Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tony B
« skrivet: 03 februari 2022, 07:26:51 »

Hej. Jag har en IVT x 15 2008 som installerades 2009.  Har fått byta kompressor flera gånger och även reparera den med trasiga givare mm mm. Senaste rep var i kan 2020.
Nu när det är -10-15 ute så stor det att den ger /skickar ut 29 grader i systemet vilket innebär att det bara är 16 grader inomhus.
Det är jordvärme med långt och väl tilltagna  slangar och god kapacitet och stort hus på 300 m2 så pumpen ska klara det.
Är den för gammal och trött eller vad kan det vara för fel!?  Den larmar inte ännu….
Hej
Ja något verkar vara fel.
Du måste ge oss mera information vad värmepumpen säger i menyn när den är i drift eller ta bilder på menyn och ladda upp

OM Pumpen bara skickar ut +29 grader på elementen och du har ställt in att rummet ska vara XX men det är bara +16 grader. Så då är något fel.

IVT X15 använder bara kompressor och har ingen aktiv elpatrion som går in och stöttar. El patron går bara in vid ett fellarm på pumpen

MVH
Tony
Skrivet av: norae
« skrivet: 02 februari 2022, 23:23:15 »

Hej. Jag har en IVT x 15 2008 som installerades 2009.  Har fått byta kompressor flera gånger och även reparera den med trasiga givare mm mm. Senaste rep var i kan 2020.
Nu när det är -10-15 ute så stor det att den ger /skickar ut 29 grader i systemet vilket innebär att det bara är 16 grader inomhus.
Det är jordvärme med långt och väl tilltagna  slangar och god kapacitet och stort hus på 300 m2 så pumpen ska klara det.
Är den för gammal och trött eller vad kan det vara för fel!?  Den larmar inte ännu….
Skrivet av: Erik_Skog
« skrivet: 10 januari 2016, 12:35:07 »

Hej alla!

Har haft en IVT X-15 i snart 5 år och är mycket nöjd med hur den fungerar. Den styrs bara med en utegivare och en temperaturkurva som jag justerat lite grann. En gång om året så kommer en servicetekniker och ser över den. Sist var en temperaturgivare trasigt som han bytte annars har det inte varit något. Vi värmer tre hus, ett tvåvånings bostadshus a ca 140 kvm med radiatorer (helt öppna), en gammal affär med ca 60 kvm i gatuplan och lika på vind samt ca 30 kvm i källaren och en verkstad på ca 100 kvm i gatuplan och lika på vind. De senare är under renovering och är mer eller mindre isolerade. De har fullt öppna radiatorer centralt placerade i husen så jag har kompletterat med radiatorer under fönster. Temperaturen kommer dock inte upp i mer än ca 15 C på vintern. Förbrukar ca 18 000 kWh el per år inkl hushållsel.

Skrev av värdena på huvudmenyn:

Varvtal:   36
T1:      36
Värmebehov
Värmesäsong
VV-drift:   Ekonomi
VV-behov   52,9 (49,0)
T3:      50.4 (40.9) (vid en lite senare tidpunkt)
Version 2.21.0
V/H:      21.7/55,8
T2:      2.9
T6:      80.0
T8:      36.7
T9:      31.9
T10:      8.1
T11:      5.1

Nu står jag inför en del förändringar. Tänkte lägga in golvvärme i bostadshusets nedre plan samtidigt med andra renoveringar. Behåller radiatorerna på övervåningen. Har samlat på mig 6 kvm solpaneler samt en ack från Jula med ett antal slingor. Är riktigt rådvill om hur jag skall koppla ihop detta på bästa sett. Söker efter information om någon som har en liknande installation eller som kan ge lite råd om vad jag bör och definitivt inte bör göra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 februari 2014, 09:53:46 »

Jo visst men en stor cp drar mera el och Daikin har endast fast hastighet på kb cp och är den då kraftig blir dess förbrukning hög vilket påverkar cop framförallt vid dellast.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2014, 00:19:55 »

Det är väl en fråga om storlek på cp..?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 november 2013, 22:10:28 »

Fattar inte hur Daikins nya vp som ska klara 300 meter borra kan få lågt delta och turbulent strömning  Sc:,h
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 november 2013, 09:49:40 »

Att ett lågt delta på kalla sidan är bättre beror på att medeltemperaturen på kb blir högre så det kan vara sämre med +1 in och - 4 ut än 0 in och -2 ut.

Aha, ja det där anade jag utan att koppla hela vägen i hjärnan...tack!
Fast Daikin menar att man även bör ha turbulent strömmning på kb, fast det har man väl i princip alltid?  Sc:,h
Sedan är förstås optimalt  :dt: map elförbrukning lite högre än vad man kan mäta upp genom strypning om man inte mäter elåtgången på cp samtdigt, eftersom en cp drar mer el ju högre flöde.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 november 2013, 17:09:28 »

Jag kan inte svara på varför, men när jag satte in flödesmätare och noggrannare tempgivare på värmebäraren i mitt system så konstaterade jag också att det fanns ett COP-maximum vid ett visst flöde/delta-T. Initialt hade jag ställt in CP'n efter tillverkarens rekommendation på 7-8 graders delta vid en viss utetemp (luft/vatten). Det visade sig att jag fick lite bättre COP när jag ökade flödet en aning, men när jag ökade ännu mer så sjönk COP igen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 november 2013, 17:04:55 »

Att ett lågt delta på kalla sidan är bättre beror på att medeltemperaturen på kb blir högre så det kan vara sämre med +1 in och - 4 ut än 0 in och -2 ut.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 november 2013, 20:36:03 »

Ursäkta kapningen men...
Hmm, sitter o labbar med ett vvx-beräkningsprogram och där får jag samma trend som Daikin skrev om; dvs med mindre delta på kb så stiger COP, det kan stiga från 4.5 till 5.1 i COP :o (men man får förstås mata på med ett rejält flöde för samma effektuttag så en kb-pump lär ju dra en del extra och försämra de fina siffrorna lite).
På varma sidan verkar däremot 7 grader bli bäst precis som ni skriver här.
Varför är det bättre med litet delta typ 1 grad på kalla sidan men hela 7 grader på varma sidan?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 november 2013, 23:59:37 »

måldeltat 7K är ingen absolut sanning, på något sätt.

En värmepump med automatisk justering av cirkulationspumpens varvtal kommer själv placera deltat, genom att justera varvtalet på cirkulationspumpen. På vissa värmepumpar går det säkert att justera målvärdet.

Om man därutöver har en värmepump med variabel effekt, såsom värmepumpen X11/X15 som denna tråd handlar om blir det än mer komplicerat då effekten varierar med behovet och därmed deltat mellan värmepumpens framledning och retur. Just därför har även X11/X15 automatiskt variabel cirkulationspump.

Så i detta fallet, om det faktiskt handlar om skillnad mellan framledning och retur från värmepumpen, så kan vi lägga ner behovet av att försöka justera deltat.

Jag vet inte hur cirkpumpen styrs men jag gissar att du riskerar få missljud om du stryper slingan för mycket då värmepumpen kommer försöka upprätthålla ett visst måldelta.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 oktober 2013, 17:28:34 »

Jag gissar på att dom tycker modellen blivit omodern och kommer med en ny inverter snart för det tror jag alla tillverkare kommer ha om nått år men inte för att alla behöver en utan just för att det anses vara modernt och för att on/off kan bli trögsålt om inte priset skiljer mycket.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 oktober 2013, 10:22:22 »

Dom finns kvar på luft/vattensidan. Man tycker kanske att man inte behöver inverterstyrning för mark/sjövärme där det är ganska lätt att dimensionera rätt från början och inte lika stort effekttapp när driftförutsättningarna försämras...
Skrivet av: styrman
« skrivet: 18 oktober 2013, 22:23:29 »

Har IVT gått ifrån inverterstyrda VP?
Eller har jag missat ngt?
Och om så, då varför?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 april 2013, 23:03:09 »

Jag skulle ställa ett delta på ca 10 grader när vp ger max effekt som huset behöver då kommer ju deltat att vanligtvis vara lägre men har ingen aning om det är rätt men jag skulle göra så.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 01 april 2013, 22:25:06 »

ok. Ja, cirkpumpen är ju inte variabel beroende på uteffekt. Men principen borde väl vara densamma. Bättre med högre delta-T än väldigt låg antar jag? Frågan är ju hur mycket det gör? Bör man jaga COP-förbättringar nån annanstans än i delta-T?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 april 2013, 21:40:58 »

Deltat styrs endast av effekten som vp ger samt flödet genom vp om effekten ökar till det dubbla kommer deltat att öka också om inte flödet ökas genom nån typ av automatisk justering av hastigheten på cp.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 01 april 2013, 21:30:37 »

Deltat behöver väl inte variera, bara temperaturen på framledningen väl? Jag tänker så här; Ju kallare utomhus, ju högre behov och då högre framledningstemp, och destå mer effekt borde radiatoerna släppa ifrån sig till kalla luften och deltat blir ungefär densamma. Men jag är under upplärning så det finns säkert fel i det resonemanget  :-X
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 april 2013, 19:31:41 »

På en X15 som har variabel effekt måste ju deltat variera med effekten om den inte styr hastigheten på cp så deltat ligger rätt oavsett effekt Har ingen koll på X15 men antar att det är så det funkar.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 01 april 2013, 19:22:50 »

Hej! Statusuppdatering efter en lång tid.  :)
Pumpen går numera väldigt kontinuerligt så det känns som det finns potential.
Fick efter mycket tjat installations-firman att koppla om arbetstanken enligt IVTs instruktion, dvs framledning och retur är nu återställt så vattnet kan skikta sig i tanken. Kopplade även om radiatorerna retur direkt till pumpens retur utan att gå via tanken.
Nu ser temperaturerna bättre ut, värmepumpen får i sig en kallare retur så dess delta-T har förbättrats något. Pumpens uteffekt har ökat iom samma cirkulationsflöde.
Bifogar bild på före och efter.
Dessvärre så har inte COP-värdet förbättrats så mycket som jag hoppats på, från 2.85 till 3.02.
Man bör ha ett delta-T på runt 5-8 grader har jag lärt mig av er, jag har just nu ett delta-T ut ur VPn på dryga 4.
Jag har testat att strypa radiator-slingans flöde så dess delta-T är runt 5, vad som händer då är att värmepumpen fyller arbetstanken snabbare med värmevatten än vad radiator-slingan hinner tömma den, vilket resulterar i att värmepumpen suger i sig sin egen värme efter ett litet tag = lägre delta-T
Min frågor är
1) Är det bara att strypa flödet  mellan värmepumpen och arbetstanken också? Så att flödena är desamma på den på båda sidor om arbetstanken.
2) Hur stor vinst på COP kan man få genom att ha ett delta-T på 5-8 grader snarare än 4? Jag kanske har orimliga förhoppningar.
3) När man stryper flödena, spelare det någon roll om man stryper vid framledningen eller vid returen? Vad är bäst? (Jag tänker mig att det är bättre att få tryckfallet vid returen)
4) Vad kan jag göra mera för att förbättra COP
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 28 december 2012, 19:03:09 »

Har kört VPn nu över julhelgerna och den går väldigt mycket bättre än förut. Men stundvis så verkar den vilja köra som en on/off-pump. innegivar-påverkan är fortfarande satt till 0 och värmekurvan har jag fått justera upp några grader.
Nån som vet vad som kan tänkas justeras?
Bifogar 7-dagarsgraf:
röd: innetemp
blå: utetemp
lila: temp arbetstank (framl/retur)
gul: temp radiatorer (framl/retur)
grå: cirkpumpflöde ut ur VP
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 23 december 2012, 22:35:02 »

Är målet hög COP måste inkopplingen av tanken ändras. Man ser på graferna att temperaturen ut från värmepumpen hela tiden ligger ett par grader högre än framledningstemperaturen till radiatorerna (om jag har tolkat bilden rätt). Det försämrar COP med mer än 5 %.
Du har tolkat bilden rätt, ska se om det går att få tanken justerad, jag ser det som en reklamation  :(

Behöver verkligen pumpens cirkulationspump gå när inte kompressorn går? Den rör bara om vattnet i tanken till ingen nytta. Det faktum att cirkulationspumpen går med konstant hastighet när den går gör att det är möjligt att få tanken att fungera som arbetstank.
VPn är inte gjord att gå mot tank, utan direkt mot radiatorerna. Så den cirkulerar radiatorerna lite mellan omgångarna. Tror det enbart gäller värme/vintersäsong.
Det går att ställa in "vilo-cirkulationen" i 3 nivåer, tror den är i läge 2 nu.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2012, 15:12:39 »

Är målet hög COP måste inkopplingen av tanken ändras. Man ser på graferna att temperaturen ut från värmepumpen hela tiden ligger ett par grader högre än framledningstemperaturen till radiatorerna (om jag har tolkat bilden rätt). Det försämrar COP med mer än 5 %.

Behöver verkligen pumpens cirkulationspump gå när inte kompressorn går? Den rör bara om vattnet i tanken till ingen nytta. Det faktum att cirkulationspumpen går med konstant hastighet när den går gör att det är möjligt att få tanken att fungera som arbetstank.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 22 december 2012, 13:39:07 »

Vad är tanken med tanken? Är den enbart till för att skapa tillräcklig vattenvolym i systemet? Det verkar inte helt klart vilken funktion den fyller. Om den var tänkt som en arbetstank med skiktning i tanken är den, som den är kopplad, i alla fall helt misslyckad.

VPn installerades initialt när det enbart fanns radiatorer i huset, då helt utan tank.
Sedan så önskade jag att
1) koppla in ett vattenbatteri på vinden med egen cirkulationspump
2) Förbereda för golvvärme som skulle kunna gå på sommaren utan radiatorer
3) Bli av med knäppningar i radiator-rören

Lösningen blev en arbetstank på 100l som skulle dels vara volymförstoring för golvvärme samt möjliggöra inkoppling av vattenbatteriet.
VP-firman kopplade då arbetstanken med ombytta varm- och kall-kopplingar (kanske för att vattnet skulle blandas) för att verkligen försäkra sig om att radiator-rören inte skulle  knäppa (pga värmespikar).
Vad de inte gjorde var att undersöka om pumpen gick kontinuerligt eller som en on/off pump. De borde med facit i hand reagerat på att knäppningar skvallrar om icke kontinuerlig drift.
Men nu när knäppningar borde minskat iom kontinuerlig drift så är jag naturligtvis intresserad av bra COP-värde, dvs se över inkopplingen av arbetstanken..

Så jag behöver ta reda på vilket flöde som är högst?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2012, 10:01:24 »

Så här är arbetstanken inkopplat med framledning och retur högt/lågt. Det är precis tvärtom än vad IVT visar i sin installationsmanual för "IVT Arbetstank 100". VVS-killarna menade att det var extra bra mot knäppningar i rören.
T1-givaren sitter i mitten av tanken (men den är lätt att ändra).

BTW, Vad är det för skillnad på T8 (Värmebärare ut) och T1 (framledning) ?

Kopplingen enligt bilden är inte bra ur COP-synpunkt. I tanken blandas varmt och kallt vatten. Man ser på temperaturkurvorna att framledningen till tanken har högre temperatur än fram till radiatorerna. Det betyder att kondenseringstemperaturen är onödigt hög.

Rickards variant är bättre men om flödet genom värmepumpen är lägre än flödet ut ur tanken till huset blir det fortfarande blandning av varmt och kallt vatten i tanken.

Vad är tanken med tanken? Är den enbart till för att skapa tillräcklig vattenvolym i systemet? Det verkar inte helt klart vilken funktion den fyller. Om den var tänkt som en arbetstank med skiktning i tanken är den, som den är kopplad, i alla fall helt misslyckad.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 22 december 2012, 09:07:58 »

Om flödet hade förändrats hade skiktningen blivit bättre. Nu får man dock ingen skiktning om man har en bak och framvänd tank :)

Din värmepump ska ju kunna skicka 15kw och då måste flödet vara anpassat efter det. = en himla omröring i tanken när den bara är på 100l.

Om du därutöver påstår att ditt flöde är högre över systemet (rad etc) så är det ju rejält med bråk i den där stackars tanken.
Dum fråga kanske. Ska man ha skiktning eller inte?  ???

Om jag stänger av så bara VPn och radiatorerna cirkulerar mot tanken. Då borde jag väl kunna se på deltaT på de båda cirkulationerna vilken som har högst flöde, eller? Lägre deltaT = högre flöde?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 december 2012, 22:27:34 »

mm och ändå får jag ut ca 20 hyfsat regelbundet :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 december 2012, 22:26:13 »

17kW är märkeffekten. Mer än din VP David  8)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 december 2012, 20:59:18 »

Bra puttra på är bra :)

Om flödet hade förändrats hade skiktningen blivit bättre. Nu får man dock ingen skiktning om man har en bak och framvänd tank :)

Din värmepump ska ju kunna skicka 15kw och då måste flödet vara anpassat efter det. = en himla omröring i tanken när den bara är på 100l.

Om du därutöver påstår att ditt flöde är högre över systemet (rad etc) så är det ju rejält med bråk i den där stackars tanken.

Deltat över en radiator ökar med framledningen. En sanning som är bunden till fysiska lagar. Om flödet över radiatorn är konstant kommer deltat över radiatorn öka med framledningen. Därmed bör ett lägre flöde över radiatorerna än värmepumpen vara att föredra.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 21 december 2012, 14:28:56 »

Genom lite justeringar av styrparametrarna får du i alla fall en mer kontinuerlig drift. Vi får se hur länge den går. Förhoppningsvis hela tiden.
Nu har den puttrat på hela dagen runt 25-26Hz  :P

Tanklösningen kvar. Och eventuella justeringar kring detta.
Jag tycker lösningen på detta är underlig. Personligen hade jag inte gjort på det sättet. Men det behöver ju inte betyda att den inte fungerar :)
Hur hade du/ni löst det? Nu när pumpen går kontinuerligt så finns ju inte behov av knäpptank på samma sätt antar jag, inga värmespikar längre i rören. De vände ju på framledning och retur medvetet på tanken för att motverka knäppningar extra mycket. (se tidigare inlägg)

Effekten som tillförs när VP varvar ner är ju väldigt mycket lägre. Jag antar att flödet varvas ner i samma mängd. Dvs att deltat över värmepumpen är förhållandevis konstant?
Flödet varvas inte ner, den interna cirkpumpen har två lägen; max-cirkulation så fort kompressorn går samt lägre när kompressorn inte går alls då den bara ska cirkulera till radiatorerna (eller arbetstanken i detta läge).
Man ser det på den gråa grafen som är flödet på den interna cirkpumpen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 december 2012, 12:06:27 »

nu ser det lite bättre ut!

Genom lite justeringar av styrparametrarna får du i alla fall en mer kontinuerlig drift. Vi får se hur länge den går. Förhoppningsvis hela tiden.

Tanklösningen kvar. Och eventuella justeringar kring detta.

Jag tycker lösningen på detta är underlig. Personligen hade jag inte gjort på det sättet. Men det behöver ju inte betyda att den inte fungerar :)

Effekten som tillförs när VP varvar ner är ju väldigt mycket lägre. Jag antar att flödet varvas ner i samma mängd. Dvs att deltat över värmepumpen är förhållandevis konstant?
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 21 december 2012, 10:24:23 »

Uppdatering;
Jag har för ett tag lagt ner sökandet efter bra COP-värde tills jag har fått ordningen på el-loggningen. Nu kollar jag bara på att få kontinuerlig drift.
Jag sänkte igår värmekurvan till H=50 och nollade innegivarens påverkan så pumpen skulle få jobba enbart mot kurvan.
Jag missförstod tyvärr Rickards tips på P/I-värdena etc så de förblev oförändrade.
Under natten så skönk inomhus-tempen ca 2 grader (23-21 °C). Tempen utomhus sjönk även den 2 grader samma period (-1 - -3 °C). Så kurvan påverkade nånting iaf. Däremot så gick pumpen fortfarande som en on/off-pump.

Ändrade nu på morgonen pumpen med de värdena som Rickard förslog med P/I-värden, gradminuter, T1-gränsvärden mm och nu har pumpen gått mycket längre perioder samt samt på en mycket lägre frekvens än tidigare (har inte övervakat VPn men såg vid ett tillfälle att den var nere på 25Hz).
Det tar sig!  :)
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 21 december 2012, 00:34:29 »

Jaha, trodde du bidrog med dina privata värden. Tack för klargörandet.  Då får jag ändra ...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2012, 00:13:15 »

De värden jag föreslog är de inom parantes.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 20 december 2012, 23:44:38 »

---"---\ Gradminutsvärde I/S 60 °min (90 min)
---"---\ Direktstart/stopp gränser
---"---\ ---"---\ Avvikelse T1 för direktstart I/S –8°C (-12)
---"---\ ---"---\ Avvikelse T1 för direktstopp I/S +8°C (+12)
---"---\PI-regulator
---"---\ ---"---\ P-konstant I/S 1,5 (1.0)
---"---\ ---"---\ I-konstant I/S 75  (30 )

Alltså:
Öppna alla termostater
Sänk kurvan vid "H" från 60 till 50 grader.
Ändra ovanstående parametrar anligt mitt förslag.
Pumpen hade exakt de värdena som du föreslog, default från fabrik.
Satte innegivarens påverkan till 0 och sänkte H från 60 till 50. Nu får vi se hur det går...  :)
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 20 december 2012, 16:17:22 »

Om man kopplar som du ritat så får du ju rätt kallt vatten i tanken, om luftbatteriet och golvvärmen klarar sig med "returtempen" från radiatorerna så skulle det fungera bra men det är mer eller mindre omöjligt att veta utan att räkna på det, och det kräver ju ett relativt fast flöde över radiatorerna, inga eller ytterst få termostater som stryper alltså.
Kanske lite opedagokiska pilar på flödena, idén var att det först skulle gå till tanken (knäpp-tank) och sedan till raditorerna. Vattenbatteri och golvvärme knycker den lilla värme de behöver från tanken.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2012, 15:30:39 »

Om man kopplar som du ritat så får du ju rätt kallt vatten i tanken, om luftbatteriet och golvvärmen klarar sig med "returtempen" från radiatorerna så skulle det fungera bra men det är mer eller mindre omöjligt att veta utan att räkna på det, och det kräver ju ett relativt fast flöde över radiatorerna, inga eller ytterst få termostater som stryper alltså.
OM du kopplar så, så borde du få lägre returtemp, men samtidigt så skall ju värmepumpen arbeta med en deltaT som ligger i intervallet ca 5-8 grader för att få så hög COP som möjligt, och risken är att du skulle tvingas köra ett skyhögt flöde genom radiatorerna för att åstadkomma detta.
Min bedömning är att det är bäst att köra alla tre kretsarna parallellt, men jag skulle nog koppla om tanken så att du kör in varmt i toppen och kallt i botten, och så skulle jag koppla ihop returflödena utanför tanken, så att du inte riskerar att få "varmt" vatten från tanken i retur.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 20 december 2012, 14:23:54 »

Jag skulle nog ha kopplat returen som i den bifogade bilden, det säkerställer lägsta möjliga returtemp, och ger dig högre COP.
Detta förutsatt att flödet i externa kretsen är högre än i den interna kretsen.
Det externa flödet borde ju vara högre eftersom det är flera cirkpumpar som går parallellt.

Är flödet högre i interna kretsen (värmepump/tank) så skulle jag koppla om så att vbf gick in i toppen av tanken och returen till botten.
Så har ju IVT beskrivit att installationen ska gå till, men VVSarna gjorde tvärtom. På vilket sätt är det bättre/sämre?


För att få så låg returtemp som möjligt till VPn, hur skulle det förslag som jag postade tidigare fungera (där radiator-slingan går i serie med arbetstanken). Nyfiken på för- och nackdelar?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2012, 13:40:52 »

Jag skulle nog ha kopplat returen som i den bifogade bilden, det säkerställer lägsta möjliga returtemp, och ger dig högre COP.
Detta förutsatt att flödet i externa kretsen är högre än i den interna kretsen.
Är flödet högre i interna kretsen (värmepump/tank) så skulle jag koppla om så att vbf gick in i toppen av tanken och returen till botten.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 20 december 2012, 12:36:57 »

Edit: Jag får kolla hemma exakt hur de är inkopplade högt/lågt och uppdatera min skiss och posta här igen.
Så här är arbetstanken inkopplat med framledning och retur högt/lågt. Det är precis tvärtom än vad IVT visar i sin installationsmanual för "IVT Arbetstank 100". VVS-killarna menade att det var extra bra mot knäppningar i rören.
T1-givaren sitter i mitten av tanken (men den är lätt att ändra).

BTW, Vad är det för skillnad på T8 (Värmebärare ut) och T1 (framledning) ?
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 19 december 2012, 16:01:33 »

Vart (hur högt upp) i tanken sitter anslutningarna för VP resp radiatorer? Om båda är kopplade topp-botten (varmt in/ut i toppen, kallt in/ut i botten) och T1 sitter i mitten så borde framledningen till radiatorerna vara högre än T1 när VP'n laddar tanken (eftersom toppen av tanken blir varmare). Som det ser ut i grafen så är rad-framledningen kallare än vad som kommer ut från VP'n. Varför?
Arbetstanken har två rör som går långt ner i tanken och två rör högt upp. Markerade röda och blåa. VVS-bolaget växlade på rött och blått medvetet (på enbart 2 eller alla 4 vet jag inte) för att ýtterligare motverka knäppingar i rören. Det kanske är det som händer nu, det tar för lång tid innan värmevattnet når radiator-framledningen och VPn hinner slå av innan?

Edit: Jag får kolla hemma exakt hur de är inkopplade högt/lågt och uppdatera min skiss och posta här igen.
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 december 2012, 15:38:24 »

Vart (hur högt upp) i tanken sitter anslutningarna för VP resp radiatorer? Om båda är kopplade topp-botten (varmt in/ut i toppen, kallt in/ut i botten) och T1 sitter i mitten så borde framledningen till radiatorerna vara högre än T1 när VP'n laddar tanken (eftersom toppen av tanken blir varmare). Som det ser ut i grafen så är rad-framledningen kallare än vad som kommer ut från VP'n. Varför?
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 19 december 2012, 15:33:39 »

Vid drift bör du mäta temperaturen på det som går från VP till tank och det som går från tank till radar, samt övriga delar av systemet som är aktiva.
Notera respektive delta i ett givet driftfall.

Bifogar bild på graf där raditorernas framledning och retur är med. Dock ett annat tillfälle än den första grafen i några tidigare inlägg.

Edit: Var lite svårt att se kanske, men de gula graferna är radiator framledning och retur. Lila är mellan VP och arbetstank. Deltat ser ju inte lika bra ut mot radiatorerna.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 december 2012, 15:31:16 »

Jag tycker att det viktigaste är att få till en hyfsat korrekt värmekurva så att VP'n får jobba ostört med att hålla börvärdet.
Börja med att ställa rumsgivarpåverkan till 0 och ställ in ett rimligt H-värde för värmekurvan. Blir det för varmt inne så får du sänka H-värdet och blir det för kallt så får du höja. Det kan ta ett dygn innan man märker av förändringarna, så ha tålamod.
När det är gjort så kan man gå in på finliret...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 december 2012, 15:02:19 »

Det går INTE ha pulser från två elmätare i samma kabel, så det är säkert där du har felet.

Om du har rumsgivare, kolla gärna vilken påverkan den har, tycker det är konstigt att pumpen aldrig "hittar rätt" om du huvudsakligen kör med öppna termostater och rumsgivare.
Kanske är det hysteresen ( Direktstart/stopp gränser) som spökar mest för tillfället, prova ändra dessa först av allt, för att kunna justera flöden och cirkpumpar är det bra om du lyckas på värmepumpen att gå kontinuerligt.
Skrivet av: KlasLo
« skrivet: 19 december 2012, 14:51:23 »

Tack för alla svar :)


1. Vad är det som styr temperaturen i radiatorkretsen, är det värmepumpens reglerdator, eller har du radiatortermostater som styr temperaturen i rummen?

Det är VPns reglercentral, rego800. Radiatorerna är öppna på max utom i vissa rum som är nerställda (samt radiatorn precis under innegivaren som är helt avstängd)

2. Har du fått några data över vilka flöden de olika värmeystemen kräver, alltså vilket flöde kräver radiatorerna, och vad kräver luftbatteriet, och vet du vad golvvärmen kommer att kräva.
Inget sådant data angivet
VP-killen som offererade och installerade sprang runt och kollade på de olika radiatorerna för att se om nåt var avvikande, men inte mer än så. "Standardradiatorer" a'la 1970.
Vattenbatteriet är behöver låg cirkulation, golvvärmen vet jag inte än eftersom den bara är i planeringsstadiet.

3. Kommer golvvärmen att ersätta delar av eller alla radiatorer?
Nej, den är för komfortvärme i några rum som ska få stengolv.

4. Har du innegivare?
Yes, VPn egna innegivare, sitter mitten i huset på mittenvåningen.

5. Vad värmer luftbatteriet, inkommande tilluft eller cirkulationsluft?
Inkommande tilluft till ett FTX-aggregat.

6. Finns det frostskyddsfunktioner för luftbatteriet, glykolfylld krets, elvärmestavar eller annan automatik?
FTX-aggregatet sköter själv shunt-regleringen till vattenbatteriet och även frostskyddet. Alla rör är dragna på varmsidan av isoleringen och batteriet i sig självt bor i ett isolerat "hus" på vinden. Frysvakten mäter temp på returen från batteriet och vid 5 grader så stänger den av hela FTXen, stänger uteluftsspjället och öppnar shunten på full värme. Därav så ville jag ha egen cirkpump till den så det inte råkar vara så att VPn inte cirkulerar när det sker.

Jag misstänker att du har termostater som reglerar rumstemperaturen, och att kurvan är för högt ställd.
För att kunna få värmepumpen att gå som det är tänkt att den skall göra behöver du börja med att ställa in rätt flöden och difftemperaturer i radiatorkretsen....
Öppna alla termostater, och försök med hjälp av fasta strypningar av radiatorerna ställa in flödet över varje enskild radiator så att deltaT är ca 5-8 grader (när kompressorn går).
Troligen har du alltså för hög kurva, och du kommer att få för varmt inne, för att undvika detta skall du sänka kurvan, ett utgångsvärde som jag skulle kunna tänka mig är 50 grader istället för som nu 60 grader.
Blir det för kallt inne med den lägre kurvan, öka kurvan stegvis med 1-2 grader/dygn.
.....
Tack, ska gå igenom alla dessa tips och justera kurvan. :)
Som du skriver så har jag aldrig sett pumpen gå ner på 20Hz någonsin, tyckte jag såg 32Hz som absolut lägsta frekvens.

Felvisningen på el-loggningen kan bero på att din pulsingång för värmepumpen "snappar upp" pulserna från huvudelmätarens pulser också, försök lägga inkommande "pulskablar" längre ifrån varann för att undvika detta.
Ska testa det, igår så drog jag en helt ny kabel på golvet till el-pulskabeln då den "ordinarie" gick ca 40cm parallellt med en 3-fas kabel. Men de går i samma kabel (men varsin tråd), både el-total och el-värme, ska prova att separera dem helt med varsin kabel. Funkar inte det så tar jag det i ditt andra forum för loggern..

Lite inställningar, typ värmekurva, max frekvens, P-/I-värde skulle vara bra att få. Samt lite info om uppbyggnaden; Vart sitter framledningsgivaren? Termostater?
P/I-värden ska jag kolla på, jag vet inte ens vad det är för nåt just nu  ???
Framledningsgivaren sitter som en sänkgivare i mitt i arbetstanken.
Inga termostater nånstans.

Varför den inte gör det bör utrönas och åtgärdas.
........
Att den inte gör det borde vara av intresse för den som har sålt och installerat den. Uppenbarligen är så inte fallet så då får vi se vad vi kan lösa den här vägen istället! 
.......
Goda förutsättningar att åtnjuta fördelar som termostater ger men ajabaja att försöka sig på detta utan en korrekt injustering av systemet först. Så flödena blir självklart en av de första sakerna som måste utrönas. Samt hur dessa blir påverkade av eller påverkar tanken.
.......
Men det verkar som att installatören tagit the easy way out här. Utan att påstå allt för mycket.
Kunden önskar bli av med knäppningar och man vill komplettera värmesystemet med FTX batteri och golvvärme. Man har då implementerat  enklast möjliga totallösning. Då gäller det ju att man vet vad man gör med avseende på allt från inställningar till injusteringar om det ska bli bra också.
Som ni säger och såsom det verkar så är pumpen inte justerad alls. Pumpen borde ha förusättning att fungera bra. Jag ska kolla på alla era tips och justera kurvan. Men efter det så får VP-killarna komma tillbaka och titta de också. De borde ju vilja att pumpen fungerar optimalt. IVT har som policy att man vid ett tillfälle kan få tekniker att komma tillbaka och se över pumpen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 december 2012, 13:44:23 »

Lite inställningar, typ värmekurva, max frekvens, P-/I-värde skulle vara bra att få. Samt lite info om uppbyggnaden; Vart sitter framledningsgivaren? Termostater?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 december 2012, 13:27:59 »

Det som komplicerar "antalet cirkpumpar-problematiken" är huruvida luftvärmebatteriet är frostskyddat på något sätt, annars krävs nog egen cirkpump och recirkulation för att minimera riskerna, om inte så hade det troligen fungerat strålande med en fast instrypning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 december 2012, 13:15:49 »

Ja precis. Vi kan skriva fler likadana inlägg om vi vill, även om jag personligen försöker undvika hävda att problemet är av en viss specifik karaktär i nuläget. Jag har sett det ske så många gånger och det blir ofta väldigt fel.

Oavsett vilket så borde en hyfsat korrekt dimensionerad inverter vid 0c ute gå hela tiden eller alla fall en mycket stor del av tiden.

Varför den inte gör det bör utrönas och åtgärdas.

Att den inte gör det borde vara av intresse för den som har sålt och installerat den. Uppenbarligen är så inte fallet så då får vi se vad vi kan lösa den här vägen istället! 

Anläggningen som sådan har goda möjligheter att kunna fungera precis som ÄGAREN önskar.
En 15kW invertermaskin kräver ett lägre flöde än en 8kW värmepump.
Goda förutsättningar att åtnjuta fördelar som termostater ger men ajabaja att försöka sig på detta utan en korrekt injustering av systemet först. Så flödena blir självklart en av de första sakerna som måste utrönas. Samt hur dessa blir påverkade av eller påverkar tanken.

Personligen är jag av den tro (dvs jag kan ha fel) att den här typen av system skulle kunna fungera helt utan tank. Och har man nu knäpproblem så löses dessa kanske bäst på ett annat sätt än att sätta en 100l arbetstank. Vidare klarar sig systemet säkert med endast en CP, för golvvärmen - beroende på hur stor den är kan man till och med klara sig utan detta men det beror då på en del andra faktorer också. Samt eventuellt krävs något för FTX beroende på vart/hur den är belägen i fastigheten samt storleken på batteri, flödeskrav för adekvat funktion etc. Det är ju något vi inte vet så mycket om.

Men det verkar som att installatören tagit the easy way out här. Utan att påstå allt för mycket.
Kunden önskar bli av med knäppningar och man vill komplettera värmesystemet med FTX batteri och golvvärme. Man har då implementerat  enklast möjliga totallösning. Då gäller det ju att man vet vad man gör med avseende på allt från inställningar till injusteringar om det ska bli bra också.

Det blir nog bra till slut tror jag!
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 19 december 2012, 11:02:52 »

Det viktigaste nu är att få kompressorn att gå kontinuerligt!
Inga termostater som stör
Kompressorn kan varva ned till 20Hz på dessa maskiner, och jag gissar att det är ett värde som KlasLo aldrig sett i displayen?
Håller med Rickard ovan.
Deras inkoppling ger dej mera möjligheter.
Men vad styr radiator temperaturen?
Var sitter framledningsgivaren?
Tony

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!