Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d IVT X15 (inverterstyrd)  (läst 165778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #240 skrivet: 28 december 2012, 19:03:09 »
Har kört VPn nu över julhelgerna och den går väldigt mycket bättre än förut. Men stundvis så verkar den vilja köra som en on/off-pump. innegivar-påverkan är fortfarande satt till 0 och värmekurvan har jag fått justera upp några grader.
Nån som vet vad som kan tänkas justeras?
Bifogar 7-dagarsgraf:
röd: innetemp
blå: utetemp
lila: temp arbetstank (framl/retur)
gul: temp radiatorer (framl/retur)
grå: cirkpumpflöde ut ur VP
« Senast ändrad: 28 december 2012, 21:12:35 av KlasLo »

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #241 skrivet: 01 april 2013, 19:22:50 »
Hej! Statusuppdatering efter en lÃ¥ng tid.  :)
Pumpen går numera väldigt kontinuerligt så det känns som det finns potential.
Fick efter mycket tjat installations-firman att koppla om arbetstanken enligt IVTs instruktion, dvs framledning och retur är nu återställt så vattnet kan skikta sig i tanken. Kopplade även om radiatorerna retur direkt till pumpens retur utan att gå via tanken.
Nu ser temperaturerna bättre ut, värmepumpen får i sig en kallare retur så dess delta-T har förbättrats något. Pumpens uteffekt har ökat iom samma cirkulationsflöde.
Bifogar bild på före och efter.
Dessvärre så har inte COP-värdet förbättrats så mycket som jag hoppats på, från 2.85 till 3.02.
Man bör ha ett delta-T på runt 5-8 grader har jag lärt mig av er, jag har just nu ett delta-T ut ur VPn på dryga 4.
Jag har testat att strypa radiator-slingans flöde så dess delta-T är runt 5, vad som händer då är att värmepumpen fyller arbetstanken snabbare med värmevatten än vad radiator-slingan hinner tömma den, vilket resulterar i att värmepumpen suger i sig sin egen värme efter ett litet tag = lägre delta-T
Min frågor är
1) Är det bara att strypa flödet  mellan värmepumpen och arbetstanken ocksÃ¥? SÃ¥ att flödena är desamma pÃ¥ den pÃ¥ bÃ¥da sidor om arbetstanken.
2) Hur stor vinst på COP kan man få genom att ha ett delta-T på 5-8 grader snarare än 4? Jag kanske har orimliga förhoppningar.
3) När man stryper flödena, spelare det någon roll om man stryper vid framledningen eller vid returen? Vad är bäst? (Jag tänker mig att det är bättre att få tryckfallet vid returen)
4) Vad kan jag göra mera för att förbättra COP

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #242 skrivet: 01 april 2013, 19:31:41 »
På en X15 som har variabel effekt måste ju deltat variera med effekten om den inte styr hastigheten på cp så deltat ligger rätt oavsett effekt Har ingen koll på X15 men antar att det är så det funkar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #243 skrivet: 01 april 2013, 21:30:37 »
Deltat behöver väl inte variera, bara temperaturen pÃ¥ framledningen väl? Jag tänker sÃ¥ här; Ju kallare utomhus, ju högre behov och dÃ¥ högre framledningstemp, och destÃ¥ mer effekt borde radiatoerna släppa ifrÃ¥n sig till kalla luften och deltat blir ungefär densamma. Men jag är under upplärning sÃ¥ det finns säkert fel i det resonemanget  :-X

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #244 skrivet: 01 april 2013, 21:40:58 »
Deltat styrs endast av effekten som vp ger samt flödet genom vp om effekten ökar till det dubbla kommer deltat att öka också om inte flödet ökas genom nån typ av automatisk justering av hastigheten på cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #245 skrivet: 01 april 2013, 22:25:06 »
ok. Ja, cirkpumpen är ju inte variabel beroende på uteffekt. Men principen borde väl vara densamma. Bättre med högre delta-T än väldigt låg antar jag? Frågan är ju hur mycket det gör? Bör man jaga COP-förbättringar nån annanstans än i delta-T?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #246 skrivet: 02 april 2013, 23:03:09 »
Jag skulle ställa ett delta på ca 10 grader när vp ger max effekt som huset behöver då kommer ju deltat att vanligtvis vara lägre men har ingen aning om det är rätt men jag skulle göra så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #247 skrivet: 18 oktober 2013, 22:23:29 »
Har IVT gått ifrån inverterstyrda VP?
Eller har jag missat ngt?
Och om så, då varför?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #248 skrivet: 22 oktober 2013, 10:22:22 »
Dom finns kvar på luft/vattensidan. Man tycker kanske att man inte behöver inverterstyrning för mark/sjövärme där det är ganska lätt att dimensionera rätt från början och inte lika stort effekttapp när driftförutsättningarna försämras...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #249 skrivet: 22 oktober 2013, 17:28:34 »
Jag gissar på att dom tycker modellen blivit omodern och kommer med en ny inverter snart för det tror jag alla tillverkare kommer ha om nått år men inte för att alla behöver en utan just för att det anses vara modernt och för att on/off kan bli trögsålt om inte priset skiljer mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #250 skrivet: 12 november 2013, 23:59:37 »
måldeltat 7K är ingen absolut sanning, på något sätt.

En värmepump med automatisk justering av cirkulationspumpens varvtal kommer själv placera deltat, genom att justera varvtalet på cirkulationspumpen. På vissa värmepumpar går det säkert att justera målvärdet.

Om man därutöver har en värmepump med variabel effekt, såsom värmepumpen X11/X15 som denna tråd handlar om blir det än mer komplicerat då effekten varierar med behovet och därmed deltat mellan värmepumpens framledning och retur. Just därför har även X11/X15 automatiskt variabel cirkulationspump.

Så i detta fallet, om det faktiskt handlar om skillnad mellan framledning och retur från värmepumpen, så kan vi lägga ner behovet av att försöka justera deltat.

Jag vet inte hur cirkpumpen styrs men jag gissar att du riskerar få missljud om du stryper slingan för mycket då värmepumpen kommer försöka upprätthålla ett visst måldelta.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #251 skrivet: 18 november 2013, 20:36:03 »
Ursäkta kapningen men...
Hmm, sitter o labbar med ett vvx-beräkningsprogram och där får jag samma trend som Daikin skrev om; dvs med mindre delta på kb så stiger COP, det kan stiga från 4.5 till 5.1 i COP :o (men man får förstås mata på med ett rejält flöde för samma effektuttag så en kb-pump lär ju dra en del extra och försämra de fina siffrorna lite).
På varma sidan verkar däremot 7 grader bli bäst precis som ni skriver här.
Varför är det bättre med litet delta typ 1 grad på kalla sidan men hela 7 grader på varma sidan?
« Senast ändrad: 18 november 2013, 20:46:22 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #252 skrivet: 19 november 2013, 17:04:55 »
Att ett lågt delta på kalla sidan är bättre beror på att medeltemperaturen på kb blir högre så det kan vara sämre med +1 in och - 4 ut än 0 in och -2 ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #253 skrivet: 19 november 2013, 17:09:28 »
Jag kan inte svara på varför, men när jag satte in flödesmätare och noggrannare tempgivare på värmebäraren i mitt system så konstaterade jag också att det fanns ett COP-maximum vid ett visst flöde/delta-T. Initialt hade jag ställt in CP'n efter tillverkarens rekommendation på 7-8 graders delta vid en viss utetemp (luft/vatten). Det visade sig att jag fick lite bättre COP när jag ökade flödet en aning, men när jag ökade ännu mer så sjönk COP igen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #254 skrivet: 20 november 2013, 09:49:40 »
Att ett lågt delta på kalla sidan är bättre beror på att medeltemperaturen på kb blir högre så det kan vara sämre med +1 in och - 4 ut än 0 in och -2 ut.

Aha, ja det där anade jag utan att koppla hela vägen i hjärnan...tack!
Fast Daikin menar att man även bör ha turbulent strömmning pÃ¥ kb, fast det har man väl i princip alltid?  Sc:,h
Sedan är förstÃ¥s optimalt  :dt: map elförbrukning lite högre än vad man kan mäta upp genom strypning om man inte mäter elÃ¥tgÃ¥ngen pÃ¥ cp samtdigt, eftersom en cp drar mer el ju högre flöde.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!