Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frysrisk Monoblock  (läst 2078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frysrisk Monoblock
« skrivet: 29 november 2020, 12:48:36 »
Jag har nyligen installerat en Monoblock kopplat till Acctanken och nu när tempen börjar ticka ner under 0 så blir man ju lite fundersam.

Cirkulationspumpen går ju igång typ var 5e minut för att kolla vatten tempen. Inte om utan NÄR strömmen går, säkringen eller huvudsäkringen så kommer ju prylarna frysa sönder. Gissar även att det tar lång tid innan det blir ett problem eftersom det bör bli självcirkulation från acctanken (som står i en lägre nivå) men går huvusäkringen och man är bortrest en vecka när det är -10 så.....

Hur löser man detta pÃ¥ bästa sätt? Är egentligen  inte sÃ¥ oroad över att strömmen gÃ¥r. Det har nog aldrig hänt pÃ¥ 5 Ã¥r annat än planerat avbrott. Om väl strömmen gÃ¥r brukar den vara tebaks pÃ¥ nÃ¥gon timma..

Största risken är huvudsäkringen  NÃ¥gra spÃ¥n pÃ¥ alternativ:

1. Fasväxlare som byter fas på pumpen. Lite komplicerat/dyrt gissar jag men detta skulle skydda om EN huvudsäkringen ryker
2. Peta in en värmeslinga om det går runt diverse delar, oklart exakt hur man kan vara 100 på att detta skulle blir rätt. Denna kan kopplas till en separat fas och även en batteri backup. Av på styrs via en tempgivare på väl vald del.
3, Sätta en batteribackup på som kickar in och slår av/på med korta intervaller bara eftersom en batteribackup inte kan hantera att kompressorn går igång.

Andra bättre förslag? Känns som jag missat något eftersom detta borde vara genomtänkt från tillverkaren...



Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #1 skrivet: 29 november 2020, 13:14:59 »
Var i landet är du. Linda V-kabel i lÃ¥nga varv  med en elektronisk termostat som ställs pÃ¥ + 5 C och givaren pÃ¥ röret frÃ¥n VP och egen säkring. Problemet som blir om en V-kabel läggs enbart pÃ¥ röret att växlaren i VP kyls ner, frysrisk vid lÃ¥g temp och länge stopp  Normalt sÃ¥ ingÃ¥r inget skydd pÃ¥ Monoblock-VP . Det finns """    V-kablar för 12VDC """" bara sök pÃ¥ dito. V-kabeln ska dÃ¥ gÃ¥ in i VP och nÃ¥gra varv runt växlaren. Sen gÃ¥r det att fÃ¥ till sÃ¥ pumpen startar vid en lÃ¥g temp men dÃ¥ mÃ¥ste det till lite omkoppling av start dito, inget omöjligt tar bara längre tid och tänkande.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #2 skrivet: 29 november 2020, 13:25:36 »
Du kanske kan instruera en granne hur man tömmer värmepumpen om det skulle bli strömavbrott. Kanske är det billigaste.

Batteribackup som aktiveras när tänkt fas försvinner tycker jag är en fin lösning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #3 skrivet: 29 november 2020, 14:12:39 »
Du kanske kan instruera en granne hur man tömmer värmepumpen om det skulle bli strömavbrott. Kanske är det billigaste.

Batteribackup som aktiveras när tänkt fas försvinner tycker jag är en fin lösning.
Försvinner fasen till, eller proppen går till VP så stannar pumpen och då är det kört med en backup. Det måste till lite mer för att få det att fungera med sådan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #4 skrivet: 29 november 2020, 14:28:41 »
Försvinner fasen till, eller proppen går till VP så stannar pumpen och då är det kört med en backup. Det måste till lite mer för att få det att fungera med sådan.
Varför funkar det inte? Min lösning funkar så i alla fall. Sitter växlande relä så sent i kedjan det går. (Efter finsäkring). Ingen matning = växlande relä släpper. Överkoppling matning LP från nät till inverter + aktivering inverter.

Nackdelen är att den efter omkoppling körs oavsett utetemperatur och konstant. Har inte orkat göra något åt lägga till finfunktionerna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #5 skrivet: 29 november 2020, 14:41:13 »
Varför funkar det inte? Min lösning funkar så i alla fall. Sitter växlande relä så sent i kedjan det går. (Efter finsäkring). Ingen matning = växlande relä släpper. Överkoppling matning LP från nät till inverter + aktivering inverter.

Nackdelen är att den efter omkoppling körs oavsett utetemperatur och konstant. Har inte orkat göra något åt lägga till finfunktionerna.
Det ställer lite högre krav på sådan koppling så det inte går ut spänning på nätet om någon bryter för att jobba. Att ha ett
mellanrelä var det jag menade med lite mer jobb att koppla om, bör nog göras av en som vet och kan det, så det inte blir fel. Sen att det fungerar var en annan sak, men ska pumpen gå konstant då , så blir det ett större batteri i förhållande på hur lång tid som den måste gå. Blir inte mer än något dygn och absolut ingen vecka.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #6 skrivet: 29 november 2020, 17:08:52 »
Bor i göteborgsområdet så det är inte många dagar om året som risken finns men den finns ju.

Lutar åt att det blir någon av föreslagna lösningar då om det inte finns något "standardsätt". Att instruera en granne känns inte så aktuellt

En  frostvakt och en värmekabel känns ju som en enkel lösning iaf även om jag skulle kunna nörda till det med reläer, fasväxlare etc

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #7 skrivet: 29 november 2020, 18:39:55 »
Bor i göteborgsområdet så det är inte många dagar om året som risken finns men den finns ju.

Lutar åt att det blir någon av föreslagna lösningar då om det inte finns något "standardsätt". Att instruera en granne känns inte så aktuellt

En  frostvakt och en värmekabel känns ju som en enkel lösning iaf även om jag skulle kunna nörda till det med reläer, fasväxlare etc
Glöm då inte att få till några varv runt växlaren

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frysrisk Monoblock
« Svar #8 skrivet: 29 november 2020, 19:23:06 »
Google på Afvalve 1

Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 663
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!