Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fönsterventil i badrum?  (läst 3215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fönsterventil i badrum?
« skrivet: 14 oktober 2012, 15:42:31 »
Vi ska byta alla fönster i vÃ¥r 70-talsvilla med självdrag. Jag har beställt att det ska vara fönsterventiler i karmen ovanför nÃ¥gra av fönsterna. Jag har bland annat beställt att det ska vara en fönsterventil i badrumsfönstret. Nu har jag fÃ¥tt höra att man inte bör ha fönsterventiler i badrummet. Stämmer verkligen det? Som amatör kan man tycka att det borde vara bra med lite luftflöde där sÃ¥ att det blir cirkulation och torkar upp snabbare!  ???
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fönsterventil i badrum?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2012, 15:53:01 »
Det ska du inte ha. Men det spelar ju ingen roll att du beställt det. Den går ju att stänga. Har du den öppen riskerar du att bara badrummet byter luft då jag förmodar att du har en frånluft ventil där. Du ska ha ventiler i sovrum och vardagsrum. Så ren luft sugs in där och sen bort mot badrummet och ut genom badrums ventilen. Se till att du har luftflöde även när badrums dörren är stängd. Typ badrums tröskel eller liknande.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fönsterventil i badrum?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2012, 17:37:15 »
Har du ingen fläkt som går hela tiden i badrummet bör det bli bra med en fönsterventil fast det är egentligen fel att smutsig luft ska sugas genom huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fönsterventil i badrum?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2012, 19:47:35 »
Just nu finns bara en stor tallriksventil mitt på sidoväggen där ett plåtrör finns. Detta plåtrör kommer från några andra rum på nedervåningen och sutterängplan och mynnar ut på taket.
Jag har dock funderat på att sätta dit en pax-fläkt i ytterväggen i framtiden som går dygnet runt, men har blivit avrådd från det eftersom jag har tallriksventilen på sidoväggen.
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Fönsterventil i badrum?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2012, 20:23:27 »
Det kan bli ruskigt kallt i badrummet med fönsterventil.
Sätter du en fläkt i ett system med flera utsug kopplade till så kan det bli så att du blåser in badrumsluften i andra utrymmen istället för i ut över taket.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!