Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d för byte av ES 380/480  (läst 1331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jannis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Råd för byte av ES 380/480
« skrivet: 29 juli 2007, 12:54:17 »
Nu verkar det som att min FLVP av modellen Elektro Standard 380/480 har gett upp efter 16 Ã¥r. Det började med att vi inte fick tillräckligt med varmvatten. Det kom bara upp till cirka 25 grader. Detta kunde vi tillfälligt lösa med att använda extra varmvatten och dÃ¥ gick värmeskölden in (vad det nu är?). Efter nÃ¥gra dagar sÃ¥ hände följande att pannans automatsäkring löste ut. Detta upprepas sÃ¥ länge värmepumpen är pÃ¥. Stänger jag av värmepumpen sÃ¥ kan vi köra varmvatten med el. Vi har varit mycket nöjda med vÃ¥r panna. Alltid legat pÃ¥ en total elförbrukning inkl. allt pÃ¥ 12000-13500 kW/Ã¥r (1-plansvilla pÃ¥ 150 kvm med vanliga radiatorer.)  Det enda som är bytt är 2 st säkerhetsventiler och anoder. Jag ser inte att det är lönt att lägga nÃ¥gra pengar pÃ¥ denna panna utan ser nu att det är dags för byte. Vi har dÃ¥ tittat pÃ¥ IVT 490 samt Nibe 360P. Jag har lite svÃ¥rt att motivera extrakostnaden till en OZ 50. Under juni-augusti förbrukar vi 450-500 kw/mÃ¥nad vilket dÃ¥ är vÃ¥r förbrukning utan "husvärme". Det betyder att uppvärmningen av huset stÃ¥r för cirka 6000kw om Ã¥ret. Jag har tittat runt lite i forumet och blir bara mer konfunderad. Det verkar inte som om utvecklingen har gÃ¥tt framÃ¥t under dessa 16 Ã¥r. Man läser om kompressorbyte efter bara nÃ¥gra Ã¥r. ???Dom verkar inte vara helt problemfria.
Mina frågor till er där ute är:
Har någon haft motsvarande fel på sin 380/480?
Finns det andra alternativ än dom jag har nämnt?
Fördelar/nackdelar med IVT resp Nibe?
Med vår nuvarande panna gjordes en injustering och sedan har allt bara fungerat. Man läser om att det krävs mycket egna inställningar med både IVT och Nibe. Vad tycker ni?

Mycket undringar och funderingar nu med tanke på att det är en ganska stor investering trots allt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd för byte av ES 380/480
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2007, 18:37:27 »
Med vår nuvarande panna gjordes en injustering och sedan har allt bara fungerat. Man läser om att det krävs mycket egna inställningar med både IVT och Nibe. Vad tycker ni?

Jag har inte själv micklat med dessa frånluftsvärmepumpar men nog verkar de rätt enkla att ställa in, justera in rätt kurva och sen är det klart.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd för byte av ES 380/480
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2007, 18:36:34 »
Satt i samma situation som dig, med en havererad 480, Satte in en IVT490 för tvÃ¥ Ã¥r sen och det har jag inte Ã¥ngrat en sekund, grundinställningarna är ganska bra men det finns en del att tjäna pÃ¥ att optimera driften men det är inte svÃ¥rt, det mesta fiskade jag upp  här pÃ¥ forumet, om du bestämmer dig och sätter in en sÃ¥n sÃ¥ kan jag ge lite goda rÃ¥d om du vill det är bara att frÃ¥ga jag svarar efter bästa förmÃ¥ga 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!