Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad ger era solfÃ¥ngare nu  (läst 8950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
vad ger era solfångare nu
« skrivet: 10 januari 2010, 13:19:05 »
HEJSAN!
Undrar bara lite vad solfångare ute hos er i vårt avlånga land ger i effekt nu
i vårt kalla och halv mörka land.

Har tyvär inte monterat upp mina ännu men har förväntningar om att det skall fungera bra
tak 45 grader mot söder läge borde väll vara bra???

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 13:40:59 »
hej
skyndar mig så jag e först...innan några "andra" hinner före
svar på frågan =0

Visst frågar du "andra" så laddar man ner mitt i vintern..

konstigt då mina fångare är helt optimerade för att ladda ner vinter sol 90grader/å alldrig snö på dom ...märker ändå knappt av dom från november till slutet på februari...visst kan dom börja ladda men alldrig nått som märks på riktigt...
förklaringen är enkel =väldigt korta dar och ej gynsamt väder,trots vad många säger så laddar fångarna väldigt mycket sämmre vid mulet väder,lägg sen till 4 timmars dag så fattar du.

Helt ärligt så skit i vad du tror dom laddar in på vinter tid,glädj dig i stället åt vad dom laddar ner mars-okt
det e då dom funkar bra ...så blir du inte besviken

Har pratat med massor av folk som säljer solfångare å alla vet om detta,som säljare är det rättvisast att
upplysa kunden om att solfångarna är ett väldigt bra komplemen till tex en vedpanna eller nått annat
men man kan alldrig räkna att man har 100% täckning
man måste ha nått annat system i grunden som går att kompletera upp fångarna med då dom inte räcker till...tex vedpanna eller elberedare..

rent logiskt säger det sig skälv,rengnar det och är gråmulet i 5 dar så räcker inte solfångarna till
samma sak på vintern 2-5 timmars solljus ger inte den effekt man behöver speciellt om det är mulet å grått ute

jag kommer förmodligen att "få skit" för detta men.... Thumbsup

Jag är inte skeptisk till solfångare,det funkar bra,men det jag retar mig på är folk eller säljare som försöker
inbilla kunder att det är värre än en vedpanna å köra med...visst går det att få en anläggning att koka mitt i högsommaren med 4 dagars super väder om man inte tar effekt ur tankarna..

känner en  som satt in 60 rör,dÃ¥ han berättade om hur jävulskt hÃ¥rt det skulle börja gÃ¥ sÃ¥ blev jag rädd :D
500 liters tanken + hela radiator kretsen i kåken skulle nog koka sönder
i efterhand så verkar effekten ha stangerat...LOL
han e glad om han får bada en gång per sommar på sitt solvärmda vatten



« Senast ändrad: 10 januari 2010, 13:53:30 av Dr Chun-Lan »

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 14:18:47 »
ca 5kw igår, det var strålande sol och ca -18 ºC ute, 18kvm plana solfångare lågflödesystem, 58 ºC som max in

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 15:02:51 »
hej
fråga hur gör du då ?
mig veterligen så är den maximala solinstrålningen 1000-1200 kwh per m2 och år...
365dagar/1100kwh=ca 3kwh per dag och m2

då du har 18m2 fångare...så bör det bli 18x3kwh/dag = 54kwh

å det är helt utan några som hällst förluster,mina vacumrör lämnar typ 700kwh per år och m2 vid 50 grader
har dina platta lika hög/låg verknings grad som mina rör bör dom ge ca 700kwh år m2
700kwhx18m2 =12 600kwhper år

laddar du ner 50% av din års produktion på en dag ?

å rätta mig gärna om jag räknat fel


Utloggad vpbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 15:19:24 »
Hej på Er

Jag har inte satt upp solf. ännu. Men min tanke är att om det är soligt pÃ¥ vintern sÃ¥ fÃ¥r det räcka med att förvärma tappvattnet sÃ¥ lÃ¥ngt det är möjligt. Kanske i en separat tank. 

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2010, 15:35:37 »
hej
fråga hur gör du då ?
mig veterligen så är den maximala solinstrålningen 1000-1200 kwh per m2 och år...
365dagar/1100kwh=ca 3kwh per dag och m2

då du har 18m2 fångare...så bör det bli 18x3kwh/dag = 54kwh

å det är helt utan några som hällst förluster,mina vacumrör lämnar typ 700kwh per år och m2 vid 50 grader
har dina platta lika hög/låg verknings grad som mina rör bör dom ge ca 700kwh år m2
700kwhx18m2 =12 600kwhper år

laddar du ner 50% av din års produktion på en dag ?

å rätta mig gärna om jag räknat fel



??? Chun-Lan

Du har räknat fel. Du kan ju inte räkna årsgenomsnittsvärden på fullt solsken, solen lyser ju faktiskt. Och vad menar du med årsproduktion per dag ???

Solen ger ca 900 W per kvm vinkelrätt mot solen när himlen är klar på vintern. Sedan är det fråga om projicerad yta, solen står ganska lågt. Säg att det blir 13 kvm. 13 kvm X 900 W X 4 timmar = 46,8 kWh vid 100% verkningsgrad och 0% förluster.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 16:11:12 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2010, 16:22:35 »
Citera
Skrivet av: Dr Chun-Lan
Infoga citat
hej
skyndar mig så jag e först...innan några "andra" hinner före
svar på frågan =0

Visst frågar du "andra" så laddar man ner mitt i vintern..

konstigt då mina fångare är helt optimerade för att ladda ner vinter sol 90grader/å alldrig snö på dom ...märker ändå knappt av dom från november till slutet på februari...visst kan dom börja ladda men alldrig nått som märks på riktigt...
förklaringen är enkel =väldigt korta dar och ej gynsamt väder,trots vad många säger så laddar fångarna väldigt mycket sämmre vid mulet väder,lägg sen till 4 timmars dag så fattar du.

Helt ärligt så skit i vad du tror dom laddar in på vinter tid,glädj dig i stället åt vad dom laddar ner mars-okt
det e då dom funkar bra ...så blir du inte besviken

Har pratat med massor av folk som säljer solfångare å alla vet om detta,som säljare är det rättvisast att
upplysa kunden om att solfångarna är ett väldigt bra komplemen till tex en vedpanna eller nått annat
men man kan alldrig räkna att man har 100% täckning
man måste ha nått annat system i grunden som går att kompletera upp fångarna med då dom inte räcker till...tex vedpanna eller elberedare..

rent logiskt säger det sig skälv,rengnar det och är gråmulet i 5 dar så räcker inte solfångarna till
samma sak på vintern 2-5 timmars solljus ger inte den effekt man behöver speciellt om det är mulet å grått ute

jag kommer förmodligen att "få skit" för detta men.... OK!

Jag är inte skeptisk till solfångare,det funkar bra,men det jag retar mig på är folk eller säljare som försöker
inbilla kunder att det är värre än en vedpanna å köra med...visst går det att få en anläggning att koka mitt i högsommaren med 4 dagars super väder om man inte tar effekt ur tankarna..

känner en  som satt in 60 rör,dÃ¥ han berättade om hur jävulskt hÃ¥rt det skulle börja gÃ¥ sÃ¥ blev jag rädd Cheesy
500 liters tanken + hela radiator kretsen i kåken skulle nog koka sönder
i efterhand så verkar effekten ha stangerat...LOL
han e glad om han får bada en gång per sommar på sitt solvärmda vatten

Nej det är klart att man inte kan jämför med vedpanna eller att dom har nån effekt när det är mörkt/mulet,
Är mest intresserad av VAD jag kan förvänta mig,solen börjar ju ändå att lysa här uppe i norr
och även i norsjö eller ? så även en liten kw /timme är ju något.

Har för väntat mig att det skall bli plus från slutet mars början april därav ute bliven installation.

OCH fan får man väll bara man öppnar truten och säger nåt nånstans eller hur

Men allt gratis är ju gött eller hur(i alla fall nästan).

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2010, 19:50:22 »
hej
från mars tills mitten av okt går min anläggning bra,ska inte säga att det räcker 100% hela tiden men det funkar
räkna med "död vinter" så blir du ej besviken.dom få kwh man får in klarar jag mig då utan
ska man räkna med att suga ut varenda kwh så måste man som dom andra skriver ha ett system som kan ha
använing av kallvatten,funkar säkert om man kunde förvärma inkommande kallvatten...

men jag tvivlar kostnaden för att nyttja dom få kwh man får in är för hög det finns ju knappt nånting att spara av
skulle va skoj Ã¥ veta hur mÃ¥nga kwh en solfÃ¥ngare i tex östersund  laddar ner nov till mars
finns det nån som loggar per mån så skriv gärna in dom 2-3 senaste årens medelvärde över vinter månaderna


tyvär så orkar ju knappt solen över trädtopparna då det är vinter här i norr,visst vi har dags ljus men solen sticker ju bara upp över träden en väldigt kort tid per dag.(skulle tro det är max 3 timmar per dag)
för att mina fångare ska ge bra måste solen lysa rakt på dom annars funkar det prupp,dagsljus räcker inte
det måste va solstrålar..

ska du upp med grejerna så lägg på en rem inte många veckor innan det börjar styra på riktigt fint,snötäcket ger
en rejäl turbo pÃ¥ fÃ¥ngaren dÃ¥ 90 av solstrÃ¥lningen som träffar snön  reflekteras.. :D


Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2010, 20:39:42 »
Citera
hej
från mars tills mitten av okt går min anläggning bra,ska inte säga att det räcker 100% hela tiden men det funkar
räkna med "död vinter" så blir du ej besviken.dom få kwh man får in klarar jag mig då utan
ska man räkna med att suga ut varenda kwh så måste man som dom andra skriver ha ett system som kan ha
använing av kallvatten,funkar säkert om man kunde förvärma inkommande kallvatten...

J... bra ide men då blir det nog snack om legionella och dylikt

GANO
så då skulle ju 5.5kvm ladda ca 20-25kw på fyra timmar vid full vinter sol
då ger den ju som en liten vedpanna ändå eller har jag fel?

Är ingen expert vare sig på matte eller värme uträkning

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2010, 20:56:26 »
GANO
så då skulle ju 5.5kvm ladda ca 20-25kw på fyra timmar vid full vinter sol
då ger den ju som en liten vedpanna ändå eller har jag fel?

Är ingen expert vare sig på matte eller värme uträkning

Hej

Nej, effekten ligger på max 1,5 kW när det är såhär kallt. På en plan solfångare lite lägre effekt morgon och kväll. Max 5 kWh på en dag. Ett hus kan kräva 100 kWh i uppvärmning per dygn.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2010, 21:27:30 »
ok jag är med trodde jag missat nåt grundläggande när jag såg det där om 46,8kw

Som det var före helgen med konstant 20- och över var det nog många hus
inklusive mitt som drog minst 100kw/dygn
pannan glödde formligen i tre dygn
så lvp var inte till stor hjälp då och av förståerliga skäl inte solpaneler hellre

Utloggad skogshasse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2010, 14:54:17 »
får man ut 900 W/m2 så här års? på Göteborsstads hemsida kan man se i en tabell att som mest dom senaste dagarna har det kommit upp i knappt 200 W/m2 . Har jag missat något nu igen ???
Hasse

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2010, 15:31:08 »
Här finns det mycket info om solstrålning http://www.elforsk.se/solel/rapporter_systemstud/potential_byggnadsankn_solel.pdf

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2010, 20:10:42 »
får man ut 900 W/m2 så här års? på Göteborsstads hemsida kan man se i en tabell att som mest dom senaste dagarna har det kommit upp i knappt 200 W/m2 . Har jag missat något nu igen ???
Hasse

900 W/m2 är givetvis vid klart väder och sol. 200 W/m2 är vid mulet väder.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vad ger era solfångare nu
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2010, 20:33:26 »
Får man ut 900W/m2 har man en fruktansvärt effektiv anläggning, årsmedelinstrålningen för dom senaste 20 åren ligger enligt SMHI mellan 900-980 W/m2. Därför tror jag att siffrorna är lite överdrivna.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/stralning/Solstralning-i-Sverige-sedan-1983-1.8243
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!