Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpen går kontinuerligt, men producerar inte värme som tidigare.  (läst 9163 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVS-killen menade att det skulle bli svårare att styra. Det är således endast utegivaren som styr, och det har faktiskt fungerat bra. Golvvärmen styrs av termostaterna i resp rum.
Serviceluckan öppnade jag i går efter tipset från erp, men jag var aldrig inne i menyn ute vid värmepumpen menade jag.
Elpatronen: Vi bor vid kusten i Skåne och har inte samma värmebehov. Vi har normalt inte kallare än -10 grader vintertid, men det kan blåsa ganska friskt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men då visste väl inte VVS killen riktigt säkert vad han pratade om, och när det gäller innegivare så är det förvånansvärt många (VVSare) som inte riktigt förstår funktionen.
Innegivare gör anläggningen bättre ibland knappt märkbart och i andra fall klart märkbart
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Innegivaren justerar framledningen en aning utifrån den faktiska temperaturen inne jämfört med vad man har ställt in att man vill ha, vilket gör att man får en ännu jämnare temperatur inne än om man bara har utegivare och huskurva.
Jag har testat båda delar och för vår del blir det betydligt bättre med innegivaren aktiverad. Då reagerar värmesystemet med att höja framledningen när hård vind börjar kyla ned huset, och sänka när vårsolen tvärtom börjar värma upp det. Samma sak när vi eldar i kasetten i köket. När värmen sprider sig till resten av huset så håller värmesystemet igen lite på framledningen.

Jag har väldigt svårt att se att man skulle ha nån nackdel av att koppla in en innegivare.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Anledningen till att VVS'arna inte begriper sig på innegivaren är väl kanske att man först måste hitta en bra värmekurva innan man aktiverar den. VVS'aren vill ju göra klart allt på en gång och då kan jag förstå att innegivaren stjälper mer än vad den hjälper.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Men fördelen med att aktivera direkt är att man då ser hur värmesystemet uppfattar världen, i och med att den har både ett aktuellt värde och ett börvärde, och man kan dessutom jämföra verklig framledning med den som huskurvan anger att man ska ha.

Min erfarenhet är att på EcoEl griper inte innegivaren in förrän det skiljer minst 1 grad mellan verklig temp och börvärdet, och då justerar den bara tills man är ca 1 grad ifrån. Så man ser om huskurvan ligger fel på att det finns en diff mellan aktuellt och börvärdet, och kan enkelt justera lite upp och ner.

En annan observation som jag gjort, som jag nämnt tidigare men då fått mothugg om, är att det ser ut som om huskurvan på EcoEl styr mot 20 grader inomhus när man har innegivare igång. Om man stegar upp till 21 grader så stegar EcoEl upp framledningen, generellt, inte bara medan temperaturen höjs till 21 utan den kommer ligga kvar på en högre nivå även efteråt. Så det ser ut som om huskurvan styr direkt mot utegivaren och sen justeras framledningen uppåt eller neråt av hur mycket innebörvärdet avviker från 20 grader. Ändringen motsvarar ungefär 1 grad framledning på 0,5 grad innetemp.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Verkar intressant med innegivare. Vi upplever att värmesystem inte ”hinner med” när det blåser kraftigt från nordväst, och då framförallt i köket, p g a drag från spisfläkten (byggaren har klantat till det med backventil i fläkten).

Ni skriver att ”Innegivaren justerar framledningen en aning utifrån den faktiska temperaturen inne jämfört med vad man har ställt in att man vill ha, vilket gör att man får en ännu jämnare temperatur inne än om man bara har utegivare och huskurva”.
Men framledningstemperaturen gäller väl bara radiatorsystemet, vilket vi bara har på ovanvåningen, eller? Vi har ju golvvärme i hela bottenvåningen, som lever sitt eget liv. Dessutom har 8 m2 öppet bjälklag upp till andra våningen, varför värmen nedifrån fördelar sig ganska snabbt uppåt.

En fråga angående drifttid och antal starter/24 h för värmepumpens kompressor: Är det en inbyggd timer som registrera dessa parametrar vid ett visst fabriksinställt fast klockslag, eller är det så att timer och räkneverk startar och en ny 24 timmars cykel så snart man varit inne och gjort en avläsning?

Senaste avläsningarna ser bra ut (tycker jag):
Aktuell driftinfo   28-jan-14
Klockan           11:15
Panntryck mvp    6
Utetemp.           -1
Panntemp           49 (48)
Framledn.           42/(41)
Panna nedre       49/(55)
Hetgas           93
Kompr.           till
Fläkt                   hög
Laddpump           till
VP in/ut           44/49
Utetemp VP   -2
Radiatorpump   till
El. effekt           0,0+0 (3kW)
Historisk driftinfo   
Drifttid           28826
Elvärme (övre)   28858
Högsta framledn.   52
Kompr. drifttid   4118
Drifttid/24 h   24
Starter/24 h   0

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Har du inte samma framledning till golvvärmen? Har du det (även med en shuntgrupp emellan) så påverkas även golvvärmen av innegivaren.

Sedan får man justera eventuell shuntgrupp och/eller strypa här och där för att balansen mellan golvvärme och radiatorer ska bli bra.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men fördelen med att aktivera direkt är att man då ser hur värmesystemet uppfattar världen, i och med att den har både ett aktuellt värde och ett börvärde, och man kan dessutom jämföra verklig framledning med den som huskurvan anger att man ska ha.

Kan man se vilket börvärde kurvan vill ha och/eller hur mycket innegivaren vill kompensera? På min VP ser jag bara det modifierade börvärdet. Vill jag jämföra det med kurvan för att se hur mycket innegivaren bidrar med måste jag manuellt tiltta i kurvan och översätta utetempen till en framledningstemp, eller tillfälligt ställa ner rumspåverkan till 0...

Det skulle vara kanon om man kunde se exakt hur mycket rumsgivaren justerar hela tiden så att man efter en tids loggande vet om/hur man skall justera kurvan. Egentligen borde VP'n göra det själv till och med...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du inte samma framledning till golvvärmen? Har du det (även med en shuntgrupp emellan) så påverkas även golvvärmen av innegivaren.

Sedan får man justera eventuell shuntgrupp och/eller strypa här och där för att balansen mellan golvvärme och radiatorer ska bli bra.

Hade du satt ett utropstecken efter frågetecknet i din första mening, så hade jag varit säker på "att det har väl alla installationer", och därmed även min. Rören är inte märkta, och jag är nybörjare inom VVS-teknik -så jag vet inte. Det finns dock en shuntgrupp även för golvvärmen, så jag förmodar att jag har samma framledning till golvvärmen. Jag får ta detta med VVS-killen vid ett tillfälle.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Kan man se vilket börvärde kurvan vill ha och/eller hur mycket innegivaren vill kompensera? På min VP ser jag bara det modifierade börvärdet. Vill jag jämföra det med kurvan för att se hur mycket innegivaren bidrar med måste jag manuellt tiltta i kurvan och översätta utetempen till en framledningstemp, eller tillfälligt ställa ner rumspåverkan till 0...

Det skulle vara kanon om man kunde se exakt hur mycket rumsgivaren justerar hela tiden så att man efter en tids loggande vet om/hur man skall justera kurvan. Egentligen borde VP'n göra det själv till och med...

Jag håller med om det sista. Det jag gjort är att jag läst av börvärdet och utetempen lite då och då och jämfört med den framledning min huskurva och justering ska ge. Med Excel kan man göra mycket!  :)

Det knepiga är att innegivaren verkar ändra lutningen på kurvan, inte justeringen. Den vinklar alltså om kurvan en aning, vilket gör det knepigare att hitta rätt kurva/justering i inställningarna ju mer ditt innebörvärde skiljer från 20 grader. Men allt handlar ju om hur noga man är med att köra på marginalen med VPn och elpatron osv.

Jag har just nu kurva 54 med 0 i justering och innebörvärde 21,5 och då vill styrsystemet ha ca 58 graders framledning vid -15, inte 54. Det gör att MinUtetemp landar på -9 för mig. Sen blir panntempen så hög att VPn stannar på VPin direkt när den försöker starta.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Det finns dock en shuntgrupp även för golvvärmen, så jag förmodar att jag har samma framledning till golvvärmen. Jag får ta detta med VVS-killen vid ett tillfälle.
Då du har en shuntgrupp så är det alltså så att den sänker temperaturen till golvvärmen så att den hela tiden får proportionellt sett lägre temp än radiatorerna. Dvs den lever inte sitt eget liv, utan reagerar på framledningen som radiatorerna. (Det jag fiskade efter i mitt första svar var mer om du hade någon avancerad annan styrning av golvvärmen, men det har du nog alltså inte.)

Och för att justera balansen mellan golvvärme och radiatorer (om du nu behöver det) behöver du strypa flödet någonstans (så att mer flöde går någon annanstans), men det är lite off-topic i den här tråden kanske.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då du har en shuntgrupp så är det alltså så att den sänker temperaturen till golvvärmen så att den hela tiden får proportionellt sett lägre temp än radiatorerna. Dvs den lever inte sitt eget liv, utan reagerar på framledningen som radiatorerna. (Det jag fiskade efter i mitt första svar var mer om du hade någon avancerad annan styrning av golvvärmen, men det har du nog alltså inte.)

Och för att justera balansen mellan golvvärme och radiatorer (om du nu behöver det) behöver du strypa flödet någonstans (så att mer flöde går någon annanstans), men det är lite off-topic i den här tråden kanske.

OK, och tack för förtydligandet.

kenneth holmström

  • Gäst
kenneth holmström
SV: Värmepumpen går kontinuerligt, men producerar inte värme som tidigare.
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2014, 09:36:54 »
hej! Samma problem med min eco air 5,9. Ny fyrvägsventil och
nytt torkfilter. Det var felet! Funkar kanon

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!