Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur använder jag dessa pÃ¥ bästa sätt?  (läst 4884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« skrivet: 18 oktober 2010, 21:00:10 »
Bifogar en bild på vad jag har vid varje radiator.
Att det är nån form av strypning förstår jag men hur använder jag dom?
Om jag vrider på den undre vad händer då med värmen på elementet?
Om jag vrider på den övre, vad händer då? osv..
Jag har aldrig pillat med sånt här förut och tänkte att nån kanske har några bra tips och råd vad gäller intrimmning av mina raddar.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2010, 10:39:14 »
Verkar som ursprungsrörisen varit ambitiös och satt strypventiler på både framledning och retur för radden. Lite overkill, räcker fint med en strypning. Hursomhelst, för att kunna svara på vad du kan göra är det bra om du berättar mer om systemet - är det enrörssystem eller tvårörssystem? Injusteringen är helt olika beroende på vad du har.

Om du har enrörs så går det ett rör från värmekällan (pannan, värmepumpen, shunten, vad du nu har) till första radden, och röret som går ur den radden går direkt vidare till nästa radd och så vidare. Från sista radden går det utgående röret tillbaka till värmekällan. Raddarna är alltså i serie efter varandra.

Om du har tvårörs så har du två stamrör som går från/till värmekällan och passerar i närheten av alla raddar. Från dessa stammar, som kallas framledningsstam och returstam, går avstick till varje radd. Det är alltså ett parallell-kopplat system.

Börja med att kolla detta. Rita gärna upp systemet så är det lättare att hjälpa. Ta gärna också ett par bilder från olika vinklar av hela radiatorkopplet (rörarrangemanget som går in och ut i raddens topp och botten inklusive handratt eller termostat.) Det är nämligen så att det kan finnas fler justeringsmöjligheter på själva kopplet.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 10:42:25 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2010, 12:16:02 »
Det är inga strypventiler, det är avstängningsventiler, som dock med fördel kan användas vid injustering av grundflödet, och praktiskt spelar det ingen roll om justering görs på fram eller returledning.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2010, 09:58:43 »
Hur kollar man på lättast hur man har en- eller 2 rörssystem?

Jag har själv enrörssystem med små ekelpanelsraddar där jag lätt kan känna skillnad mellan 1a och sista radiatorn. Min granne har stora dubbelraddar så troligtvis har han 2 rörssytem men svårt att avgöra.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2010, 10:28:01 »
Stäng av radiatorn och låt den svalna. Om kopplet blir kallt -> 2 rörs, om det fortfarande är varmt -> 1 rörs
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2010, 12:47:29 »
gäller det för alla typer av koppel?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2010, 13:30:20 »
gäller det för alla typer av koppel?

Det bör det göra. Fast om ventilen inte håller ordentligt tätt blir det ju lite flöde ändå, men då måste flödet gå genom radiatorn så att den också blir lite varm.

I ett 1-rörs koppel passerar ju allt vatten alla koppel, även om radiatorn är avstängd, och kopplet blir alltså varmt.

I ett 2-rörs koppel stryper man helt enkelt allt flöde genom kopplet när man stänger av radiatorn, och då blir det rumstempererat efter ett tag.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2010, 16:49:00 »
Hej och tack för svar.
Alltså jag är ganska säker på att jag har ett tvårörssystem, jag bifogar en bild som visar hur det ser ut vid ett element.
Håller ni med eller kan det va så att det är enrörs iaf?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2010, 17:19:44 »
Hej och tack för svar.
Alltså jag är ganska säker på att jag har ett tvårörssystem, jag bifogar en bild som visar hur det ser ut vid ett element.
Håller ni med eller kan det va så att det är enrörs iaf?

Definitivt 2-rörs.  ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2010, 17:22:03 »
Tvårörs. Vad är det du VILL göra? Har du värmepump?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2010, 17:32:57 »
Du kan använda avstängnings/stryp-ventilerna för att strypa flödet till varje enskild radiator. Har du termostater på raddarna? Isf kan du ta bort dem (och låta vpns styrdator styra istället, den går bättre då) och med hjälp av ventilerna göra en fast instrypning av varje radd.

Du kan använda detta för att optimera delta-T på varje radd, då mäter du med IR-termometer på in och utgående avstick när pumpen har gått en stund, och försöker få till ett delta på cirkus 6-8 grader, allt i syfte att optimera delta-T över kompressorn till ungefär 8 grader vilket är bra driftförhållande för bergvärmepumpen.

Eller så kan du använda strypningen för att justera om du exempelvis vill ha lite lägre temp i ett visst rum, till exempel sovrummen. Bestäm dig för att jobba med bara en av ventilerna så det blir lätt att hålla reda på, och se till att den andra ventilen står helt öppen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2010, 19:48:29 »
Alltså det jag vill göra är att få till en skillnad på ca 6-7 grader mellan toppen och botten av elementet, dvs trimma in elementet.
Jag har redan en skillnad mellan fram och retur på pumpen (har nyss installerat BV-pump) på ca 8 grader.
Kanske är det då inte så stor vinst i att även trimma in raddarna?

Jag har termostater som jag har fullt öppna, funderar dock på att dra ner dom i garaget till hälften eller mer då jag inte behöver nån direkt värme där, men jag har låtit dom va öppna nu i början då jag håller på att justera kurvan. Dock så tror jag att det skulle gå åt bra mkt mindre värme om jag drog ner termostaterna i garaget för porten är inte direkt superisolerad/tät.

Jag ska nog köpa mig en billig ir-termometer på jula och se vad jag har för skillnad i temp uppe och nere på raddarna, eller ska man bara kolla på insticken?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder jag dessa på bästa sätt?
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2010, 19:54:48 »
Alltså det jag vill göra är att få till en skillnad på ca 6-7 grader mellan toppen och botten av elementet, dvs trimma in elementet.
Jag har redan en skillnad mellan fram och retur på pumpen (har nyss installerat BV-pump) på ca 8 grader.
Kanske är det då inte så stor vinst i att även trimma in raddarna?

Jo, det är smart att justera så att du har runt 8 °C över varje radiator, annars kan ha nån där det bara rinner rakt igenom, medan andra knappt blir varma, men sammantaget blir det 8 °C i alla fall. Då kan du ofta sänka hastigheten på cirkpumpen också och fortfarande ha bra komfort, och spara både ström och oljud.

Citera
Jag har termostater som jag har fullt öppna, funderar dock på att dra ner dom i garaget till hälften eller mer då jag inte behöver nån direkt värme där, men jag har låtit dom va öppna nu i början då jag håller på att justera kurvan. Dock så tror jag att det skulle gå åt bra mkt mindre värme om jag drog ner termostaterna i garaget för porten är inte direkt superisolerad/tät.

Jag ska nog köpa mig en billig ir-termometer på jula och se vad jag har för skillnad i temp uppe och nere på raddarna, eller ska man bara kolla på insticken?

Jag brukar kolla på radiatorn, då behöver man inte tejpa rören heller.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!