Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panneldning + Bergvärme  (läst 1568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bravvlan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LA
Panneldning + Bergvärme
« skrivet: 26 september 2018, 12:12:30 »
Tjenare! Ny på forumet.

Jag har nyligen köpt nytt hus på 250 kvm (125 markplan + 125 källarplan) och huset värms upp antingen med en gammal kombipanna + ackumulatortank eller med Bergvärme (IVT Greenline HT Plus C9).

Min fråga är om det finns möjlighet att endast värma upp huset(element + golvvärme) med Bergvärmen och endast få varmvatten genom eldning. Varmvattnet tar snabbt slut i den lilla tanken som är installerad i bergvärmeanläggningen. Det skulle passa utmärkt att fortsätta använda kombipannan men bara för tappvatten/varmvatten.
På så sätt kombinera de båda då jag även har en Lesol solvärmeanläggning kopplad till ackumulatortanken, så blir det endast eldning för varmvatten under de kallare månaderna.
Detta skulle utnyttja alla 3 värmekällor maximalt då jag även har tillgång till gratis ved. Jag är absolut inte sugen på att elda för all värme då den gamla manuella shunten skulle behöva bytas och systemet verkar fungera i övrigt.

Jag bifogar lite bilder pÃ¥ hela installationen. Kanske svÃ¥rt att förstÃ¥ sÃ¥ kan ta fler bilder vid behov... minst sagt "rörigt" 😂

Tack på förhand
Jonas, Ludvika.

Utloggad Bravvlan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LA
SV: Panneldning + Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 26 september 2018, 15:09:31 »
Efter lite googling, kliande i huvudet och tankeverksamhet (är helt novis på vvs) lyckades jag separera tappvarmvatten och vattnet till element/golvvärme genom att öppna och stänga diverse kulventiler. Nu värmer bergvärmen huset och pannan/solvärmen tappvarmvattnet.

Dock enkelt vid köldknäppar att bara stänga/öppna två kranar och stänga av bervärmen för att kunna elda vid behov.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Panneldning + Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 26 september 2018, 15:22:59 »
Hej!
Jag tror det ska gå att välja bort varmvattengivaren på din IVT C9 så att den bara kommer värma huset.
Jag tror man ska in i many 5.13 och välja bort givare GT3.
Du kanske måste koppla ur givaren i samband med detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Panneldning + Bergvärme
« Svar #3 skrivet: 26 september 2018, 16:03:10 »
Låter du allt gå via tank, fast i olika skiktade nivåer så brukar det gå bra. Huset verkar m.a.o klara sig på vp:ns temperaturer när det är kallt? När du eldar i pannan blir tankvattnet varmare än vad vp:n tänkt göra och vpn stänger ner. När tempen sjunkit i tanken startar vp:n igen. Vpns tilloppsgivare måste iofsig flyttas till efter den motordrivna shunten som isfall alltid ska agera tillopp från tank till radiatorsystemet. Själv har jag 15 kvm solvärme,kökspanna,värmepump o vattenmantlad pelletkamin inkopplade mot samma tanksystem vilket går utmärkt. Har huset ett lågtempsystem kan t.o.m vp;n ev tillåtas ligga i serie med tanken, om tanken har temperaturbegränsad tilloppstemp. Det är bra att ha en intresserad röris i bekantskapskretsen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!