Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad beror detta pÃ¥?  (läst 1234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Vad beror detta på?
« skrivet: 11 februari 2017, 11:40:40 »
Helt plötsligt så kommer en jättetopp på värdet för framledning, 75,1 gr. Har någon annan på forumet råkat ut för detta? Det är ingen Uplink-bugg då detta resulterade i ett kompressorstopp. Jag kan inte heller se att detta skulle vara någon legionellakörning då den är så kort. Det finns heller inget informations eller felmeddelande. Några teorier?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad beror detta på?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2017, 12:51:29 »
75 grader klarar inte kompressorn av att göra så endera nått knas i styren men mest troligt knas med uplink liknande fel har visats från uplink tidigare kör man med usb loggning så ser man vad vp gör och tror inte några dylika fel finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Vad beror detta på?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2017, 13:04:18 »
Kompressorn stannade. Jag kollade. Något är uppenbart inte ok. Att gå från 40 till75 gr på så kort tid är orimligt. Jag tror inte vi kan belasta Uplink denna gång.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad beror detta på?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2017, 13:17:14 »
Men varför använda uplink man ser inte vad vp gör den visar bara väldigt grovt finns ju ingen eller väldigt få möjligheter att optimera eller felsöka systemet med de uppgifter som visas där är säkert bra om man vill andra inställningar i vp men som loggning är det inte mycket värt. Hade du kört med usb loggning är jag övertygad att vi kunde tala om vad som hänt nu blir det en gissning och jag gissar fortfarande på uplink.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad beror detta på?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2017, 10:33:09 »
Ser ut som du har förlorat all cirkulation på VB-sidan. Som om VB-pumpen skulle ha stannat, eller total-stopp i värmesystemet. Och du har ingenting i larmloggen (Meny 3.4)?
Obs! Använd inte log.set filen jag skickade förut för felsökningen, då jag har tagit bort några väsentliga kolumner, tex larm. Jag skall fixa till det vid tillfälle.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Vad beror detta på?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2017, 10:45:22 »
Jag har råkat ut för detta tidigare bla på KBin. Den gick då från 6 till 40 och tillbaka till 6 blixtsnabbt. Den gången resulterade det i ett felmeddelande om hög KBin. Den här gången finns inga meddelanden vare sig i Uplink eller VP. Jag kan inte heller se att det varit några störningar med CP. Tyvärr satt inte USB-stickan i då.
Ur ett lekmannaperspektiv känns det snarare som någon typ av glappkontakt eller liknande.
I eftermiddag får du loggfilen Magnus.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!