Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samsung värmepumpar frÃ¥n Elgiganten  (läst 748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gabriel11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Samsung värmepumpar från Elgiganten
« skrivet: 09 april 2024, 08:22:45 »
Hej, Jag undrar om någon har erfarenhet av Samsung luftvärmepumpar från Elgiganten, det låter som det är ett bra pris på dem jämfört med typ polarpumpen samsung modeller

Jag vill använda värmepumpen mest för kyla, ca 70-80kvm.

Jag tänker på dessa två modeller:

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhusklimat-uppvarmning/uppvarmning/varmepump/samsung-nordic-extreme-12-varmepump-ar12bxfydwkee/522098?service=HEATPUMPINSB#features

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhusklimat-uppvarmning/uppvarmning/varmepump/samsung-nordic-extreme-09-varmepump-ar09bxfydwkee/522095?service=HEATPUMPINSB


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #1 skrivet: 09 april 2024, 08:29:38 »
Är det någon skillnad på värmepumparna beroende på vilken nasare som prånglar ut dem? Olika typbeteckningar eller är allt exakt lika?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #2 skrivet: 09 april 2024, 08:52:35 »
De är ju rejält rabatterade.
Kanske av en orsak.
Nu är det ju rätt tufft att avråda, men Samsung och LG är väl två av de fabrikat jag helst inte skulle befatta mig med.
Å andra sidan, om du mest ska köra kyla så blir det ju inte så många drifttimmar/år.
De flesta leverantörer har annars som regel kampanjer på rena kylmaskiner nu på våren, du kan hitta prisvärda alternativ även från mer av märkesmaskiner om du söker runt lite.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gabriel11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #3 skrivet: 09 april 2024, 08:58:30 »
Jag villl veta om de är prisvärde kopplat till SCOP, och typ kyleffekt SEER värde

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #4 skrivet: 09 april 2024, 09:30:55 »
Jag har köpt en....och det ångrar jag.

Den fungerar ej längre och varken Elgiganten, Samsung eller Inselo hjälper till.

De skyller på varandra

Jag borde ha köpt en maskin av en lokal installatör.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #5 skrivet: 09 april 2024, 09:47:59 »
Jag villl veta om de är prisvärde kopplat till SCOP, och typ kyleffekt SEER värde

Det är inga dåliga värmepumpar på pappret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #6 skrivet: 09 april 2024, 10:14:59 »
Jag har satt upp en där kunden ville ha något billigt bara, men tror kunden uppfattade den som billig och bra, men valde att inte kommentera.
Jag skulle avråda att köpa en sån pump med de erfarenheterna. Tycker SCOP 4,0 är rätt lågt i förhållande till vad man får om man lägger till lite mer och får en maskin med bra reservdelstillgång och bättre verkningsgrad - som gör elräkningen billigare.

Det var lite udda med denna modellen att den krävde en extra signalkabel. Kanske hade gått med 5-ledare allt i ett om man avvek från anvisningen, men då kanske det hade blivit kommunikationsproblem istället. Trång knepig kopplingsbox som satt mer på undersidan. Hur som, allt motsvarar en timmes mer installationstid som man istället borde köpa en bättre pump från början med. Så, i klarspråk, det är dyrare installationskostnad på en billig pump.

Pumpen hoppade igång snällt, verkade tyst och rejäl utvändigt. Men sen när kompressorn varvade upp mer, då blev den något mer ljudlig än premiummodellerna. Medelfrekvent ljud. Lågfrekventa ljud verkade inte vara något problem. Det var lite känsligt vid sovrumsfönster men verkar ha funkat bra. Innedelen låter lite mer än medel, inget hopplöst, ok ljudbild.

Ingen jätteskillnad om slutnotan slutar på 15000 eller 23000. Bättre i längden med påkostat alternativ tycker jag om elräkningen är ~500 kr lägre varje vintermånad.

Sen tycker jag man ska tänka på livslängden, en Samsung sitter nog kvar 6-10 år. En riktig maskin 9-15 år, i bästa fall 20 år. Väljer man en med bra verkningsgrad så kan man inte se det som en anledning att byta när åren gått. Sånt motiverar en finare maskin tycker jag - att se på långsiktiga kostnaden, inte bara startavgiften och att den kallas värmepump.
Händer det något med den, åska etc så finns det delar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Gabriel11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #7 skrivet: 09 april 2024, 10:45:12 »
Stort tack HBerggren, vad skulle du rekommendera för att köpa en LLVP som ska användas mest för kyla men ändå ev. lite värme på vinter.
Prisklass 8-13000 tkr

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #8 skrivet: 09 april 2024, 11:11:03 »
I låga prisklassen tror jag det inte blir mycket bättre än med Gree. Det finns sånna som går efter 17 år.
Finns med hög och låg verkningsgrad med små pengar mellan modellerna.
Ska man mest kyla, då är verkningsgraden inte superviktig. För det är småpengar i drift per år oavsett.
Vill man satsa mer så hade jag kikat mot Fuji eller Fujitsu som är samma, inga kända problem med dessa. Finns delar att få tag i till riktigt gamla maskiner.

Mitsubishi electric luft/luft överlever inte här omkring, blandade elfel. Dyra delar. Jag har inget förtroende alls för märket. Men många är nöjda i landet.
Panasonic kanske är bra nu igen om de fixat expansionsventilsproblemet som skjuter hela inverterkortet lagom till garantin gått ut. Ingen goodwill. En enklare sån kanske ryms i budgeten.

Daikin verkar skärpa servicen lite, kan vara värt att se vad de har. Maskinerna är bra, men är det fabriksfel är det inte säkert man får någon hjälp inom rimlig tid. Kan vara värt att kika vad en sån kostar.

Hade nog valt en maskin med joniserare om du ska köra mycket kyla. Maskiner som kör kyla blir vidriga invändigt. Mögelodling. Joniserare bör lindra problemet lite.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung värmepumpar från Elgiganten
« Svar #9 skrivet: 09 april 2024, 19:24:03 »
oavsett vem som säljer samsung är det samma skit
titta på fujitsu, eller kasai

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!