Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bubby
« skrivet: 30 oktober 2014, 19:09:27 »

Skulle vilja fråga XRV Freddan hur han kom åt fläkten, behöver man plocka bort växlaren?
Inlägg angående skadorna: Det skulle kunna bero på statisk elektricitet, men det är inte särskilt troligt och förstärkt jordning skulle teoretiskt bara förvärra problemet isåfall.. Strömgenomgång i lager är ett stort problem i industrisektorn(där jag jobbar med det) och orsakas av varvtalsstyrningen(PWM-spänningen), åtgärdas oftast med isolerade lager alternativt common mode-filter, förstärkt jord har sällan eller aldrig god effekt..
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 20 januari 2014, 19:30:10 »

hej rickard jag tror att det ligger en HEL del i det du skriver givetvis så skall du inte vara domare

ang avfrostningarna så är del 1 (då syftar jag på ägg klocka 30 minuter när det blir minus den delen är löst för min del
men det var inte helt lätt det var en del ifråga sättande från D men med en bra installatör som lyssnade och analyserade mina påstående så blev dom utredda ,dock kvarstår dom berömda kriterierna som gör att den ska
avfrosta ,som förra året kom i dager via en kontakt ,dom bekräftade dom egna mätningar som gjorts med en extern logger (inga ingrepp har gjorts )
men den har inte samma exakthet som en loggning av systemets värden  som mycket väl kunde ha gjorts av D
alt man gett installatören uppdraget som har en egen logger  och dom andra fel/egenheterna skulle ha kommit i dager
det finns ett bra inlägg som beskriver ett förfarandet/felsökningen av signaturen lurig i tråden  tajt avfrostning (som i min värld är gissa pröva och inget slut ) så en snabb analys av detta med 34 års erfarenhet i olika företag och olika
arbetsuppgifter av teknisk karaktär så har det väl präglat mig en del av lärandet så bör inte gissa pröva vara ok
kundens tid är inte heller gratis
nog om detta .

givitvis finns 3 parter i detta kanske tom fler
 
detta var en del i det hela paketet

just värmepumps branchen har en del att önska finns  bra ,mindre bra ,och ur usla

mvh
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2014, 17:07:35 »

Visst, om det finns/funnits problem med t.ex. mjukvara så är det ju i Daikins intresse att utvärdera och åtgärda det om det går.
De kanske redan höll på med det, och därför inte var intresserade (inte säkert de vill berätta att de jobbar med ett problem heller), eller så är deras organisation inte sådan att de har möjlighet att åka ut till kund för att sätta sig i i specifika problem.
Men rent generellt, oavsett vilket företag det gäller så förekommer ju även rent dåligt kundbemötande, att de helt enkelt inte kan eller vill befatta sig med den kritik som framförs.

Fläktmotorer har varit och är ett av de vanligaste problemen på luft/luft-värmepumpar, delvis enligt vad som tidigare skrivits beroende på den statiska elektricitet som skapas i innerdeles torra varma klimat, vilket kan leda till urladdningar i lagren, det påstods ju vara en del av problemet i de tidigare serier av Panasonic, Toshiba m.fl pumpar som drabbades av detta för runt 5-7 år sedan.
Då du inte vet om du fått en uppgraderad motor eller ej så tolkar jag det inte som att du påstår att du fått en gammal motor, bara att du misstänker det, och du har inte fått verktyg att bekräfta eller utesluta det. (T.ex. serienummer eller beteckning på motorn)

Rent allmänt är det väl också så i dagens "löpande band"-miljö att fel som följer med in i produktion kan vara svåra att få åtgärdade om de inte är av sådan art att de gör produkten mer eller mindre oanvändbar eller farlig på något sätt.
Ofta åtgärdas problemen till kommande modeller eller serier.
Rena tankefel som resulterar i dålig funktion under vissa förutsättningar finns på ett antal olika typer och modeller av värmepumpar, vilket också är en anledning till detta forums existens, ibland åtgärdas felen av tillverkare/importör, ibland inte, och ibland kan man själv med smärre justeringar få maskinen att fungera som önskat.
Forumet kan ofta hjälpa till att informera om seriefel, huruvida de åtgärdas av importören eller ej, eller om man kan göra något själv för att fixa problemen.
I just detta fall vet jag inte vad som är de andra problem du talar om, men utifrån vad du skrivit tidigare så verkar det röra avfrostningen.
Avfrostningsalgoritmerna på en luftvärmepump är rätt enkla, och jag har ännu inte sett en algoritm som säger mig att en enda tillverkare har lyckats göra en idiotsäker avfrostningsalgoritm, under vissa förutsättningar så kan nog i princip alla få problem med avfrostningen.
För de allra flesta händer det kanske bara en eller ett par gånger/år (om ens det), men de flesta kommer nog förr eller senare att få någon form av problem med avfrostningen.

Som du vet gillar jag egentligen inte att man anklagar tillverkare eller återförsäljare att inte sköta sig, det är väldigt svårt för ett företag att skydda sig mot publik kritik oavsett om den är relevant eller ej.
I princip finns det bara ett sätt för företagen att rädda sin heder, och det är att säkerställa att kunden är nöjd, genom att få en åtgärd utförd, ny  maskin, eller någon form av ekonomisk uppgörelse till stånd.
Då det är omöjligt för mig att vara jury eller domare i fall som dessa så ser jag därför helst att man inte hänger ut företag i forumet, men samtidigt tycker jag väl inte att din kritik varit så fruktansvärt tuff att det ligger utanför de gränser jag har för vad som får skrivas.

Vi får väl helt enkelt hoppas att allt löser sig på bästa sätt.
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 20 januari 2014, 13:29:47 »

hej rickard
ang att se om det är en ny eller en gammal model den frågan har ställts förut men blev obesvarad hur svårt kan det vara att svara på det ?

Daikin_     syn på mig är väl rätt klar
 
men har du någon syn på det uppkommna ,jag tror jag har saklighet i det jag skriver och var gränser går kan
vara kniviga att dra sen kan vissa saker tas via PM (sen är det så att vi lever i ett hårt klimat i dag )
sen Rickard får du ge mig en finger visning ang om jag gör övertramp,

ang att få respons så har min ÅF fört saker vidare som dom i sin tur inte har fått respons på (så vad händer då tro ? )
OBS nu pratar jag inte om någon fläktmotor


ang att
Att Daikin skall åka ut till privatpersoner hör till yttersta undantag

i mitt fall hade det sparat en hel del saker hade kostat lite och gett mycket  (OBS pratar inte heller här om någon fläktmotor)

konstruktiv kritik mår företag osv bra av

sen ser jag att Daikin sverige finns med i detta eminenta forum det ser jag som konsument är BRA

MVH





Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2014, 06:53:39 »

I ett forum som detta skall vi väl försöka lösa problemen, inte förvärra dem.
Finns det något sätt att avgöra om man fått en "ny" eller en "gammal" motor, typbeteckning, serienummer eller liknande, ja - då är det ju rätt lätt att avgöra om kunden fått en uppgraderad variant eller ej.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 20 januari 2014, 06:47:37 »

@tbatba:

Inte på något vis anser jag att jag står för något lågvattenmärke här.

Definitivt motsätter jag mig all typ av felaktig spridning av information, speciellt om den är helt osann och bygger på antaganden men sprids som ett faktum.

I alla lägen är det beklagligt när en produkt inte fungerar som den skall och en person blir drabbad.
Jag är övertygad om att de flesta inblandade gör så gott de kan för att lösa diverse problem.
Att Daikin skall åka ut till privatpersoner hör till yttersta undantag och sådana besök görs av ÅF då det är de som har kundansvaret och kundkontakten samt all historik, detta är inte ett undantag för Daikin utan gäller de flesta företag i detta land, oavsett branch.

Att dock på publika forum gå ut med personliga teorier att ett företag skulle ,ed illvilja lura på kunderna felaktiga komponenter och få det till en slags sanning hör inte hemma på ett seriöst forum. Det är vad jag anser vara lågvatten, inget annat.

Mvh
Daikin
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 18 januari 2014, 11:43:38 »

Daikin_
låg nivå hmm ,vi är två parter i detta
ett konstaterande är väl att den 2 motorn har samma symtom som första motorn och den info som jag fått
är att dessa gamla motorerna byttes ut före mitt utbyte ,och jag ställde en fråga hur man ser att det är en gammal eller en ny fick jag något svar på detta ?????

Daikin_ skrev

Varenda byte mot konsument kostar pengar, dels i delar dels i arbetskostnad som betalas ut till installatören.  För att inte tala om varumärket som får sig en törn.

håller med därför är det viktigt med en kund kontakt tas i vissa fall ,  så därför erbjöd jag att daikin sverige att dom var  välkomna till mig i ett antal frågor

Daikin_ skrev

Att gå ut och påstå att detta görs med uppsåt är absolut lägsta nivå, speciellt som man skriver att man tror det.
På vilka grunder tror man det ?

lägsta nivå ???   se ovan

Daikin_ skrev

Skärpning, att påstå att ett företag drar på sig självt ökade kostnader för att lura på en kund gamla delar är inget annan än lågvatten

håller med att det inte bör vara kunden som skall bli drabbad om daikin  har kvalitets brister/tekninska brister osv
och min tid att vara hemma när dessa saker skall bytas/modifieras osv  tills dagens dato minst 20 tal timmar a kr upp delat på ett antal dagar det kallar jag  LÅGVATTEN


mvh
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 17 januari 2014, 21:15:41 »

i detta fall bör det vara DAIKIN sverige som beter sig illa installatören och säljeraren får motorn från DAIKIN i och
med att detta är garanti ärende och jag kan lova att installatören inte har en aning om att motor nummer 2 är en gammal modell

så detta är garanti ärende men sedan efter 2015 så blir det mitt bekymmer hmmm

detta kunde blivit en reklammation för länge sedan men installatören har grejat med dom olika sakerna som
varit felaktiga och fel i konstruktionen dock går även dom på pumpen ang dialog mot DAIKIN sverige
och i mitt fall har dom varit välkomma hem till mig, men det gäller väl att hålla sig borta från konsumenterna
och låta säljarna och installatörerna ta smällarna 
så jag har väl klarat mig relativt bra (tack vare en bra installatör ) men dom som lever med typ hysteriska avfrostningar forfarande där skulle reklamationer vara en väg

mvh
Det här var väl något av de dummaste inläggen jag har läst.
Att påstå att Daikin med flit levererar ut gamla motorer för att bli av med ett överlager.

Varenda byte mot konsument kostar pengar, dels i delar dels i arbetskostnad som betalas ut till installatören.  För att inte tala om varumärket som får sig en törn.

Att gå ut och påstå att detta görs med uppsåt är absolut lägsta nivå, speciellt som man skriver att man tror det.
På vilka grunder tror man det ?

Skärpning, att påstå att ett företag drar på sig självt ökade kostnader för att lura på en kund gamla delar är inget annan än lågvatten.

Med vänlig hälsning,
Daikin
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 17 januari 2014, 18:43:05 »

Synd, Daikin/försäljaren borde vara räddare om sitt rykte.
Enligt konsumentköplagen har du väl rätt att ångra köpet och pengarna tillbaka efter varan gått sönder för tredje gången.
i detta fall bör det vara DAIKIN sverige som beter sig illa installatören och säljeraren får motorn från DAIKIN i och
med att detta är garanti ärende och jag kan lova att installatören inte har en aning om att motor nummer 2 är en gammal modell

så detta är garanti ärende men sedan efter 2015 så blir det mitt bekymmer hmmm

detta kunde blivit en reklammation för länge sedan men installatören har grejat med dom olika sakerna som
varit felaktiga och fel i konstruktionen dock går även dom på pumpen ang dialog mot DAIKIN sverige
och i mitt fall har dom varit välkomma hem till mig, men det gäller väl att hålla sig borta från konsumenterna
och låta säljarna och installatörerna ta smällarna 
så jag har väl klarat mig relativt bra (tack vare en bra installatör ) men dom som lever med typ hysteriska avfrostningar forfarande där skulle reklamationer vara en väg

mvh 
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 17 januari 2014, 15:58:49 »

erfarenhets mässigt är att dom håller ca 1.5 år innan det åter kommer ,skall byta till den tredje motorn (via 5 årig garantin ) så det verkar som dom bytte till den gamla sorten sist (inte bra lite fult sätt, men dom försöker väl bli av med dom gamla
så att dom tar igen det på eftermarkaden inte bra för oss konsumenter )
Synd, Daikin/försäljaren borde vara räddare om sitt rykte.
Enligt konsumentköplagen har du väl rätt att ångra köpet och pengarna tillbaka efter varan gått sönder för tredje gången.
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 17 januari 2014, 12:27:35 »

erfarenhets mässigt är att dom håller ca 1.5 år innan det åter kommer ,skall byta till den tredje motorn (via 5 årig garantin ) så det verkar som dom bytte till den gamla sorten sist (inte bra lite fult sätt, men dom försöker väl bli av med dom gamla
så att dom tar igen det på eftermarkaden inte bra för oss konsumenter )
Skrivet av: Kylteknikern123
« skrivet: 05 november 2013, 22:04:58 »

Enligt Daikin själva uppstår dessa ljud pga att jordningen i fläktmotorn blir dålig, de har satt dubbla jordningar på de nya som säljs idag.. Med andra ord om detta stämmer så borde ljuden återuppstå efter inte så lång tid om bara lagren byts? Någon som har erfarenhet än?
Skrivet av: borge
« skrivet: 29 juni 2013, 10:34:59 »

Hei,
Jeg er i ferd med å bytte lager på flaktmotor, og skal nå fjerne varmeelementet for å komme til motorn. Jeg må da koble av kobberrør med gass, er dette greit eller må jeg  fjerne gass i systemet før jeg skrur av varmeelementet, og da må jeg selvfølgelig inn med ny gass etter montering igjen??
All hjelp mottas med takk!
Mvh

Borge
Skrivet av: Pumme
« skrivet: 03 januari 2013, 16:41:07 »

Nu äntligen bytte jag lager i min och det var förvånansvärt lätt inget lödande eller krångel bort med bakstycket och ta ur rotor med lager avdragare på lagren och sedan pressa på nya med ett skruvstycke och distanser fungerar Rolex.
Min motor var vit och av en annan modell än den du visar på bilderna.
Effekten verkar ökat markant med dom nya lagren men detta kan ju bero på att jag gjorde rent värmeelementet som var ganska igendammat  ;)
Ca 1timmes jobb för bytet samt 2 för rengöring ¨.

Mvh Pumme
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 23 december 2011, 23:45:02 »

Varför besvära sig med allt detta jobb när Daikin har förlängt garantin på motorn och det är bara att kontakta sin leverantör för att få problemet åtgärdat ?

Med vänlig hälsning, Värmepumpsgruppen
Skrivet av: Fredrik72
« skrivet: 09 augusti 2011, 22:34:26 »

Då var det klart ! :)

Materialkostnad 200:- med frakter och fakturaavgifter mm.
Testkörd nu ikväll och den är så tyst så tyst  Thumbsup

Upptäckte att locket på statorn tagit med sig gods när jag knackade upp detta.
Så var försiktiga när ni knackar upp det. Kanske kan värma lite innan för att se om limmet mjukbar innan man knackar.

/Fredrik
Skrivet av: Pumme
« skrivet: 05 augusti 2011, 21:24:15 »

Kanon freddan!  Ska bli kul och höra om det blev bra hoppas!! Det ser inte allt för krångligt ut enligt bilderna ialla fall Thumbsup

//Pumme
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 augusti 2011, 21:19:27 »

 tummenupp
Skrivet av: Fredrik72
« skrivet: 05 augusti 2011, 20:35:45 »

Fått missljud från fläktmotorn efter några år och tänkte prova med att byta lagren själv.
Att dela motorn gick mycket lätt, att få ut den ur en i väggen infälld innerdel lite lurigare men det gick.
Sågade ut 2st backar som jag klädde invändigt med vanlig tätningslist för fönster.
Nu var det bara att spänna fast motorn och försiktigt knacka upp metallbaksidan.
Bakre lagret kommer man då åt direkt.
För att komma åt det främre fick jag löda upp de 3 lödöronnen som förbinder statorlindningarna med kretskortet och ta bort detta.
Sedan var det bara att trycka ur axeln med bägge lagren ur statorn.

Lagren hette visst 608Z och googlade man på det så verkade dom finnas på skateboards och inlines....
Troligen lätt att köpa i kullageraffären här i stan...

Hoppas någon har nytta av bilderna.
MVH/Fredrik



Skrivet av: Fredrik72
« skrivet: 05 augusti 2011, 20:26:19 »

Sista bilderna
Skrivet av: Fredrik72
« skrivet: 05 augusti 2011, 20:25:21 »

Bilder del 1

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!