Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera grader eller kurva VVM 310  (läst 820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norrkille

  • Gäst
Norrkille
Justera grader eller kurva VVM 310
« skrivet: 04 september 2022, 14:28:23 »
Hej
Är ganska novis så tacksam för tips!
September månad och lite för varmt inne. Har läst instruktion men några frågor . Ska jag sänka grader eller sänka kurvan? Det står:
- om det är varmt ute och rumstemp för hög sänk kurvförskjutningen 1 steg

Så då justerar jag från std kurva 9 till 8 och justerade även temperatur från 0 till -1.

Ska man justera kurvan eller bara temperatur eller bägge? Läste någonstans att finjustera gör man med temperatur...inte med kurva?

Tacksam även om  tips inför inställningar mm inför kommande vinter.


-

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Justera grader eller kurva VVM 310
« Svar #1 skrivet: 04 september 2022, 14:57:57 »
Kurvförskjutning är samma som temperatur om du har en innergivare aktiverad. När det är milt ute ändrar man temperaturen i huset genom att förskjuta värmekurvan upp eller ner. Se sid 28-29 i användarmanualen.

För att ha lika varmt i huset oavsett det är +5° eller -10° ute så måste man ställa in rätt lutning på värmekurvan. Om det är kallt inne när det är kallt ute ökar man värmekurvans lutning och vice versa. Se sid 35-36 i användarmanualen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Norrkille

  • Gäst
Norrkille
SV: Justera grader eller kurva VVM 310
« Svar #2 skrivet: 05 september 2022, 20:53:57 »
Tack för svaret.

Nu är inställning för anläggning Auto med kompressor, värme markerade och tillsats avmarkerad. Troligtvis finns ingen inomhusgivare (då ingen info finns under Inomhuslogg ( finns även en text med Givarfel- anläggning ingen kontakt med rumsgivare)

Är det då rätt att den ska stå i autoläge eller ska det vara manuellt om det är så att rumsgivare saknas?

Tittar även under meny för kompressorinfo: läge från
och tillsatsinfo: blockerad?

Nu har jag valt värmekurva 9 med temp -5.
Tidigare 10 och 0.
När jag hade tidigare läge kurva 10 stod det temp O på första "huvudbilden" när man öppnar skåpet, nu ingen info men om jag går in under temp står det 20 grader....????

Fundersam om någon inställning är fel...
Väldigt tacksam för svar, tack på förhand.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Justera grader eller kurva VVM 310
« Svar #3 skrivet: 05 september 2022, 21:31:24 »
Auto-läget växlar automatiskt mellan sommar, höst/vår och vinter och styrs av utegivaren. Innegivare behövs inte. Prova kurva 9 förskjutning -5 några dygn så vet du om det passar bra eller blir för kallt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Norrkille

  • Gäst
Norrkille
SV: Justera grader eller kurva VVM 310
« Svar #4 skrivet: 06 september 2022, 19:38:30 »
Tack testar det då.
DÃ¥  kör jag pÃ¥ auto läge och inte manuellt läge dÃ¥?
Undrar även om du vet vad detta innebär:
- Vid meny för kompressorinfo: läge från?
och tillsatsinfo: blockerad?
Är det något jag behöver bry mig om?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Justera grader eller kurva VVM 310
« Svar #5 skrivet: 06 september 2022, 21:23:41 »
Kör på Auto så sköter det sig självt. Kompressorn vilar när det inte finns något värmebehov och tillsatsen är frånkopplad i sommar-/höst-/vår-lägena.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!