Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d IVT X15 (inverterstyrd)  (läst 165772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #225 skrivet: 20 december 2012, 16:17:22 »
Om man kopplar som du ritat så får du ju rätt kallt vatten i tanken, om luftbatteriet och golvvärmen klarar sig med "returtempen" från radiatorerna så skulle det fungera bra men det är mer eller mindre omöjligt att veta utan att räkna på det, och det kräver ju ett relativt fast flöde över radiatorerna, inga eller ytterst få termostater som stryper alltså.
Kanske lite opedagokiska pilar på flödena, idén var att det först skulle gå till tanken (knäpp-tank) och sedan till raditorerna. Vattenbatteri och golvvärme knycker den lilla värme de behöver från tanken.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #226 skrivet: 20 december 2012, 23:44:38 »
---"---\ Gradminutsvärde I/S 60 °min (90 min)
---"---\ Direktstart/stopp gränser
---"---\ ---"---\ Avvikelse T1 för direktstart I/S –8°C (-12)
---"---\ ---"---\ Avvikelse T1 för direktstopp I/S +8°C (+12)
---"---\PI-regulator
---"---\ ---"---\ P-konstant I/S 1,5 (1.0)
---"---\ ---"---\ I-konstant I/S 75  (30 )

Alltså:
Öppna alla termostater
Sänk kurvan vid "H" från 60 till 50 grader.
Ändra ovanstående parametrar anligt mitt förslag.
Pumpen hade exakt de värdena som du föreslog, default från fabrik.
Satte innegivarens pÃ¥verkan till 0 och sänkte H frÃ¥n 60 till 50. Nu fÃ¥r vi se hur det gÃ¥r...  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #227 skrivet: 21 december 2012, 00:13:15 »
De värden jag föreslog är de inom parantes.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #228 skrivet: 21 december 2012, 00:34:29 »
Jaha, trodde du bidrog med dina privata värden. Tack för klargörandet.  DÃ¥ fÃ¥r jag ändra ...

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #229 skrivet: 21 december 2012, 10:24:23 »
Uppdatering;
Jag har för ett tag lagt ner sökandet efter bra COP-värde tills jag har fått ordningen på el-loggningen. Nu kollar jag bara på att få kontinuerlig drift.
Jag sänkte igår värmekurvan till H=50 och nollade innegivarens påverkan så pumpen skulle få jobba enbart mot kurvan.
Jag missförstod tyvärr Rickards tips på P/I-värdena etc så de förblev oförändrade.
Under natten så skönk inomhus-tempen ca 2 grader (23-21 °C). Tempen utomhus sjönk även den 2 grader samma period (-1 - -3 °C). Så kurvan påverkade nånting iaf. Däremot så gick pumpen fortfarande som en on/off-pump.

Ändrade nu på morgonen pumpen med de värdena som Rickard förslog med P/I-värden, gradminuter, T1-gränsvärden mm och nu har pumpen gått mycket längre perioder samt samt på en mycket lägre frekvens än tidigare (har inte övervakat VPn men såg vid ett tillfälle att den var nere på 25Hz).
Det tar sig!  :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #230 skrivet: 21 december 2012, 12:06:27 »
nu ser det lite bättre ut!

Genom lite justeringar av styrparametrarna får du i alla fall en mer kontinuerlig drift. Vi får se hur länge den går. Förhoppningsvis hela tiden.

Tanklösningen kvar. Och eventuella justeringar kring detta.

Jag tycker lösningen på detta är underlig. Personligen hade jag inte gjort på det sättet. Men det behöver ju inte betyda att den inte fungerar :)

Effekten som tillförs när VP varvar ner är ju väldigt mycket lägre. Jag antar att flödet varvas ner i samma mängd. Dvs att deltat över värmepumpen är förhållandevis konstant?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #231 skrivet: 21 december 2012, 14:28:56 »
Genom lite justeringar av styrparametrarna får du i alla fall en mer kontinuerlig drift. Vi får se hur länge den går. Förhoppningsvis hela tiden.
Nu har den puttrat pÃ¥ hela dagen runt 25-26Hz  :P

Tanklösningen kvar. Och eventuella justeringar kring detta.
Jag tycker lösningen på detta är underlig. Personligen hade jag inte gjort på det sättet. Men det behöver ju inte betyda att den inte fungerar :)
Hur hade du/ni löst det? Nu när pumpen går kontinuerligt så finns ju inte behov av knäpptank på samma sätt antar jag, inga värmespikar längre i rören. De vände ju på framledning och retur medvetet på tanken för att motverka knäppningar extra mycket. (se tidigare inlägg)

Effekten som tillförs när VP varvar ner är ju väldigt mycket lägre. Jag antar att flödet varvas ner i samma mängd. Dvs att deltat över värmepumpen är förhållandevis konstant?
Flödet varvas inte ner, den interna cirkpumpen har två lägen; max-cirkulation så fort kompressorn går samt lägre när kompressorn inte går alls då den bara ska cirkulera till radiatorerna (eller arbetstanken i detta läge).
Man ser det på den gråa grafen som är flödet på den interna cirkpumpen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #232 skrivet: 21 december 2012, 20:59:18 »
Bra puttra på är bra :)

Om flödet hade förändrats hade skiktningen blivit bättre. Nu får man dock ingen skiktning om man har en bak och framvänd tank :)

Din värmepump ska ju kunna skicka 15kw och då måste flödet vara anpassat efter det. = en himla omröring i tanken när den bara är på 100l.

Om du därutöver påstår att ditt flöde är högre över systemet (rad etc) så är det ju rejält med bråk i den där stackars tanken.

Deltat över en radiator ökar med framledningen. En sanning som är bunden till fysiska lagar. Om flödet över radiatorn är konstant kommer deltat över radiatorn öka med framledningen. Därmed bör ett lägre flöde över radiatorerna än värmepumpen vara att föredra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #233 skrivet: 21 december 2012, 22:26:13 »
17kW är märkeffekten. Mer än din VP David  8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #234 skrivet: 21 december 2012, 22:27:34 »
mm och ändå får jag ut ca 20 hyfsat regelbundet :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #235 skrivet: 22 december 2012, 09:07:58 »
Om flödet hade förändrats hade skiktningen blivit bättre. Nu får man dock ingen skiktning om man har en bak och framvänd tank :)

Din värmepump ska ju kunna skicka 15kw och då måste flödet vara anpassat efter det. = en himla omröring i tanken när den bara är på 100l.

Om du därutöver påstår att ditt flöde är högre över systemet (rad etc) så är det ju rejält med bråk i den där stackars tanken.
Dum frÃ¥ga kanske. Ska man ha skiktning eller inte?  ???

Om jag stänger av så bara VPn och radiatorerna cirkulerar mot tanken. Då borde jag väl kunna se på deltaT på de båda cirkulationerna vilken som har högst flöde, eller? Lägre deltaT = högre flöde?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #236 skrivet: 22 december 2012, 10:01:24 »
Så här är arbetstanken inkopplat med framledning och retur högt/lågt. Det är precis tvärtom än vad IVT visar i sin installationsmanual för "IVT Arbetstank 100". VVS-killarna menade att det var extra bra mot knäppningar i rören.
T1-givaren sitter i mitten av tanken (men den är lätt att ändra).

BTW, Vad är det för skillnad på T8 (Värmebärare ut) och T1 (framledning) ?

Kopplingen enligt bilden är inte bra ur COP-synpunkt. I tanken blandas varmt och kallt vatten. Man ser på temperaturkurvorna att framledningen till tanken har högre temperatur än fram till radiatorerna. Det betyder att kondenseringstemperaturen är onödigt hög.

Rickards variant är bättre men om flödet genom värmepumpen är lägre än flödet ut ur tanken till huset blir det fortfarande blandning av varmt och kallt vatten i tanken.

Vad är tanken med tanken? Är den enbart till för att skapa tillräcklig vattenvolym i systemet? Det verkar inte helt klart vilken funktion den fyller. Om den var tänkt som en arbetstank med skiktning i tanken är den, som den är kopplad, i alla fall helt misslyckad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #237 skrivet: 22 december 2012, 13:39:07 »
Vad är tanken med tanken? Är den enbart till för att skapa tillräcklig vattenvolym i systemet? Det verkar inte helt klart vilken funktion den fyller. Om den var tänkt som en arbetstank med skiktning i tanken är den, som den är kopplad, i alla fall helt misslyckad.

VPn installerades initialt när det enbart fanns radiatorer i huset, då helt utan tank.
Sedan så önskade jag att
1) koppla in ett vattenbatteri på vinden med egen cirkulationspump
2) Förbereda för golvvärme som skulle kunna gå på sommaren utan radiatorer
3) Bli av med knäppningar i radiator-rören

Lösningen blev en arbetstank på 100l som skulle dels vara volymförstoring för golvvärme samt möjliggöra inkoppling av vattenbatteriet.
VP-firman kopplade dÃ¥ arbetstanken med ombytta varm- och kall-kopplingar (kanske för att vattnet skulle blandas) för att verkligen försäkra sig om att radiator-rören inte skulle  knäppa (pga värmespikar).
Vad de inte gjorde var att undersöka om pumpen gick kontinuerligt eller som en on/off pump. De borde med facit i hand reagerat på att knäppningar skvallrar om icke kontinuerlig drift.
Men nu när knäppningar borde minskat iom kontinuerlig drift så är jag naturligtvis intresserad av bra COP-värde, dvs se över inkopplingen av arbetstanken..

Så jag behöver ta reda på vilket flöde som är högst?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #238 skrivet: 22 december 2012, 15:12:39 »
Är målet hög COP måste inkopplingen av tanken ändras. Man ser på graferna att temperaturen ut från värmepumpen hela tiden ligger ett par grader högre än framledningstemperaturen till radiatorerna (om jag har tolkat bilden rätt). Det försämrar COP med mer än 5 %.

Behöver verkligen pumpens cirkulationspump gå när inte kompressorn går? Den rör bara om vattnet i tanken till ingen nytta. Det faktum att cirkulationspumpen går med konstant hastighet när den går gör att det är möjligt att få tanken att fungera som arbetstank.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad KlasLo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #239 skrivet: 23 december 2012, 22:35:02 »
Är målet hög COP måste inkopplingen av tanken ändras. Man ser på graferna att temperaturen ut från värmepumpen hela tiden ligger ett par grader högre än framledningstemperaturen till radiatorerna (om jag har tolkat bilden rätt). Det försämrar COP med mer än 5 %.
Du har tolkat bilden rätt, ska se om det gÃ¥r att fÃ¥ tanken justerad, jag ser det som en reklamation  :(

Behöver verkligen pumpens cirkulationspump gå när inte kompressorn går? Den rör bara om vattnet i tanken till ingen nytta. Det faktum att cirkulationspumpen går med konstant hastighet när den går gör att det är möjligt att få tanken att fungera som arbetstank.
VPn är inte gjord att gå mot tank, utan direkt mot radiatorerna. Så den cirkulerar radiatorerna lite mellan omgångarna. Tror det enbart gäller värme/vintersäsong.
Det går att ställa in "vilo-cirkulationen" i 3 nivåer, tror den är i läge 2 nu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!