Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia - FrÃ¥gor pÃ¥ tillbehör innan beställning.  (läst 3378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter T

  • Gäst
Peter T
Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« skrivet: 15 november 2004, 12:33:07 »
Äntligen har jag bestämt mig och ringt till Thermia installatör och sagt att han skall boka borrare.;D

Men par frågor på tillbehör.

Thermia online. Är det bortkastade pengar? Har man någon större vinning av det jämfört med vad det kostar (vad kostar det förresten).

Jag skulle vilja koppla in i systemet som det är på luft/luft en fläktkonvektor. Främst vill jag sprida och få en jämnare värme i huset samt förbättra klimatet. Idag kan det bli stundvis duktigt varmt i tex kök och/eller vardagsrum om man har lite folk hemma. Hur är Thermias fläktkonvektor i de avseenden? Är den bra eller skall man använda något annat.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #1 skrivet: 15 november 2004, 20:00:37 »
Thermia Online är helt klart värt pengarna!

Mycket statistik samt extremt hög imponatorfaktor....  ;D

Nytta är ju att Thermia och installatören kan logga in på din anläggning och göra justeringar samt starta om m.m.

- Ring!!!
- Värmepumpsinstallatören, gomorron!
- Tjena, det är Peter T på Granitvägen. Om du kastar med Thermia Online i priset så kör vi så det ryker!!!!

(Fejkad tystnad från en säljkåt installatör.....)

- Ok! Då kör vi!

 ;D ;D ;D

Lycka till!

/Thomas

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #2 skrivet: 16 november 2004, 23:11:20 »
Min återförsäljare vill ha 3500:- för Thermia Online. Det hjälpte inte "kneppet"...
Jag vet inte kostar det något per år att ha den, typ. årsavgift, "samtalkostnader", osv...
NÃ¥gon som vet?
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

admin

  • Gäst
admin
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #3 skrivet: 16 november 2004, 23:58:05 »
Jag vet inte... har försökt hitta något på Thermias hemsida, men gått bet! Dåligt.

Har för mig att jag mailade dem när jag var i färd med att investera och fick beskedet att det fanns vissa kostnader (fasta) som gjorde att jag inte var intresserad.
Det är dock ett tag sen, så jag kan minnas fel... och de kan ha ändrat sig...

/Rickard

Peter T

  • Gäst
Peter T
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #4 skrivet: 17 november 2004, 00:56:18 »
GPRS går ju över mobilnätet. Det låter som om det skulle innebära årskostnad.

Löjligt att de inte har modeminlogning eller webbinlogning över bredbands router. F_n jag kan ju t o m sitta på jobbet och logga in på min satellitmottagare därhemma och ställa in timer ellar bara byta kanal för frun. :P

Utloggad Spanarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #5 skrivet: 17 november 2004, 18:22:15 »
Jag har själv Thermia Online och är mycket nöjd med detta.
I priset så ingick 2 års förbetalt GPRS abonnemang. Jag behöver således inte betala några kostnader de 2 första åren.
För mig så var det inte så mycket själva ballhetsfaktorn som gjorde att jag investerade i Online utan vetskapen att om pumpen stoppar och ett larm uppstår så får jag detta direkt till min email och även som ett SMS.
Sitter jag på jobbet så kan jag via Internet direkt gå in och återställa larmet så att anläggningen går igen eller om felet uppstår igen så kan jag kontakta min installatör för åtgärd.
Nu har jag dess bättre inte kunnat pröva denna funktionen eftersom allt har fungerat perfekt så här långt.

admin

  • Gäst
admin
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #6 skrivet: 17 november 2004, 20:46:23 »
Citera
GPRS går ju över mobilnätet. Det låter som om det skulle innebära årskostnad.

Löjligt att de inte har modeminlogning eller webbinlogning över bredbands router. F_n jag kan ju t o m sitta pÃ¥ jobbet och logga in pÃ¥ min satellitmottagare därhemma och ställa in timer ellar bara byta kanal för frun.  


Jag skulle tro att de flesta tillverkare är rädda för att ansluta långa "nätverkskablar" till sina värmepumpar, de skulle då bli betydligt mer utsatta för åskskador, skulle bli dyrt för ägarna och ge tillverkarna dålig renomme.

För övrigt rekommenderar jag att man försöker få kabellängderna till utegivare och rumsgivare så korta som möjligt för att i mesta möjliga mån undvika höga inducerade spänningar i kablarna (som går in på styrkortet) vid åskväder.

/Rickard

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #7 skrivet: 17 november 2004, 21:29:53 »
Kan vara läge att vira långa signalkablar ett par varv genom en ferritkärna nära den ände man vill skydda.

Får nog fundera på det till 1-wire nätet och även CANBUS-kabeln mellan VP och serie/modem-interfacet som skall installeras.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

admin

  • Gäst
admin
Re:Thermia - Frågor på tillbehör innan beställning.
« Svar #8 skrivet: 18 november 2004, 06:48:30 »
Citera
Får nog fundera på det till 1-wire nätet

Den logger jag säljer bygger på detta nät, fördelen med en extern loggning av anläggningen är att man inte behöver koppla in sina givare/kablar så nära varandra att risk för åskskador uppstår, det behövs inte många centimeter luftgap innan det är "riskfritt".

Dessutom kopplas det inte in några kablar mot VP:ns styrkort, varför riskerna med ett externt mätsystem rimligtvis blir betydligt mindre.

Dock kan det vara ide att ha detta i åtanke när man installerar, att lägga värmepumpsloggerns tempgivare i direkt anslutning till värmepumpens tempgivare är kanske inte lämligt - 5-10 cm mellan givarna bör kunna förebygga skaderisken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!