Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255-6, köra köldbärarpump i manuellt eller auto-läge?  (läst 6421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme
Frågan är alltså om ni rekommenderar att köra KB-pumpen i Auto-läget eller på 75 %?
Pumpen förbrukar förvisso mindre energi i Auto-läget, men kanske den besparingen är försumbar? Vad är bättre totalekonomiskt?

Pumpen var ända tills igår inställd på 75 %, antagligen hade installatören satt det manuellt för att lufta ur systemet eller nåt. Efter att igår kväll ha upptäckt att det finns ett Auto-läge, ändrade jag till det. Direkt efter sjönk KB-ut och deltat till KB-in verkar ha ökat sedan dess (röda pilen i bilden nedan visar när jag ändrade)

Bifogar 2 bilder

Bakgrundsinfo:
- pumpen installerad 1 oktober 2019
- borrhål 150 m, varav 140 m "jävla hårt berg" enligt borrentreprenören
- huset ligger i Vasa (Finland om nu nÃ¥n inte visste det  :)), ungefär samma höjd som Örnsköldsvik
- huset byggt 1996, relativt bra isolerat, 170 kvadrat enplansvilla
- golvvärme i betongplatta
- innan hade vi oljepanna, förbrukade ca 2000 liter/år
« Senast ändrad: 17 januari 2020, 08:42:11 av baljo »

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Auto

Min kb pump drar en hel del el i högre fart, och varför låta den gå om kompressorn står stilla!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tror han menar hastigheten i 5.1.10.
Driftläge i 5.1.8 kallas intermittent eller kontinuerlig och default är intermittent (att den går med kompressorn).

Jag kör min i Auto på min 1245, hos mig ligger :dt: på ca 4 C när grejerna går, jag tror att farten är ca 70 %.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme
Tror han menar hastigheten i 5.1.10.
Driftläge i 5.1.8 kallas intermittent eller kontinuerlig och default är intermittent (att den går med kompressorn).

Jag kör min i Auto på min 1245, hos mig ligger :dt: på ca 4 C när grejerna går, jag tror att farten är ca 70 %.

Tack för svaren så långt! Jag ändrade i meny 5.1.9 "köldbärarpumphastighet" från manuellt 75 % till auto. Meny 5.1.10 är åtminstone på min pump "driftläge värmebärarpump".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Baserat pÃ¥ mina försök är det, om det är en modern elsnÃ¥l köldbärarpump, bäst att köra den pÃ¥ maximal fart. Det ger bäst COP. Jag har sett en uppgift om att Daikins värmepumpar gÃ¥r med köldbärarpumpen pÃ¥ maximal fart av samma anledning men jag har inte fÃ¥tt det bekräftat. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
På en on/off kanske det är så men jag skulle nog valt att köra den i auto läge känns lite onödigt med full fart på kb pumpen när vp lämnar 2 kw driv strömmen till cp påverkar cop en hel del vid låg last. Hos mig märker jag en ökad förbrukning om jag går över drygt 80% på kb hastighet utan att vad jag kunnat se deltat påverkas så de sista 20% kostar bara drivenergi utan att ge nått tillbaka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
På en on/off kanske det är så men jag skulle nog valt att köra den i auto läge känns lite onödigt med full fart på kb pumpen när vp lämnar 2 kw driv strömmen till cp påverkar cop en hel del vid låg last.

HÃ¥ller med, jag missade att det var en inverterpump.

När det gäller on/offpumpar tillkommer det faktum att pumpen ger lite högre effekt med köldbärarpumpen på högsta fart. Det ger aningen mindre behov av tillsatsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
När det gäller on/offpumpar tillkommer det faktum att pumpen ger lite högre effekt med köldbärarpumpen på högsta fart. Det ger aningen mindre behov av tillsatsel.
Med pumpen, menar du köldbärarpumpen eller hela paketet, dvs värmepumpen?
Blir det bättre COP med högsta fart på KB-pumpen?
Min KBpump verkar ha tre lägen, vilket är invalt nu? (Bilder)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Med pumpen, menar du köldbärarpumpen eller hela paketet, dvs värmepumpen?
Blir det bättre COP med högsta fart på KB-pumpen?
Min KBpump verkar ha tre lägen, vilket är invalt nu? (Bilder)
Står kanske ute på vita vredet? Gissningsvis läge 3
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej bopakoster du kan se det i den lilla rutan , kan vara svÃ¥rt att se men det är 1 - 2 - 3  där 3 är max, det med bättre verkningsgrad har med värmen i hÃ¥let att göra,  lÃ¥g fart KB kyls ner rätt bra och kan ha svÃ¥rt att värma pÃ¥, hög fart mindre avkylning, mer temp när KB kommer tillbaka. kan du mäta tempen in/ut sÃ¥ ser du skillnaden,ju högre temp in = bättre verkningsgrad
2; på den

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack båda två, jag är dock fortfarande förvirrad men nu på en högre nivå...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Hej bopakoster du kan se det i den lilla rutan , kan vara svÃ¥rt att se men det är 1 - 2 - 3  där 3 är max, det med bättre verkningsgrad har med värmen i hÃ¥let att göra,  lÃ¥g fart KB kyls ner rätt bra och kan ha svÃ¥rt att värma pÃ¥, hög fart mindre avkylning, mer temp när KB kommer tillbaka. kan du mäta tempen in/ut sÃ¥ ser du skillnaden,ju högre temp in = bättre verkningsgrad
2; på den
Så om man alltid har samma temperatur från borrhålet så är det bara att sänka? Gjorde just ett test och ökade temperatur differensen till 5K (kom in +3 från hålet och gick ut 0 före, KB gick 100%). Så om jag fortfarande har +3 nu då pumpen startar efter att den fått värma sig nere i vulkanen, så är det energibesparande, för nu gick kb-cp på 50%?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns det värme i hålet som håller sig ( en del har den förmågan ) oavsett fart på KB så är det bara att sänka, KB kommer att kylas lite mer.
Men hinner den att värma pÃ¥ till samma temp som tidigare in , tar VP mer energi frÃ¥n hÃ¥let och högre verkningsgrad blir större. Sammanhanget mÃ¥ste flödet beräknas eller loggas med flödesmätare,  verkninggraden är detsamma som Delta T X flödet i m3 , ex,
1000L X 5 ( delta T ) = litergrader  X 1,16 ( kofficent för omvandling litergrader till watt ) = ca 5800W/tim = 5,8 Kw , man beräknar att om total effekt p VP - kompressor är  9 Kw divederas  med 3, El till kompressorn presterar  1/3 och resten frÃ¥n hÃ¥let upptagen effekt. SÃ¥ det med att tala om värmeeffekt är helt fel, det är kyleffekten som hÃ¥let kan hantera som bestämmer vad som den totala effekten blir. Hamnar KB pÃ¥ minussidan kan inte VP tillgodogöra sig pÃ¥ ett bra sätt arbetet. Det syns pÃ¥ dom specifikationer som tillverkarna skriver. Och i mina ögon/öron en form av glädjekalkyler, dÃ¥ utgÃ¥ende effekt frÃ¥n VP är helt beroende pÃ¥ var värmen  tas ifrÃ¥n. Allt som skrivs är under absolut perfekta förhÃ¥llanden i  provbänk/rum och konstanta temperaturer. En gÃ¥ng i tiden drog jag upp mina slangar och la dom gräsmattan i solen  ( service)  dÃ¥ gav min VP  21 Kw  ( KB var dÃ¥ 16 C vid drift )  och är stämplad 9 Kw  ON/OFF mot tank,, nu med 3X100 hÃ¥l och 8 tim drift ger den 8,3 Kw i snitt,  ( har varma hÃ¥l ) GÃ¥ngtid är vid -16 C och 2X750L tankar som blev 46 C i botten , sen stÃ¥r VP still i  6 timmar och dÃ¥ värms hÃ¥len upp. Har 2X120 m2 golvvärme

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack igen. Jag har under tiden testat hur mycket värme jag kan hämta från bastun under 2 timmar....eller tvärtom hur mycket jag kylde bastun..... skönt i alla fall, kiitos!
Kollade en gång till nu på min KB-pump och ser den redan står i läge 3, så jag kan inte höja farten mer där så min fråga om högre hastighet var därför bara av akademisk art.

Och tack baljo för "lånet" av tråden!
« Senast ändrad: 17 januari 2020, 20:17:24 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme
Tack igen. Jag har under tiden testat hur mycket värme jag kan hämta från bastun under 2 timmar....eller tvärtom hur mycket jag kylde bastun..... skönt i alla fall, kiitos!
Kollade en gång till nu på min KB-pump och ser den redan står i läge 3, så jag kan inte höja farten mer där så min fråga om högre hastighet var därför bara av akademisk art.

Och tack baljo för "lånet" av tråden!

Ingen fara, jag lärde mig en del...tror jag. Hur som helst låter jag kb-pumpen vara i autoläget tills nån bevisar att det är sämre än manuellt läge. Tack alla för er input!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!