tempgivaranslutningar -och får igång pumpen. Nu går den ca 3 mån innan felet återkommer i mars. Det hör till att kompressorn har en hårdare ton sedan något år. Jag får igång den igen genom att sänka börvärdet för att reduceraa belastningen på kompressorn.

Efter att ha läst tråden drar jag för min del slutsatsen att min pump sjunger på sista versen, och att detta inte förvånar forumets experter.  Med 20 % åldersavdrag blir det inga försäkringspengar på en reparation och kostnaden blir i alla fall så hög att det vore korkat att laga en ålderstigen maskin. Bättre då att byta hela rasket och få ny pump med bättre COP.

För totalekonomin i detta mitt första VP-äventyr, blir bytet en katastrof. Den beräknade, och av försäljaren bedömda besparingen, har nu halverats, eftersom jag av allt att döma måste köpa en ny pump efter bara fem-sex år.

Dags att studera andra fabrikat och hur de åldras här på forumet. En livslängd under 10 år är junk-status för mig.





Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 10 april 2011, 21:13:21 »

jag hävdar att en stor del av dom skenande kostnaderna är bolagens egna fel........exempel När jag fått fukt i mitt badrum kom det 1 skadereglerare 1 snickare och 1 kakelsättare för att titta på skadan......
När jag backade på min garageport kom det också ut en skadereglerare....
men tro mig inte en enda gång har någon av dom stora försäkringsbolagen skickat ut en skadereglerare när vi skall laga en värmepump..
då får vi en lapp där man kan skiriva precis vad man vill utan att dom ifrågasätter ett ord....... huvuddunkRannsaka er själva som kunder alt näringsidkare om ni skulle ta till eller "laga" precis det felet som är....
Skrivet av: goranP
« skrivet: 08 april 2011, 20:41:52 »

Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.
Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.
GoranP

Kanske ska vara plikt på att anmäla värmepumpsinnehav och därmed få en dyrare försäkring ex. som dom löst det med bilar... mer hk = dyrare premie
Ja förslaget är ju perfekt innehav av värmepump anmäles till försäkringsgivaren,och någon mygel med detta kan det ju inte bli, ingen anmälan inkommen ingen ersättning utbetalas.
Detta vore nog den rätta vägen för att sätta stopp för dom skenande kostnader gällande undermåliga värmepumpar.
GoranP
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 08 april 2011, 15:42:47 »

Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.
Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.
GoranP

Kanske ska vara plikt på att anmäla värmepumpsinnehav och därmed få en dyrare försäkring ex. som dom löst det med bilar... mer hk = dyrare premie
Skrivet av: goranP
« skrivet: 08 april 2011, 15:12:58 »

Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.
Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.
GoranP
Skrivet av: ninjan
« skrivet: 08 april 2011, 08:40:50 »

Intressant läsning
http://www.byggindustrin.com/nyheter/usel-kvalitet-pa-varmepumpar-__7134
Hälsning/GoranP

Lite synd bara att dom inte fört in fullständiga modellnamn i listan över fel.arter etc
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/35/C6/wkr0019.pdf
Sedan undrar jag hur det blir med statistiken på de pumpar som har t.ex. 5 års garanti, där blir ju inte förs.bolagen inblandade förrän efter 5 år så då haltar ju undersökningen. Eller hur tolkar ni det??
Skrivet av: Emans
« skrivet: 07 april 2011, 20:41:15 »

Intressant läsning
http://www.byggindustrin.com/nyheter/usel-kvalitet-pa-varmepumpar-__7134
Hälsning/GoranP

Lite synd bara att dom inte fört in fullständiga modellnamn i listan över fel.arter etc
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/35/C6/wkr0019.pdf

Hoppas det kommer en färskare snart.......hade den gällt till 20101231 så hade det nog blivit lite omkastningar i toppen. ^-^
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 07 april 2011, 18:50:11 »

Skrivet av: goranP
« skrivet: 07 april 2011, 18:16:42 »

Skrivet av: goranP
« skrivet: 19 januari 2011, 23:01:07 »

Fick dom nya villkoren för villaförsäkringen i dag dom kommer att höja åldersavdraget från 10% till 15% dom två friåren finns fortfarande kvar, det är först efter två år som ett avdrag för ålder görs.
Det verkar som att försäkringsbolaget via hemförsäkring/villaförsäkring har drabbats av kostnader för havererade värmepumpar, är det rätt tolkning av mig? Sc:,h
Mvh/GoranP
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 10 januari 2011, 20:56:50 »

har inte sagt att det är mitt pris på jobbet men kan väl i västa fall var så för någon annan helt enkelt.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 10 januari 2011, 19:18:09 »

om du i den enfald tror att inte reparatören har rabatt hos ahlsell får det stå för dig men jag har nog aldrig varit med om det....sen att lägga ytterliggare en resa på den redan fakturerade resan iom kompressorbytet kan ske  är att ta i......vad tar det att byta kretskortet....20 min..
jag tänker inte disskutera detta med priser något mera men att en reparation på en sanyo 123 som för det mesta såldes för mellan 18000-21000:- skall kosta 16000:- då är man fel ute!
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 10 januari 2011, 16:04:25 »

Då är mitt enda svar:du har fel inköpspriser på ahlsell!

Jag och du har bättre priser på kretskorten än så men vad är det som säger att reparatören i det här fallet har bra rabatt hos ahlsell?
Standardpris före rabatt ligger på 4740kr +moms från ahlsell sen profit, resa och arbetstid på det.
Skrivet av: ninjan
« skrivet: 10 januari 2011, 08:53:54 »

Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.
/Rickard
Men om kunden väljer att byta till ny pump ( fast jag tycker inte det är ett måste i det här fallet) så får ju kunden stå för kostnaden mellan ny pump kontra reparationskostnaden. Hemförsäkringen täcker ju "bara" reparation. En pump som är 4 år är ju oftast värd att laga, så länge det finns delar till den.
Blir det någon kostnad för hemförsäkringen när dom täcker reparationen?
Hur menar du? Kostnaden för hemförsäkringsbolaget blir ju totalsumman av reparationen minus självrisk och åldersavdrag. Självrisk och åldersavdrag betalas av KCC/Ahlsell och den eventuella mellanskillnaden upp till ny pump bekostar ju kunden själv.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 januari 2011, 16:40:58 »

Jag plockar bort inlägg som skrivs det det är uppenbart att inlägget skrivs av någon som:

1. Inte läst de tidigare inläggen, eller missuppfattats vad som skrivits i tidigare inlägg.
2. Som skrivs bara för att reta andra, den typen av strunt hör hemma på skolgården, inte i detta forum.
Skrivet av: Emans
« skrivet: 09 januari 2011, 15:45:57 »

Ja, jag har städat upp lite i ert ordkrig.
Personangrepp tillåts inte i detta forum, precis som i alla andra forum, och då Ghandi i sak har helt rätt redan i sina tidiga inlägg finns det ingen anledning att låta ert tjafs med varann stå kvar i tråden.

Hoppas att de flesta som följt med i tråden håller med om detta.

Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.

/Rickard

 a:gl



Skrivet av: goranP
« skrivet: 09 januari 2011, 15:07:53 »

Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.
/Rickard
Men om kunden väljer att byta till ny pump ( fast jag tycker inte det är ett måste i det här fallet) så får ju kunden stå för kostnaden mellan ny pump kontra reparationskostnaden. Hemförsäkringen täcker ju "bara" reparation. En pump som är 4 år är ju oftast värd att laga, så länge det finns delar till den.

Blir det någon kostnad för hemförsäkringen när dom täcker reparationen?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 08 januari 2011, 15:02:56 »

Då är mitt enda svar:du har fel inköpspriser på ahlsell!
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 08 januari 2011, 14:51:15 »

Haha 7000 för ett kretskort ......inte illa

Med arbetstid så är det inte mkt vinst i att ta 7000 för ett utekretskort dom kostar ca 5000kr + moms i inköp
Skrivet av: boek
« skrivet: 08 januari 2011, 13:40:22 »

Vad är det för komponent/komponenter som går sönder på kortet?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 08 januari 2011, 13:35:47 »

Haha 7000 för ett kretskort ......inte illa
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 08 januari 2011, 13:25:10 »

Jag tror inte på kompressorhaveri men att ta 16000 för att byta en kompressor på en Santo borde va kriminellt ahlsell har ny kompressorer borde Kosta ca 9000 att få den bytt med arbete men som sagtjag tror inte på kompressorhaveri

jo 16000 för att byta komp är dyrt men på Sanyo så ryker ofta kretskort utedel när kompressorn pajar, verkar som om den arbetar ihjäl kretskortet, har haft detta fenomen på flera pumpar så är inte ovanligt med byte kretskort i samband med kompbyte och då är 16000 inte dyrt längre.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 08 januari 2011, 09:44:18 »

Jag tror inte på kompressorhaveri men att ta 16000 för att byta en kompressor på en Santo borde va kriminellt ahlsell har ny kompressorer borde Kosta ca 9000 att få den bytt med arbete men som sagtjag tror inte på kompressorhaveri
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 januari 2011, 09:29:20 »

Teknikern sa till mig att priset på att laga min pump var så pass högt att man lika gärna kan köpa ny pump.

f-bolaget ersätter det lägsta värdet sa dom, vilket betyder att om det skulle kosta 16000:- att laga min sanyo (som han höftade med) så är min nya pump ett par kr billigare, så då ersätts jag med värdet av nya pumpen.

Är det nån som har en utedel till en annars skrotad sanyo 123 i garaget?  :D

Det tror jag är ett "gängse" förfarande på en 4 år gammal pump, reparatören bedömer att det blir lika dyrt att reparera som att byta till nytt, och försäkringsbolaget betalar.
Jag säger inte att det är fel, men jag hävdar bestämt att det inte finns några som helst incitament för vare sig kund eller reparatör att (billigt) reparera en 4 år gammal trasig luftvärmepump oavsett vad felet är - eftersom försäkringsbolagen inte har några kontroller.
Skrivet av: benring
« skrivet: 08 januari 2011, 09:09:26 »

Teknikern sa till mig att priset på att laga min pump var så pass högt att man lika gärna kan köpa ny pump.

f-bolaget ersätter det lägsta värdet sa dom, vilket betyder att om det skulle kosta 16000:- att laga min sanyo (som han höftade med) så är min nya pump ett par kr billigare, så då ersätts jag med värdet av nya pumpen.

Är det nån som har en utedel till en annars skrotad sanyo 123 i garaget?  :D
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 07 januari 2011, 15:32:43 »

Kan ju dock bli dyrare än ny pump vid reparation också.

Sanyo brukar ha ok priser men ta IVT som exempel, hade en fläktvinge utedel som gått sönder och i sin tur slagit hål på ett av rören i kondensorn, kondensor finns inte som reservdel hos IVT så skulle bli en ny utedel, i detta fall en IVT 12-grn, som i vårat fall skulle kosta 15000kr ink moms i inköp, räknar vi då med felsökning och resor samt utbytet så hamnar man nånstans runt 19000kr vilket är mer än en nyinstallerad NE9 efter rotavdrag.

Nu löste det sig med silverlod som kunden godkände.
Skrivet av: ninjan
« skrivet: 07 januari 2011, 14:09:38 »

Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.
/Rickard
Men om kunden väljer att byta till ny pump ( fast jag tycker inte det är ett måste i det här fallet) så får ju kunden stå för kostnaden mellan ny pump kontra reparationskostnaden. Hemförsäkringen täcker ju "bara" reparation. En pump som är 4 år är ju oftast värd att laga, så länge det finns delar till den.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 januari 2011, 09:15:17 »

Ja, jag har städat upp lite i ert ordkrig.
Personangrepp tillåts inte i detta forum, precis som i alla andra forum, och då Ghandi i sak har helt rätt redan i sina tidiga inlägg finns det ingen anledning att låta ert tjafs med varann stå kvar i tråden.

Hoppas att de flesta som följt med i tråden håller med om detta.

Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker.

/Rickard
Skrivet av: goranP
« skrivet: 07 januari 2011, 09:03:30 »

Har något hänt med tråden? det saknas flertalet inlägg Sc:,h
Skrivet av: ninjan
« skrivet: 05 januari 2011, 14:05:04 »

Försäkringsbolagern lär ju inte drabbas extra av den av Ahlsell/KCC lämnade trygghetsförsäkringen som gäller år 3-5 på Sanyo-pumparna och har heller ingen skyldighet att veta hur dessa fungerar. Försäkringsbolagen betalar ju ut den ersättning de brukar göra på alla skador minus åldersavdrag och självrisk, sedan att Ahlsells/KCC´S försäkringsbolag betalar ut självrisk o åldersavdrag drabbar inte kunden eller kundens förs.bolag. Håller med Ghandi där, och JA, jag säljer också pumpar  ;) och installerar dem också för säkerhets skull  ;).
TS kanske kan få ersättningen av KCC utbetald upp till det vad skulle kostat att reparera, sedan om hela pumpen byts ut skulle jag i a f tacka ja till det, om TS är beredd att betala mellanskillnaden upp till vad det kostar med ny pump. Sedan att det tagit så lång tid är inte OK, hoppas utbyte går snabbare, och låt då en firma göra det som tar hela ansvaret från att rekommendera rätt storlek på pump, leverera pump och installera pump, och som även kan reparera om den pajjar. Lycka till! *vinkar*
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 04 januari 2011, 17:49:35 »

Benring har förmodligen samma "trygghetsförsäkring" som jag fick det vill säga 2 års garanti sedan är det ditt försäkringsbolag som ska ta smällen att jag har köpt en dålig värmepump, ersättning från fabrikanten blir endast självriskeliminering samt eventuell värdeminskning, kort sagt så "puffar" fabrikanten över ansvaret på ditt försäkringsbolag efter år 2.
Det är möjligt att villkoren nu har ändrats men det är ju inget som hjälper varken mig eller Benring
Att vissa försäkringsbolag har börjat tappa tålamodet över sådana tilltag är ju välkänt,och det kommer nog att bli ändring på detta,genom separat värmepumpsförsäkring eller ännu bättre att fabrikanten tar ansvar för sin produkt.
MVH/Göran

Han har säkerligen samma trygghetsförsäkring som du har och jag vet precis hur den fungerar men erat försäkringsbolag har ju absolut inget med den extraförsäkringen att göra så varför i hela friden ska dom veta vad som gäller angående just den?

Finns det någon lag som säger att din vara (i detta fallet värmepump) ska ha garanti/försäkring längre än dom första 2åren? många elkedjor lämnar bara 1år på ex bärbara datorer idag, trygghetsförsäkringen är ju bara en "bonus" på 3år som kunden får av grossisten/importören/agenten av varan, många som gnäller så in åt helvete om dessa försäkringar men ni som kunder ska väl vara nöjda att ni slipper ut med pengarna ur egen ficka, eller hur?!

Fabrikanten tar ju ansvar för sin produkt men man kan ju inte kräva att dom tar ansvar tills dess att pumpen går och självdör av hög ålder.

Sanyo 2års garanti
Mitsubishi (Canvac) 5år
Panasonic (Kinnan) 5år
Fujitsu 5år
IVT 2år på pump 10år på kompressor

Just sånt här är saker som du som kund ska ta reda på före du köper något och då gäller det inte bara pumpar utan varor i ren allmänhet.
Att inte läsa på vad man har för garantier/försäkringar är bara dumdristigt.

Edit: Tillagt av moderator:

Du felanmäler till kylmontör och kontaktar ditt försäkringsbolag.
Kylmontör felsöker och lämnar pris på reparation
Du får godkänt av ditt FB att kylmontören kan sätta igång och repa pumpen
Kylmontör lagar pumpen
Du får en faktura från kylmontören
Skicka en kopia på fakturan till ditt FB
Dom betalar ut summan minus självrisk minus åldersavdrag
Du kopierar papperna från FB och skickar dom tillsammans med ditt kontonummer till Ahlsell KCC
Ahlsell KCC sätter in pengar på ditt konto
(Tidigare skrivit av Ghandi)
Skrivet av: goranP
« skrivet: 04 januari 2011, 13:16:11 »

-Du går till en vitvarufirma där du köper en pump och du får med 5 års garanti (som egentligen var en försäkring, iaf delvis).

-Fel uppstår efter 4 problemfria år, du ringer vitvarufirman, som direkt misstror ens kompetens att efter 4 år trycka på en fjärr...

-Försäkringsbolaget vet dock inte hur man får tillbaka åldersavdraget samt självrisken från Sanyo, för det ska jag ju ha i o m 5 års försäkringen.

Varför uppsökte du en vitvarufirma och inte en kylmontör/kylfirma?
Vi säljer -> installerar -> servar pumparna, detta gäller 9 av 10 kylmontörer, då har du bara 1 firma att ha och göra med hela resan.

Varför felanmäler du en pump till vitvarufirman efter garanti är slut? dom repar inte pumparna, det är kylmontörer som gör det.

Vad har försäkringsbolaget att göra med din separata pumpförsäkring? detta är ju något som du ska hålla reda på hur det funkar och jag antar du har papper på det sedan installationen (värdebevis i Sanyo´s fall) annars har vitvarufirman/installatören gjort fel redan där.

Jag vill inte på något sätt försvara vitvarufirmor runt om i landet då jag vet att dom flesta säljer sin egen mor men i grund och botten så ligger ju allt detta på ditt bord då du borde gjort bättre förundersökning före du köpte pumpen.
Jag skulle aldrig inhandla något för 20000kr utan att läsa på vad för garantier och procedurer som ligger bakom den dagen något går fel men jag kanske är anal när det gäller sådant.

Benring har förmodligen samma "trygghetsförsäkring" som jag fick det vill säga 2 års garanti sedan är det ditt försäkringsbolag som ska ta smällen att jag har köpt en dålig värmepump, ersättning från fabrikanten blir endast självriskeliminering samt eventuell värdeminskning, kort sagt så "puffar" fabrikanten över ansvaret på ditt försäkringsbolag efter år 2.
Det är möjligt att villkoren nu har ändrats men det är ju inget som hjälper varken mig eller Benring
Att vissa försäkringsbolag har börjat tappa tålamodet över sådana tilltag är ju välkänt,och det kommer nog att bli ändring på detta,genom separat värmepumpsförsäkring eller ännu bättre att fabrikanten tar ansvar för sin produkt.
MVH/Göran
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 04 januari 2011, 10:48:28 »

-Du går till en vitvarufirma där du köper en pump och du får med 5 års garanti (som egentligen var en försäkring, iaf delvis).

-Fel uppstår efter 4 problemfria år, du ringer vitvarufirman, som direkt misstror ens kompetens att efter 4 år trycka på en fjärr...

-Försäkringsbolaget vet dock inte hur man får tillbaka åldersavdraget samt självrisken från Sanyo, för det ska jag ju ha i o m 5 års försäkringen.

Varför uppsökte du en vitvarufirma och inte en kylmontör/kylfirma?
Vi säljer -> installerar -> servar pumparna, detta gäller 9 av 10 kylmontörer, då har du bara 1 firma att ha och göra med hela resan.

Varför felanmäler du en pump till vitvarufirman efter garanti är slut? dom repar inte pumparna, det är kylmontörer som gör det.

Vad har försäkringsbolaget att göra med din separata pumpförsäkring? detta är ju något som du ska hålla reda på hur det funkar och jag antar du har papper på det sedan installationen (värdebevis i Sanyo´s fall) annars har vitvarufirman/installatören gjort fel redan där.

Jag vill inte på något sätt försvara vitvarufirmor runt om i landet då jag vet att dom flesta säljer sin egen mor men i grund och botten så ligger ju allt detta på ditt bord då du borde gjort bättre förundersökning före du köpte pumpen.
Jag skulle aldrig inhandla något för 20000kr utan att läsa på vad för garantier och procedurer som ligger bakom den dagen något går fel men jag kanske är anal när det gäller sådant.
Skrivet av: benring
« skrivet: 03 januari 2011, 21:04:35 »

Detta har jag ju missat, den är inte fixad än.

Den 20 Dec kom dom hit med ett nytt styrkort till utedelen, han fixar med det men den funkar iaf inte.
Han mäter då lite snabbt upp att kompressorn är trasig och att det kostar mer o laga än att köpa en ny.

Jag fick alltså vänta 2 månader på att en kille kommer hit o säger att den är sönder...
Hade dom kommit hit och mätt direkt hade jag inte behövt vänta och dom hade inte behövt beställa styrkort till mig, märkligt sätt o jobba, tycker jag iaf.

Så nu ska vi köpa ny pump o sen får vi pengarna tillbaka på försäkringen.
Hur man får pengarna för självrisk och åldersavdraget från Sanyo vet jag inte då ingen hittils sagt hur det går till...

EDIT:

Jag upplever att branschen "värmepumpar" är något luddig...
-Du går till en vitvarufirma där du köper en pump och du får med 5 års garanti (som egentligen var en försäkring, iaf delvis).
-Du kommer hem med prylarna, sen kommer en installatör blixtsnabbt och installerar. Frid, föjd och varmt.
-Fel uppstår efter 4 problemfria år, du ringer vitvarufirman, som direkt misstror ens kompetens att efter 4 år trycka på en fjärr...
-Efter ett par veckor så får man reda på att man ska kontakta "nn's värmepumpsfix AB" (fiktivt namn) och när man gör detta tar det en månad att ens få svar.
-2 månader tills tekniker kommer ut och ens KOLLAR på pumpen.
-Tekniker konstaterar kompressorhaveri och "Det kostar mer att laga, du får offert från oss, ring ditt förs-bolag."
-Försäkringsbolaget skickar en blankett att fylla i... Jaha sen då?!
-Försäkringsbolaget meddelar tillslut hur det går till efter att ha fått DRA ur svaren med massa olika vinklade frågor, jag har ju som sagt ingen aning...
-Försäkringsbolaget vet dock inte hur man får tillbaka åldersavdraget samt självrisken från Sanyo, för det ska jag ju ha i o m 5 års försäkringen.

Det är MYCKET turer kring denna garanti och vitvarubutiken har ingen aning, inget vet ju nånting som det verkar.

Sen undrar jag, eftersom jag måste värma med el där pumpen gjorde sitt jobb, vem står för denna extra elkostnad?
Just nu är det 12ºC på undervåningen där pumpen sitter...



/B
Skrivet av: goranP
« skrivet: 03 januari 2011, 20:48:16 »

Hur gick det fick du pumpen lagad
Skrivet av: benring
« skrivet: 01 november 2010, 21:15:04 »

Känns bra :)
Skrivet av: goranP
« skrivet: 01 november 2010, 08:58:38 »

Tjena Göran, fick det svaret idag av varmt och skönt som nu verkar svara på mail iaf :)

/BEnny
Bra då får du den säkert fixad, jag blir lite förvånad när det gäller Varmt & Skönt dom var hem till mig och även grabben och böt något kretskort i innerdelen och allt gick så smidigt både med kontakten med företaget och montören som kom och fixade felet, men det är möjligt att det har hänt något i företaget sedan vårt besök, jag kan då inte klaga på dom jag är helt nöjd.
Skrivet av: benring
« skrivet: 01 november 2010, 05:50:13 »

Tjena Göran, fick det svaret idag av varmt och skönt som nu verkar svara på mail iaf :)

/BEnny
Skrivet av: goranP
« skrivet: 30 oktober 2010, 09:30:16 »

Jo det finns en trygghetsförsäkring, kontaktade färsäkringsbolag och påbörjade den biten igår.
Nu har inte jag lusläst denna trygghetsförsäkring men den bör väl innebära 0 kr i kostnad om jag måste använda den?
Förs.bolaget sa att det är 2500:- i självrisk och 20% åldersavdrag, står Sanyo för det då?

Problemet är själva teknikern som ska laga, företaget som installerade verkar inte ha hand om detta längre utan det är detta företag "Varmt och skönt" som ska stå för detta men som inte verkar så seriöst.

Ska ringa dom jag köpte den av idag och gnälla lite  a:gl
Den 5 åriga trygghesförsäkringen. Utöver den 2 åriga garantin ingår en 3 årig trygghetsförsäkring som börjar gälla först efter att den 2 åriga garantin gått ut.
Försäkringen omfattar självriskeliminering och täcker värdeminskning för värmepumpen.
Som jag tolkar det Benny så ska det inte kosta något alls.
MVH Göran
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 28 oktober 2010, 08:04:58 »

du får själv välja vem du vill ha som reparatör....
Skrivet av: benring
« skrivet: 28 oktober 2010, 05:16:56 »

Jo det finns en trygghetsförsäkring, kontaktade färsäkringsbolag och påbörjade den biten igår.
Nu har inte jag lusläst denna trygghetsförsäkring men den bör väl innebära 0 kr i kostnad om jag måste använda den?
Förs.bolaget sa att det är 2500:- i självrisk och 20% åldersavdrag, står Sanyo för det då?

Problemet är själva teknikern som ska laga, företaget som installerade verkar inte ha hand om detta längre utan det är detta företag "Varmt och skönt" som ska stå för detta men som inte verkar så seriöst.

Ska ringa dom jag köpte den av idag och gnälla lite  a:gl
Skrivet av: ninjan
« skrivet: 27 oktober 2010, 11:04:31 »

Har du inte en 5-årig trygghetsförsäkring på denna pump? Och företaget som installerade pumpen, var är dem? Om det är gjort på "rätt" sätt borde du kunna få hjälp ganska smärtfritt. Kolla med hemförsäkringen i vilket fall som helst, om du kan få någon hjälp därifrån.
Skrivet av: benring
« skrivet: 27 oktober 2010, 07:58:08 »

Bålsta
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 26 oktober 2010, 20:34:22 »

vart bor du?
Skrivet av: benring
« skrivet: 26 oktober 2010, 18:10:40 »

Jag har fortfarande inte fått hit nån tekniker men lyckades få tag i en kille som installerar pumpar, som jag fattade det.

Han rekommenderar mig att ringa till "Varmt och Skönt AB" och ta hit en tekniker.

Jag blir ju smått nervös när man läser om hur detta företag verkar vara.

Tydligen så verkar det vara en konkurs inledd, dels så har dom urkassa recensioner där kunder fått mer fel än innan och även fått feta fakturor trots garantier, svarar inte i teleon, svarar ej på mail, kommer inte på inbokade tider etc.

Undrar hur detta slutar.... Nån som har erfarenheter av detta företag?

/Benny

Skrivet av: ninjan
« skrivet: 18 oktober 2010, 14:56:35 »

Om det är gasbrist i en pump så beror det på en läcka eller dåligt med gas från början. Gasen är inget som "förbrukas" så den behöver fyllas på av den anledningen. Lycka till!
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 18 oktober 2010, 11:03:49 »

E02 brukar tyvärr vara kretskort utedel, inte alls vidare billigt.

Ring servicefirma och be dem kolla upp pumpen, har du slut garanti/försäkring så går det på hemförsäkringen.
Skrivet av: benring
« skrivet: 17 oktober 2010, 21:25:49 »

Åfasen!

Kostar det mycket att få det påfyllt?

Eller är det så att det alltid är en läcka i dessa fall eller blir det bara brist med tiden?


/B
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 17 oktober 2010, 20:40:21 »

hade en exakt samma i veckan...visade sig vara köldmediebrist...
Skrivet av: benring
« skrivet: 17 oktober 2010, 20:06:09 »

Hej!

Min första v-p som monterades 2006 har idag för första gången krånglat.

Den gick tidigare med börvärde 23 ºC och gick väl ok men jag tyckte det va lite kyligt, men inte nödvändigtvis fel på pumpen. Inget jag tänkte på iaf.

Slog på den på 24 ºC och samtidigt slog jag på "high power" för att snabba på det hela lite.

Då slog den ifrån nästan direkt och "operation"-lampan blinkar rött.

Får slå av och på den med fjärr och endast ha den på 23 ºC eller lägre för att den ska gå.
Ökar jag till 24 ºC så dör den efter ett par minuter igen.

Så, självtesten visar att gröna lampan (timer) lyser i 5 sekunder, tre ggr.

Enligt protokoll är detta E02-koden som har hela 8 orsaker Yeyyy...

Nån som har erfarenheter av vad detta normalt kan innebära?

EDIT: Glömde säga att jag kan köra den på kyla på max hur länge som helst samt att den faktiskt ger kyla också.

/Benny

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!